X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«سواد فارسی» در بین دانش‌آموزان ما بسیار پایین است و همه خود را بی‌نیاز از این یادگیری می‌دانند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رییس شورای سیاست‌گذاری کانون و کانون زبان ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سینماپرس، این تفاهم‌نامه در راستای اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است.

هدف از این تفاهم‌نامه استفاده از توانایی‌های علمی و امکانات متقابل، توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری، تبادل اطلاعات و تجربه‌ها با هدف آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی است.

بر همین اساس، در نشستی که به منظور انعقاد این تفاهم‌نامه برگزار شد، رئیس بنیاد سعدی حضور حامد علامتی در کانون پرورش فکری را چشم‌انداز روشنی برای همکاری‌های جدید و بیشتر بنیاد سعدی و کانون، به‌ویژه کانون زبان ایران دانست و با اشاره به جلسه‌هایی که پیش از این با حضور نمایندگان دو مجموعه برگزار شده است، گفت: امیدوارم باب همکاری‌ها گشوده‌تر شود و حاصل این تعامل‌ها به نتیجه‌ای عملی برسد.

حدادعادل در مورد آموزش زبان فارسی از سوی کانون زبان ایران اظهار داشت: آموزش زبان فارسی به ایرانیان اقدامی مبارک است چراکه سطح سواد فارسی در بین دانش‌آموزان ما بسیار پایین است و همه خود را بی‌نیاز از این یادگیری می‌دانند و تصور می‌کنند که احتیاجی به کلاس زبان فارسی ندارند. این مهم اقدامی جدید است و به‌طور طبیعی اگر مخاطب شما نوجوانان ایرانی باشند از دو حیث با فعالیت ما در بنیاد سعدی فرق خواهد داشت.

وی افزود: ما باید بدانیم که فصل مشترک ما چیست؟ ما به عنوان عضوی از شورای امور ایرانیان وظیفه داریم که برای آموزش به فرزندان خانواده‌های ایرانی مقیم خارج از کشور کتاب درسی تالیف کنیم که این کار را انجام داده‌ایم و مراحل پایانی‌اش در حال انجام است، اگر کانون بتواند در اجرای این برنامه به ما کمک کند بسیار مفید خواهد بود. استفاده از فضاهای آموزشی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کانون از دیگر مواردی بود که حدادعادل بر آن‌ها تاکید کرد.

در ادامه این نشست مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: این جلسه با دستور آقای حدادعادل، در رابطه با پاس‌داشت زبان فارسی در خارج از کشور تشکیل شد، ایشان از ما مطالبه کردند و خدا را شاکر هستم که امروز این همکاری مهم آغاز می‌شود.

حامد علامتی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون زبان ایران است؛ کانون زبان ایران تا به امروز در حوزه زبان فارسی گامی برنداشته است در صورتی‌که یکی از رسالت‌های مهم ما پاسداشت زبان فارسی هم در داخل کشور برای نسل جدید و هم در خارج از کشور برای افرادی که ایران و زبان فارسی را دوست دارند و حتی ایرانیان مقیم کشورهای خارجی است.

وی افزود: ما در کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران مصمم هستیم که با تمام توان در این زمینه انجام وظیفه کنیم. با توجه به تخصصی که بنیاد سعدی در حوزه زبان فارسی دارد و همچنین دایره تاثیرگذاری این مجموعه در خارج از کشور و همچنین مهارت‌ها و ظرفیت‌هایی که در کانون زبان وجود دارد امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

در بخش دیگری از این نشست رئیس کانون زبان ایران عنوان کرد: باعث افتخار است که امروز این توفیق نصیب من شد تا نکته‌ها و مواردی که سال‌ها دغدغه فعالیت آقای حدادعادل در این زمینه بوده است را بشنوم و بخشی از فعالیتی باشم که می‌توانم این دغدغه‌ها را مرتفع سازم.

مهدی ذوالفقاری با ارائه تاریخچه‌ای از حضور و اقدام‌های صورت گرفته در کانون زبان ایران به برخی از ظرفیت‌های موجود در این مجموعه در سطوح کودک، نوجوان و بزرگسال اشاره و خاطرنشان کرد: کانون زبان ایران تجربه‌ای در حدود صد سال در امر آموزش زبان دارد و این تجربه می‌تواند در اختیار بنیاد سعدی نیز قرار بگیرد. آموزش به صورت برخط (آنلاین) و نابرخط (آفلاین)، متون کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی، برنامه‌های کاربردی و آموزش زبان و… از دیگر موضوع‌هایی بود که رییس کانون زبان ایران به آن‌ها پرداخت.

یادآوری می‌شود، در این نشست که روز یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ برگزار و به انعقاد تفاهم‌نامه میان دو مجموعه منجر شد، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سامان سلیمانی سرپرست معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مصطفی میرزایی سرپرست معاون آموزشی از سوی کانون زبان ایران و سیدباقر سخائی مشاور و قائم‌مقام بنیاد سعدی، سیدحسن سیدابراهیم معاون امور مجلس بنیاد سعدی، شهروز فلاحت‌پیشه معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، امیر زندمقدّم معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی و سیدعلی موسوی‌زاده مشاور رئیس بنیاد سعدی و مدیر انتشارات آزفا از سوی بنیاد سعدی حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امجد جلالی» دبیر اجرایی هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امجد جلالی و سید محمد مصطفی موتورچی طی احکامی جداگانه از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان دبیران اجرایی و هنری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران سازی برای مدیر تازه به عامل رسیده «بنیاد سینمایی فارابی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پی تغییرات مدیریتی اخیر در بنیاد سینمایی فارابی و عدم پاسخگویی مدیرعامل جدید این بنیاد از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش سینماپرس، نابلدی و اشتباهات مدیریتی «سیدمهدی جوادی» در جایگاه مدیرعاملی «بنیاد سینمایی فارابی» سبب شد تا سکان اداره روابط عمومی این مجموعه مهم سینماییبر عهده فردی کم‌بضاعت به نام «علی مرادخانی» گذاشته شود؛ فردی که خیلی زود کم بضاعتی خود را در جهت اداره این بخش اثبات نمود و کمتر از چندماه در این جایگاه باقی نماند و نهایتا در اردیبهش‌تماه سال گذشته جای خود را به فردی کم‌توان‌تر از خود سپرد و اینگونه بود که شخصی به نام «احسان هوشیارگر» سرپرستی «مدیریت روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی» را عهده دار گردید.

بحران سازی برای مدیر تازه به عامل رسیده «بنیاد سینمایی فارابی»

سوای نظر از کارنامه ابتر و پراشکال «روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی» آنچه بیش از هر چیز خودنمایی نمود؛ بی‌خاصیتی و عدم پاسخگویی این مجموعه در باره «سی‌وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» بود. جشنواره‌ای که تا دوماه دیگر به دومین سال وعده داده شده برای برگزاری خود نزدیک می‌شود و در این مدت شاید تنها دبیر و دبیرخانه این رویداد بودند که در قبال احکام صادره، مشمول اضافه خدمت و حقوق و مزایای سازمانی شدند!

بحران سازی برای مدیر تازه به عامل رسیده «بنیاد سینمایی فارابی»

اگر چه برکناری «سیدمهدی جوادی» در ۱۹ تیر ماه و انتصاب «مجید زین‌العابدین» به سمت مدیرعاملی «بنیاد سینمایی فارابی» نوید تغییر در «روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی» را می‌داد و امیدبخش حضور چهره‌ای کاربلد در این جایگاه می‌بود؛ اما ظاهرا قرار است این مهم دستخوش فشارهای دست‌ساز از درون این پیکره شود؛ اتفاقی که حالا استارت اولیه و آغاز آن توسط «مدیر روابط عمومی سی‌وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» خورده شد و با انتشار نامه استعفای بدون منطق ایشان شکلی علنی یافت. استعفایی که به بهانه واهی عدم برگزاری جلسه مشورتی تنها پس از گذشته دو هفته از انتصاب مدیر عامل جدید بنیاد و یک هفته پس از صدور حکم دبیری جشنواره برای ایشان صورت گرفته است!

بحران سازی برای مدیر تازه به عامل رسیده «بنیاد سینمایی فارابی»

بر این اساس «فاطمه آذری» که پس از اخراج مبهم خود از شرکت «صباایده» که «فیلیمو» و «آپارات» از زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌رود، در تاریخ ۲۶ آذر ۱۴۰۱ با حکم «سیدمهدی جوادی»، به عنوان «مدیر روابط عمومی سی‌وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» منصوب شده بود و طی بیش از ۷ ماه گذشته به صورتی خاموش و با عدم پاسخگویی نسبت به فرایند برگزاری جشنواره عمل نموده بود؛ به یکباره سرذوق و مسئولیت برآمده و با انتشار متنی احساسی از این سمت کناره‌گیری کرد!

بحران سازی برای مدیر تازه به عامل رسیده «بنیاد سینمایی فارابی»

در متن استعفای آذری آمده است: «طی مدت مسئولیت مدیریت روابط عمومی جشنواره سی‌وپنجم با طراحی برنامه‌های گوناگون از جمله سلسه هم اندیشی‌های فعالان حوزه کودک و نوجوان، برگزاری سینما نوستالژی، برگزاری نشست دبیران ادوار جشنواره و برنامه‌های گوناگون دیگر و همچنین توسعه و ساماندهی سامانه‌های اطلاع رسانی، بازتعریف هویت بصری و دیگر اقدامات بر آن بودیم که سطح کمی و کیفی فعالیت‌های روابط عمومی جشنواره را ارتقا دهیم، لیکن نظر به اینکه علی‌رغم پیگیری‌های متعدد برای برگزاری جلسه و ارائه حضوری گزارشات تاکنون موفق به دیدار جنابعالی نشده و همچنان کمتر از ۲ ماه مانده به برگزاری جشنواره با بلاتکلیفی و مشخص نبودن روند و چگونگی ادامه برنامه‌ها مواجهیم، لذا بدینوسیله استعفای خود را از مدیریت روابط عمومی جشنواره سی‌وپنجم فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام کرده و برای جنابعالی و سایر همکاران آرزوی موفقیت دارم.»

حال باید منظر ماند و دید که آیا مدیرعامل جدید فارابی قرار است مقهور این فضاسازی درون ساختاری این بنیاد شود و یا آنکه با اتکا به پشنوانه موجه مدیریتی خود به سرعت بر شرایط فایق آمده و با تغییرات سریع و هوشمندانه سعی خواهد نمود که بر این جوسازی‌های ادامه دار فایق آید.

بحران سازی برای مدیر تازه به عامل رسیده «بنیاد سینمایی فارابی»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایستاده با گرگ» نامزد جایزه «پاندای طلایی» جشنواره چینی شد

مستند «ایستاده با گرگ» به کارگردانی مشترک سعید نبی و مریم خدیوی بروجنی، از مجموعه مستند «تنهایی» تولید شبکه یک سیما، نامزد دریافت جایزه «پاندای طلایی» برای «بهترین مستند» از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم‌های تلویزیونی سی چوان چین (Sichuan TV Festival) شد.

این مستند به همت اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما در این جشنواره حضور یافته است. آیین اهدای جوایز برندگان این جشنواره در روز‌های ۲۸ و ۲۹ شهریور در شهر «چنگدو» برگزار می‌شود.

مستند «ایستاده با گرگ» به زندگی واقعی آقای جلالی که یک محیط بان فداکار است، نگاهی دارد. او به محیط زیست کشور متعهد است و در حالی که هنوز ساچمه‌های فروانی از شلیک شکارچیان را در بدنش دارد، به این نتیجه رسیده است که سلاح کارساز برای مقابله با تخریب محیط زیست، آموزش در مدارس است و برای همین خودش آستین بالا زده است. او با وجود همه ناکامی‌ها، به امید روز‌های بهتر، فارغ از اهمیت دادن به نتیجه نهایی، همچنان به مقابله با شکارچیان ادامه می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید منوچهری در بیمارستان بستری شد

حمید منوچهری، از پیشکسوتان رادیو مدتی است در بیمارستان شهرام تهران و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

حمید منوچهری ـ هنرمند باسابقه کشورمان ـ بیش از ۶۰ سال است صدایش در رادیو و دوبله شنیده می‌شود. این پیشکسوت ۸۲ ساله زاده‌ی ۹ دی ماه سال ۱۳۲۰ است. او گوینده، دوبلور و بازیگر پیشکسوت کشورمان است.

منوچهری به گفته‌ی خودش در سال ۱۳۳۶ در شانزده سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق هوشنگ کاظمی با حرفه دوبله آشنا شد. او در سال ۱۳۴۲ با کمک نصرت الله محتشم به رادیو ایران آمد و در سال ۱۳۵۱ کارگردانی برنامه کودک رادیو را بر عهده گرفت، منوچهری تا سال ۱۳۵۷ چندین برنامه دیگر را کارگردانی کرد.

او علاوه بر گویندگی در فیلم‌های سینمایی همچون “مشت و تفنگ شکسته”، “شیطان صفتان”، “ماموریت”، “چهره دوم سقوط”، “جغد ها” و مجموعه‌های تلویزیونی “یکی از این روزها”، “داستان یک زندگی” و “معمای شاه” به عنوان بازیگر ایفای نقش داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا مخاطبان تصور می‌کردند «حسینیه معلی» حسینیه است؟

همزمان با شام غریبان، «حسینیه معلی» داغدار خون سیدالشهدا (ع) شد و صحنه‌های تعزیه و عزاداری برای اسارت اهل بیت شهدای کربلا داغ محبّین حسین (ع) را تازه کرد.

حسین حاتمی، مدیر فیلمبرداری و نورپردازی برنامه «حسینیه معلی» در پاسخ به این سوال که چگونه دوربین‌های تصویربرداری جانمایی شده، که تماشاچی متوجه حضور آن نمی‌شود، گفت: استودیو به گونه‌ای ساخته شده بود، که ما باید ۳۶۰ درجه صحنه را می‌دیدیم. برای تصویربرداری برنامه ۱۴ دوربین داشتیم، که بجز کرین فیلمبرداری بقیه دوربین‌ها را کسی نمی‌دید.

حاتمی ادامه داد: دوربین‌ها با همفکری آقای درخشان کارگردان برنامه در پارچه‌های مشکی جاگذاری شده بود. در نهایت فیلمبردار، دوربین و پای آن دیده نمی‌شد. به‌نظرم «حسینیه معلی» جزو معدود برنامه‌های تلویزیونی است، که امکان مشاهده دوربین برای تماشاچی فراهم نبود. حتی باوجود اینکه در «خندوانه» ۳۶۰ درجه صحنه دیده می‌شد، تماشاچی متوجه دوربین‌های آن برنامه می‌شد. 

مدیر فیلمبرداری و نورپردازی این برنامه در پاسخ به این انتقاد که عده‌ای براین باور بودند از قاب چهره مداحان کاسته شود و بیشتر به تماشاچی‌ها پرداخته شود، توضیح داد: از آنجایی که همه دوربین‌ها مشغول ضبط بودند و دو دوربین مختص تماشاچی‌ها داشتیم، این موضوع به تدوین و کارگردانی بر می‌گردد. یعنی ما به لحاظ تصویربرداری همیشه تصویر تماشاچی‌ها، شرکت‌کنندگان، عزاداری‌ها و مداحان را داشتیم. به همین دلیل، تصویربردار تصمیم نمی‌گیرد، که الان از این تصویر در تدوین استفاده شود، یا از تصویر داوران.

به گفته وی، به‌نظرم به اندازه کافی تماشاچی دیده شده است. شما برنامه‌های دیگر را نگاه کنید، می‌بینید که تماشاچی باید یک حدی از برنامه را به خود اختصاص دهد. چون برای بیننده چهره ناآشنایی است. شما هرچه چهره آشنا در تصویر نشان دهید، برای مخاطب جذاب‌تر است. حتی در جا‌هایی که مخاطب واکنش خوبی نشان داده، بخصوص در نمای لانگ شات از او استفاده شده است. چون تماشاچی همیشه ننشسته است و همیشه این آمادگی را ندارد، که بتوان از او در برنامه استفاده کرد.

حاتمی با بیان اینکه ابتدا بینندگان هیئت عزاداری و شرکت‌کنندگان را می‌بینند، بعد واکنش مداحان و صحبت‌های آنان را تماشا می‌کنند، توضیح داد: در وسط برنامه هم واکنش تماشاچی‌ها نشان داده می‌شود.

مدیر فیلمبرداری «حسینیه معلی» در پاسخ به این سوال که تولید برنامه‌های مذهبی باید به چه سمت حرکت کند، تا از کلیشه‌های برنامه گفتگو محور دور باشد، بیان کرد: دوره برنامه‌های گفتگو محور گذشته است. این برنامه‌ها خیلی تکراری شده است. تنها حسن این برنامه نسبت به برنامه‌های تولید شده امسال این بود، که سازندگان «حسینیه معلی» دغدغه‌شان امام حسین (ع) و عاشورا و محرم بود. عوامل این برنامه به دنبال گفت‌وگویی که در فضای مجازی دیده شود و جزو سرخط خبر‌ها باشد، نبودند.

به گفته وی، برنامه‌های گفتگو محور به این سمت حرکت کردند، که جمله یا حرف سیاسی – اجتماعی بزنند، تا دیده شوند. در این برنامه‌ها شما از مهمانی دعوت می‌کنید، که ربطی به محرم ندارد و با او گفت‌وگوی سیاسی می‌کنید. با این تفاوت که لباس مشکی بر تن دارد. به‌نظرم در تمام سال برای صحبت‌های این چنینی وقت هست. ولی وقتی شما ۱۰ روز فرصت دارید، که برای امام حسین (ع) برنامه بسازید، باید فقط برای امام حسین (ع) برنامه بسازید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رنگ‌آمیزی متنوع در برنامه روضه خانگی دیده می‌شود

روضه خانگی یکی از سنت‌های دیرینه مردم ایران است که در ایام عزای ائمه اطهار برپا می‌شود و خانواده‌ها در حد توان خود به برپایی عزا در منازل خود مبادرت می‌کنند. یکی از برنامه‌هایی که امسال در دهه اول محرم روی آنتن شبکه یک تلویزیون رفت مجموعه «روضه خانگی» بود که در قالب مستند به معرفی روضه‌های خانگی در سراسر کشو ر می‌پرداخت. مستند روضه‌های خانگی که به همت مراکز استانی حوزه هنری تهیه شده بود در هر قسمت به یکی از شهر‌های کشور و به سراغ یکی از قدیمی‌ترین خانه‌هایی می‌رفت که در برگزاری روضه خانگی پیشتاز بوده‌اند و با اهالی این خانه و حال و هوای آن‌ها همراه می‌شد. این مجموعه مستند ۱۰ قسمتی به تهیه‌کنندگی یونس قاسمی، هر شب مهمان یک خانواده شهید بود. گفتگوی ما با تهیه‌کننده این برنامه را بخوانید.

یونس قاسمی با بیان اینکه روضه خانگی برنامه‌ای است که از محرم سال قبل شروع شد و به شکل یک برنامه استودیویی گفتگو محور به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‌شد، می‌گوید: از ایام فاطمیه سال گذشته تصمیم گرفتیم به جای اینکه برنامه را به صورت زنده و استودیویی روی آنتن ببریم، به شکل مستند تهیه کنیم. به این معنا که در برنامه زنده سال گذشته مهمان‌هایی داشتیم که روضه‌دار بوده‌اند. درکنار آن‌ها یک سخنران، کارشناس مذهبی و یک مداح هم دعوت می‌کردیم و همه این‌ها در استودیوی زنده برنامه را شکل می‌داد. از ایام فاطمیه تصمیم گرفته شد که دوربین برنامه را به روضه‌های خانگی ببریم. طراحی اولیه این بود که سوژه‌ها مختلف باشند. از فاطمیه سال گذشته شروع کردیم و در شهر‌های مختلف هرخانه‌ای که در آن روضه بود شناسایی می‌شد و اگر امکانش فراهم بود می‌رفتیم و یک مستند ضبط می‌کردیم. این رویه همچنان ادامه داشت و برای مناسبت‌های مذهبی، هر قسمت در یک شهرستان به گفته یونس قاسمی،   محرم امسال به ابتکار مدیر شبکه قرار شد روضه‌ها را در منزل شهدا برگزار کنیم. مهم‌ترین وجه تمایز این سری برنامه این بود که اولاً درخانه شهدایی برگزار می‌شد که در زمان حیاتشان مجالس روضه برگزار می‌کردند و این روضه بعد از شهادتشان همچنان ادامه دارد.

او می‌گوید: در سری قبل ما گروه مستندساز را از تهران می‌فرستادیم تا برنامه را تهیه کنند،   اما ۱۰ قسمتی که در محرم امسال پخش شد از کارگردان‌های بومی استفاده کردیم. دلیلش هم کمبود وقت بود واینکه ایده  این کار خیلی دیر به مرحله اجرا رسید. از سوی دیگر اغلب شهر‌ها تا پایتخت فاصله طولانی داشتند، امکانش نبود که ما گروه مستند بفرستیم. به همین دلیل  امسال از کارگردان‌های بومی استفاده کردیم.

یونس قاسمی از همکاری حوزه هنری در تهیه این مجمعه مستند اینطور می‌گوید: مجموعه مستند روضه خانگی، اولین تجربه همکاری ما با معاونت استان‌های حوزه هنری و آقای شهدوست بود. یک جور‌هایی تقسیم کار کردیم. انتخاب کارگردان‌ها و تیم تولید مستند در هر شهری به عهده تولید معاونت استان‌های حوزه‌هنری بود و آن‌ها با توجه به شناختی که از بچه‌ها داشتند این‌ها را شناسایی کردند و کار را به آن‌ها سپردند. ما هم خط کلی کار را گفتیم و گاهی رتوش‌هایی اگر لازم بود انجام شد و بچه‌ها در این فرصت کم توانستند الحمدالله کار را با کیفیت خوب انجام دهند.

وی در پاسخ این سؤال که به عنوان یک مخاطب کدام قسمت شما را بیشتر تحت تأثیر قرار داد؟ توضیح می‌دهد: در حقیقت من نمی‌توانم بگویم کدام قسمت این مجموعه بهتر است. حتی این سؤال را مدیر شبکه هم از من پرسید. چون هرقسمت رنگ و بوی شهر خودش را دارد وخیلی خوب به اقلیم، جغرافیا، زبان و فرهنگ عزاداری هر منطقه توجه شده است؛ بنابراین هرقسمت لطف خودش را دارد و انتخاب خیلی سخت است. وقتی عزاداری مازندران را در یک خانه روستایی می‌بینیم، آن سرسبزی و خانه‌هایی با سقف شیروانی و نوع پذیرایی خانم‌ها با نان مخصوص، یک جذابیت دارد و روضه عشایر در سیاه‌چادر‌ها یک قشنگی دیگری دارد. هرکدام یک ویژگی و قشنگی داشتند که نمی‌شود گفت کدامیک از دیگری بهتر بود. روضه خانگی در محرم امسال یک رنگ‌آمیزی متنوعی داشت. اما از حیث تحت تأثیر قرار گرفتن، شخصاً وقتی درخانه و روی آنتن برنامه را نگاه می‌کردم، کار اصفهان که با محوریت شهیدمحسن حججی بود، کار جان دار و خوبی بود. کار کهکیلویه و بویر احمد که در سیاه‌چادر‌ها ساخته‌شده بود هم کار خیلی خوبی بود. این‌ها بیشتر از بقیه توجه من را جلب کرد. زنجان هم همینطور. مادر شهید با آن لهجه و زبان شیرین آذری روی من بیشترین تأثیر را گذاشت.

تهیه‌کننده برنامه روضه خانگی از بازخورد‌هایی که بعد از پخش برنامه گرفته‌اند گفت: بازخورد‌ها را غالبا روابط عمومی شبکه می‌گیرد، اما چیزی که به ما منتقل شده این است که خوشبختانه خیلی خوب دیده شده است. اما توجه داشته باشید که اصولاً در دهه اول محرم حجم برنامه‌های عزاداری و معارفی خیلی زیاد است و به نظر من اگر می‌شد که این برنامه را در دهه دوم یا سوم پخش می‌کردیم یا حتی بعداز محرم و یک زمان دیگر پخش می‌شد، خیلی بیشتر به چشم می‌آمد و مخاطب بیشتری را جذب می‌کرد. به‌هرحال در این ایام تراکم برنامه‌های این‌چنینی زیاد داریم و شبکه‌های مختلف روی موضوع آئین‌های عزاداری کارمی کنند. شاید اگر وقت دیگری پخش می‌شد بیشتر به چشم می‌آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چند روایت معتبر» با حال و هوای محرم در قاب شبکه دو

فصل اول این برنامه که در ایام ماه مبارک رمضان روانه آنتن شده بود، توانست با ساختاری جدید، مردمی بودن و خلق لحظات جذاب، مورد استقبال مخاطبان واقع شود و همینک فصل دوم آن با حال و هوای محرمی از دوشنبه ۹ مرداد مهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

ساختار این برنامه، ترکیبی، تولیدی و گفتگومحور است که با نگاهی تجربی و برگرفته از تصاویر واقعی، به سختی‌ها، دغدغه‌ها و سبک زندگی اقشار مختلف جامعه می‌پردازد و همچون فصل قبل، مهمانان برنامه با هم به گفتگو و تبادل نظر خواهند پرداخت. راوی برنامه که حکم مجری برنامه را دارد، خط و مسیر کلی موضوع برنامه را مشخص می‌کند. تغییر دکور، انجام چالش و بازی‌های جدید به همراه حضور تماشاگران در استودیو از تغییرات اصلی این برنامه در فصل دوم است.

برخی از موضوعات فصل دوم «چند روایت معتبر» که بر اساس آن مهمانانی در همان زمینه دعوت خواهند شد، عبارت است از: «زیست داعش»، «بانوان ورزشکار»، «مداحان نوجوان»، «مستبصرین» و «همرزمان حاج قاسم سلیمانی».

«چند روایت معتبر» کاری از گروه اجتماعی اقتصاد شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی خفاجی است که از دهه دوم محرم، دوشنبه ۹ مرداد تا جمعه ساعت ۲۲ پخش شده و بازپخش آن روز بعد ساعات ۵ صبح و ۱۷:۳۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدول پخش برنامه‌های شبکه دو در دهه دوم محرم

با اتمام دهه اول محرم، جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما اعلام شد.

بر این اساس مجموعه‌های نمایشی «بچه زرنگ»، «آقای قاضی» و برنامه‌های «آن»، «فصل دوم چند روایت معتبر»، «در لحظه»، «مرد و نامرد»، «برو پی کارت»، «از سرگذشت»، «یک قرن با حسین (ع)»، «کام شیرین»، «از مامان بگو»، «پاورقی»، «دی بی سی» و «خیلی دور خیلی نزدیک» در جدول پخش برنامه‌های این شبکه جانمایی شدند.

با اتمام مجموعه نمایشی «ناگهان حسین»، دو قسمت از مجموعه مستند روایی «بچه زرنگ» روانه آنتن می‌شود که زندگی شهدای بزرگوار مصطفی صدرزاده و حسین عطایی را به تصویر می‌کشد. این دو قسمت، شنبه و یکشنبه هفتم و هشتم مرداد ساعت ۲۱:۱۰ پخش و بازپخش آن روز بعد ساعات ۲:۱۵ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۶:۱۵ خواهد بود.
مجموعه «آقای قاضی» با ایفای نقش بهزاد خلج در نقش آقای قاضی از دوشنبه در باکس سریال شبانگاهی شبکه قرار می‌گیرد که هرشب ساعت ۲۱:۱۰ روانه آنتن می‌شود.

با اتمام برنامه «علامت»، برنامه‌های «آن» و «فصل دوم چند روایت معتبر» پخش می‌شود. برنامه «آن» با روایت خلق آثار هنریِ محرمی و مذهبیِ مرد‌م‌پسند و چگونگی فراگیری آن در جامعه با اجرای امیرحسین سمیعی، شنبه و یکشنبه ساعت ۲۲ پخش و بازپخش آن روز بعد ساعات ۵ صبح و ۱۷:۳۰ خواهد بود.

«فصل دوم چند روایت معتبر» نیز با نمایش تصاویر واقعی از سختی‌ها، دغدغه‌ها و سبک زندگی اقشار مختلف جامعه و موضوعاتی همچون «مداحان نوجوان»، «مستبصرین» و «همرزمان حاج قاسم سلیمانی» و… از دوشنبه تا پایان هفته ساعت ۲۲ مهمان خانه مخاطبان خواهد بود و بازپخش آن روز بعد ساعات پنج صبح و ۱۷:۳۰ است.

با اتمام برنامه «چشمه زندگی» که سلسله سخنرانی‌های استاد حاج حسین انصاریان را در دهه اول محرم روانه آنتن می‌کرد، برنامه «در لحظه» با محوریت تصمیم‌گیری درست در لحظات ناب و مقایسه تصمیم‌گیری‌های به موقع یاران امام حسین (ع) و تأثیرات مثبت و منفی آن در زندگیشان، با اجرای سعید ارشد، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰ پخش خواهد شد.

در باکس برنامه‌های کودک و نوجوان نیز برنامه «مرد و نامرد»، جایگزین «هیأت باران دست کی بالا» می‌شود. این برنامه با محوریت تقابل اصحاب حق و باطل در طول تاریخ و با هدف معرفی مرد‌ها و نامرد‌ها در طول تاریخ بالأخص واقعه کربلا، قصد دارد جوانمردی و ناجوانمردی را در طول تاریخ به تصویر کشیده و مقایسه‌ای با افراد دارای این صفات در حال حاضر داشته باشد. این برنامه هرروز ساعت ۱۵ پخش خواهد شد.

برنامه «برو پی کارت» با موضوع هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان دبیرستانی و کمک به فرآیند انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی‌شان، پنجشنبه و جمعه جایگزین برنامه «کافه بازی» شده و ساعت ۱۶:۱۰ پخش می‌شود.

پخش برنامه «از سرگذشت» همچون دهه اول محرم، ادامه دارد تا در هر قسمت از برنامه به روایت داستانی از یک زندگی واقعی بپردازد. اصل این برنامه از شبکه نسیم پخش شده و بازپخش آن با فاصله زمانی دوروزه ساعت ۲۳:۳۰ خواهد بود که هرشب به جز چهار‌شنبه‌ها پخش می‌شود. برنامه «خط سوم» چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳:۳۰ پخش و بازپخش آن، جمعه ساعت ۱۴ خواهد بود.

برنامه «یک قرن با حسین (ع)» از دیگر برنامه‌های این شبکه در دهه دوم محرم است که با نگاهی به تاریخ عزاداری و آئین‌های عاشورایی در یک قرن گذشته، چهره‌ها، اماکن، آئین‌ها، وقایع عاشورایی و… را معرفی کرده و سرگذشت احوالات و مرام خادمان برجسته را روایت می‌کند؛ این برنامه هرروز ساعت ۱۷ پخش می‌شود.

همچنین با اتمام دهه اول محرم، ادامه برنامه «کام شیرین» با اجرای زهرا شوقی و امیر رضایی از شنبه تا سه‌شنبه حوالی ساعت ۱۸:۴۰ پخش شده و بازپخش آن ساعت ۱۱ صبح روز بعد خواهد بود. برنامه «از مامان بگو» نیز چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۸:۴۰ پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۱۱ صبح روز بعد خواهد بود.

پخش برنامه «پاورقی» نیز از دوشنبه این هفته آغاز شده و طبق روال قبل از محرم، هرشب ساعت ۱۹:۴۵ پخش می‌شود و جمعه‌ها نیز «دی بی سی» ساعت ۱۹:۴۵ روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

برنامه «خیلی دور خیلی نزدیک» با پخش گزیده‌ای از سینمایی‌ها، سریال‌ها، مستند‌ها و… با پلی بر گذشته پرافتخار، مجدداً روانه آنتن خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوربین‌های شبکه سلامت بالای سر جراحی‌های مهم کشور؛ عوامل بیرون از اتاق عمل

مهرداد ایمان مدیر تولید و فنی شبکه سلامت درباره اهداف این برنامه گفت: پخش عمل‌های جراحی علاوه بر آگاهی بخشی، موجب اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی که در خصوص هر عمل جراحی وجود دارد هم خواهد شد.

وی افزود: هدف از پخش مستقیم عمل جراحی وجود جریان زندگی و پویایی علمی و درمانی است و این که روزانه با انجام هزاران عمل جراحی در کشور، افراد سلامتی شان را باز می‌یابند و منجر به کاهش درد و آلام بیماران می‌شود.

ایمان خاطر نشان کرد: این برنامه علاوه بر آشنایی مردم با فضای اتاق عمل و انواع جراحی‌ها و کمک به کاهش استرس، یک نظام هماهنگ در اتاق عمل که هر کس وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهد تا حصول نتیجه موفقیت آمیز را به تصویر در می‌آورد و سختی فعالیت کادر درمان را نیز تا حدود زیادی به تصویر می‌کشد.

وی با بیان این که دوربین «همراه با کادر درمان» هر هفته در یک بیمارستان حاضر می‌شود، افزود: تاکنون به بیمارستان‌های مسیح دانشوری، فارابی، رازی و جم رفته ایم و جراحی‌های آندوسکوپیک یا درون بین فاقد خون ریزی را پخش کرده ایم.

مدیر تولید و فنی شبکه سلامت ادامه داد: در این برنامه جراح یا کمک جراح در راستای ارتقای دانش سلامت مردم و چگونگی نحوه جراحی و نیز رفتار‌های پیشگیرانه که با رعایت آن، پای افراد به اتاق‌های جراحی باز نشود، توضیح می‌دهند.

وی گفت: این اعمال جراحی که در قاب سیما پوشش داده می‌شود به نوعی ضریب دهی به اقتدار نظام سلامت و پزشکی کشورمان بوده و موجب تقویت حس غرور ملی است. از سوی دیگر پخش این تصاویر علاوه بر ایجاد حس امید و اطمینان بخشی به آحاد جامعه، تاثیر خوبی در گردشگری سلامت نیز خواهد داشت.

مدیر تولید و فنی شبکه سلامت خاطر نشان کرد: از آن جایی که بحث کنترل عفونت و باکتری در اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها از قوانین سخت گیرانه‌ای تبعیت می‌کند، شرایط حضور در فضای اتاق عمل بر اساس اصول بهداشتی به طور خاص و ویژه رعایت می‌شود. به همین منظور برای کمترین حضور در اتاق عمل، از دوربین‌هایی استفاده کردیم که به صورت کنترل شده از فضای اتاق عمل فیلمبرداری و تصاویر را به عوامل برنامه در اتاق دیگری منتقل (سوئیچ) می‌کند.

ایمان افزود: «همراه با کادر درمان» مجری ندارد بلکه کارشناسان نظام سلامت درباره نوع عمل، علت و چگونگی مراحل جراحی و اقدامات مراقبتی و امور پرستاری که بعد از عمل جراحی لازم است، صحبت می‌کنند.

ایمان با اشاره به استقبال مخاطبان شبکه از این برنامه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران طی مکاتباتی که با ما داشته از ما درخواست کرده است برای پوشش جراحی‌های اتاق عمل بیمارستان‌های استان‌های دیگر هم اقدام کنیم که ضمن استقبال از آن معتقدیم با این رویکرد نشان خواهیم داد این عمل‌های جراحی مهم فقط محدو به پایتخت نبوده و سراسر کشور از وجود کادر درمان حاذق و متبحر برخوردار است.

«همراه با کادر درمان» در حال حاضر روز‌های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ صبح از آنتن شبکه سلامت پخش می‌شود.
رضا رمضان پور تهیه کننده اجرایی این برنامه و کارگردان تلویزیونی هم بر عهده مهدی حمزه و آناهیتا آقاطاهر است.

مشاهده خبر از سایت منبع