X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«عاشورا» از جمعه این هفته به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال تلویزیونی «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر از جمعه ۲۷ مرداد ماه روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، در آیین تجلیل از خبرنگاران که صبح امروز شنبه ۲۱ مردادماه برگزار شد، اعلام کرد: قسمت اول مینی سریال تلویزیونی «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر جمعه آینده ۲۷ مرداد ماه از شبکه یک سیما پخش می‌شود و پس از آن هر هفته جمعه شب‌ها روی آنتن می‌رود.

وی عنوان کرد: این مینی سریال در هفت قسمت تهیه شده است در ایام هفته دفاع مقدس نیز هر شب روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

مینی‌سریال «عاشورا» بر اساس فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته شده و روایتگر بخش‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری است.

بازیگران این سریال هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور، پدرام ولایتی مقدم و روح‌الله زمانی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر می‌خواهید از خودگذشتگی و جاودانگی برخی از بچه‌های سینما را در حوزه دفاع مقدس ببینید، «اتاقک گلی» نمونه بارز آن است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در رویداد «پاتوق سینما» فیلم سینمایی «اتاقک گلی» برای اهالی سینما نمایش داده شد و محمد عسگری کارگردان فیلم از ساخت اثر جدید خود درباره دفاع مقدس خود خبر داد.

به گزارش سینماپرس، تازه‌ترین رویداد «پاتوق سینما» با نمایش ویژه فیلم سینمایی «اتاقک گلی» روز پنجشنبه ۱۹ مرداد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این رویداد هنری که با محوریت دورهمی اهالی هنر و سینما و حول نمایش فیلم‌های روز سینمای ایران توسط سازمان سینمایی سوره برگزار می‌شود، جمعی از مسئولان فرهنگی و هنرمندان از جمله حبیب والی‌نژاد، پوران درخشنده، حمیدرضا جعفریان، هادی مقدم‌دوست، تورج اصلانی، روح‌الله زمانی، پدرام کریمی، امیررضا مافی، محمد ساسان، نیما شعبان‌نژاد، تینو صالحی، بابک خواجه پاشا، فرهاد کی‌نژاد، محمد حمزه‌ای و… حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، محمد عسگری کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت، درباره این فیلم گفت: برای تولید «اتاقک گلی» زحمت زیادی کشیده شد و حاصل تلاش جمعی گروه عوامل است. امیدوارم خوشتان بیاید و اگر هم خوشتان نیامد، آن را به حساب کم‌سوادی و بی‌تجربگی من بگذارید.

وی افزود: به تازگی پروژه جدیدی در رابطه با شهید شیرودی شروع کردم و مایل بودم تا همراه با هنرمندان و عوامل «اتاقک گلی»، برخی همکارانم در فیلم جدیدم و همچنین هنرمندان و اهالی سینما نسخه جدید این فیلم را تماشا کنیم. قصد دارم از این طریق نظراتتان را برای رفع نواقص فیلمم بشنوم تا فیلم را برای اکران عمومی آماده کنیم.

پدرام کریمی نویسنده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» نیز مطرح کرد: پیش‌تر، این فیلم را برای خانواده شهدا نمایش دادیم که بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. بسیار خرسندم که در جمع شما سینماگران بار دیگر فیلم را می‌بینم که نگاه تخصصی به اثر دارید.

داود صبوری تهیه‌کننده «اتاقک گلی» نیز بیان کرد: ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی، رسالت خاصی دارد. تولید «اتاقک گلی» ۳ بار تا آستانه تعطیلی رفت. اگر می‌خواهید از خودگذشتگی و جاودانگی برخی از بچه‌های سینما را در حوزه دفاع مقدس ببینید، «اتاقک گلی» نمونه بارز آن است. عوامل این فیلم، ۴۲ روز نتوانستند کار کنند زیرا شورای تأمین اجازه کار نمی‌داد. این عوامل، ۴۲ روز مقاومت کردند تا اعتبارشان محفوظ بماند. این فیلم با همدلی اعضای گروه «اتاقک گلی» شکل گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کوین اسپیسی» با «کنترل» به سینماها می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین فیلم کوین اسپیسی پس از محاکمه او، اواخر سال ۲۰۲۳ اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، «کنترل» نخستین فیلم کوین اسپیسی پس از تبرئه او از اتهام تجاوز جنسی در دادگاه بریتانیا، قرار است یکی از فیلم‌های کریسمسی پایان سال باشد.

در این فیلم اسپیسی ظاهر نمی‌شود اما صداپیشگی شخصیت اصلی فیلم برعهده اوست. این فیلم ۱۵ دسامبر هم در آمریکا و هم در بریتانیا اکران می‌شود.

«کنترل» را کارگردان مولف بریتانیایی جین فالایز کارگردانی کرده و اسپیسی در آن در نقش شخصیتی مرموز که برای انتقام‌جویی از راه دور خودروی یک مقام دولتی بریتانیا را ربوده، بازی کرده است.

این بازیگر نقش خود را دسامبر گذشته در حالی که منتظر برگزاری محاکمه به دلیل آزار جنسی و رفتار ناشایست در بریتانیا بود، در لندن اجرا کرد. او ماه گذشته در مورد همه اتهامات بی‌گناه شناخته شد.

اسپیسی پس از طرح اولین اتهام‌ها برای سوء‌رفتار جنسی علیه او در سال ۲۰۱۷ از سریال «خانه پوشالی» اخراج شد.

فالایز ماه گذشته به ورایتی گفت: او طبیعتا ساکت و کاملا محجوب است و خوب به نظر می‌رسید. من قبل از همه اینها کوین را نمی‌شناختم، بنابراین نمی‌توانم بگویم که او در مقایسه با قبل از آن چگونه بود؛ اما او فقط یک مرد خوب به نظر می‌رسید.

کارگردان گفت درباره انتخاب اسپیسی شکی نداشت و تاکید کرد: آن دادگاه به این نتیجه رسید که او گناهکار نیست. من از انتخاب کوین برای فیلمم پشیمان نیستم و این کار را دوباره انجام خواهم داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ملودی» نماینده تاجیکستان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تاجیکستان فیلم درام «ملودی» ساخته بهروز سبط‌رسول کارگردان ایرانی را به‌صورت رسمی به‌عنوان نماینده خود برای حضور در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، تاجیکستان با معرفی «ملودی» به اسکار بین‌المللی برای اولین بار در ۱۸ سال اخیر راهی اسکار شد. این کشور با این انتخاب برای سومین بار در رقابت بین‌المللی اسکار شرکت کرده است.

این فیلم داستان زنی به نام ملودی را تصویر می‌کند که در مرکز کودکان سرطانی تدریس می‌کند. در حالی که ۳۰ کودک در آسایشگاه نگه‌داری می‌شوند، از او خواسته می‌شود تا با استفاده از آواز ۳۰ پرنده مختلف، قطعه‌ای بسازد اما او متوجه می‌شود شکارچیان کارشناس قدیمی پرندگان دهکده را مجبور به ترک کرده‌اند.

«ملودی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهروز سبط رسول، داستان‌نویس و کارگردان با تجربه در زمینه فیلم‌های تجاری و تبلیغاتی ساخته شده و فیلم را شرکت «نما فیلم» که متعلق به سبط رسول است، ساخته است.

«ملودی» به زبان فارسی و به‌عنوان محصول مشترک ایران و تاجیکستان ساخته شده و اولین بار در ماه آوریل در جشنواره کاردیف، بریتانیا حضور یافته است.

انتخاب این فیلم توسط تی وی سفینا و اتحادیه سینماگران تاجیکستان، انجام شد.

تمام آثار ارسالی و مواد برای رقابت ۲۰۲۴ اسکار باید تا ساعت ۵ بعدازظهر دوشنبه ۲ اکتبر توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دریافت شود و فیلم‌ها باید بین یکم دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ اکران شده باشند. فهرست نهایی متشکل از ۱۵ فیلم ۲۱ دسامبر اعلام خواهد شد و نامزدهای نهایی ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی می‌شوند. نود و ششمین دوره جوایز اسکار قرار است ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار شود.

پیش از تاجیکستان اولین فیلم کارمن ژاکیر با عنوان «تندر» از سوی سوییس به اسکار معرفی شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان نهایی برگزاری «دنا» به مهرماه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زمان نهایی برگزاری شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج–دنا مشخص شد.

به گزارش سینماپرس، زمان برگزاری شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا مشخص شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۳ تا ۶ مهر ۱۴۰۲ به مدت ۴ روز، استان کهگیلویه و بویراحمد میزبان فیلم‌سازان و عکاسان جوان ۱۰ استان کشور خواهد بود.

شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج–دنا با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تاکید بر ژانرهای سینمایی برگزار می‌شود.

این دوره از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که قرار بود در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۲ در شهر یاسوج برگزار شود، به دلیل سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و آغاز ماه محرم و صفر، به مهر ۱۴۰۲ موکول شد.

در شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج–دنا، توجه به سینمای بومی و فیلم‌های ژنریک در اولویت انتخاب و داوری خواهند بود و هنرمندان ۱۰ استان از جمله فارس، خوزستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان و کهگیلویه و بویراحمد مهمانان شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج–دنا هستند که در ۲ بخش فیلم کوتاه و عکس به رقابت می‌پردازند.

شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج ۳ تا ۶ مهر ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان برگزار می‌شود.

شصت‌ و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس و شصت‌ و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس، به ترتیب در بهمن ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد و فیلم‌هایی که سهمیه حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را دریافت می‌کنند مشخص شدند.

در هر دوره از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان، ۵ فیلم کوتاه که تندیس بهترین فیلم جشنواره، بهترین فیلم داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی را دریافت می‌کنند، مستقیم به بخش مسابقه دور بعدی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عظیمی: طی سال های اخیر آثاری در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد که برای سینمای ایران خسارت محسوب می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی گفت: متأسفانه ما در فارابی با مدیرانی روبرو بودیم که هر فیلمنامه ای را که دوست داشتند تصویب می کردند!

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: طی سال های اخیر آثاری در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد که برای سینمای ایران خسارت محسوب می شود و رفع خسارت آن نیز بسیار هزینه بر است.

معاون سابق سازمان سینمایی کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به طور کل برای بنیاد سینمایی فارابی سه وضعیت را می توان متصور بود؛ یک اینکه این نهاد روی کارهایی سرمایه گذاری کند که در آینده منفعت آن را ببینیم؛ دوم اینکه این نهاد بیاید و پول هایی را هدر دهد که هیچ خروجی مثبتی برای سینما نداشته باشند و صرفاً بیلان کاری مدیران را پر کنند و سومین وضعیت این است که هزینه شود برای کارهایی که بعداً برای کشور و سینما هزینه ایجاد می کند. مانند تولید فیلم های خلاف قواعد و ضوابطی که بعضاً شاهد تولید آن ها توسط این نهاد بوده ایم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سیب و سلما»، «های پاور» یادآور شد: فارابی در ابتدا که تأسیس شد قرار بود بازوی اجرایی معاونت سینمایی برای پیگیری برخی سیاست های اجرایی در حوزه تولید و عرضه و… باشد. ایده ای که فارابی بر اساس آن تشکیل شد قابل احترام و درست است و لازم بوده و هست اما نکته این است برخی دوستان در دوره هایی به اشتباه فکر کردند بنیاد سینمایی فارابی باید مقابل بخش خصوصی قرار بگیرد و مسأله اینجا است که مقابله شان صرفاً از نظر ایدئولوژیک و محتوایی نبود و سعی داشتند نبض بازار را در دست بگیرند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه فارابی نباید بدل به کمپانی فیلمسازی شود خاطرنشان کرد: فارابی نباید مستقیماً فیلم تولید کند مگر تعداد اندکی برای نمونه سازی؛ این نهاد باید تسهیل گر و شتاب دهنده سینمای کشور باشد یعنی بخش خصوصی را با قواعد و آیین نامه های خاصی ساپورت کند.

عظیمی میرآبادی متذکر شد: تمام دارایی های بنیاد سینمایی فارابی باید در سینما سرمایه گذاری شود، سرمایه گذاری که بتواند محصول دهد. البته این به معنای تولید فیلم نیست. فارابی از هر یک تومانی که بودجه دریافت می کند باید بذری بکارد که آن بذر در آینده بدل به خوشه ای پر محصول شود. اینکه مرتب به این نهاد بودجه تزریق شود و آن ها بیایند و این بودجه را خرج کنند جز نابود کردن بیت المال دستاورد دیگری ندارد.

وی تأکید کرد: درد اصلی مدیرانی هستند که تنها به فکر ارائه بیلان کاری و انجام برخی شوآف های رسانه ای بودند؛ امید است که مدیر جدید بنیاد سینمایی فارابی این رویه را تغییر داده و بداند که دادن بیلان کاری هیچ اثر مثبتی برای فارابی و سینما ندارد و بالعکس می تواند نتایج بسیار منفی نیز داشته باشد.

مدیر کل اسبق نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه ای تصریح کرد: متأسفانه ما در فارابی با مدیرانی روبرو بودیم که هر فیلمنامه ای را که دوست داشتند تصویب می کردند و آن را فی الفور به تولید می رساندند و بعد همین فیلم ها را به جشنواره های فجر و کودک می آوردند و خودشان یکدیگر را تمجید و تحسین می کردند و سپس این فیلم ها در اکران شکست می خوردند اما باز هم این چرخه باطل تکرار می شد.

این تهیه کننده سینما در پایان این گفتگو گفت: امیدواریم بنیاد سینمایی فارابی تسهیل گر و شتاب زده سازمان سینمایی برای رسیدن به اهداف طراحی شده و برنامه ریزی شده در خصوص ترویج سینمای ارزشمند و اخلاق مدار باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جبلی: برای اولین بار در تاریخ تلویزیون و سینما نمایی از «ایران باستان» به تصویر کشیده می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما در نخستین روز فیلمبرداریِ مهمترین فصل مجموعه «سلمان فارسی» در پشت صحنه این سریال تأکید کرد تلاش سازمان بر این است که کار با همان نظم و نسق پیش‌بینی شده پیش برود.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی اظهار کرد: خوشبختانه با زحمات شبانه‌روزی تیم فعال و پرکار سریال و رهبری آقای میرباقری، امروز شاهد شروع فصل دوم یا فصل ایران مجموعه سلمان هستیم که البته در داستان، فصل اول است، اما به لحاظ کار تصویربرداری دومین مرحله ساخت این مجموعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این مجموعه و این فصل از سریال سلمان فارسی از چند جنبه حائز اهمیت است، عنوان کرد: نخست آنکه برای اولین بار در تاریخ تلویزیون و سینما، نمایی از ایران باستان به تصویر کشیده می‌شود و با ساخت و ساز بسیار خوبی که انجام شده، دستاورد بزرگ مجموعه سلمان است و دکورهای مربوط به ایران باستان جالب توجه‌اند.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: دومین نکته پراهمیت اینکه فصل ایران سخت‌ترین مرحله تولید این سریال است. مجموعه‌ای از هنروران و بازیگران حرفه‌ای و مسلط به کار در این فصل حضور دارند و تنها در برداشت امروز، نزدیک به ۶۰۰ هنرور و بازیگر مشغول کار بودند که کار بسیار سنگینی است.

جبلی با اشاره به اینکه شروع کل مجموعه سلمان از همین فصل خواهد بود و داستان سلمان از همین‌جا شروع می‌شود و به همین خاطر باید از جذابیت خوب و ضرباهنگ و داستان قوی برخوردار باشد تا از ابتدا بتواند مخاطب را جذب کند، عنوان کرد: خداوند را شاکرم که با زحمات مجموعه عوامل این کار ارزشمند، شاهد شروع قوی فصل ایران هستیم.

وی اضافه کرد: در این فصل شاهد حضور هنروران و هنرمندانی از همه نقاط ایران هستیم و درواقع، همه به نوعی ایران عزیز را بازنمایی می‌کنند و تمام ایران در نقاط مختلف جغرافیایی، در آینده، خودشان را صاحب این مجموعه خواهند دانست.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه تولید سلمان فارسی با این ابعاد گسترده در شرایط سخت و گرمای بالای ۴۰ درجه با لباس، گریم و شرایط دشواری در حال انجام است، گفت: از همه عوامل تشکر می‌کنم و به آقای میرباقری بابت رهبری بسیار خوب این کار تبریک می‌گویم.

جبلی تأکید کرد تلاش سازمان بر این است که کار با همان نظم و نسق پیش بینی شده و طبق برنامه پیش برود.

در ادامه داود میرباقری، کارگردان مجموعه سلمان فارسی نیز با بیان اینکه در فصل اول سریال سلمان فارسی که فیلمبرداری آن از امروز آغاز شده است، از تولد سلمان تا خروجش از ایران در سن ۲۰ سالگی را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این بخش از زندگی سلمان تقریباً جغرافیای وسیعی از ایران را پوشش خواهد داد؛ از فارس و جی و اصفهان گرفته تا تیسفون، و باید بتوانیم این مسیر جغرافیایی از جاده ابریشم را با کیفیت خیلی خوبی معرفی کنیم.

وی افزود: حوادث و داستان‌های جذابی در طول این سفر اتفاق می‌افتد. قصه سلمان یک ویژگی خاص دارد و تم اصلی‌اش سفر است. ما مدام این تغییر در جغرافیا و حرکت را شاهدیم و آن بخش‌های دراماتیک قصه که قرار است جذاب از کار در بیاید، بسیار پیچیده و سخت است و امیدوارم که از عهده‌اش بربیاییم.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به موفقیتی که مختار داشته، تماشاگر از مجموعه سلمان انتظار بالایی دارد و ما هم همه انرژی و توان خود را گذاشته‌ایم تا کار جذابی را تقدیم کنیم، گفت: کار را شروع کرده‌ایم و اگر طبق برنامه‌ریزی پیش برویم، فیلمبرداری فصل ایران باید دوساله تمام شود و بعد وارد فصل نهایی و فینال کار شویم که بخش حجاز است.

حسین طاهری، تهیه کننده سریال سلمان فارسی نیز با بیان اینکه فصلِ ایران، جدی‌ترین فصل سریال سلمان است و امیدواریم این فصل مهم، با معماری‌های ویژه و بناهای دوره ساسانی که در شهرک غزالی برپا کرده‌ایم، به خوبی پیش برود و ماندگار شود، گفت: ساخت دکور این فصل از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و بخش عمده تولید سریال در همین فضا انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی، فصل ایران حدود دوسال به طول می‌انجامد. پیش تولید فصل بعدی که حجاز است نیز از هم اکنون آغاز شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بکتاشیان: سعی کردیم در قصه‌ها به روز باشیم/اگر «همه‌گیری» در همان زمان که همه درگیر این ماجرا بودند پخش می‌شد بازخورد بهتری داشت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال «همه‌گیری» با اشاره به محور سریال که کروناست بیان کرد برخی از آن‌ها که خاطره تلخ داشتند و عزیزی از دست داده بودند، دوست نداشتند این سریال را ببینند.

به گزارش سینماپرس، محمد صادق بکتاشیان کارگردان سریال «همه‌گیری» که این روزها از شبکه سه پخش می‌شود به خبرنگار مهر بیان کرد: یک سال پیش تولید این مجموعه تمام شد اما پخش نشد که بخشی به این دلیل بود که شبکه یک و شبکه دو سریال‌هایی درباره کرونا پخش کردند و شبکه سه یا معاونت سیما تصمیم گرفت که فاصله‌ای بیفتد و بعد هم به شب عید خورد و مناسبت‌های دیگر خورد که به لحاظ مضمون چندان مناسب با سریال نبود.

وی درباره این بازه زمانی که ممکن است تاثیر منفی روی مخاطب بگذارد، بیان کرد: اگر سریال در زمان کرونا پخش می‌شد تاثیر بهتری داشت و مخاطب بیشتری پیدا می‌کرد. ما وقتی فیلمبرداری می‌کردیم درگیر کرونا بودیم و سعی داشتیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم، خدا را شکر هیچکس هم بیمار نشد و اگر در همان زمان که همه درگیر این ماجرا بودند پخش می‌شد بازخورد بهتری هم داشت.

بهتر بود «همه‌گیری» در ایام کرونا پخش می‌شد/ بعضی عامدانه ندیدند

این کارگردان درباره بازخوردها نیز بیان کرد: آنها که خاطره غم‌انگیزی داشتند دوست ندارند فیلمی درباره کرونا ببینند. یکی از دوستان که مثلاً عزیزی را از دست داده بود نخواسته بود ببیند اما مخاطبی که سریال را می‌بیند با آن ارتباط برقرار کرده و دوستش دارد.

بکتاشیان درباره تغییرات این فصل از سریال و دلیل برخی تفاوت‌های ساختاری گفت: ابتدا قرار بود سه فصل ساخته شد اما بعد از پخش فصل اول تصمیم بر این شد تغییراتی در فیلمنامه لحاظ شود. با این حال تغییرات به گونه‌ای بود که باز هم خط اصلی رعایت شود و برخی خرده داستان‌ها را هم داریم.

وی اضافه کرد: در فصل اول موقعیت دراماتیک به این بود که بیمارستان صحرایی ایجاد شود و فصل دوم همه درگیر کرونا هستند. ضمن اینکه این فصل حجت قاسم زاده اصل به عنوان نویسنده در کنار ما بود که خودش هم کارگردان است و فیلمنامه محکمی درآورد.

بکتاشیان در پایان گفت: ما سعی کردیم در قصه‌ها به روز باشیم و شرایط جامعه را هم بگوییم که عده‌ای چگونه در همین شرایط دست به سوءاستفاده می‌زنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت لحظات تلخ و شیرین پزشکان و پرستاران در «همه گیری»

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سریال «همه گیری» به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان از تازه‌ترین سریال‌های شبکه سه سیما است که به تهیه‌کنندگی سعید کمانی ساخته شده و حجت قاسم زاده اصل نیز نویسندگی آن را برعهده داشت.

«همه‌گیری» فصل دوم و ادامه سریال «موج اول» است که درباره شیوع کرونا در روز‌های اول ورود آن به کشورمان است. داستان فصل دوم در زمان پیک پنجم و همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق می‌افتد که یک فرمانده با تاسیس بیمارستانی سعی دارد تا کمکی برای کادر درمان باشد، اما در این بین موانعی نیز وجود دارند.

محسن قصابیان در این فصل نقش اصلی (فرمانده) را بازی می‌کند. کاراکتر او یک پاسدار است که بیمارستان را راه می‌اندازد و به کادر درمان کمک می‌کند. نقش او همان نقش فصل اول است، اما در این فصل نقش او پررنگ‌تر شده است. کوروش سلیمانی نقش شاه‌میری را بازی می‌کند؛ نقش منفی سریال و کسی است که در شرایط سخت، دنبال احتکار داروست. شاه‌میری در تلاش است تا به نظام درمان کشور آسیب بزند. در حقیقت جریانی مقابل جریان کمک‌رسان به کادر درمان هست.

ثبت لحظات تلخ و شیرین پزشکان و پرستاران در «همه گیری»

نیلوفر کوخانی هم نقش متین، سوپروایزر بیمارستان را بازی می‌کند. نقش همسر او را نیما شاهرخ‌شاهی بازی می‌کند که کاراکتر او یک پزشک است که همه چیز را رها کرده و درست در نقطه مقابل گروهی از کادر درمان است که فداکاری می‌کنند. 

بازیگران این سریال محسن قصابیان، کوروش سلیمانی، مهدی صبائی، نیلوفر کوخانی، آتش تقی‌پور، آوا دارویت، علی غلامی، عبدالرضا نصاری، روزبه اختری، مالک سراج، مرتضی زارع، پونه آشورپور، ریحانه مسگری، سارا ولیانی و … هستند.

سعید کمانی تهیه‌کننده سریال «همه‌گیری» گفت:این سریال اولین سریالی بود که درباره کرونا و شرایط ابتدای شیوع کرونا در ایران ساخته شد. بلافاصله بعد از پخش فصل اول، نگارش فصل دو را توسط حجت قاسم زاده اصل آغازشد، «همه‌گیری» ادامه فصل قبل است که با اضافه‌شدن برخی نقش‌ها (کاراکترها) دنبال می‌شود.

وی افزود: فصل اول در شرایط سخت کرونایی فیلمبرداری شد و زمانی که مردم برای درمان به بیمارستان نمی‌رفتند، عوامل سریال در آن‌جا حضور داشتند. همچنین ما با کمبود امکانات مواجه بودیم چرا که تجهیزات پزشکی را برای خدمت‌رسانی به مردم ضروری بود.

ثبت لحظات تلخ و شیرین پزشکان و پرستاران در «همه گیری»

وی توضیح داد:برخی از حوادث در دل جامعه هستند که باید ثبت شوند که چه اتفاقاتی در چه شرایطی رخ می‌دهند. من حوادث مختلف را تجربه کرده و دیده‌ام. کرونا هم برای من شرایط جالب و سختی بود که در آن برخی از آدم‌ها جای کسانی می‌آیند که حاضر نیستند در آن جا باشند و خطر مرگ را به جان می‌خرند و این آدم‌ها از جنس نور هستند.

کمانی عنوان کرد: خیلی از پزشکان و پرستاران می‌توانستند در آن زمان از ایران بروند و شرایط بهتری داشته باشند، اما برای مردمشان کار کردند. برای من جذاب بود که این تصاویر تلخ و شیرین آنها ثبت شود.

تهیه کننده «همه‌گیری» عنوان کرد: در فصل اول سرعت بالایی داشتیم و در مدت زمان کم باید سریال تولید و پخش می‌شد که همین امر به اثر ضربه زد. اما برای فصل دوم سریال زمان کافی داشتیم و شرایط بسیار بهتر بود. تلاش کردیم در متن و سایر بخش‌ها از افراد حرفه‌ای‌تری استفاده کنیم و این کمک کرده است که کیفیت اثر نسبت به فصل اول بهتر شود.

کمانی اظهار کرد: برخی چهره‌ها از سریال کنار رفتند، چون کاراکترشان تمام شده بود. مثل فریبا متخصص که در فصل نخست شهید می‌شود. یا مهدی فخیم‌زاده که در فصل دوم حضور ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۸سال است سیگارنمی‌کشم اما پیشنهاد نقش معتاد دارم/راز شب‌های برره – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مختار سائقی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد: در حال حاضر مشغول ایفای نقش در سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی هستم که احتمالاً فیلمبرداری آن تا دو ماه دیگر هم ادامه داشته باشد اما درباره جزییات آن نمی‌توانم توضیح بدهم.

وی ادامه داد: در زمینه سینما هم آخرین تجربه‌ام مربوط به اسفندماه سال گذشته بود که در فیلمی با عنوان «قلهک» به کارگردانی مصطفی شایسته ایفای نقش داشتم. «جایی برای دو نفر» هم یکی از آخرین کارهای تلویزیونی‌ام بود. چند روز قبل هم یک نمایشنامه‌خوانی در مجموعه ارغوان داشتیم که مربوط به فعالیت‌های تئاتری‌ام می‌شود.

سائقی درباره حضور پررنگ‌ترش در آثار تلویزیونی توضیح داد: الان شرایطی است که من وقتی با پیشنهادی مواجه می‌شوم خیلی به حق انتخاب خودم توجه نمی‌کنم! شاید باورتان نشود، من امسال وارد هجدهمین سالی شده‌ام که سیگار را ترک کرده‌ام، اما همچنان در برخی از آثار نقش معتاد به من پیشنهاد می‌شود و من هم می‌پذیرم و کار می‌کنم. مسئله اصلی، امروز امرار معاش است. متأسفانه هیچ‌وقت به این مرحله نرسیدم که بتوانم حق انتخابی داشته باشم و نقشی را رد کنم!

وی ادامه داد: برای حضور در یک فیلم سینمایی هم ابتدا باید با پیشنهادی مواجه شوم. امروز سینما به گونه‌ای است که بیشتر آثار به بازیگران پول‌ساز پیشنهاد می‌شود تا نقش‌های اصلی را ایفا کنند. در بدنه فیلم‌ها هم نقش‌هایی وجود دارد که گویی بود و نبودشان چندان فرقی نمی‌کند و اگر در آن‌ها حضور نداشته باشیم بهتر است! در فیلم «قلهک» اما نقش خوبی به من پیشنهاد شده بود. در آن فیلم با هادی کاظمی، علیرضا استادی، گوهر خیراندیش و نیما شعبان‌نژاد هم‌بازی بودم و لحظه‌های کمدی‌ای هم داشت.

این بازیگر باسابقه ادامه داد: در سینمای ما شرایط به‌گونه‌ای است که یا باید آن بالابالاها باشی، یا اصلاً نباشی! حد وسط و زیردست اگر باشی، در واقع نابود می‌شوی. یک سوپراستار برای یک فیلم پول میلیاردی می‌گیرد که ان‌شالله خدا برای او زیاد کند و حتماً روزی‌شان اینگونه است، اما برای من نوعی که برای یک یا دو سکانس به یک کار دعوت می‌شویم، شرایط اینگونه است که حتی مبلغ را هم برای‌مان تعیین می‌کنند و ما هر مبلغی بگوییم با آن مخالفت می‌شود! خیلی راحت هم اگر مبلغ اعلامی را نپذیری، با فرد دیگری جایگزین می‌شوی!

روی پیشانی‌ام نوشته‌اند؛ بازیگر نقش‌های کوتاه!

سائقی گفت: کتابی با عنوان فرهنگ بازیگران منتشر شده است که وقتی به حرف «سین» می‌رسد، اولین نام، نام من است و نوشته است «مختار سائقی؛ ایفاگر نقش‌های کوتاه»! گویی روی پیشانی ما اینگونه نوشته شده است! واقعاً چرا باید بعد این همه سال چنین تصوری از ما داشته باشند؟ جالب اینکه با هر کارگردانی هم که کار می‌کنیم، می‌گویند چقدر خوب هستی! من سال‌ها روی صحنه کار کرده‌ام و خودم را بچه تئاتر می‌دانم. بعدها با حسین فرحبخش و از سال ۶۱ بود که وارد سینما شدم.

۱۸سال است سیگارنمی‌کشم اما پیشنهاد نقش معتاد دارم/راز شب‌های برره

وی ادامه داد: همزمان عضو انجمن طراحان صحنه و لباس هم هستم و تا زمانی که کمی جوان‌تر بودم در این حوزه هم کارهای بیشتری می‌کردم، اما دیگر این کارها را نمی‌پذیرم. خوشحالم که بعد از سال‌ها دستیاری در عرصه صحنه، اولین کارم به عنوان طراح صحنه متعلق به استاد مرحوم، ساموئل خاچیکیان بود. در حدود ۲۰ فیلم مسئولیت طراحی و لباس را داشته‌ام.

این بازیگر درباره تثبیت شمایل نقش‌آفرینی خود در برخی نقش‌های منفی و دلیل آن گفت: به‌خدا خودم هم نمی‌دانم چرا اینگونه شده است؟ شرایط به گونه‌ای شده که وقتی به دفتر کاری دعوت می‌شوم، بعد از تعارفات اولیه وقتی نوبت به صحبت درباره نقش می‌شود، خودم جلوتر می‌پرسم، نقش یک معتاد است!؟ در بهترین حالت اگر بخواهند جواب منفی بدهند می‌گویند قبلاً معتاد بوده! نمی‌دانم چرا؟ خدا نکند بازیگری در یک نقش کلیشه شود! فکر می‌کنم بعد از سریال «پنجمین خورشید» که در آن نقش یک معتاد را ایفا کرده بود، آن نقش خیلی دیده شد و باورتان نمی‌شود از آن به بعد هفته‌ای دو الی سه تماس برای ایفای نقش معتاد داشتم! هنوز هم این پیشنهادها ادامه دارد.

بیشترین همکاری را با مهران مدیری داشته‌ام

وی ادامه داد: من در میان بازیگرانی که با مهران مدیری کار کرده‌اند فکر می‌کنم بیشترین همکاری را با او داشته‌ام. از «ساعت خوش» تا «شب‌های برره» و خیلی کارهای دیگر. در هیچ‌کدام هم نقش منفی و معتاد نداشتم. نقش‌های متنوعی در این کارها به من سپرده شد. من نقش‌های بسیاری بازی کرده‌ام و حرفم این است که اگر هم می‌خواهید نقش منفی به من پیشنهاد دهید، چرا همیشه خرده فروش را به من می‌سپارید، لااقل یک بار نقش «گادفادر» را به من پیشنهاد دهید!

این بازیگر باسابقه با اشاره به اینکه گاهی از ورود به حرفه بازیگری پشیمان هم شده است، گفت: این حس ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. شاید اگر به عقب برگردم، بازهم به این عرصه وارد شوم، اما مسیرم را متفاوت طی می‌کنم. من به‌صورت تجربی وارد این میدان شدم. آنچه باعث شده است بعد از این همه سال همچنان اجاره‌نشین باشم، بابت شغلی است که دارم. باید منتظر بنشینم تا کسی پیشنهاد کار بدهد و گاهی تا ۶ ماه شده که بی‌کار مانده‌ام!

۱۸سال است سیگارنمی‌کشم اما پیشنهاد نقش معتاد دارم/راز شب‌های برره

سائقی درباره ماندگارترین نقش‌هایش در حافظه مردم هم توضیح داد: خیلی‌ها هنوز من را سرجوخه صدا می‌کنند که مربوط به نقشم در «شب‌های برره» است. گاهی پیش می‌آید اسم من را نمی‌دانند، اما نقشم در «شب‌های برره» را به یاد دارند. من نزدیک به ۲۶۰ فیلم و سریال و تئاتر بازی کرده‌ام اما در میان آن‌ها «شب‌های برره» برای مردم محبوب‌تر بوده است چرا که به نظرم مردم ایران با این سریال هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. من خودم اما «پنجمین خورشید» را در میان آثارم بیشتر دوست دارم.

وی درباره جذاب‌ترین خاطره خود از واکنش‌های مردم هم گفت: زمانی که سریال «ستایش» در حال پخش بود، در حال شستشوی ماشینم در خیابان بودم که پیرمردی نزدیک شد و با لهجه ترکی گفت: «شما خجالت نمی‌کشی!؟» گفتم چرا؟ گفت: «آدم جنس جاساز می‌کنه و پسر مردم را به کشتن می‌ده؟» گفتم نه پدرجان من آن آدم نیستم. گفت: «برو. دیگه به من نگو که غلومی!» متوجه شدم به دلیل شباهت ظاهری من را با مهدی میامی در سریال اشتباه گرفته است. کلی با او صحبت کردم که بگویم نقش من در سریال «شعبانی» بود که در صحنه‌ای با ستایش دعوا می‌کند. عصبانی شد و گفت: «چه بدتر، مگه آدم با یه خانوم دعوا می‌کنه!؟» آخر سر همسرم برای پادرمیانی آمد و گفت: «پدرجان، این مرد، آن بازیگر نیست» پیرمرد با عصبانیت جواب داد: «من پدر شما نیستم، برو شوهرت رو آدم کن!» (می‌خندد)

این بازیگر باسابقه در پایان گفت: من حتی در ایفای نقش‌های منفی هم سعی می‌کنم شیرین بازی کنم و به همین دلیل شکر خدا اکثراً برخوردهای مردم با من در کوچه و خیابان خیلی خوب است. واقعاً مردم به ما لطف دارند و برای شخص خودم هم رضایتمندی مردم بسیار مهم است. به قول آن جمله معروف «با اینکه هیچ چیز در زندگی طبق میل من نیست، اما حالم خوب است» شاید علتش این است که من حتی در خلوت هم از خودم رضایت دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع