X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

باکیده: نتیجه حضور مدیران کم تجربه و جوان باعث شده سینمای مقاومت در سطح باقی بماند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله باکیده گفت: این بحران به وجود آمده در این سینمای مهم و ارزشمند، یک سازماندهی عظیمی می خواهد تا بتواند از تلاطم به آرامش برسد.

عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: نتیجه حضور مدیران کم تجربه و جوان باعث شده سینمای مقاومت در سطح باقی بماند و ما شاهد تولید آثاری باشیم که اصلاً چشمگیر و قابل توجه نیستند.

کارگردان فیلم های سینمایی «پوتین» و «صلیب طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی مدیرانی به مراکزی که مسئولیت زمینه سازی برای صدور بحث های مهم فرهنگی را دارند سنجاق شد اند که اغلب جوان هستند و از مشاوران جوان تر و کم تجربه تر از خود بهره می برند نتیجه می شود همین وضعیت بحرانی در حوزه سینمای مهم و استراتژیک مقاومت!

وی ادامه داد: بی تردید هر نظامی که متکی بر ایدئولوژی خاصی است به خصوص ایدئولوژی مدافع که ما جزو آن ها هستیم نیاز دارد تا در حوزه مقاومت طرحی را بریزد که اجرا پذیر باشد.

باکیده با تأکید بر اینکه حوزه سینمای مقاومت باید از شعار جدا شود متذکر شد: سینمای مقاومت باید از گفتمان های جلسه ای جدا شود و به حوزه اجرایی برسد. این بحران به وجود آمده در این سینمای مهم و ارزشمند، یک سازماندهی عظیمی می خواهد تا بتواند از تلاطم به آرامش برسد. باید آدم هایی که دارای استدلال و استراتژی کامل هستند برای حضور در این گروه ها دعوت شود تا بتوان از این بحران عبور کرد.

این سینماگر پیشکسوت با انتقاد نسبت به برخی تولیدات دولت تصریح کرد: متأسفانه سینمای دولتی فیلم هایی را ارائه می کند که نازل تر از سینمای بدنه هستند! یک زمانی سینمای بدنه فیلم های نازل و پیش پاافتاده ارائه می کرد اما امروزه کار به جایی رسیده که نهادهای دولتی این قبیل فیلم ها را تولید می کنند و این مایه شرمساری است.

کارگردان سریال های تلویزیونی «نبردی دیگر» و «بچه های هور» خاطرنشان کرد: ما باید در سینمای مقاومت به روز عمل کنیم؛ مخاطب امروزی نمی تواند قهرمانان ۴۰ سال پیش را به آن صورت بپذیرد. پس تولید فیلم های سینمای مقاومت مستلزم آن است که ما به صورت اصولی و توأم با اندیشه جدید واردش شویم. نباید شخصیت های این سینما علی السویه باشند. مدیران باید به سمتی بروند که تولیدات این سینما بتواند با نسل جوان و به ویژه مخاطبان جهانی ارتباط بگیرد.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین نقاط ضعف سینمای مقاومت به ویژه طی سال های اخیر آن است که این سینما به شدت دچار شعارزدگی شده است. ما باید از شعار دادن پرهیز کنیم و بدانیم دیگر دوره شعار دادن گذشته است.

باکیده در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: مقوله مهم مقاومت حوزه های گسترده ای دارد؛ از ادبیات گرفته تا تئاتر و مجسمه سازی و هنرهای نمایشی و هنرهای تصویری مثل سینما و تلویزیون باید به شکل کاملاً متعالی به این مسأله نگاه کنند. متعالی از نظر اینکه باید از منظری به موضوع مقاومت پرداخت که بشود کل جهان آن را درک کند اما متأسفانه ما بسنده می کنیم به اینکه مثلاً فیلمی راجع به یک شهید بسازیم که فقط داخل ایران قابل نمایش باشد.

این کارگردان در همین راستا افزود: وقتی بحث مقاومت پیش می آید در برابر افکار تهاجمی دشمنان است. پس برای افکار مهاجم باید آثار مهم مدافعی ساخت که این اتفاق هنوز در سینمای کشور ما نیفتاده است. به قوال والت دیزنی سینما زبان تمام مردم دنیا است و ما باید بر اساس نیازها و زبان مردم دنیا به فیلم های مان نگاه کرده و مبادرت به تولید آثارمان کنیم.

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه مقاومت بشارت دهنده افکار خوب است افزود: سینما یکی از راه های مبارزه است و می تواند بینندگان را در هر نقطه از دنیا با این مسأله و دغدغه های خودش آشنا کند. بر این اساس است که ما وظیفه داریم مبشر خوبی باشیم. اما اگر هنر در سینما به تعالی نرسد و حرفی که قرار است صادر شود به عنوان ثمره و مفهوم انقلاب مانند غزل حافظ نباشد و به درد نخورد همان بهتر که کاری صورت نگیرد. بی شک برای اینکه این سینما به تعالی برسد باید از افراد متبحر برای آن استفاده کرد تا یک اثر هنری وقتی خلق می شود در حد جهانی و تعالی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی نگاه متفکرانه و راهگشا در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نداشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادره ترکمانی ضمن انتقاد از عملکرد مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی، قضاوت درباره مجید زین‌العابدین مدیر جدید این بنیاد را به بعد از برگزاری که جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان موکول کرد.

به گزارش سینماپرس، نادره ترکمانی در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره‌ها خصوصاً جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی برای توجه به گونه مشخصی از فیلم محسوب می‌شود و متمرکز شدن بر آن حوزه قطعاً رویکردهای ارزشمندی را برای فرهنگ جامعه در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی برای به نمایش گذاشتن آثار تولیدشده برای گروه سنی کودک و نوجوان محسوب می‌شود، زیرا این حوزه با یک جمعیت چند میلیونی مخاطب همراه بوده و به دلیل ویژگی سنی آنان و تمرکز بر آموزش و فرهنگ‌سازی نسل آینده، از جایگاهی ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین هرگونه حمایت فرهنگی، هنری از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار ارزشمند و اثرگذار خواهد بود. در عین حال برگزار نشدن آن ضربه‌ای مهلک برای عرصه فرهنگ محسوب می‌شود.

ترکمانی رویکرد مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی را در سال گذشته در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد و افزود: متاسفانه در سال گذشته و علیرغم برگزاری جلسات متعدد در بنیاد سینمایی فارابی، دبیر جشنواره اعلام کرد که جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دلیل عدم آمادگی فیلمسازان برگزار نمی‌شود؛ این در حالی است که از تمام حاضران در جلسه طی نظرخواهی در مورد جشنواره بر برگزاری آن تاکید کرده بودند.

عدم برگزاری جشنواره به ضرر سینمای کودک است

وی تصریح کرد: عدم برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال گذشته، این سوال را در ذهن فعالان عرصه فیلم کودک و نوجوان ایجاد کرد که دستاورد و نتایج عدم برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که سال گذشته برگزار نشد چه بود؟ آیا چنین تصمیم‌گیری‌هایی چیزی جز ضرر برای این حوزه در بر داشته است؟

این فعال عرصه فیلم کودک و نوجوان بی‌توجهی به تولید آثار کودک و نوجوان را یکی از آسیب‌های موجود در حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: برگزار نشدن جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و عدم حمایت از فیلمسازان این عرصه شرایطی نامناسب را به دنبال دارد، زیرا همین فیلمسازان کودک و نوجوان که تعداد محدودی در ایران هستند به حاشیه کشانده شده و از ادامه کار دلسرد می‌شوند. جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی ویژه برای معرفی آثار جدید در ایران و جهان محسوب می‌شود و چنانچه این جشنواره برگزار نشود، وضعیت خفته فیلم کودک و نوجوان در رکود بیشتری فرو خواهد رفت.

وی پیشنهاد داد: چنانچه دبیر جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علاقه‌مند به اجرا و توسعه این حوزه باشد، می‌تواند با برگزاری کارگروه‌هایی متشکل از تولیدکنندگان و فعالان عرصه فیلم کودک و نوجوان، دیدگاه‌های سازنده آنان را در زمینه برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داده و جمع‌آوری کند و بدین ترتیب از تجربه فعالان در جهت توسعه و رشد این جشنواره بهره‌برداری کند. حتی در این زمینه از تجربیات جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خارجی که طی سال‌ها برگزار شده و همچنان مطرح هستند، استفاده کند. تجربه آنان و تکنیک‌های نوین آنان در راستای گسترش و بالندگی هرچه بیشتر جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار داده و از آن بهره‌برداری کند.

ترکمانی ضمن آسیب‌شناسی در حوزه جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بررسی‌های فعالان عرصه فرهنگ و فیلم کودک و نوجوان نشان می‌دهد عدم برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضربه‌های سختی بر پیکره این جشنواره و حتی فیلم کودک و نوجوان می‌زند.

وی تاکید کرد: فعالان عرصه تولید فیلم‌های کودک و نوجوان علاقه‌مند هستند تا به تولید اثر بپردازند و همزمان آثارشان اکران و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و انتخاب شود؛ اگرچه طی سال‌های اخیر آثار کم ارزشی روی پرده سینماها رفته و با فروش چندین میلیاردی روبه‌رو شده است. اگر امروز دیده می‌شود که سینماگران حوزه کودک و نوجوان همچنان در این حوزه ثابت قدم مانده‌اند تنها به دلیل حس رسالت آنان و مسئولیتی است که آن را در قلب خود احساس می‌کنند.

این کارگردان تصریح کرد: دست‌اندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند راهکارهای مفیدی مشروط بر اینکه این دیدگاه‌ها را به مرحله اجرا گذاشته شود و نتایج موثر آن شامل حال همه فعالان این عرصه شود، مد نظر قرار داده تا نتایج موثر در زمان اجرا دیده شود.

وی در مورد علل برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در استان‌های مختلف اظهارکرد: من به شخصه معتقدم که جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند در سایر استان‌ها نیز برگزار شود، اما مسئولان اصفهان معتقد بودند که این جشنواره از دل اصفهان برخاسته و باید درخاستگاه آن به اجرا گذاشته شود، از این رو در این استان برگزار می‌شود، اما متاسفانه هیچگونه تبلیغ و یا همراهی با این جشنواره در این استان انجام نمی‌شود. این ایراد یا نکته بارها به مسئولان گوشزد شده است و در ادامه مسئولان استان فراخوانی به مرحله اجرا در آوردند که طی آن «صندوق پروانه‌ها» تاسیس شد. این امر به منظور شکل‌گیری حرکت‌های اثرگذار پایه‌گذاری شده است و در این میان حتی بنیاد سینمایی فارابی نیز از این امر حمایت کرد و حوزه‌های پیش تولید، پس تولید و تولید مورد توجه و حمایت‌ قرار گرفت، اما متاسفانه نتایج آن قابل توجه نبود.

مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی نگاه متفکرانه و راهگشا در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نداشت

ترکمانی رویکرد مدیر جدید بنیاد سینمایی فارابی را مهم دانست و افزود: قطعاً رویکرد، هدف‌گذاری و چشم‌اندازی که مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی در پیش گیرد، مهم است و نتایج آن در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان محسوس خواهد بود و به همین دلیل چون این مدیر به تازگی منصوب شده، هرگونه اظهار نظر در مورد عملکرد او پیش از دیدن عملکردش نادرست خواهد بود، بنابراین عملکرد او را پس از برگزاری جشنواره می‌توان مورد ارزیابی و بحث و بررسی و آسیب‌شناسی قرار داد.

وی انتقادی نسبت به مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی داشت و بیان کرد: متاسفانه مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی نگاه متفکرانه و راهگشا در مورد جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نداشت و برای کسب رویکرد مناسب نیز تلاشی انجام نداد و تنها در جهت خاموش کردن این جشنواره حرکت کرد.

این فیلمساز عرصه کودک و نوجوان درباره استقبال شرکت‌کنندگان از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: از هم اکنون نمی‌توان در مورد استقبال تولیدکنندگان فیلم کودک و نوجوان نظر داد. نکته دیگر اینکه حمایت از ساخت فیلم برای کودک و نوجوان از سوی سازمان‌ها و نهادهای دیگر به اندازه فیلم‌های بلند انجام نمی‌شود، حتی نگرش برخی از تهیه‌کننده‌ها در مورد بازگشت سرمایه و عدم سوددهی در بخش فیلم کودک نگران‌کننده و حاکی از رویکرد و نگاه غیرفرهنگی آنهاست. از سوی دیگر تغییر دبیر جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آن هم تنها دو ماه مانده به زمان برگزاری جشنواره قطعا تغییر و توقف کوتاه مدتی را برای این جشنواره به دنبال خواهد داشت، زیرا دبیر جدید زمانی برای شناسایی و برنامه‌ریزی جشنواره نیاز دارد و این امر پستی و بلندی‌هایی را برای جشنواره به همراه خواهد داشت. با این حال معتقدم باید کمی صبر کرد و از پیش داوری در این زمینه جلوگیری کرد و تنها امیدوارم دبیران جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با در پیش گرفتن راهکارهای خوب و استفاده مناسب از فرصت‌ها، زمینه رشد سینمای کودک و نوجوان را در پیش بگیرند.

ترکمانی در پایان به تعامل و رویکرد بنیاد سینمایی فارابی اشاره و خاطرنشان کرد: قطعا بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند با تعامل بیشتر با فیلمسازان و در پیش گرفتن برنامه‌هایی که بر پایه تجربیات فعالان و دست‌اندرکاران گذشته شکل گرفته، مسیر درستی را در پیش گیرد و زمینه رشد و تعالی در حوزه فیلم کودک و نوجوان را به دنبال داشته باشد. قطعاً به کارگیری و تعامل بیشتر با دست‌اندرکاران و فیلمسازان حوزه فیلم کودک و نوجوان و تفکر در پیشنهادات و بررسی آرا و نظرات و همچنین استفاده از راهکارهای موثر در مسیر حرکت رو به جلوی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاثیرات قابل مشاهده‌ای خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کانون جزو انجمن‌های مردم‌نهادی است که در زمینه کودکان در سراسر جهان شناخته شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون تولید کانون پرورش فکری معتقد است سرمایه‌گذاری در فرهنگ ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به برخی از صنایع دارد و هرگز زیانده نیست.

به گزارش سینماپرس، در بخش نخست مصاحبه با محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان درباره بی‌توجهی به تولید محصولات مرتبط به نوجوانان زیر سایه سنگین تولید محصولات کودکانه پرداختیم و مشخص شد افزایش تقاضا برای مصرف محصولات غربی در میان این گروه سنی به دلیل کم‌کاری‌های گذشته بوده است.

اما در بخش دوم موضوع اقتصاد فرهنگ و اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش را بررسی کردیم تاجایی که صارمی معتقد است نه تنها سرمایه‌گذاری در امور فرهنگی زیانده نیست بلکه در بسیاری از موارد ارزش افزوده‌ای به مراتب بیشتر برخی صنایع فعلی ما که مصداق بارز خام فروشی است ایجاد می‌کند. در ادامه بخش دوم و پایانی این مصاحبه را می‌خوانیم:

تسنیم: یک سری محتوا یا محصول فرهنگی در کشور ما وجود دارد که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد؛ محصولات وارداتی مثلا عروسک باربری و کتاب هری پاتر و … این حاصل کم کاری مجموعه فرهنگی ما بوده که محتوایی درست نکرده‌اند و خوراکی نداده‌اند و نوجوان انتخاب کرده چیزی که می خواسته چقدر ما می توانیم این گپ و این مشکل را در یک دوره میان مدت حل کنیم؟

ببینید؛ حوزه محتوا قدمت عمر برایش خیلی مهم است. یعنی وقتی کشوری می‌گوید من مثلاً هزار سال قدمت فرهنگی دارم تا یک کشوری که می‌گوید من 250 سال قدمت فرهنگی دارم، کاملاً مشخص است که شما غنی تر هستید و گنجی قابل اتکاء به نام قدمت فرهنگی در اختیار دارید. واقعیت امر اینجاست که گنج فقط سکه‌های اشرفی، طلا یا نفت و گاز یا معادن نیست. گنج بدون تردید کوه، تفکر و اندیشه، قصه‌ها و متل‌ها، ایدئولوژی، دین و … نیز هست. از تمام این موارد که خدمت شما عرض کردم می‌توانیم ثروت تولید کنیم آنهم با ارزش افزوده بسیار فراتر از نفت و گاز و … .

این نگاه تک محصولی برای اقتصاد ما یک آفت شناخته می‌شود، امروز با حجم بسیار گسترده درحال استفاده از منابع طبیعی خودمان هستیم، نفت می‌فروشیم برای تامین مخارج، گاز صادر می‌کنیم برای مثلا واردات فلان کالا، یا معادن خودمان را خالی می‌کنیم به بهانه تولید یک کالای دیگر درحالی که همه اینها تمام شدنی هستند و مصداق بارز همان موضوع خام فروشی است. هیچ کس نیست که فکر کند آیا تا امروز از قدمت فرهنگی خودمان که هرگز تمام نمی‌شود ارزش افزوده تولید کرده‌ایم؟

یقین داشته باشید سرمایه‌گذاری در فرهنگ نه تنها ضرر و زیان ندارد بلکه ارزش افزوده‌ای به مراتب بالاتر از برخی صنایع ما هم خواهد داشت و اتفاقاً نکته جالب توجه در این زمینه اینجاست که هرچه برفرهنگ تمرکز کنیم مفاهیم و محولات ناب‌تری ایجاد می‌کنیم چون فرهنگ خودش را بازتعریف می‌کند، اما حالا فرض کنید فلان میلیارد متر مکعب گاز طبیعی داشته باشیم آیا اتکاء به آن منطقی است؟ مگر نه اینکه همه می‌دانیم این منابع خدادادی تمام شدنی هستند؟

اجازه دهید برای شما در همین زمینه یعنی تفاوت قدمت فرهنگی در کشورها یک مثال بزنم، ببینید یک کاراکتر جدید در سراسر جهان پدیدار شده به نام باب اسفنجی، که حاصل برنامه‌ریزی برای منافع اقتصادی مثلا در یک دهه یا دو دهه است. بارها با خودم فکر می‌کنیم این کاراکتر چه زیبایی یا جذابیتی دارد که اینقدر در جهان محبوب شده؟ پاسخ هیچ است اما واقعیت اینجاست که پشت خلق این کاراکتر فکر و برنامه‌ریزی در سطح جهانی بوده درست زمانی که ما در شهر سوخته می‌بینیم یک موتیو – بُز شهر سوخته – چقدر از نظر گرافیکی و فرهنگی زیباست، آیا برای این کاراکتر برنامه‌ریزی کرده‌ایم یا اینکه تنها پشت ویترین یک موزه از آن استفاده می‌کنیم. از این کاراکتر که به عنوان یک گنج تاریخی در اختیار ماست توانسته‌ایم ارزش افزوده خلق کنیم؟ پاسخ این است که دیگران اقتصاد فرهنگ را درک کرده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

تسنیم: منظور شما از برنامه‌ریزی برای اقتصاد فرهنگ در کشورهای دیگر چیست؟ کمی بیشتر توضیح دهید.

امروز تولید فیلم داخل خاک ایران نسبت به سایر نقاط جهان 10 برابر ارزانتر است. خوب حالا به نظر شما ما چه فرصتی و چه ثروتی در اختیار داریم؟ این همان فرصتی است که کره‌ای‌ها و هندی‌ها از آن استفاده کردند و با یادگرفتن پروداکشن یا همان تولید امروز در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند، اما ما دست روی دست گذاشتیم.

اجازه دهید برای شما با مثال توضیح دهم. ما هرسال فیلم‌های کودکان بسیاری می‌سازیم که اتفاقاً برخی از آنها در جشنواره‌های خارجی جایزه‌هایی را هم دریافت می‌کند. همه این فیلم‌ها که فقر را نمایش نمی‌دهد. بله؛ برخی ممکن است برای جایزه گرفتن فیلم بسازند اما ما تعداد بالایی فیلم با کیفیت و ارزشی داریم که می‌توانیم برای آنها فرآیند اقتصادی تعریف کنیم، اما فیلم تولید می‌کنم که مملو از مفاهیم مناسب مثل ایثار، ایستادگی، همبستگی و … است بعد فقط در ده سالن آنهم سانس 9 صبح آن را نمایش می‌دهیم. این به نظر شما منطقی است؟

اما سایر کشورها فیلم کودکانه می‌سازند یکباره می‌بینید در 2800 سالن بهترین ساعت‌ها به نمایش می‌گذارند، بعد مقالات و نوشته‌های رسانه‌ای برایش تعریف می‌کنند که مثلا دیدن این فیلم به نشاط اجتماعی کمک می‌کند؛ کنفرانس خبری می‌گذارند و مردم را تشویق می‌کنند که با خانواده این فیلم را باید دید تا مفهوم اصلی را دریابید، تازه شروع می‌کنند که به خلق کاراکتر از روی شخصیت‌های فیلم و تولید انواع ابزار و لوازم جانبی که در جامعه تقاضا ایجاد کنند ولی کار به اینجا ختم نمی‌شود چون وقتی موفقیت داخل مرزهای خودشان را کسب کردند تازه به فکر ورود به سایر کشورها و قاره‌ها هم هستند. این یعنی اقتصاد فرهنگ این یعنی برنامه‌ریزی . البته فراموش نکنید که اینها حاصل جلسه یک ساعت یا دوساعته نیست و این کشورها مدت‌ها قبل از اکران فیلم برای تک تک مراحل برنامه‌ریزی کرده‌اند و پلن‌های مختلفی را اجرایی کرده‌اند.

تسنیم: اینگونه برنامه‌ریزی را می‌توانیم در قالب تهاجم فرهنگی مدنظر داشته باشیم؟

واقعیت امر اینجاست که وقتی موضوع فرهنگ و اقتصاد به یکدیگر گره خورده باشد، قطعاً مواردی هم در آن افزوده می‌شود که یکی از آنها می‌تواند تهاجم فرهنگی باشد. اجازه دهید برگردم به پاسخ سئوال قبل، وقتی یک فیلم کودکانه مثلا از سوی هالیوود ساخته می‌شود قطعاً برای بازار جهانی آن برنامه‌ریزی شده و نشسته‌اند فکر کردند که مثلا کودکان آفریقایی یا آسیایی چطور می‌توانند با این اثر ارتباط برقرار کنند و چطور می‌توان یک ایده یا برنامه را هم به آنها تحمیل کرد.

پس از آنجا که تولید کننده به دنبال اقتصاد کارش رفته تهاجم فرهنگی درآن هست، پول هم می‌خواهد به دست بیاورد. نمی‌توانیم بگوییم تهاجم نیست؛ بلکه هست و آنقدر برای پولش حساب باز می‌کند که بگونه‌برنامه‌ریزی می‌کند که باید اثرش توسط بچه ژاپنی، ایرانی و هندی دیده شود. واقعیت اینجاست که این چرخه یکشبه ایجاد نمی‌شود بلکه سالها برای آن برنامه‌ریزی می‌شود و نهایتاً می‌بینیم کاراکتری مثل باب اسفنجی جهانی می‌شود.

تسنیم: به موضوع اقتصاد فرهنگ اشاره کردید، آیا این واژه یا مهم در کشورما مبنای تولید برخی کارهای اصطلاحاً بفروش نشده است؟

این همان برنامه‌ریزی برای خلق ارزش افزوده و انگیز سرمایه‌گذاری مجدد است. افزایش کتب ترجمه بخصوص در حوزه کودکان یا تولید کتاب‌های افست شاهد مثالی دقیق از همین موضوع است. سرمایه‌گذاری در فرهنگ بسیار سنگین است و بخش خصوصی بدون تردید از عهده این کار برنخواهد آمد و دولت‌ها هم به تنهایی کاری از پیش نمی‌برند. بهترین راهکار این است که همان چرخه اقتصاد فرهنگ را ایجاد کنیم به این معنی که حاکمیت از نفوذ خود استفاده کند برای ایجاد بازار برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی، تا به این ترتیب تولید کنند بخش خصوصی تشویق به سرمایه‌گذاری بیشتر و البته کیفی‌تر باشد نه اینکه برای بقاء اقتصادی خود تنها به تولید محصولات بفروش یا همان بازاری توجه داشته باشد.

در همین حال حتی اگر هم یک ناشر به صورت کیفی فعالیت کند و محصولات فرهنگی مناسبی عرضه کنید بدون تردید برای بازاریابی یا ورود به بازارهای جهانی یا حتی شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی مثل فرانکفورت یا … توان کافی اقتصادی ندارد. آیا تاکنون چتر حمایتی برایش ایجاد کرده‌ایم که مثلا حالا که تو کار کیفی انجام دادی بیا در کنار ما از امکانات ما استفاده کن تا بازارت را به دست آوری. ببینید این روند می‌تواند منجر به تولید آثار کیفی شود چون سرمایه‌گذار می‌داند بازارش مهیاست. خوب این اتفاق نیافتاده و کاملا طبیعی است که تولید کننده هم برای حفظ حیات اقتصادی خود به سمت کارهای بازاری برود و دیدیم نتیجه چیست؟ شاید دغدغه اکنون فرهنگ و جامعه نیست بلکه دغدغه اقتصاد است که خط تولید را مدیریت می‌کند. حقوق مؤلف درکارهای ترجمه رعایت نمی‌شود، حقوق تصویرسازی، ویراستار، مترجم و … که می‌شود کار کپی خارجی بدون هرگونه ارتباط با فرهنگ اصیل ما.

تسنیم: شاید همین نکته است که رهبر معظم انقلاب درباره تغییر سهم کتاب‌های ترجمه و تالیف بخصوص در زمینه کودکان تذکر داده‌اند؟

قطعاً همین است همه می‌دانیم ایشان در زمینه ادبیات و هنر صاحب‌نظر هستند و اشراف کامل دارند. اجازه دهید نمونه بیاروم آقای خانجانی مجموعه‌ای گردآوری کرده که 16 جلد کتاب است و در آن 12 هزار قصه ایرانی شناسایی شده آیا تابه‌حال کسی در این زمینه فکرکرده که این مجموعه علاوه بر کتاب 6 هزار کتاب فیلم انیمیشن، 6 هزارتا پادکست؟ ببینید درباره ایجاد آثار از کتب روزی رفته بودم در یکی از کتابخانه‌ها سرکشی کنیم خانمی آمد من یک مسابقه برگزار کردم 1800 لالایی براساس آن جمع‌آوری شد – یعنی 1800 لالایی اصیل ایرانی متفاوت، خوب این موضوع یعنی 1800 قطعه موسیقی، یعنی 1800 انیمیشن موزیکال برگرفته از فرهنگ و آداب سنن متناسب با ایدئولوژی ما ایرانیان که یک سرزمین غنی از نظر فرهنگی هستیم.

ببنید اگر برای اینها برنامه‌ریزی دقیق به صورت همان اقتصاد فرهنگی داشته باشیم، بنظر شما آیا ناشر یا تولیدکننده‌ای به دنبال استفاده از کاراکترهای خارجی یا ترجمه می‌رود یا اینکه خود به خود سهم تالیف از ترجمه بالاتر خواهد رفت؟ اینجاست که مشکلات ایجاد می‌شود و نهایتاًً شخص اول کشور در این زمینه تذکر می‌دهند که مراقب باشید و راه را اصلاح کنید.

تسنیم: با توجه به این موارد در کانون روندی در راستای این موارد انجام شده است؟

بارها با خودم فکر می‌کنیم باب اسفنجی چه زیبایی یا جذابیتی دارد که اینقدر در جهان محبوب شده؟ پاسخ هیچ است. اما واقعیت اینجاست که پشت خلق این کاراکتر فکر و برنامه‌ریزی در سطح جهانی بوده؛ درست زمانی که ما در شهر سوخته می‌بینیم یک موتیو – بُز شهر سوخته – چقدر از نظر گرافیکی و فرهنگی زیباست! آیا برای جهانی شدن این کاراکتر برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟

برنامه‌هایی در این زمینه داریم، البته نباید فراموش کنیم که کانون توان اقتصادی مشخصی دارد که در دوره‌های مدیریتی مختلف این منابع فراز و فرودهایی را تجربه کرده است. اما خوشبختانه یکی از نعمت‌هایی که شامل حال کانون شده بخصوص بعد از انقلاب اسلامی مدیرانی در کانون حضور داشتند که همه خودشان از بدنه کانون بودند و این مدیران حرف بدنه و کارشناسی را باور داشتند.

اینطور نبوده که یک مدیر بگوید فقط سینما دیگر 59 فعالیت را تعطیل کند؛ هرچند فراز و فرودهایی داشتیم اما امروز که سه میلیون جلد کتاب برای کتابخانه‌های سراسر کشور اعزام می‌شود کاملا مشخص است که اوضاع براساس همین نکته که در پاسخ سئوال قبلی به آن اشاره شد. به این ترتیب که از این حجم از کتب ارسالی 91 عنوان کتاب به عنوان چاپ اول داشتیم که قطعا همه مربوط به خود کانون نیست و بخشی آنها مربوط به کتب منتشر شده 25 ناشر بوده که می‌شود حمایت از تولید کتاب مناسب و ارزشمند، چون قبلا در بخش اول مصاحبه عرض کردم که کانون بعد از کارشناسی محتوا اقدام به تولید یا خرید می‌کند. پس با این مثال که خدمت شما عرض شد مشخصا پاسخ سئوال شما این است که بله در راستای حمایت از تولید کننده کانون برنامه‌ریزی کرده که این فقط در بخش کتاب و مکتوب بود و در سایر بخش‌ها هم دقیقا این مسیر دنبال می‌شود. بواقع باید گفت که کانون فقط به فکر تولید نیست بلکه بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که چرخه به حرکت عادی و منطقی خود ادامه دهد تا فرهنگ تقویت شود.

تسنیم این خرید از ناشران براساس همان سیر مطالعاتی که قبلا به آن اشاره شد انجام شده است؟

دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید؛ بله اینجا می‌توانم دقیق‌تر موضوع مطرح شده در یکی دو سوال قبل که عرض کردم مخاطبان ما اکنون دارای سیر مطالعاتی هستیم و کانون برای اینکه بتواند مخاطبان خود را حفظ کند باید براساس خواسته و نیاز آنها گام بردارد. ببینید گفتم که سرعت تقاضا از سوی مخاطبان بسیار شدت گرفته و در برخی از موارد واقعا کانون اگر قرار باشد به تنهایی به این تقاضا پاسخ دهد قطعا یا نمی‌تواند یا اگر هم بتواند احتمالا استاندارد مورد نظرمان را شاید تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین کاملا منطقی است که برای تامین نیاز مخاطبان از تولیدات کیفی و منطقی براساس نیازمان خرید انجام دهیم که اینکار هم انجام می‌شود. به عنوان مثال درباره همان کتاب‌های ارسال شده که بخشی از آنها خرید از ناشران دیگر بوده تیم کارشناسی از میان 300 ناشر فعال در بازار 45 ناشر را گزینش کرده‌اند و در فاز اول از 25 ناشر خرید انجام شده و در فاز بعدی هم باقی بنابراین حمایت انجام شده، نیاز مخاطب تامین شده و چرخه اصولی کاملاً منطقی شکل گرفته است.

تسنیم: اشاره کردید به سایر محصولات غیر کتاب که این روند برایشان انجام شده نمونه‌ای دارید؟

ورود به سریال کردیم یعنی دو ورژن یک سریال کاملا هنری که سطح سلیقه بچه‌ها را به زودی اگر نمایش داده شود در تلویزیون بالا می‌برد که همان پیشرو بودن کانون را به نمایش می‌گذارد. بطور کلی برنامه‌ریزی در تمامی محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنیم به‌گونه‌ای است که پبوست فرهنگی داشته باشد.

به عنوان مثال مصداق عینی آن در انیمیشن بچه‌زرنگ است که برای آن مرچاندایز – محصولات جانبی و زنجیره تولید – درنظر داریم. در این مورد خاص می‌توان گفت از بچه زرنگ می‌توان 52 کالای مختلف تولید کرد که از کتاب، دفتر، مداد، لیوان، لباس و کیف گرفته تا اتاق خواب است. اما نکته اینجاست که کانون قطعا در تمامی این موارد امکانات تولید ندارد و باید از بازار کمک بگیرد یا اینکه بگونه‌ای برنامه‌ریزی کند که مثلا تولید کننده کالاخواب این کاراکتر را برای محصولات خود انتخاب کند. در بخش اسباب‌بازی هم قطعا می‌توانیم این کاراکترها را استفاده کنیم. حتی در برخی موارد برای اینکه تولید کنندگان سایر بخش‌ها را تشویق به حضور کنیم این کاراکترها را رایگان در اختیارشان قرار دادیم تا محصول تولید کنند.

تسنیم: به علاقمندی تولیدکنندگان اشاره کردید در این زمینه آیا پیشنهادی هم داشتید؟

پاسخ کوتاه شما بله هست نمونه‌هایی داشتیم اما واقعیت اینجاست که آنطور که باید و شاید هنوز خیر؛ اما نکته اینجاست که من اگر واقعا می‌خواهم زنجیره را ایجاد کنم باید خودم به عنوان مالک اثر برنامه‌ای برای ورود بازار به استفاده از این کاراکتر ایجاد کنم. اجازه دهید مثالی بزنم که شاهد مناسبی هم هست. چندی پیش خانمی برای کاری به دفتر بنده آمده بود، داشتیم روی فیلم‌نامه‌های آقای کیارستمی صحبت می‌کردیم در خلال صحبت دیدم یک عروسک نمدی از گوشه کیف ایشان بیرون زده. از ایشان پرسیدم این چیست؟ ایشان گفتند که من این عروسک را درست کردم که به کسی هدیه بدهم.

همانجا گفتم شما می‌توانید از کاراکتر فیلم‌های ما همین مدل عروسک بسازید گفت بله؛ نمونه‌ای به او دادیم و قرار شد که به ازای 200 هزار تومان یک نمونه درست کند، بعد از 10 روز دیدم 10 کاراکتر از روی همان فیلمی که داده بودیم برای بنده ارسال کرد. همانجا قرارداد 100 کاراکتر را با ایشان بستیم که اکنون تحویل شده و قرارداد 100 تای دوم نیز بسته شده است که نمونه‌ای از این کاراکترها را در دفتر بنده می‌بینید روی دیوار نصب شده است. باشو، شهید لندی، علی‌اکبر صادقی، دکتر عالمی و مرحوم احمدرا احمدیه نمونه‌هایی هستند که ساخته شده و قرار است برای آنها نمایشگاهی ترتیب دهیم.

در نمونه‌های دیگر نیز رسما اعلام کردم هرکدام از تولیدکنندگان البسه که کاراکترهای کانون را بخواهند برای استفاده روی تولیداتشان رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. تمام کاراکترها را به صورت سه بعدی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم تا بتوانند برای محصولاتشان استفاده کنند. حالا نکته اینجاست که وقتی برسی کردیم دیدیم درشرایط که محصولات جانبی کاراکترهای یک فیلم که هنوز اکران نشده به بازار می‌آید وقتی فیلم اکران می‌شود استقبال گسترده است.

تسنیم: حالا ممکن است حیطه فعالیت شما مربوط نباشد ولی به هرحال شما کالایی را تولید می کنید که شاید قابلیت فروش در بازار خارجی هم داشته باشد بازارهای هدفتان کجاست کانون الان کجا را بازار هدف خودش می داند ایا کشورهایی که با ما فرهنگ مشترک دارند یا دورتر را می بینید یا پلنی برای آن دیدید؟

نکته جالبی را مطرح کردید. ببینید کانون جزو انجمن‌های مردم‌نهادی است که در زمینه کودکان در سراسر جهان شناخته شده است و اتفاقاً برخی از نهادهای بین‌المللی مرتبط نیز دفترشان داخل همین مجموعه کانون است مثل اتحادیه فیلم‌سازان کودک جهان، اتحادیه جهانی تئاتر کودک یا امثال اینها. بنابراین ما وظایفی داریم و در فستیوال‌ها و مراسم مرتبط کانون ملزم به تامین محتوا است که این خود یک پتانسیل قابل توجه است برای محتوای تولید شده ایرانی؛ ما پل ارتباطی هستیم ولی نباید فراموش کنیم که کانون یک سبک است؛ می‌گویند کتاب‌های کانونی، فیلم‌های کانونی یعنی حتی در بازارهای جهانی یک فیلمی که شبیه فیلم‌های کانونی می‌بینند پخش کننده‌های جهان می‌گویند کانونی است.

به این ترتیب کانون تولید کننده نیست ولی شاخصه‌های کانونی را دارد که ان‌جی‌اوها یا کمپانی‌های خارجی به آن اعتماد دارند و اتفاقا اینجاست که می‌توانیم نقش‌آفرینی داشته باشیم برای محصولات خودمان و البته محصولاتی که کارشناسان ما از سایر تولیدکنندگان تایید کرده‌اند که در بازار جهانی بهتر و راحت‌تر عرضه شوند. به عنوان مثال فستیوال زنان ترکیه اخیرا از ما درخواست معرفی آثار داشت که برایشان یک پک تهیه کردیم و ارسال کردیم در باره محصولات مکتوب همچنین؛ بازی و بسیاری از موارد دیگر در بازارهای جهانی مثل فرانکفورت، بولونیا، حیدرآباد، زاگرب، هیروشیما، ناکازاکی و … می‌توانیم حمایت کننده از محصولات با کیفیت باشیم.

اما درباره اینکه بخواهیم منطقه‌ای عمل کنیم شاید بعضا موفق نباشیم. همانطور که قبلا اشاره کردم بهتر است مفهوم عمومی و بشردوستانه داشته باشیم تا بتوانیم در تمامی بازارها حرفی برای گفتن داشته باشیم. پس بنابراین نمی‌شود گفت محصول ما با جغرافیای دورتر ارتباط برقرار می‌کنند شاید نزدیکتر مسائل ایدئولوژیکی پیش بیاید ممکن است پس بزنند. به عنوان مثال تجاربی در فیلم‌های بسیار پرهزینه داشتیم که در کشورهای همسایه رفته ولی مقابل آن گارد گرفتند.

تسنیم: اجازه دهید کمی به عقب‌برگردم اوایل بخش دوم مصاحبه گفتید فرهنگ ثروت است، ارزش ریالی این ثروت چگونه حساب می‌شود؟ مشخصا بگویم مثلا اگر برای تولید یک داستان هزار تومان هزینه کنیم چقدر از این سرمایه ارزش افزوده ایجاد می‌شود؟

در این زمینه می‌توانم یک مثال بزنم که کاملا موضوع مشخص باشد، ببینید در زمینه انیمیشن اول کره‌ای‌ها، بعد چینی‌ها، بعد هندی‌ها در حوزه نیروی کار تولید انیمیشن وارد شدند که درآمد بسیار خوبی هم از آن دارند، نیروی کار ارزان برای سایر کشورهای متقاضی اعزام می‌کنند و هم در این زمینه امتیازات بسیاری داریم هم دانش فنی و هم نیروی متخصص و البته از لحاظ مالی بسیار ارزان قیمت، حالا شما حساب کنید در یک پروژه انیمیشن یک انیماتور در بازارهای جهانی حداقل 500 میلیون تومان به نرخ ارز امروز ما حقوق دریافت می‌کند اما انیماتور ایرانی 50 میلیون تومان یعنی یک دهم.

خوب حالا این فقط یک بعد موضوع است، چون طرح و سایر موارد از سفارش‌دهنده است و انیماتور و فقط اجرا می‌کند، اما ما خودمان فرهنگی غنی با صدها هزار موضوع برای تولید انمیشن داریم و اتفاقاً هزینه تولید نسبت به سایر نقاط جهان در کشورمان ارزان است خوب حساب کنید اگر صفر تا صد موضوع داخل ایران تولید شود و محصول نهایی به بازارهای بین‌المللی عرضه شود میزان سودآوری آن چقدر است؟

حتی در بخش سینما امروز تولید فیلم داخل خاک ایران نسبت به سایر نقاط جهان 10 برابر ارزانتر است برآوردها نشان می‌دهد با 25 میلیارد تومان یک فیلم سینمایی در ایران تولید می‌شود اما همین فیلم خارج از مرزهای ایران 250 میلیارد هزینه دارد. خوب حالا به نظر شما ما چه فرصتی و چه ثروتی در اختیار داریم؟ این همان فرصتی است که کره‌ای‌ها و هندی‌ها از آن استفاده کردند و با یادگرفتن پروداکشن یا همان تولید امروز در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند اما ما دست روی دست گذاشتیم و تولید انبوه را فراموش کردیم. ببینید 5 سال زمان می‌گذاریم تا یک اثر هنری خلق کنیم چون بودجه دولتی است و کسی از سراغ کار را نمی‌گیرد، درحالی که در بازارهای جهانی تایم‌ها 36،24 و 12 ماهه است. باید تولید صنعتی را یاد بگیریم .

خوب حالا برسیم به میزان سودآوری سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگ، من به شما با توجه به مسئولیتم می‌گویم سرمایه‌گذاری در زمینه تولیداتی که در کانون داریم 2.5 برابر درآمد دارد؛ یعنی مثلا کتابی که هزار تومان تولیدش هزینه دارد 2500 تومان فروش داریم این تازه همانطور که عرض کردم با فرآیند دولتی و کرختی خاص امور دولتی است بدون تردید این سودآوری در بخش خصوصی به دلیل چاپکی بسیار بالاتر است. حالا اجازه دهید من از شما یک سئوال کنم آیا مثلا خودروسازی اینقدر سودآوری دارد؟

اینجا برمی‌گردم به همان موضوع خام‌فروشی که قبلا اشاره شد، به سرمایه‌گذاری در برخی صنایع که اتفاقاً به جز زیانده بودن منابع مارا هم از بین می‌برند بهتر است در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم و با سود سرشاری که به دست می‌آوریم مایحتاج مورد نیاز را با بهترین کیفیت وارد کنیم. فرهنگ هرگز تمام نمی‌شود بلکه روز به روز شکوفاتر می‌شود اگر درست برنامه‌ریزی کنیم. اجازه دهید بگویم حتی اگر یک کتاب را هم به قیمت پشت جلد بفروشید که در مواردی زیان است بازهم زیان نیست چون این کتاب در جایی جرقه‌ای در ذهن فردی می‌شود که ارزش افزوده آن را جامعه استفاده می‌کند، این همان گنجی است که در ذهن آینده‌سازان مملکت می‌ماند و روزی شکوفا می‌شود. پس دوباره تکرار می‌کنم فرهنک کالایی زیان ده نیست، بلکه خودش دوباره به ثروت تبدیل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خون شهید «شیخ فضل‌الله نوری» را از انگیسی‌ها طلب داریم/ایشان لحظه‌های آخر گفتند که ما با کوفه صغیر مواجه هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: شیخ فضل‌الله نوری جزء علمای نادری بود، که متوجه استعماری بودن شعار مشروطه شد و انگلیسی‌ها هم به همین دلیل او را به شهادت رساندند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در شب سالگرد شهادت شیخ فضل‌الله نوری در هیئت هنر درباره این شخصیت و نقش آن در مقابله با جریان استعمار انگلیس گفت: شیخ فضل‌الله نوری مقام معنوی بلندی دارند. حضرت آیت‌الله بهجت درباره این شخصیت فرمودند: شب دفن شیخ فضل‌الله در قم از حجره ایشان صدای قرآن می‌آمد. هرچه بررسی کردند دیدند کسی نمی‌تواند باشد، جز کسی که در اینجا به خاک سپرده شده است. چون کسی جز او آنجا نبود.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: شیخ فضل‌الله نوری را در میان مردم به شهادت رساندند. ایشان لحظه‌های آخر گفتند که ما با کوفه صغیر مواجه هستیم؛ چراکه مردمانی را دیدند، که پای اعدام او کف و سوت می‌زدند. نه اینکه همه مردم تهران موافق اعدام او باشند، ابداً اینطور نبود. حتی از میدان حسن آباد گروهی برای نجات ایشان حرکت کردند. اما مسئولان آن‌ها را مطمئن کردند، که خطری جان شیخ فضل‌الله را تهدید نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از آنجایی که ایشان مخالفت‌هایی داشتند، سه روز دستگیرش کردند و با حضور ملای قلابی ملعون محاکمه صوری ترتیب دادند. درحالی ایشان را محاکمه می‌کردند، که بساط اعدام را می‌چیدند. این اعدام خونی است، که انگلیسی‌ها به زمین ریختند، تا راه خودشان را باز کنند. چون شیخ فضل‌الله نوری به این توجه رسیده بود، که استبداد جای خود را به استعمار می‌دهد. جریان مشروطه به دست غرب‌زدگان افتاده بود. غرب‌زدگانی که در روزنامه‌ها و مجلات آن زمان خیلی راحت به دین توهین می‌کردند. اما ایشان جزو علمای نادری بود، که متوجه استعماری بودن شعار مشروطه شد.

به گفته وی، ظلم و ستم پادشاهان قاجار به مردم زیاد شده بود و سستی آنان در اداره کشور فراوان بود؛ انگلیسی‌ها می‌خواستند کشور را از وضعیت سنتی قاجار خارج کنند و در وضعیت جدید استعماری شدیدتر قرار دهند. اینجا بود که شیخ شهید مقابلشان ایستاد. آن‌ها هم دیدند، تا شیخ فضل‌الله نوری را ازبین نبرند، راحت نمی‌توانند بر این کشور سیطره یابند. وقتی ایشان را به شهادت رساندند، انگلیسی‌های خبیث تا پایان کشور را به استثمار کشاندند. البته در کنار جنایت‌هایی که کردند، خون شهید شیخ فضل‌الله نوری را از انگیسی‌ها طلب داریم و کشتن ایشان را از چشم آنان می‌دانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معتقدم مرگ ترسناک و دردناک نیست بلکه یک پرواز باشکوه است/خوشا به حال کسانی که با شکوه پرواز می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ژاله علو، گوینده رادیو، صداپیشه و بازیگر سینما و تلویزیون ایران در گفت‌وگویی با موزه سینمای ایران، از مرگ به عنوان یک پدیده باشکوه نام برد که هیچ هراس و وحشتی برای انسان به همراه ندارد.

به گزارش سینماپرس، ژاله علو با بیان اینکه در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شده است، گفت: در یک خانواده که اهل فرهنگ، ادب و خوشنویسی بود بزرگ شده است. پدرم علاقه زیادی داشت که من با ادبیات کشور آشنا باشم به همین دلیل از هفت سالگی با شروع مدرسه کتاب حافظ، سعدی و شاهنامه برایم می‌خواند و من را تشویق می‌کرد تا با اشعار بزرگان کشور آشنا باشم.
وی ادامه داد: از دانشسرای مقدماتی مستقیما وارد رادیو شدم و اعلام برنامه می‌کردم. در آن زمان ما به میدان ارک می‌رفتیم و با ماشین گویندگان را به بی‌سیم که یک استودیو پخش داشت و اغلب برنامه‌ها زنده پخش می‌شد، می‌بردند. یعنی اگر زنده یاد صبحی مهتدی برای قصه گویی می‌آمد و یا زنده یاد راشد برای سخنرانی می‌آمد به صورت زنده پخش می‌شد.
علو در ادامه بیان داشت: هیچ چیزی جز عشق من را به سمت کار نمی‌برد و تمام دوستان از دل و جان در رادیو کار می‌کردند و مسئولیت خود می‌دیدند.
وی با بیان اینکه فیلم‌های زیادی بازی کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از فیلم‌هایی که در آن نقش آفرینی داشتم «طلسم گمشده» بود که دومین فیلم رنگی در ایران بود. همکاری من با تئاتر بیش از دو سال و نیم طول نکشید زیرا کارهایم در رادیو آنقدر زیاد شده بود که دیگر نمی‌توانستم در تئاتر حضور داشته باشم.
علو با بیان اینکه در اواخر دهه ۳۰ کم کم کار سینما را رها کرد، گفت: در آن دهه کیفیت کار متفاوت شده بود و دیگر نه من آن‌ها را می‌پسندیدم و نه آن‌ها من را و کارم به رادیو و دوبله محدود شده بود، سرپرست دوبلاژ بودم و در رادیو برنامه‌های مختلفی را کارگردانی می‌کردم. در دهه ۵۰ چند فیلم بازی کردم و در ادامه آن‌ها در سریال امیرکبیر و روزی روزگاری، گالش‌ها و بخش چهار جراحی نیز حضور پیدا کردم اما همچنان با دوبلاژ همکاری می‌کردم و در سال ۵۸ از رادیو بازنشسته شدم.
وی با بیان اینکه هنرمندان زیادی بودند که دیگر نظیر آن‌ها را نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: البته هنوز هم هنرمند داریم که قابل توجه و احترام هستند اما یاد یاران از دست رفته در زمانی که آدم مرور خاطرات می‌کند، خیلی عزیز است. دوستانی بودند که در رادیو، دوبله، سینما و تئاتر همراه و همکار و همگام بودیم با هم به کارمان عشق می‌ورزیدیم، عاشقانه کار می‌کردیم و باهم اثری بوجود می‌آوردیم که مردم روزی دیدند و شنیدند و در خاطره‌هایشان نگه داشتند و هنوز بعد از سال‌ها وقتی من را می‌بینند می‌گویند ما با صدای تو بزرگ شدیم.
علو در ادامه گفت: یادم می‌آید روزی یکی از مجلات درباره خانم چهره آزاد از من سوال کرد و من در پاسخ گفتم او کارش را با عشق شروع کرد و عشقش را در کارش نیز به کار برد زیرا هنر و عشق از هم جدا نیستند. او به نیکنامی زندگی کرد و با جلال و عظمت از دنیا رفت.
وی ادامه داد: من معتقدم مرگ ترسناک و دردناک نیست بلکه یک پرواز باشکوه است و خوشا به حال کسانی که با شکوه پرواز می‌کنند.
علو در پایان بیان داشت: تمام تلاشم را کردم تا کارهایم را با صمیمیت، صداقت و عشق انجام بدهم و در تمام مدت به مردم عشق ورزیدم؛ به همین دلیل مردم به من اطف دارند و همین برای من بهترین پاداش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حمید جبلی» با «هِلِ پوک» به صحنه تیاتر بازمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین پوستر نمایش «هِلِ پوک» یک‌شنبه ۱۵ مرداد با حضور حمید جبلی و رحمت امینی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نمایش «هِلِ پوک» از ۲۸ تیر به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته است. فردا یکشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۲۱ از دومین پوستر نمایش با حضور حمید جبلی و رحمت امینی رونمایی می‌شود.

علی حیدری، مریم یوسف، شیما خوش اقبال، بهار ذوالقدر، النا مکاری، یاسمن گرکانی، زهره محمودی، ثنا پورکتابی، محمد مغانی، مهراد خورشیدی، شاهد بهوند، کیان مهربان، علی ایزدی، نادیا بخشایشی، سارا واحد نوعی، صبا حضوری، مریم سکوتی، هانیه رحیمی، فردین بیگ زاده، زهرا نادری، هلیا حسنی، حسین پیروز، امیرحسین امیری، نیوشا جوزی نیا، علی زمانی، امین ترکمان، روزبه امرائی، محمد تهرانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«هِلِ پوک» دارای سه اپیزود است که رخدادها و وقایعی از شهر را روایت می‌کند.

سعید سیادت مدیر تولید، مهسا اسمعیل‌زاده طراح صحنه و لباس، ملیکا راه رخشان دستیار کارگردان، علی سعیدی، امیرحسین امیری، امین ترکمان گروه کارگردانی، مشکات قربانیان منشی صحنه، مشکات قربانیان، علی سعیدی مدیر صحنه، جواد غریبی دستیار طراح صحنه، هانیه رحیمی، نیوشا جوزی‌نیا دستیاران طراح لباس، سید مصطفی طباطبایی‌نسب سرپرست گروه ساخت دکور، اسماعیل عباس‌زاده، مهدی عابدی، هادی عابدی، علیرضا اسکندری، محسن زرآبادی دستیاران اجرای دکور، محمد قربانی نریشن تیزر، شیرین شندی نریتور، فرشاد فیضی، کیمیا زارعی عکاس، محمدرضا همتی، مرجان عطایی‌فر طراح پوستر، بروشور و تیزر، محمد تهرانی مدیر اجرا، علی کیهانی روابط عمومی دیگر عواملی هستند که عطایی‌فر را همراه می‌کنند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش که هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود، می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تنهاتر از مسیح» به بوستان ولایت می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» فصل راه سرخ از دوشنبه (۱۶ مرداد) اجرای خود را در بوستان ولایت پایتخت آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در آستانه آغاز اجرای نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» فصل راه سرخ به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی از پوستر این اثر نمایش رونمایی شد.

چهارمین فصل از نمایش «تنهاتر از مسیح»، «راه سرخ» نام دارد که روایت مصوری است از راهی سرخ؛ از غدیر تا عاشورای ۶۱ هجری که از دوشنبه (۱۶ مرداد) به مدت ۵۰ شب و در دو سانس در بوستان ولایت اجرا می‌شود.

این نمایش آئینی که در سال‌های گذشته با استقبال کم‌نظیر مردم همراه شده بود، امسال نیز با سبکی متفاوت نسبت به اجراهای قبل، میزبان بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مخاطبان است.

علاقه‌مندان می‌توانند از فردا (یکشنبه ۱۵ مرداد) برای تهیه و رزرو بلیط خود به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند.

«تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هویت محوری» و «عدالت گستری» دو رسالت اصلی رسانه‌ملی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن برمهانی معاون سیما در یادداشتی به مناسبت سفر به استان سیستان و بلوچستان نکاتی را بیان کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی معاون سیما در یادداشتی به مناسبت سفر به استان سیستان و بلوچستان، از اهداف این سفر و هم افزایی، در جهت تولیدات استانی برای آنتن شبکه های سراسری سیما نکاتی را بیان کرد.

هنگامی که در امتداد هم‌افزایی‌های میان دو معاونت سیما و استان‌ها به اتفاق مدیران شبکه‌ها و رؤسای مراکز معاونت، قصد عزیمت به استان سیستان و بلوچستان را کردیم، انگیزه و اشتیاق بیشتری نسبت به دو سفر استانی قبلی در بنده و همکارانم وجود داشت.

تاریخ و فرهنگ این خطه و مردم مومن، خونگرم، پرتلاش، وطن پرست و مهمان نواز آن که مدتی افتخار میزبانی از مقام معظم رهبری داشته‌اند از یک‌سو و از سوی دیگر قابلیت‌های این استان برای محقق ساختن دو رسالت اصلی رسانه‌ملی یعنی هویت محوری و عدالت گستری فرصتی مغتنم بود.

فرهنگ کهن و غنی استان سیستان و بلوچستان که ریشه در فرهنگ و تمدن ایران بزرگ دارد مملو از آیین‌ها و آداب و رسوم ملی، مذهبی و محلی، حکایات، هنرها و حتی بازی‌ها و سرگرمی‌های خاص و جذابی است که نه‌فقط مردم ایران بلکه جهانیان باید با این تاریخچه کهن فرهنگی آشنا شوند؛ لذا شبکه‌های تلویزیونی می‌کوشند تا در همکاری و تعامل نزدیک با صداوسیمای این استان، همزمان با به نمایش گذاشتن قاب زیبای قومی، فرهنگی و گردشگری استان و معرفی نخبگان و فرهیختگان آن، مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول تا رفع تمام مشکلات را در دستور کار خود قرار دهند.

سیما قصد دارد با اختصاص سهم به تولیدات استانی و به‌طور خاص این خطه و مردم غیور و خونگرم آن در شبکه‌های ملی و سراسری، رسالت خود را در حوزه عدالت گستری نیز به‌خوبی محقق کند. البته در ماه‌های گذشته نیز اراده‌مان را تا قدری روی آنتن عینیت بخشیده‌ایم. برنامه‌های بیکرانه، دورت بگردم ایران و اکران فیلم سینمایی هوک پیش از اکران سینمایی آن در نوروز امسال از جمله آنهاست.

انعکاس دیدنی‌های استان سیستان و بلوچستان در «مستند ایران» در ۲۰قسمت که پخش آن از اردیبهشت امسال در شبکه‌های یک و شبکه جهانی جام‌جم آغاز شده، نشان از عزم معاونت سیما در پرداخت عمیق به فرهنگ، تاریخ و تمدن این استان دارد. سفر «نون خ» در فصل پنجم به این استان هم در دستور کار تیم سازنده است، اما در کنار همه این راهبردها و سیاست‌ها، اصل این سفر کاری در آستانه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، هماهنگی برای تعامل شبکه‌های ملی با شبکه استانی در انعکاس و قاب‌بندی شور و شوق زائران غیرایرانی صورت گرفت که از کشورهای شبه قاره به‌ویژه پاکستان و از طریق مبادی مرزی سیستان و بلوچستان مرزهای میرجاوه و ریمدان به سمت عراق می‌روند و مردم مؤمن استان مشتاقانه به آن‌ها خدمت و همراهی می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرهاد قائمیان» مشاور عالی جشنواره اقوام ایرانی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی حیدری رییس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، طی حکمی فرهاد قائمیان را به عنوان مشاور عالی این رویداد منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی حیدری رییس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، طی حکمی فرهاد قائمیان را به عنوان مشاور عالی این رویداد منصوب کرد.

فرهاد قائمیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است و نقش‌های متنوع و ماندگاری را در آثار مختلف ایفا کرده است. این هنرمند همچنین تجربه داوری در جشنواره‌های مختلف را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی یک رویداد سینمایی است که توسط موسسه فرهنگی هنری «فصل هنر» طراحی و برگزار می‌شود و دبیری اولین دوره این رویداد را نیز کمال تبریزی نویسنده و کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون برعهده دارد.

این رویداد در آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دَدَ چوپان» آماده نمایش می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «دَدَ چوپان» به نویسندگی و کارگردانی سهیلا پورمحمدی تولید شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «دَدَ چوپان» به نویسندگی و کارگردانی سهیلا پورمحمدی و به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، پس از یک هفته تولید در نزدیکی روستای شاه معلم در ارتفاعات شهرستان فومن استان گیلان، هم‌اکنون مراحل پایانی خود را در پس‌تولید پشت سرمی‌گذارد و به‌زودی آماده نمایش می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه ۱۹ دقیقه‌ای که در فضایی بومی قصه خود را روایت می‌کند، آمده است: «پدر و دختری چوپان در دره‌ای خالی از سکنه به تنهایی زندگی می‌کنند که رابطه عاطفی پدر با گوسفندان حسادت دختر را که دوران فقدان مرگ مادر را می‌گذراند، برمی‌انگیزد و اتفاقاتی را رقم می‌زند.»

زینب شعبانی، روح‌الله بخت‌شاهی و نیلوفر فلاحتی بازیگرانی هستند که در فیلم کوتاه «دَدَ چوپان» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: سهیلا پورمحمدی، فیلمبردار: آرمین یوسف‌زاده، دستیار فیلمبردار: نعیم اسمی، صدابردار: علیرضا دریادل، دستیار صدا: روزبه موحدی، صدا گذاری: محمد قاسمی، دستیار و برنامه‌ریز: صدرا اصغری، تدوین: علیرضا وحدی، جلوه‌های ویژه: محمد ثانی‌فر، اصلاح رنگ‌ونور: سامان مجد وفایی، موسیقی: پیام آزادی، عکاس: محمدجواد منفرد، گروه تولید و تدارکات: عرفان پندار، میلاد مخلصیم، میلاد رافخایی، امیر ظهیری و عباد نوری، مشاور رسانه‌ای: محمد کفیلی و تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران.

سهیلا پورمحمدی هنرجوی سال ۱۳۸۱ انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر رودبار است و تاکنون همراه با فیلم کوتاه «دَدَ چوپان»، تولید ۱۰ فیلم کوتاه به علاوه چند مستند را در کارنامه خود دارد که فیلم‌های کوتاه «بغض خاک»، «چتر سیاه»، «جمعه خیس»، «سکانس آخر»، «بالا نشین»، «بالشت مامان» و «الگانس» به ترتیب زمان تولید آثار هنرجویی و نیمه حرفه‌ای این کارگردان هستند و همچنین «وَرِما» و «جان داد» از تولیدات حرفه‌ای پورمحمدی است که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور موفقی داشته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع