X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

زمانی که از جشنواره موسیقی فجر حرف می‌زنیم و اسمی از انقلاب اسلامی می‌آید باید محتوای آن با این موضوع مرتبط باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره موسیقی فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی ایران تلقی می‌شود که همواره نقدها و رویکردهای مثبت و منفی همراه خود داشته است. امسال اما رضا مهدوی در جایگاه یک منتقد موسیقی به عنوان دبیر جشنواره سی و نهم برگزیده شده است و بنابرین جشنواره امسال بیشتر زیر ذره‌بین است. کما اینکه خودش هم می‌گوید از مواضعش کوتاه نخواهد آمد و اگر بودجه جشنواره اجازه دهد، آنچه در ذهن دارد را عملی خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری سی‌ و نهمین جشنواره موسیقی فجر به تازگی با حکمی از سوی محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر) معرفی شدند. در همین راستا، شاهین فرهت، سیدمحمد میرزمانی، هادی آرزم، محمدعلی مرآتی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری و رضا مهدوی به عنوان دبیر این دوره تعیین شده‌اند و بلافاصله روبروی خبرنگاران ایسنا نشستند تا درباره جشنواره سی و نهم به سوالات پاسخ دهند.

در ادامه مشروح این میزگرد را می‌خوانید:

گاهی تصمیم‌گیری‌ها از عهده ما خارج است

ـ آقای مهدوی! شما فردی هستید که همیشه در عرصه موسیقی منتقد بوده است و از طرفی ارتباط خوبی هم با هنرمندان موسیقی دارد؛ ‌ این امر موجب این انتظار می‌شود که فضای امسال جشنواره متفاوت‌تر باشد. روند برگزاری جشنواره در همه این سال‌ها اصولا یا چهره‌محور بوده است یا دانشگاهی و جوان‌محور؛ حال سوال اینجا است که دیدگاه شما برای برگزاری این جشنواره چیست؟

جشنواره موسیقی فجر ۳۸ دوره را با فراز و فرودهایی طی کرده و مقاطع مختلفی داشته است که هر یک در جای خود و یک نگاه کلی قابل دفاع بوده است. حال بخشی از این جشنواره مربوط به نگاه دبیران و بخشی دیگر به نگاه حاکمیتی بوده است؛ چرا که همیشه از دو منظر تلقی شده؛ یکی جشن انقلاب اسلامی و دیگری نگاه کلان برای موسیقیدان‌ها است که در این رویداد حضور پیدا کنند و بتوانند به نوعی عرض اندام یک سال گذشته را برای سال بعد تأمین‌ و اعتباربخشی کنند و مدیران را ملزم کنند به آنچه که سال گذشته اعم از کنسرت‌ها و رویدادهایی برای موسیقی رخ داده است در این جشنواره پالایش و چراغ راه سال بعد شود.

این دو موضوع را نباید از نظر دور داشت و هر دبیری با هر شاکله فکری بخواهد در این جشنواره کار کند، تنها می‌تواند در بخش‌هایی با نظر و مشاوران خود و شورای سیاست‌گذاری دخالت داشته باشد و عموما در دیگر امور مشابه نظارتی نمی‌توانند دخالت خاصی داشته و تغییر رویه‌ای ایجاد کنند؛ چرا که ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد و اعتقادی هست که اهل هنر را نباید به آن مشغول بدارند.

با حمایت اعضای شورای سیاست‌گذاری خبره‌ای که انتخاب شده‌اند، مشاورانی که بازوی فکری دبیر هستند و در درجه سوم مشاورانی که در شوراهای انتخاب و داوری هستند، به دنبال مسیری تازه‌تر می‌گردیم تا حداقل ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته در راستای آیین نامه اجراهایی نو رقم زده شود؛ اتفاقاتی مانند افزایش بخش‌های جوایز، ارج نهادن بیشتر به بخش بانوان، تجلیل استادان، پرداختن به پایان‌نامه‌ها و مقالات معتبر در پهنه فن ّ ِموسیقایی و موضوع‌محوری که البته موضوع آن هنوز مشخص نیست.

به هر حال باید توجه داشت که نمی‌توان به یکباره همه چیز را تغییر داد. بخشی از تجربیات مدیریتی، آموزشی و اجرایی بنده در جای مناسب و کلان جشنواره لحاظ خواهد شد.

درست است که بخشی از اهالی موسیقی لطف و محبت و اعتماد به بنده دارند ولی شرایط جامعه، موسیقی، مطالبات جوانان و کلیت جامعه موسیقی‌دان متقدّم را در نظر خواهیم گرفت. مثلا در عرصه موسیقی پاپ شخصیت‌های مهم و معتبری داریم که در نیمه دوم دهه ۷۰ به صورت جدی وارد شدند و موسیقی پاپ بعد از انقلاب با هویت ایرانی را رقم زدند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و سال‌هاست در جشنواره جایی ندارند و خوب است که به هر شکل حضورشان را در جشنواره امسال داشته باشیم.

باید بتوان از موسیقی پاپ سالم با هویت ایرانی در کنار دیگر گونه‌های ارزشمند موسیقی داخل و خارج گوش‌های مردم را التیام بخشی کرد و در انعکاس بیرونی در جهت توسعه کلان موسیقی ملی ایران هم بهره برداری کنیم. البته که قرار است کلیت گونه‌های مختلف موسیقی در این دوره از جشنواره بین‌المللی فجر در قالب موسیقی ایران نگاه شود.

اینکه می‌گویم بین‌المللی چراکه از امسال بنا دارم جشنواره به همین صورت برگزار شود. در آیین‌نامه نیز چنین آمده است. اعتقاد دارم چه یک گروه چه ۱۰ گروه از کشورهای مختلف دنیا به جشنواره دعوت شود، جشنواره اعتبار بین‌المللی دارد.

هر دوره از جشنواره باید تم متفاوتی داشته باشد

ـ در ادامه شاید بهتر باشد که گفت‌وگو را با آقای فرهت ادامه دهیم که قبلا هم تجربه دو دور دبیری جشنواره را داشته‌اند. سوال این است که با توجه به تجربیاتی که تا به حال در جشنواره‌های داخلی و خارجی داشته‌اید، چه تغییراتی باید در جشنواره حاصل شود؟

امر مهم، اجرا و صوت موسیقی است. بارها گفته‌ام این جشنواره فرصتی است که بتوان انواع مختلف موسیقی را اجرا کرد. مثلا آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم ولی با وجود اینکه همیشه پیشنهاد این امر را داده‌ام، خیلی عملی نشده است.

موضوع مهم دیگر، بین‌المللی بودن جشنواره موسیقی فجر است. این خودش سبب می‌شود که شنوندگان با دنیای موسیقی کشورهای دیگر آشنا شوند. می‌دانیم که موسیقی حرف نیست، باید اجرا شود. حال اگر قرار باشد که امسال از هنرمندان خارجی هم دعوت شود، چرا به سراغ هنرمندان موسیقی آمریکای لاتین که ارتباط خوبی هم با آنها داریم، نرویم؟ من خودم گردآورنده انواع موسیقی کشورهای این منطقه بوده‌ام و می‌دانم که موسیقی خیلی خوبی دارند که برای مخاطب ما جذاب است و حاضر هستم در این زمینه کمک کنم.

هر جشنواره باید تم متفاوتی داشته باشد. این جشنواره‌ای است که ما می‌توانیم در آن موسیقی اجرا کنیم. مدام فکر نکنیم که موسیقی ایران عقب مانده و بگوییم فردی در موسیقی نواحی آخرین نفری است که فلان ساز را می‌زند و پس از مرگ او دیگر کسی نخواهد بود. به نظرم باید از گروه‌ها دعوت کنیم تا موسیقی اجرا شود. موسیقی باید در دسترس مردم قرار داده شود. مردم ما موسیقی گوش نمی‌کنند. موسیقیدان‌های ما هم موسیقی گوش نمی‌کنند و رپرتوار موسیقی ایرانی را نمی‌شناسند. باید تلاش شود موسیقی به گوش مردم برسد.

به قدر کافی برای برگزاری جشنواره تجربه داریم، انواع تم‌ها و موسیقی‌ها را اجرا کرده‌ایم؛ تنها باید موسیقی را دسترس مردم قرار داد.

همچنین باید از استعدادهای موسیقی دعوت کنیم. امروزه به جای خلاقیت، تکنیک موسیقی مدنظر است و کودکانی هستند که آثار مشهور کلاسیک را به خوبی می‌نوازند. حضور این افراد در جشنواره می‌تواند دارای جذابیت باشد.

گاهی دبیر جشنواره خیلی دیر مشخص می‌شود

ـ آقای فرهت به تم جشنواره اشاره کردید و عقیده دارید که هر دوره باید تم متفاوتی داشته باشد. ولی شاید اگر تم هر دوره از جشنواره پس از پایان دوره قبلی به صورت عمومی اعلام شود و مخاطبان بدانند با چه رو به رو خواهند بود، توجهشان به جشنواره بیشتر جلب شود؛ اما خیلی وقت‌ها همه چیز دقیقه نودی است!

بله؛ باید همین‌گونه باشد. زمانی در اختتامیه هر جشنواره، دبیر دوره بعدی معرفی می‌شد و فرصت کافی برای تصمیم‌گیری وجود داشت اما گاهی نیز این انتخاب خیلی دیر مشخص و اعلام می‌شود و دیگر فرصتی برای تصمیم‌گیری دبیر باقی نمی‌ماند.

چنین رویدادی برنامه‌ریزی می‌خواهد و اگر رخ دهد، نه تنها به اجرای موسیقی کمک می‌کند؛ بلکه بر دید مردم هم اثر دارد اما نباید انتظار داشت آقای مهدوی که تازه انتخاب شده به سرعت برای همه چیز برنامه‌ریزی کند؛ زیرا چنین امری به برنامه‌ریزی طولانی مدت نیاز دارد. ولی به هر حال آن تمی که در نظر گرفته می‌شود، بسته به سلیقه دبیر است.

هدف برقراری ارتباط بین جشنواره‌های موسیقی است

ـ از آنجایی که حرف از موسیقی نواحی شد، ادامه صحبت را با آقای محمدعلی مرآتی خواهیم داشت. در سال‌های گذشته بخشی از جشنواره را در شهرستان‌ها هم داشته‌ایم اما از طرفی همیشه این اظهار نظر بوده که از موسیقی نواحی هر استان در همان جا یا نهایتا تهران استقبال می‌شود؛ امسال رویکرد پرداختن به موسیقی نواحی چگونه خواهد بود؟

زمانی که اهداف را در موسیقی نواحی، دیده شدن استعدادها، رابطه بین نسل جوان و پیشکسوت‌ها، تسلسل و ژنراسیون موسیقایی و ارتقا سطح شنیداری مخاطب در نظر می‌گیریم ولی همه چیز را به یک استان محدود می‌کنیم، حتی اگر ۱۰۰ درصد مردم آنجا هم در جشنواره باشند، در بحث کلان کشور اثر خاصی نخواهد داشت.

حال در جشنواره موسیقی نواحی طی یک ساز و کار با هماهنگی وزارت کشور، از ظرفیت استان‌های مختلف برای جشنواره استفاده کردیم که از سمت مردم هم استقبال شد. اگر در این رویداد هم بتوانیم از ظرفیت استان‌ها استفاده و در برگزاری جشنواره به آنها اعتماد کنیم و استانداردها را پیاده کنیم، اتفاق خوب دیگری رخ می‌دهد.

جشنواره موسیقی نواحی قبلا یک رویداد کلیشه‌ای بود که کمتر از ۱۰۰ هنرمند دعوت می‌شدند ولی امسال نزدیک به ۷۰۰ نوازنده جوان و پیشکسوت را داشتیم که دیده شدند؛ اکنون هم قصد داریم جشنواره موسیقی نواحی را دو مرحله‌ای کنیم و مرکز را برای ارتباط بین‌المللی موسیقی نواحی، ارتباط با کارگردان‌های سینمایی و آهنگسازها مدنظر قرار دهیم تا بدین گونه به پدیده‌هایی که دیده نمی‌شوند، توجه شود.

در جشنواره فجر هم با حضور آقای مهدوی به گمانم می‌توان یک طرح هماهنگی را داشته باشیم که جشنواره‌های موسیقی فجر، نواحی و جوان در ارتباط با یک دیگر فعالیت کنند.

در حال حاضر استان‌های مختلف هر کدام جشنواره‌هایی را بدون تم و هدف برگزار می‌کنند ولی سعی بر این است که همه این‌ها در یک مسیر مشخص حرکت کنند.

نباید از بُعد انقلابی جشنواره غافل شویم

ـ آقای آرزم! دلیل انتخاب این اعضای شورای سیاست‌گذاری که قرار است هر کدام از یک زاویه به جشنواره نگاه کنند، چیست؟ قرار است به چه بخش‌هایی بیشتر توجه شود؟

زمانی که از جشنواره موسیقی فجر حرف می‌زنیم و اسمی از انقلاب اسلامی می‌آید باید محتوای آن با این موضوع مرتبط باشد که قبلا کمتر به آن توجه شده است. همچنین، وقتی می‌گوییم جشنواره‌ی چهره‌محور، دانشگاهی، مردمی و یا با هر تمی دیگر، بحث انقلاب باید در تم آن مستتر باشد و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی را باید برجسته‌تر کرد. باید به موسیقی قومی و ملی کشور پرداخته شود ولی باید به هنرمندان گفته شود که هدف از حضور آنها چیست و حتما کاری که ارائه می‌دهند با موضوع انقلاب اسلامی قرابت داشته باشد.

همچنین از گروه‌های خارجی دعوت شود که با ما همسو باشند و منافاتی با تفکرات انقلابی جامعه ما نداشته باشند. چنین گروه‌های موسیقی اتفاقا در کشورهای مسلمان اطراف کم نیستند و جذابیت بیشتری هم دارند.

لازم است شرایطی پیش بیاید که از آن آهنگسازانی که دلشکسته شده‌اند و دیگر کار نمی‌کنند ولی زمانی بسیار موثر بوده‌اند، دعوت کنیم. مثلا افرادی مانند حسین علیزاده یا هوشنگ کامکار که آثار آنها در هر نقطه از جهان اجرا شود، جذاب خواهد بود. البته که شرایط دشوار است و دشمن بیکار نیست. هرچند که امیدوارم به مرور در این جشنواره در حوزه سرود هم به آن حدی برسیم که آن ضعفی که داریم برطرف شود.

استعدادها را فراموش نکنیم

ـ بهتر است که از صحبت‌های آقای میرزمانی هم که سال‌ها تجربه کارهای اجرایی در موسیقی دارند، استفاده کنیم. شما جشنواره‌های زیادی را دیده‌اید و در زمان مدیریت شما رونق جشنواره‌ها را داشتیم. نگاه شما برای جشنواره امسال چیست؟

متاسفانه در تمام جشنواره‌ها برگزیدگان بعد از اتمام رویداد فراموش می‌شوند و پیدا کردن راه حلی برای آن همیشه دغدغه بوده است. حال آقای سالاری طی جلسه‌ای پیشنهاد داده‌اند، شرایطی به وجود بیاید که وقتی قصد اعزام گروه‌های موسیقی به خارج از کشور را داریم، از برگزیدگان جشنواره‌ها انتخاب کنیم که اگر عملی شود تحول بزرگی خواهد بود. نکته دیگر این است که به مولف در آثار موسیقی توجه بیشتری شود و جایزه‌ ویژه‌ای برای بخش آهنگسازی در نظر گرفته شود که قرار است به نتیجه برسد.

به نظرم تمام جشنواره‌ها سه رکن دارند؛ رقابت که باید بیشتر به آن توجه کرد، معرفی آثار و چهره‌های جدید و بخش جشن جشنواره.

دهه فجر به لحاظ برگزاری جشنواره‌های فرهنگی حائز اهمیت است که در شوراهای سیاست‌گذاری بیشتر به اهداف کلان فکر می‌شود و حتی تعداد جلسات شورای سیاست‌گذاری در بسیاری از جشنواره‌های فجر خیلی کم بود. ولی این دوره آقای مهدوی به ما انگیزه داد که بیشتر مشارکت داشته باشیم و کار از فرم فرمایشی خارج شود.

جشنواره موسیقی فجر تفاوت زیادی با جشنواره فیلم فجر دارد که علت اصلی آن به بودجه بازمی‌گردد. زمانی که دبیری حاضر به کار در جشنواره می‌شود، باید به لحاظ مالی خاطر جمع باشد که بتواند برنامه‌ریزی داشته باشد در غیر این صورت محدودیت انتخاب خواهد داشت.

باید سرود را جدی‌تر گرفت / ایران پیش از اسلام هم سرود داشت

ـ آقای مهدوی به بحث محدودیت مالی جشنواره اشاره شد؛ در جشنواره موسیقی فجر نیز مانند بسیاری دیگر از رویدادها، نیروهای غیرضروری زیادی فعالیت می‌کنند که می‌توان از دستمزدی که قرار است برایشان تعریف شود، در فرصت‌های بهتر استفاده کرد. چقدر قصد دارید پالایشی در نیروهایی که نیازی به حضور آنها نیست، توجه داشته باشید؟

قطعا یکی از موارد مورد بررسی، آسیب‌شناسی ۳۸ دوره‌ قبل است. یک آسیب‌شناسی کمّی تا کیفی از بررسی نیروهای برگزارکننده جشنواره گرفته تا دیگر مباحث که به بیشتر به اجراها و امور اجرایی برمی‌گردد.

ـ نظر شما درباره بخش سرود چیست؟

به عنوان یک منتقد و مربی سرود و کسی که سرفصل‌های آموزش سرود در دانشگاه فرهنگیان را فراهم‌سازی کرد تا به عنوان واحد درسی برای دانشجوـ معلمان کل کشور اجرایی شود، می‌گویم که در دهه ۶۰ علیرغم محدودیت‌های موسیقی، جشنواره موسیقی فجر تحت عنوان جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی که در دو یا سه سالن و به صورت محدود و یا در قالب اجراهای خیابانی برگزار می‌شد، در نوع خودش درست و باشکوه بود.

خط مشی موسیقی در کشور با نگاه انقلابی هم راستا شده بود و نشان می‌داد که افق آینده موسیقی مبتنی بر نگاه انقلاب است و آن مضامین، نغمه‌ها و ضرب‌آهنگ‌های انواع مختلف موسیقی می‌تواند در این جشنواره تجلی پیدا کند به شرط اینکه با اهداف عالیه سازگاری داشته باشد.

یکی از نکات مهم جشنواره در دهه ۶۰ بخش سرود بود. سرود خواستگاهش در ایران فرهنگی بیش از ۳ هزار سال است. ما پیش از اینکه به اسلام روی آوریم، سرودهای دینی، ملی، آیینی داشتیم که از زمان کلنل علی نقی وزیری به صورت مَدرَسی وارد مدارس ایران می‌شود و چقدر هم موفق بود. متأسفانه رضاشاه او را عزل و سرگرد مین‌باشیان را استخدام می‌کند که با موسیقی ایرانی و شخص وزیری عناد داشته است. به همین جهت ساز تار را که ساز استاد علی‌نقی وزیری بود از هنرستان‌ حذف می‌کند، سرود را تعطیل می‌کند و مبانی موسیقی فرنگی را جایگزین می‌کند که البته به لحاظ آموزشی مشکلی نداشته فقط به موسیقی ایرانی بی‌اعتنایی می‌شود.

اینکه صفر و صد باشیم، درست نیست. همیشه در کارهایم نگاه بینابینی و جذب حداکثری داشته‌ و دارم.

سال گذشته سرود در جشنواره مجدد رسمیت پیدا کرد که امسال باید آن را جدی‌تر بگیریم و یک بخش مسابقه هم برای آن در نظر بگیریم.

نگاهمان به سمت موسیقی خیابانی هم معطوف است

ـ آقای مهدوی! آیا بهتر نیست جشنواره‌ای که برای مردم و با بودجه دولتی برگزار می‌شود، از حالت سالنی بودن کمی خارج شود و اجازه داده شود مردم به صورت رایگان حداقل در بخش موسیقی نواحی یا سرود هم از آن بهره ببرند؟

بله در تئاتر این توفیق بیشتر بوده که اجراهای خیابانی باشد و مردم هم استقبال کردند. ما موسیقی خیابانی را در حال حاضر داریم که در زیرگذرهای مترو یا خیابان‌ها و یا مقابل تالارها اجرا می‌کنند. بارها از شهرداری درخواست کرده‌ام که این نوازنده‌ها که از هنرستان‌های موسیقی یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موسیقی و یا خودجوش با توان بالا هستند را شناسایی و شناسنامه‌دار کنند. چرا که اتفاقا اجراهای خیلی خوبی هم دارند که به هر شکل و هر نیت به خیابان‌ها می‌آیند و منبع درآمدی است و هم در اخلاق و رفتار و خاطره آفرینی مردم و مردمی‌تر کردن موسیقی و البته در تصحیح مبلمان شهری موثر است.

به هر حال دنبال این هستیم که به اجراهای خیابانی هم برسیم اما باید در نظر بگیریم که هر موسیقی قابلیت اجرای خیابانی ندارد؛ عمدتا صدای ضعیف‌تری دارند و نیازمند سیستم صوتی قوی هستند. ولی باید آن نوع موسیقی که این امکان برایش فراهم است را بین مردم بیاوریم. جشنواره موسیقی فجر برای مردم است و اتفاقا نباید بلیت بخرند؛ هرچند که بیش از ۵۰ درصد افرادی هم که می‌آیند، بلیت نمی‌خرند و دعوت شده‌اند.

این بودجه‌ها نه در شأن موسیقی است و نه در شأن هنر انقلاب. زمانی هم که وضع به این صورت است، چاره‌ای جز فروش بلیت باقی نمی‌ماند تا این‌گونه بخشی از هزینه‌ها تأمین شود. اگر بودجه جشنواره به دو برابر جهش پیدا کند، در جذب هنرمندان داخلی و مهمان‌های خارجی می‌توان بزرگان موسیقی جهان را دعوت کرد. در غیر این صورت توانایی مالی برای حضور یک هنرمند شناخته شده خارجی که حضور یک روزه او در ایران دو میلیارد هزینه دارد، معطوف خواهد شد.

نباید از اعتراض و انتقاد ترسید. انتقاد سازنده باعث می‌شود تا مدیران و مسئولان و دبیران بهتر مسیریابی کنند و به پیشرفت و توسعه موسیقی نزدیک‌تر شوند اما اگر بودجه کافی نباشد، ما هم مثل دوره‌های گذشته از بیشتر ایده‌های راه‌گشای خود مجبور به گذر هستیم.

باید ناز پیشکسوت‌ها را کشید

ـ آقای مهدوی برنامه شما برای حضور پیشکسوت‌ها و چهره‌ها چیست؟

ما حکم ناز و نیاز برای پیشکسوتان هستیم. باید نازکشی و تجلیل کنیم و برنامه‌ریزی مناسب برای درمان و معیشت بهتر آنها داشته باشیم. اتاق فکر خوبی داریم. هنرمندان خوبی قول حضور در جشنواره را داده‌اند اما اینکه چگونه در جذب هنرمندان مطرح موفق باشیم، به چگونگی رفتار سازمانی برمی‌گردد، از کارمندی که پشت میز نشسته و رفتارش با هنرمند گرفته تا پیامی که وزیر خطاب به جشنواره منتشر می‌کند. الآن همه یکپارچه شده‌ایم و چنین توان و پشتوانه‌ای وجود دارد.

ـ سوال دیگر از شما اینکه برنامه برای بخش پاپ چیست؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم شرایط موسیقی پاپ بعد از انقلاب متفاوت شده است. امیدوارم سال آینده به جشنواره اختصاصی پاپ برسیم که خروجی آن را به جشنواره فجر بیاوریم. امید دارم امسال بتوانیم بخش پاپ را دو قسمت کنیم؛ حضور متقدمین دهه ۶۰ و ۷۰ و گروه‌های جوان‌ دهه ۸۰ و ۹۰ هر کدام در سالنی متفاوت از برنامه‌هایمان است.

لزوم برگزاری جشنواره موسیقی فجر چیست؟

ـ آقای مهدوی! برخی می‌گویند که برگزاری جشنواره موسیقی فجر ضرورتی ندارد و بهتر است با چیز دیگری جایگزین شود و یا برگزار نشود. نظر شما چیست؟

عافیت موسیقی و موسیقیدان‌ها در این است که در این رویداد و رخداد مهم موسیقی کشور حضور پیدا کنند که هر ساله شرایط موسیقی در کشور برای گونه‌های مختلف از دانشگاهی گرفته تا آنها که در سفره‌خانه‌ها می‌نوازند، سخت نشود و بتوانند سال‌های بعد راحت‌تر موسیقی اجرا کنند و از این طریق اعتمادسازی دوطرفه بیشتری را هر ساله شاهد باشیم.

در حال حاضر فعالان پاپ کنسرت خود را برگزار می‌کنند و این هنرمندان نواحی و دستگاهی و کلاسیک غربی و موسیقی ملی ایرانی هستند که فرصت کمتری برای اجرا دارند. امیدوارم به جشنواره امسال بیایند و به ماهیت و موجودیت خود و ادامه راه خود بیشتر بیندیشند که هم جشنواره و هم موسیقی را حمایت کنند.

ـ آقای مرآتی! به نظر شما آوردن موسیقی به خیابان‌ها در جشنواره‌ها ممکن است؟

یک بخش مهم این امر مخاطب‌شناسی است و تمیز دادن و تشخیص سلیقه مخاطب است که کار سختی است. ولی شاید یک راه آن پیدا کردن قرابت‌های موسیقایی موسیقی نواحی با آن چیزی است که جوان‌ها گوش می‌دهند. همچنین یافتن قرابت موسیقی نواحی با موسیقی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که برای مخاطب بسیار جذاب است. اگر هم بخواهیم موسیقی نواحی را به خیابان ببریم، باید توجه داشته باشیم که مثلا برخی از موسیقی‌ها اصلا در خیابان اجرا می‌شود، برخی وسعت صدایی سازشان مناسب خیابان نیست و برخی هم همراه با آداب و رسوم خاصی هستند که حتی به سالن‌ هم آنها را نمی‌بریم؛ زیرا حالتی تصنعی پیدا می‌کند.

ـ آقای مهدوی! آیا تم خاصی برای جشنواره در نظر دارید؟

شاید بتوانیم «جاده ابریشم» را برای بخش بین‌الملل در نظر بگیریم البته اگر فرصت و توان مالی را داشته باشیم و هم بتوانیم سبک زندگی ایرانی یعنی خانواده محوری را در نظر بگیریم.

ـ نظرتان درباره نحوه حضور خبرنگاران در جشنواره چیست؟

مسئله‌ این است که حضور خبرنگاران همیشه به بررسی مسائل کیفی ختم نمی‌شود و به حواشی پرداخته می‌شود. گاهی هم یک خبرنگار چیزی می‌نویسد و بقیه هم کپی می‌کنند. شاید اگر هر رسانه پرداختن به بخش متفاوتی از یک جشنواره را برعهده بگیرد، موثرتر باشد. حضور خبرنگاران از رسانه‌های مختلف همیشه تاثیر گذار بوده و آنجا که منصفانه به انعکاس رویدادها بدرستی پرداخته‌اند باعث رشد و ارتقاء در زمینه‌های گوناگون ارایه جشنواره‌ها موثر واقع شده‌اند. فقط بحث بر سر چگونگی حضور است مانند آخرین جشنواره موسیقی نواحی که متفاوت از گذشته بود.

ـ چقدر می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شما از جایگاه منتقد بودن خود خارج نشوید؟

من سر مواضع خودم هستم و همچنان به دنبال یک دبیرخانه دائمی برای این جشنواره هستم. تمام سعی و کوشش خود را خواهم کرد هر آنچه را که در ادوار گذشته منتقد بوده‌ام را در مسیر خیر و صلاح موسیقی بکشانم و در این مسئولیت خطیر به نفع جایگاه شریف موسیقی و موسیقیدان ایرانی به کمک همراهان و همفکرانم تلاش کنم. یادمان نرود نقدها را منتقدان از زوایای گوناگون وارد می‌کنند ولی ضمانت اجرایی بر آن نخواهد بود؛ چرا که همیشه موانعی وجود دارد که بین ایده‌آل‌گرایی تا واقعیت‌های موجود فاصله می‌اندازد. ایمان واثق دارم تحلیل و بررسی کارشناسانه و در پاره‌ای از موارد پرداختن تخصصی خبرنگاران به موضوعات عین روند اصولی زیرساخت فراهم‌آوری کلیت برگزاری جشنواره‌ها خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهدی حامدسقایان» دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی با صدور حکمی، مهدی حامدسقایان را به عنوان دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، مهدی حامدسقایان را به‌عنوان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است:

«جناب آقای مهدی حامدسقایان

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین و وسیع‌ترین رویداد تئاتری که منشعب از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است، همواره در جهان هنرهای نمایشی مورد توجه بوده و هست. این جایگاه ویژه بی‌گمان مستلزم پایش و پاسداشتی هنرمندانه است تا با معرفی توان و قابلیت‌های گروه‌های نمایشی کشور، اقدامات شایسته‌ای را در جهت تأثیرگذاری پایا و مانا و ثمربخش بر جریان تولید و عرضه تئاتر برای مخاطبان داشته باشد.

از این‌رو ترسیم چشم‌انداز واقعی و کارشناسانه، توجه ویژه به روزآمدی، کارآیی و پایایی ایده‌های خلاقانه، نگاه جدی به تولیدات استان‌ها و بهره‌گیری از مشاوره‌های صاحب‌نظران می‌تواند نویدبخش رویدادی باشکوه و موفق باشد.

لذا با توجه به تخصص، تعهد و سوابق علمی و عملی ارزشمند جنابعالی در عرصه هنرهای نمایشی، به‌موجب این ابلاغ به‌عنوان «دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» منصوب می‌شوید.

شایسته است ضمن آسیب‌شناسی کارشناسانه ادوار پیشین جشنواره و توجه جدی به رسالت آن در معرفی سرمایه‌های ارزشمند نمایشی و نیز با بهره‌گیری از توانمندی و تجربیات مدیران و کارشناسان این مجموعه، در جهت اجرای مصوبات شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره، برنامه‌ریزی و اقدام لازم مبذول فرمایید.

پیروزی و سربلندی جنابعالی را از پروردگار مهربان خواستارم.»

مهدی حامدسقایان، متولد ۱۳۴۵ تهران است. کارشناسی کارگردانی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، کارشناسی ‌ارشد کارگردانی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و دکترای تخصصی تئاتر از آکادمی تئاتر روسیه مدارج علمی این هنرمند است.

همکاری و مشارکت در برگزاری چندین جشنواره ملی و بین‌المللی در کشور از جمله داور بخش تجربی و دانشجویی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عضویت در کمیته انتخاب بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، داوری نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر بانوان، دبیری دومین سمینار بین‌المللی نمایش و دین، دبیری چندین دوره سمینار پژوهشی تئاتر فجر، قائم مقامی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس، معاونت ارزشیابی سه دوره از جشنواره‌های سراسری دفاع مقدس، داوری در چند دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، طراحی و راه‌اندازی رشته بازیگری در مقطع کارشناسی‌ارشد (برای نخستین بار در کشور) در دانشگاه تربیت مدرس، عضویت در شورای تئاتر روایت فتح، عضویت در هیات تحریریه مجله علمی-پژوهشی هنرهای زیبا، عضویت در هیات امنا و شورای انتخاب آثار خانه نمایش، نگارش هشت جلد کتاب و سی‌ و چهار مقاله علمی پژوهشی بخشی از تجارب حامدسقایان به شمار می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ناریا» در کرمانشاه مقابل دوربین رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «ناریا» با انتخاب کامل عوامل و برخی از بازیگران در کرمانشاه مقابل دوربین رفت.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «ناریا» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور پس از پیش تولیدی پنج ماهه از اواخر هفته گذشته در هتل آزادگان کرمانشاه مقابل دوربین رفته و گروه ظرف چند هفته آتی تصویربرداری را در مناطق مختلف این استان ادامه خواهند داد.

از بازیگرانی که تاکنون حضورشان در این پروژه تلویزیونی قطعی شده می‌توان به سامان صفاری، امیریل ارجمند، کاظم بلوچی، فریبا متخصص، افسانه چهره‌آزاد، حسن میرباقری، نسیم ادبی، ویدا جوان، کمند امیرسلیمانی، سپند امیرسلیمانی، هامون سیدی، کاوه سماک‌باشی، رامبد شکرآبی، آزیتا ترکاشوند، حسن اسدی، اتابک نادری، وحید شیخ‌زاده، افشین سنگ‌چاپ، احمد پورخوش، آزاده ریاضی، فرشید نوابی، نادیا شادمان، دنیا دهقان، سیروس سپهری، زهرا فراهانی، جلیل بشتام، سعید پاکزاد، مریم عطیه میرزایی، فریبا صادقیان، معصومه پاشایی، ملیکا عبدالهی، اصغر نیکخواه، میثم ولی‌خانی، فاطمه حسینی، ابراهیم مرادی، و همچنین آیسل کاپلان (بازیگر ترکیه‌ای) اشاره کرد. زهرا نادری‌فر در نقش «هوژان»، محمدسعید فرازمند در نقش «سوران» و دنیا فتحی در نقش «مستانه» از جمله چهره‌های جدیدی هستند که در «ناریا» معرفی می‌شوند. این سریال بازیگران دیگری نیز دارد که در حین کار به پروژه اضافه خواهند شد.

در خلاصه داستان این مجموعه ۵۰ قسمتی آمده است: هوژان، دختر نخبه و دانشمند ایرانی در اوج شکوفایی علمی‌اش به دنبال اختراع پدیده‌ای می‌رود که قرار است ایران را به جایگاه منحصر به فردی برساند. در این بین گروهی از تبهکاران و گنگسترهای داخلی و خارجی دست به دست هم داده و وارد ماجرا می‌شوند. در این مسیر یکی از تبهکاران عاشق او گشته و عشق او …

عوامل اصلی سریال «ناریا» عبارت هستند از: کارگردان: جواد افشار، تهیه‌کننده: محمد مصری‌پور، نویسندگان: حمید رسول‌پور، سمیه تاجیک، سرپرست گروه کارگردانی: هادی افشار، ناظر کیفی: امیرمنصور امیراحمدی، مدیر تصویربرداری: علیرضا رجائی‌مقدم، مدیر صدابرداری: مهرداد دادگری، طراح گریم: محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس: فرهاد عزیزی‌فر، تدوین: موحد شادرو، تصویربردار: رضا گوگانی، دستیار اول تصویر: محمدرضا دهدار، دستیاران تصویر: امید راعی، سیدسینا موسوی، دانیال کارپسند، جواد ویژگی، مجریان گریم: پژمان بیوک، مهسا طالبی، رعنا صفر، دستیاران صحنه: میلاد عارفی‌نیا، سیدمجتبی موسوی، عبدالفیاض گلستانی، دستیاران لباس: ماه‌منیر اسحاقیان، الهام علایی، دستیاران صدا: احمد دزفولی، فرشاد عبدلی، دستیاران کارگردان: ارس رزاز، محمد کمال‌نژاد، منشی صحنه: پوریا کاظمی‌فرد، عکاس: مهدی حیدری، مدیر برنامه‌ریزی: سعید غلامی، دستیار برنامه‌ریز: نادیا شادمان، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، کارشناس و مشاور زبان: هوشنگ شیخی، مجتبی مرادی، مدیر تولید: اسماعیل کردی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: کامیار شفیعی، جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، طراح صحنه‌های رزمی: حمید احرامیان‌پور، دستیار تهیه: محمد امین قدمی، مدیر مالی: محمد مرشد شیرازی، مدیر تدارکات: محمد جمشیدی، دستیار تدارکات: سیدعلی اجاقی، همیاران تدارکات: مبین مهدی‌پناه، امیرحسین خزایی، تهیه غذا: عباس قربانی‌مطلق، سینه موبیل: حمید حق‌شناس، حامد رستگار، حسین قدیری، حمل و نقل: غلامرضا خزایی، هادی رستمی، حیدر درکه، یاور ویسی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاسمی جامی: مهمترین علت ضعف سینمای مقاومت در کشورمان نگاه ویترینی مسئولان به این محصولات است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین قاسمی جامی گفت: مسئولان می خواهند به زور این سینما را سرپا و زنده نشان دهند در صورتی که این سینما در واقعیت به شدت دچار رخوت شده و از نفس افتاده است.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: مهمترین علت ضعف سینمای مقاومت در کشورمان نگاه ویترینی مسئولان به این محصولات است به نحوی که مسئولان می خواهند به زور این سینما را سرپا و زنده نشان دهند در صورتی که این سینما در واقعیت به شدت دچار رخوت شده و از نفس افتاده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «پی ۲۲» و «چشم شیشه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم داشتن سیاست مدون در حوزه سینمای استراتژیک ما را با مشکل روبرو کرده! سلیقه مسئولان فرهنگی و سینمایی سینمای مقاومت و استراتژیک را با بحران روبرو کرده؛ در یک دوره مدیری هیچ اقدام موثری در این حوزه صورت نمی دهد و در دوره بعد مدیری تنها در حرف و وعده می گوید باید از این سینما حمایت شود.

این سینماگر با بیان اینکه سینمای مقاومت اسلامی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت حداقل ۱۵ ساله است اظهار داشت: ما باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که با تغییر دولت ها سیاست های مدیران در خصوص سینما عوض نشود و همه مدیران مجبور شوند از یک سیاست خاص پیروی کنند و سینمای جمهوری اسلامی ایران را با یک هدف خاص که آن هدف باید به اطلاع عموم برسد پیش ببرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «زمزمه بودا» و «آزادی سرخ» تأکید کرد: ما موضوعات استراتژیک بسیاری داریم که نسبت به آن ها دچار غفلت شده ایم و این غفلت تنها به مقوله مقاومت اسلامی ختم نمی شود؛ مثلاً در مورد حجاب اسلامی تاکنون هیچ اثر درخور تأملی در سینما تولید نشده و این در حالی است که مدیران سینمایی ملزم هستند چنین آثاری را سفارش دهند و تولید کنند، آثاری که بتواند همه مردم را درگیر خود کند و علاقه مردم را به حجاب اسلامی چند برابر کند اما اسفا که در همه این زمینه ها به شدت دچار غفلت هستیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: وقتی وزیر ارشاد می گوید باید از فیلم طنز حمایت شود خود به خود بسیاری از سینماگران به این سمت می روند؛ مشکل ما از سیاست گذاران است که خط مشی درست برای سینما ترسیم نمی کنند.

قاسمی جامی متذکر شد: فیلمسازان دغدغه مند این حوزه نیز نیاز به پول و بودجه دارند اما وضعیت اقتصادی دولت به گونه ای است که مشکل دارد و از این سینما حمایت نمی کند و تهیه کننده بخش خصوصی هم هرگز راضی به سرمایه گذاری در این حوزه نمی شود.

این کارگردان سینما ادامه داد: همه ما باید بدانیم سینمای مقاومت بخشی از هویت سینمای ملی مان است و هرگز نمی توانیم آن را از کلیت سینما جدا کنیم. ما نباید میان سینماگران این حوزه تبعیض قائل شویم و به شکل گزینشی تنها از برخی فیلمسازان برای تولید این قبیل آثار دعوت به کار کنیم. بنده معتقدم یکایک سینماگران دغدغه مند این حوزه باید از سمت مدیران فرهنگی و سینمایی حمایت شوند و امیدوارم که به زودی شاهد تحقق چنین آرزویی باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امجدیان: پردیس «شهر جهانی کودک و نوجوان» دارای پنج طبقه و کاملا با معماری ایرانی اسلامی بنا خواهد شد!! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ارائه جزئیات اراضی شهرک قدس (غرب) کانون پرورش فکری پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مسعود امجدیان رییس اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گزارش پخش شده از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران با موضوع «طرح مولدسازی مجتمع شهرک قدس (غرب) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در ساعت‌های ۱۱:۳۱ و ۱۴:۰۰ روز ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ پاسخ داد.

امجدیان توضیح داد: در راستای شناسایی اموال منقول و غیرمنقول (سرمایه‌ای) کانون و آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌ها به شماره ۲۷۹۷۱/۵۸۷۹۵ به‌تاریخ ۱۲/۰۳/۱۴۰۱ و به استناد تکلیف مقرر در جزء (۲) بند (و) تبصره (۲) و بند (د) تبصره (۱۲) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور و برای خلق ارزش و افزایش درآمدهای پایدار، کانون در آذر سال ۱۴۰۱ اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان نوسازی شهرداری شهر تهران با موضوع همکاری و مشارکت در ساخت بزرگترین «شهر جهانی کودک و نوجوان» در خاورمیانه و در محل تهران، شهرک قدس (غرب)، خیابان شهید حسن سیف کرده است.

رییس اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان کانون یادآور شد: محل موصوف با هدف ساخت، تجهیز و بهره‌برداری مجموعه‌های خدماتی (فرهنگی، هنری، آموزشی، تفریحی، فراغتی، تجاری و فضای سبز و باز) برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی در طرح مشارکت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نگاه ویژه‌ای به قطعه زمین مورد بحث برای فعالیت در امور فرهنگی داشته تا جایی که پس از ادعاهای مالکیت صورت پذیرفته از سوی دستگاه‌های تحت نظارت معظم‌له، در تاریخ ۱۸/۰۱/۱۳۹۲ طی نامه شماره ۲۲۶۳۰/۱ به ریاست وقت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ابلاغ و مقرر فرمودند؛ مالکیت این زمین به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل و بدهی آن نیز بخشیده شود.

امجدیان در پایان گفت: پردیس «شهر جهانی کودک و نوجوان» دارای پنج طبقه و کاملا با معماری ایرانی اسلامی بنا خواهد شد و فعالیت‌هایی شامل شهر سازندگی، شهر تکامل، شهر مشاغل، بوم‌شناسی اقوام ایران، بازارچه کودک، شهر بازی، نمایشگاه و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، شهر زمین و کهکشان، شهر رباتیک، سالن سینما و تئاتر و هنر و معماری در آن صورت خواهد پذیرفت و راهبری کل پروژه از تهیه طرح تا اتمام عملیات ساختمانی شهر جهانی کودک بر عهده سازمان نوسازی شهرداری شهر تهران بوده و طرح موصوف مجوز کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران را نیز اخذ کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زیگموند فروید» به تماشاخانه دولتی «ایران‌شهر» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش «زیگموند» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا از سه شنبه ۲۳ مرداد ماه در سالن استاد سمندریان اجراهای خود را آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نمایش زیگموند که به کابوس‌های دو روز پایانی زندگی زیگموند فروید از نگاه مهرداد کورش نیا می‌پردازد؛ با بازی فرزین محدث، شهروز دل افکار و یلدا عباسی از سه شنبه ۲۳ مرداد ماه در سالن استاد سمندریان این تماشاخانه به صحنه می‌رود.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: حسین دیردار مجری طرح و دستیار و برنامه ریز، الهام شعبانی طراح لباس، مهیار علی‌زاده موسیقی، فرزاد هدایت طراح صحنه، جلال امیری‌مرند طراح گریم، امین شریفی طراحی و ترکیب صدا، سعید مومنی طراح تصویر، مقداد صفری طراح نور، محمد صادق زرجویان طراح گرافیک، آوا فیاض مشاور مارکتینگ و رسانه، شبنم طاهرخانی روابط عمومی، علی کیان سرمایه گذار.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زائران ثبت‌نام کننده در سامانه سماح در اولویت دریافت بلیت اتوبوس و هواپیما برای سفر به راهپیمایی اربعین هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان حج و زیارت گفت: زائران ثبت‌نام کننده در سامانه سماح که اطلاعات فردی خود را به درستی ثبت و بیمه خود را پرداخت کرده اند در اولویت دریافت بلیت اتوبوس و هواپیما برای سفر به راهپیمایی اربعین هستند.

سید عباس حسینی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاکید بر اینکه در واقع این مهم به حوزه ستاد مرکزی اربعین ارتباط دارد، اظهار داشت: در واقع سازمان حج عضوی از ستاد مرکزی اربعین به شمار می رود و عهده دار نام نویسی زائران در سامانه سماح و جمع آوری و ارائه اطلاعات زائران برای دیگر نهادهای مربوطه برای تسریع بخشیدن به امورات مختلف و خروج و ورود به کشور است.

وی با بیان اینکه اطلاعات موجود در سامانه سماح غیر از مسائل بیمه ای به صورت یکپارچه سبب مدیریت و سهولت کار زائران خواهد شد، افزود: به همین منظور اطلاعات یادشده در اختیار سازمان هواپیمایی و ناوگان حمل و نقل برون شهری قرار می گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه بیمه زائران در سامانه سماح در سه سطح و بنا به درخواست متقاضیان سفر به عتبات عالیات و نوع دریافت خدمات توسط زائران اربعین مشخص خواهد شد، اظهار داشت: زائرانی که ثبت نام را به درستی انجام داده و هزینه ببمه خود را تعیین کنند براساس یک کیلومتر مشخص نسبت به مرزهای خروجی و ورودی کشور تحت پوشش بیمه حوادث و عمر هستند.

زائران مرز خروج از کشور را تعیین کنند

حسینی با بیان اینکه زائران اربعین به هنگام ثبت نام در سامانه سماح مرز خروج از کشور را تعیین کنند، افزود: مشخص کردن مرز خروج زائران بنا به ظرفیت مرزهای خروجی انجام می گیرد که این امر در نهایت سبب تسریع در خروج و ورود زائران با توجه به گرمی هوا خواهد شد.

وی با دعای خیر برای سلامت تمامی زائران اربعین حسینی گفت: حادثه خبر نمی کند اما به زائران عزیز توصیه می کنم حتما قبل از خروج از کشور مسائل بیمه خود را با ثبت نام در سامانه سماح به انجام برسانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت دوباره «فسیل» به صدر گیشه/ میزان مخاطبان سینما نسبت به ماه قبل حدود یک چهارم شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از پایان ممنوعیت اکران فیلم های کمدی به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم، فیلم سینمایی «فسیل» مجدد به صدر گیشه بازگشت؛ البته با این تفاوت که مخاطبان این فیلم صدر گیشه ای نسبت به گذشته بسیار کاهشی شده اند.

به گزارش سینماپرس «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با ۳۳ هزار نفر مخاطب در صدر جدول فروش هفتگی سینماها ایستاده است.

بر اساس این گزارش و با استناد به آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۱ جمعه سیزدهم مرداد ماه فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی با ۲۶ هزار مخاطب و «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی با ۱۲ هزار مخاطب به ترتیب فیلم های دوم و سوم جدول فروش هفتگی هستند.

«سه کام حبس» سامان سالور ۱۱ هزار، «مصلحت» حسین دارابی ۸ هزار بیننده داشتند. این در حالی است که «شهرک» علی حضرتی و «نگهبان شب» رضا میرکریمی هریک حدود ۶۵۰۰ نفر را به سالن های سینما کشاندند.

«تصور» علی بهراد ۴۵۰۰ مخاطب و «عروسی مردم» مجید توکلی، «پرونده باز است» مرحوم کیومرث‌ پوراحمد و «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش هر کدام حدود ۲ هزار تماشاگر به خود اختصاص دادند که رقمی فوق العاده ناچیز محسوب می شود.

بر اساس این گزارش «فصل ماهی سفید» قربان نجفی حدود ۱۷۰۰ مخاطب و «معجزه عشق» محمدرضا ممتاز تنها هزار نفر مخاطب داشتند. همچنین «یقه سفیدها» شهرام مسلخی ۲۶۷ مخاطب، «بابا سیبیلو» ادوین خاچیکیان ۲۰۶ بیننده و «ارثیه فامیلی» حامد رضی ۱۲۳ تماشاگر داشت.

نکته قابل تأمل در خصوص میزان فروش فیلم های سینمایی طی هفته اخیر این است که میزان مخاطبان سینما نسبت به ماه قبل حدود یک چهارم شد! باید دید مدیران سینمایی چه تدبیری برای این روند کاهشی خواهند داشت و آیا مجددا رونق نسبی به سالن های سینما بازمی گردد یا خیر!؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مارک مارگولیس» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مارک مارگولیس» بازیگر نقش‌ هکتور سالاماتکا مافیای مواد مخدر در سریال «برکینگ بد» در ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، «مارگولیس» بازیگر آمریکایی که در سریال «برکینگ بد» و همچنین «بهتره با سول تماس بگیری» در نقش سلطان مواد مخدر «هکتور سالامانکا» ظاهر شده بود، در فیلم‌های معروفی چون «صورت زخمی» و «کشتی‌گیر» نیز بازی کرده بود.

او پس از یک بیماری کوتاه در بیمارستان مونت سینا در شهر نیویورک در ۸۳ سالگی درگذشته است.

«مارگولیس» که زمانی خود را «بازیگر مسافر» توصیف می‌کرد، در بیش از ۶۰ فیلم در طول پنج دهه فعالیت حرفه‌ای، از جمله «صورت زخمی»، «آس ونتورا» و «کشتی‌گیر» نقش‌آفرینی کرد.

او در نقش «هکتور سالامانکا» در سریال «برکینگ بد» به شهرت بیشتری دست یافت. او در این سریال در نقش یک قاچاقچی سابق مواد مخدر بازی می‌کرد که فقط از طریق استفاده از یک زنگ متصل به ویلچر خود ارتباط برقرار می‌کرد و در نهایت به شکلی دراماتیک مُرد. او در سال ۲۰۱۲ نامزد دریافت جایزه امی برای بهترین بازیگر مهمان در یک سریال درام شد.

مارگولیس در سال ۱۹۳۹ در فیلادلفیا به دنیا آمد. پس از نقل مکان به نیویورک، زیر نظر «استلا آدلر» تحصیل کرد و کار خود را روی صحنه آغاز کرد.

ددلاین گزارش داده که «مارگولیس» در بیش از ۵۰ نمایشنامه خارج از تئاتر برادوی نیز ظاهر شده است.

از دیگر فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به «قوی سیاه»، «نوح»، «مرثیه برای یک رؤیا»، «بی‌باک»، «چشمه»، «پی»، «انجمن پنبه»، «ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات» و «فضای مرکزی» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انفعال دامنه دار مدیران سینمایی و گردهمایی فیلمسازان ضد ایرانی در این رویداد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ملبورن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پررنگ فیلم های ضد ایرانی در این رویداد است!

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ملبورن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پررنگ فیلم های ضد ایرانی در این رویداد است؛ این اتفاق در حالی صورت می گیرد که انفعال دامنه دار مدیران سینمایی و عدم ایجاد تعامل مناسب میان وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه و تدبیر برای مقابله با نمایش فیلم های ضد ایرانی در جشنواره های جهانی باعث شده تا همواره در بسیاری از این رویدادها به جای تماشای فیلم های سینمایی شاهد میتینگ فیلمسازان ضد ایرانی باشیم.

به گزارش سینماپرس هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ملبورن از ۳ تا ۲۰ آگوست ۲۰۲۳ (۱۲ تا ۲۹ مرداد) در استرالیا برگزار و فیلم های هشت سینماگر ایرانی در این رویداد به نمایش در می آیند.

فیلم سینمایی «شیدا» ساخته نورا کیاسری و محصول استرالیا به عنوان فیلم افتتاحیه حضور دارد. شرکت «اریگما ۴۵» متعلق به کیت بلانشت، ستاره مشهور استرالیایی یکی از کمپانی‌های اصلی‌ست که تهیه این فیلم را برعهده دارد. کارگردان «شیدا» فیلمساز استرالیایی- ایرانی است که پیش از این چند فیلم کوتاه ساخته و داستان «شیدا» مربوط به یک مادر جوان ایرانی و دختر ده ساله‌اش است که در ایام نوروز به مدت دو هفته در استرالیا،به یکی از اردوگاه‌های زنان در این کشور پناهنده می‌شوند. این مادر و دختر ماجراهای خشونت بار زیادی را از سر گذرانده‌اند. زهرا امیرابراهیمی بازیگر اصلی این فیلم سینمایی ضد ایرانی است.

دیگر فیلم های فیلمسازان ایرانی شامل «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی، «فرمونت» ساخته بابک جلالی و محصول آمریکا، «آیه های زمینی» ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی، «۴۸ ساعت» ساخته آزاده موسوی و «مست دل» ساخته مریم تفکری و محصول انگلستان و ایران است که در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ملبورن حضور دارند.

سال گذشته نیز فیلم سینمایی «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی، مستند «من سعی می‌کنم فراموش کنم» به کارگردانی پگاه آهنگرانی، «مجموعا» از محمدرضا فرزاد، «نظربازی» ساخته مریم تفکری و «وقت چیغ انار» ساخته گراناز موسوی در این رویداد سینمایی به روی پرده رفتند و همین اتفاق نشان از آن دارد که جشنواره فیلم ملبورن طی سال های اخیر اصولاً محلی برای برپایی رویدادی ضد ایرانی و بال و پر دادن به فیلمسازان ضد ایرانی و فیلم های بدون مجوز بوده است.

لازم به ذکر است این رویداد یک جشنواره سالانه فیلم است که به مدت سه هفته در ملبورن برگزار می‌شود. این جشنواره در سال ۱۹۵۲ تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم در جهان محسوب می شود و شامل جلسات نقد و بررسی با حضور فیلمسازان، نشست‌های تخصصی، اجرای زندهٔ موسیقی و بخش مسابقهٔ فیلم کوتاه می‌باشد. جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن در حال حاضر سه برنامهٔ مجزا برای فیلمسازان، پخش کننده‌ها و نمایندگان فروش در زمینهٔ تجارت فیلم برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع