X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«زین العابدین» دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد/«مجید» با نام «سعید» حکم گرفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی در حکمی سعید زین العابدین را به دبیری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان منصوب کرد. این در حالی است که مدیرعامل فارابی بیش‌تر به مجید زین العابدین شناخته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در متن حکم خزاعی آمده است:

” برادر ارجمند جناب آقای سعید زین العابدین، نظر به تعهد، تخصص و تجربه مدیریت فرهنگی و جایگاه سازمانی در بنیاد سینمایی فارابی، جنابعالی به سمت «دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و با عنایت به برنامه‌های راهبردی سازمان سینمایی در این مسئولیت موفق باشید.

ضمن تشکر از زحمات و پیگیری های برادر عزیز دکترسیدمهدی جوادی در زمینه پیشبرد روند امور هماهنگی و برنامه ریزی این دوره جشنواره، توجه به نکات و محورهای ذیل مورد تاکید است:

۱ – سرلوحه قرار دادن محورهای سه گانه «اخلاق، آگاهی و امید» به عنوان راهبرد مشترک همه جشنواره‌های سازمان سینمایی در راهبری این رویداد سینمایی

۲- تلاش برای زمینه‌سازی جشنواره جهت ارتقاء کمی و کیفی تولیدات و غنای محتوایی سینمای کودک و نوجوان

۳- حفظ و ارتقاء جایگاه بین‌المللی جشنواره به عنوان یکی از جشنواره‌های مهم حوزه کودکان و نوجوانان

۴- بررسی شرایط بهینه برگزاری جشنواره اعم از سالانه یا دو سالانه بودن، شرایط برگزاری، شیوه و مکان برگزاری و… ناظر به آسیب‌شناسی ادوار گذشته

۵- لزوم چابک‌سازی ستاد جشنواره و اهتمام به صرفه‌جویی اقتصادی و اجتناب از هر گونه تشریفات زائد

۶- بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ملی و تمامی استان‌ها جهت ارتقاء و گستردگی جشنواره با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در مخاطبان کودک و نوجوان

۷- مشارکت گسترده اهالی سینمای کودک و نوجوان، منتقدان و اصحاب رسانه، جوانان متعهد و متخصص این عرصه و فعالان حوزه کودک و نوجوان

۸- توجه ویژه به ظرفیت‌های استان‌ها به لحاظ زیرساخت، منابع و میزان مشارکت و تعامل در زمینه تولید و میزبانی و مشارکت در این رویداد مهم هماهنگی، همکاری و همراهی موسسات و معاونت‌های سازمان در برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد نظر و حائز اهمیت است.

موفقیت جنابعالی و همکاران را از خداوند منان مسئلت دارم. “

گفتنی است خطاب مجید زین‌العابدین به سعید توسط رییس سازمان سینمایی در حالی صورت می‌گیرد که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی- دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است و از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی می‌توان به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، رئیس شبکه‌های یک، سه و پنج سیما، دبیر شورای اتاق فکر سینما در رسانه ملی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ورزش صداوسیما، رئیس شورای اقتصاد رسانه ملی، دبیر ستاد رسانه‌ای مکتب شهید سلیمانی، دبیر بخش فیلم و سریال سومین و چهارمین جشنواره جام جم، عضو شورای عالی سیاستگذاری جشنواره‌های تلویزیونی جام جم، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره‌های مراکز استان‌های صداوسیما، قائم مقام ستاد رسانه‌ای رونق تولید در رسانه ملی و دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

«زین العابدین» دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد/«مجید» با نام «سعید» حکم گرفت!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکوت ادامه دار «وزارت ارشاد» در رابطه با پوستر سخیف و مبتذل «سیزدهمین دوره جوایز ایسفا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر چه مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا با طرحی از طاها ذاکر و همچنین معرفی دریافت‌کننده نشان ایسفا در این دوره جوایز، عصر شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ در محل خانه سینما شماره یک برگزار شد؛ اما با گذشت یک هفته همچنان مدیران سازمان سینمایی سکوت خود را ادامه داده و کوچکترین اظهار نظری را در رابطه با این پوستر شنیع و این مراسم مبتذل نداشته اند.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا با طرحی از طاها ذاکر و همچنین معرفی دریافت‌کننده نشان ایسفا در این دوره جوایز، عصر شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ در محل خانه سینما شماره یک برگزار شد.

اسماعیل منصف دبیر سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران در این مراسم گفت: امسال تغییری در فراخوان ایجاد شده است که بر اساس آن همه فیلم‌ها می‌توانند در این رقابت ثبت‌نام کنند. همچنین در این دوره سه مرحله داوری داریم؛ در مرحله اول تعدادی از اعضای آکادمی ایسفا فیلم‌های ثبت‌نام شده را داوری کرده و از بین آنها ۱۰۰ الی ۱۵۰ فیلم به مرحله دوم راه می‌یابند. در مرحله دوم فیلم‌ها با حضور تمام اعضای آکادمی داوری شده و در نهایت ۲۰ فیلم که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند، به مرحله سوم می‌رسند. در این مرحله اعضای اصلی آکادمی به همراه داوران مهمان به شکل حضوری فیلم‌ها را دیده و منتخبان خود را به دبیرخانه اعلام می‌کنند که در شهریور ماه معرفی خواهند شد.

بیانیه دبیر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا

اسماعیل منصف در ادامه بیانیه این دوره جوایز ایسفا را بدین شرح خواند:

«دوستان و همکاران گرامی
سیزدهمین دوره جوایز ایسفا در شرایطی اتفاق می‌افتد که جامعه ایران برای رسیدن به خواسته‌های به حق خود، مسیر سخت و دردناکی را طی می‌کند. همه می‌دانیم چه حوادث تلخی رخ داد که هنوز از زیر بار غم آن بیرون نیامده‌ایم و غبار غمی که به خاطر از دست دادن فرزندان سرزمینمان بر قلب ما نشسته است، شاید هرگز زدوده نشود.
از جامعه که بگذریم، در سینما هم اتفاقات تلخ کم نبودند. برخی از همکارانمان به زندان افتادند، برخی به اشکال مختلف ممنوع‌الکار شدند، برخی خودخواسته خود را ممنوع‌الکار کردند و گوشه انزوا گزیدند، برخی طاقت نیاوردند و کوچ کردند و غم غربت را به غم ماندن در وطن ترجیح دادند و دردناک‌تر از همه، برخی جان به لب گشته، خودکشی را تنها راه چاره یافتند. طبیعی است که ما دیگر آدم‌های یک سال پیش نیستیم و شاید بتوان گفت، محزون‌ترین دوران اجتماعی خود را می‌گذرانیم.

در این شرایط چه باید کرد؟ انفعال و خاموشی اولین گزینه‌ای است که به ذهن خطور می‌کند. اما مگر نه این که انجمن فیلم کوتاه ایران، تشکلی مستقل است که همواره می‌کوشد در راه تجلی آزادی اندیشه و بیان در فیلم کوتاه گام بردارد؟ مگر غیر از این است که ما خانواده فیلم کوتاه همواره در شکستن سدهای سانسور پیشرو بوده‌ایم؟ مگر غیر از این است که ما همواره بر قدرت بوده‌ایم نه با قدرت؟ پس چرا نباید چراغ این خانه بدرخشد تا گامی دیگر در مسیر شکستن قواعد تحمیل شده به سینما بردارد؟ ما معتقدیم مطالبه‌گر هستیم و این ذات کنشگر بودن ما، باعث به چالش کشیدن چارچوب‌های تحمیلی در سینما خواهد شد.
بی‌شک برای ما سینماگران، همراه شدن با جامعه کنونی ایران کار بسیار دشواری شده است. جامعه‌ای که بسیار پیشروتر از هنرمندان و خصوصا سینماگران سرزمینش می‌باشد و جز تجربه‌هایی محدود، سینمایی که اکنون در ایران میدان‌داری می‌کند، هیچ قرابتی با خواسته‌های اصلی مردم این سرزمین ندارد.

اما ما می‌کوشیم رنگ جامعه را به خود بگیریم. جامعه‌ای با مردمی دادخواه و معترض به نداشتن خواسته‌های به حقشان.

در نهایت باید بگویم دلیل حضورم در مسند دبیر این دوره از جوایز ایسفا، قطعا به خاطر وجود هیئت مدیره‌ای آزادی‌خواه و آزاد اندیش است. انسان‌های شریف و جسوری که برادرانه در کنارم هستند و قطعا سهم بسیار بزرگی در طی این مسیر دارند.»

پس از صحبت‌های منصف، تیزری مرتبط با پوستر این دوره از جوایز ایسفا پخش شد و سپس طاها ذاکر طراح پوستر این دوره در سخنانی گفت: در چنین شرایطی صحبت درباره وجوه هنری پوستر درست نیست. خودتان پوستر و شخصیت روی آن را می‌بینید و متوجه دلیل حرف من می‌شوید.

او ادامه داد: ما در این سال‌ها تبعید خودخواسته، مرگ خودخواسته و بازنشستگی خودخواسته را داشته‌ایم. کسی که تصویر او بر این پوستر نقش بسته است تبعید خودخواسته را برگزید.

ذاکر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: ما مدتی‌ست که فضاهای اطرافمان را تسخیر کرده‌ایم و این تسخیر در پوستر نیز بازنمایی شده است.

در ادامه این مراسم پویان شعله‌ور و مصطفی آل‌احمد برای رونمایی از پوستر با عکسی از سوسن تسلیمی در فیلم «مرگ یزگرد» ساخته بهرام بیضایی دعوت شدند.

شعله‌ور در سخنانی با ابراز خوشحالی از اینکه در این جمع حضور دارد، گفت: به این صنف و استقلال هیات مدیره آن افتخار می‌کنم.

آل احمد نیز با اشاره به اینکه پوستر را پیش از رونمایی دیده است، بیان کرد: این حضور و نماد زنانه پوستر، بیانیه ما است. با جسارتی که در دبیر جوایز ایسفا، هیات مدیره صنف و طرح خوب طاها ذاکر وجود دارد، به آنچه که در صنف فیلم کوتاه به دنبال آن هستیم، می‌رسیم.

او ادامه داد: فیلم کوتاه یعنی کنش و هیات مدیره صنف پای این کنشگری ایستاده است. وقتی از زندان آزاد شدم بیانیه‌های زیادی را خواندم ولی بیانیه صنف فیلم کوتاه خیلی برایم ارزش داشت. امیدوارم کنشگری در تمام زندگی‌مان اتفاق بیفتد.

نشان ایسفا به سوسن تسلیمی تقدیم می‌شود

امیر توده روستا رئیس هیات مدیره صنف فیلم کوتاه ایران سخنران دیگر این مراسم بود که گفت: انجمن فیلم کوتاه ایران با افتخار نشان ایسفا را در سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران به خانم سوسن تسلیمی اهدا می‌کند؛ هنرمندی که سالیان دور نقاب از چهره گشود و در زندگی خود بازیگری قدرتمند باقی ماند. او با نقش پیشروی خود به ما آموخت، آزادی هنر و هنرمند از خلق هر اثر هنری فراتر است.

مرضیه برومند: من و سوسن تسلیمی با هم بزرگ شده‌ایم

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما آخرین سخنران این مراسم بود.

او گفت: امروز روز تلخ و عجیبی بود ولی زندگی اینگونه است که با دیدن شما و عکس سوسن حالم بهتر شد. برومند ادامه داد: من و سوسن از بچه‌گی با هم بزرگ شدیم، هم مدرسه و هم محله بودیم و با هم تئاتر کار کردیم. امروز کنار سوسن ایستاده‌ام در حالی که این همه از هم دوریم، البته هر کدام به نوعی وظیفه فرهنگی و اجتماعی خود را انجام می‌دهیم.

او در پایان عنوان کرد: امیدوارم در آینده دیگر هیچ دو دوست هنرمندی از هم دور نیفتند.

در پایان مراسم حاضران در سالن با هم عکس یادگاری گرفتند و پوستر توسط چهره‌هایی از فیلم کوتاه مانند مجید برزگر، سعید پوراسماعیلی، مسعود امینی تیرانی، شهرام مکری و … امضا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثمره پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی دوری جوانان از فرهنگ بیگانه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: اگر ما تلاش نکنیم به جای اینکه جوان مان فرهنگ خودمان را بشناسد با فرهنگ بیگانگان آشنا می شود.

عدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور به بهانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی متذکر شدند: سینما و تلویزیون باید برای تمامی آیین و سنن و رسوم ملی و دینی ما دست به تولید آثار جذاب، مخاطب پسند و آگاهی بخش بزنند تا نسل جوان بتواند حداقل از این طریق با بخشی از تاریخ و هویت ملی خود آشنا شود و شاید از قبل این اتفاق کمتر سراغ فرهنگ بیگانه برود. ما نباید فراموش کنیم که امروز عصر رسانه و ارتباطات است و جوانان به راحتی و با یک کلیک ساده به هر اثری دسترسی پیدا می کنند و اگر ما تلاش نکنیم به جای اینکه جوان مان فرهنگ خودمان را بشناسد با فرهنگ بیگانگان آشنا می شود.

به گزارش سینماپرس روز شعر و ادبیات آیینی، روز بزرگداشت محتشم کاشانی، روز گرامی داشت شعرا و نویسندگان حوزه ادبیات آیینی است که با اشعار و متون خود ارادت شان را به خاندان نبوت و طهارت نشان می دهند و یاد و نام و فداکاری آن ها را زنده نگه می دارند. بر ‌اساس مصوبه ۳۲۰۴ نشست ۸۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۸ خرداد سال۱۴۰۰، روز اول محرم به عنوان روز ملی ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی از سوی رئیس جمهوری و رئیس این شورا به منظور درج در تقویم رسمی کشور ابلاغ شد.

معنا و مفهوم ادبیات آیینی خیلی گسترده‌ تر از مفهوم دین است و آیین‌ های باستانی، ملی، سنتی و … را هم در برمی‌ گیرد. ادبیات دینی زیرمجموعه‌ ادبیات آیینی است اما چون مصطلح شده به معنی ادبیات دینی و به‌عنوان ادبیات اسلامی در فرهنگ ما مرسوم است.

در دنیای امروز مسائلی چون پدیده جهانی‌ شدن، تداخل فرهنگ‌ ها و… تعریف و فهم هویت ملی را دشوارتر از گذشته کرده؛ بسیاری از کشورهای دنیا در پی آن هستند تا با تولیدات سینمایی و تلویزیونی شان ضمن حراست و پاسداری از ارزش های ملی خود فرهنگ و سنن شان را به دنیا ترویج کنند اما در حالی که ما در کشورمان سرشار از آیین و سنت های نیکو و پسندیده هستیم که در آن خانواده نقش کلیدی و اساسی را ایفا می کند همواره نسبت به این مسأله دچار غفلت شده ایم و توجه درستی به این حوزه نداریم.

بی تردید ما باید علاوه بر حفظ هویت ملی و فرهنگی خویش، با بهره‌گیری از ابزار برآمده از فرهنگ جهانی درصدد جهانی کردن فرهنگ مان باشیم اما متأسفانه سال های متمادی است که به رغم هشدارهای دغدغه مندانه کارشناسان و صاحب نظران این اتفاق در کشورمان رخ نداده و بیش از آنکه درصدد رشد و احیاء ترویج فرهنگ ارزشمندمان باشیم شاهد آن هستیم که فرهنگ ملی روز به روز بی اهمیت تر می شود. ترویج سبک زندگی غربی در برخی فیلم ها و سریال ها، بی توجهی مدیران فرهنگی به این مسائل و وادادگی در مقابل فرهنگ غرب زنگ خطری است که می تواند هویت ما را در آینده ای نه چندان دور از بین ببرد.

این روزها از سبک پوشش و آرایش تا چیدمان منزل و نحوه زندگی و کلام افراد و تعامل شان با یکدیگر در فیلم ها و سریال ها بیش از آنکه یادآور ایرانی های اصیل باشد نشانگر شیوه و سبک زندگی منحظ غرب است؛ به راستی آیا مدیران فرهنگی تاکنون از خود سوأل کرده اند که چرا باید فیلم های مهوعی با موضوعاتی نظیر ازدواج سفید و… در سینمای کشور تولید شوند؟ چرا باید جوان ایرانی بیش از آنکه به سنت های نیکویی مانند شب یلدا و عید نوروز پایبند باشد به هالووین و کریسمس اهمیت بدهد؟

روز شعر و ادبیات آیینی بهانه ای شد تا با ۴ هنرمند پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور آقایان: داود فتحعلی بیگی، جواد انصافی، بهروز بقایی و سرکار خانم: گیتی معینی گفتگو کنیم و نظر ایشان را در خصوص چرایی اهمال کاری مدیران فرهنگی در خصوص ترویج فرهنگ، آیین و رسوم کهن ملی و دینی در سینما، تلویزیون، تئاتر و… جویا شویم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: اغلب کشورهای کهن و دارای تمدن مرکز ملی برای هنرهای آیینی شان دارند اما جای مرکز ملی هنرهای آیینی در کشورمان بسیار خالی است و نتیجه این اتفاق آن شده که هیچ نهاد و تشکیلاتی خود را ملزم و مقید برای توجه به ترویج و توسعه هنر آیینی و سنتی نداند! اینکه برخی افراد فکر می کنند جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به تنهایی کفایت می کند برداشت غلطی است. درست است که این جشنواره باید برگزار شود اما ما نیازمند آن هستیم تا از طریق سایر هنرها و رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون و سینما نیز به این حوزه ورود پیدا کرده و نسل جوان را نسبت به آیین و سنت های دینی، ملی و مذهبی آشنا کنیم. سینما و تلویزیون باید برای تمامی آیین و سنن و رسوم ملی و دینی ما دست به تولید آثار جذاب، مخاطب پسند و آگاهی بخش بزنند تا نسل جوان بتواند حداقل از این طریق با بخشی از تاریخ و هویت ملی خود آشنا شود و شاید از قبل این اتفاق کمتر سراغ فرهنگ بیگانه برود.

جواد انصافی پژوهش گر، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی نیز در این باره تصریح کرد: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می شود؛ این نکته مهمی است که بسیاری از مدیران فرهنگی نسبت به آن ناآگاهند! آیین و سنن آنقدر مهمند که حتی باید در دانشگاه ها هم چند واحد درسی در خصوص آیین ها داشته باشیم. ما کشوری مسلمان هستیم که سرشار از آیین های دینی و ملی ارزشمند هستیم اما بخش عمده ای از مردم این آیین ها را نمی شناسند و دلیل آن عدم پرداختن مسئولان فرهنگی به این آیین ها است. این آیین ها سرشار از ابعاد معنوی هستند؛ مسائلی نظیر انسان دوستی، صله رحم، کمک به هم نوع، احترام به بزرگترها و… در آیین و سنن ملی و دینی ما به کرات یافت می شود.

بهروز بقایی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا نسل جوان کشورمان به جای غرق شدن در فرهنگ بیگانه با آیین و سنن مختص به خودمان آشنا شوند و بهترین راه برای رسیدن به این هدف ارزشمند تولید فیلم و سریال است. مسلم است که پرداختن به آیین و سنن و هرآنچه جزو فرهنگ کهن و ملی ما است بسیار حائز اهمیت و ضروری است. ما نباید فراموش کنیم که امروز عصر رسانه و ارتباطات است و جوانان به راحتی و با یک کلیک ساده به هر اثری دسترسی پیدا می کنند و اگر ما تلاش نکنیم به جای اینکه جوان مان فرهنگ خودمان را بشناسد با فرهنگ بیگانگان آشنا می شود.

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: پرداختن به آیین و سنن ملی در رسانه ها و کارهای هنری به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی است اصلاً می توان به نوعی این کار را امر به معروف و نهی از منکر دانست چرا که بخشی از نسل جوان این روزها به سمتی رفته که شایسته جامعه ما نیست و اگر آیین و سنت های مان را با زبان شیوای هنر بازگو کنیم شاید بتوانیم بخشی از این نسل را به سمتا اصالت گرایش دهیم. ما بارها گفته ایم و تکرار کرده ایم که مسئولان فرهنگی، سیاست گذاران و کسانی که بودجه در اختیار دارند باید برای ترویج فرهنگ و آیین و سنن ملی تمام توان خود را به کار گیرند اما متأسفانه از آنجا که نرود میخ آهنین در سنگ تاکنون شاهد هیچ اقدام موثر و سازنده ای از سوی مسئولان در این خصوص نبوده ایم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همایش‌ها هم هیچ گاه از ما مجوز نمی‌گیرند/با کمیسیون تخصصی خود روابط بسیار خوبی داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: آنچه که در خصوص برنامه لیدوما در برج میلاد اتفاق افتاد یک همایش بوده و همایش‌ها هم هیچ گاه از ما مجوز نمی‌گیرند.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون برگزاری یک کنسرت در برج میلاد گفتند «کنسرت برج میلاد افکار عمومی مردم را جریحه‌دار کرده است و وزیر ارشاد هم در این مورد شریک جرم است» گفت:در مورد اتفاقی که در برج میلاد رخ داده است اولا این اصلا کنسرت نبوده است و مانند خسن وخسین دختران معاویه اند، است. این کار هم همان است از سوی دیگر موضوعش یک همایش بوده و همایش‌ها هم هیچ گاه از ما مجوز نمی‌گیرند. ثانیا تحت مدیریت وزارت فرهنگ نبوده پس چطور من می‌توانم شریک کاری باشم که نه مجوزاش را داده‌ام نه در حوزه مدیریتی من اتفاق افتاده است؟ این یک همایش است و می‌تواند هرجایی رخ دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:یک همایش بوده است و در این همایش یک گروه موسیقی هم آمدند برنامه اجرا کردند، از قضا من دیدم بلافاصله تهیه کننده فضا را مدیریت کرده، چراغ را خاموش کرده و گفته قانون را رعایت کنید.

وی تاکید کرد: آنچه که اتفاق افتاده نه مجوز وزارت ارشاد را داشته، نه کنسرت بوده است نه در امکان ما. مگر مانند تالار وحدت و تئاتر شهر بوده که مدیریتش با وزارت ارشاد باشد، من نمی‌دانم احتمالا کسانی که اظهار نظر کردند اطلاعاتی نادرستی به آنها داده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: یک وقتی اتفاق می‌افتد من می آیم توجیه می کنم استدالاتی می‌آورم که اینگونه بوده است و آن‌گونه نبوده است اما اینجا این به من ربطی ندارد.

وی در خصوص این‌که در مواردی برخی نمایندگان استیضاحش را مطرح می‌کنند، عنوان کرد: با هیچ نماینده‌ای درگیری نداریم. الحمدالله جزو وزرایی هستم که تا کنون هیچ گاه با نمایندگان هیچ مشکلی نداشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:با کمیسیون تخصصی خود روابط بسیار خوبی داریم. بسیار خوب و بیش از توقع به ما کمک می‌کنند. صحن مجلس هم شاید بین وزرای دولت و گاهی هم دوستان در دولت از این بابت شوخی می‌کنند. جزو معدود وزرایی هستم که کمترین رفتار و آمد را به یاری خداوند به مجلس دارم، البته اگر خودمان را چشم نزنیم.

وی با بیان این‌که با نمایندگان روابط خوبی داریم، اظهار داشت: با ۱۰ الی ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس گفت‌وگوی مستقیم دو نفره داریم. دوستان ما در وزارت ارشاد در مجلس بسیار فعال هستند، رفت و برگشت‌های ما بسیار خوب است کمتر موضعی می‌ماند که غیر شفاف باشد و نیاز به حضور رسمی مثلا طرح سوال باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین «گوشت‌خوار» آغاز شد/ روایتی از تردید و انسانیت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مراحل تولید و تصویربرداری فیلم کوتاه «گوشت‌خوار» به تهیه‌کنندگی سیدحمیدرضا منتظری و کارگردانی مهشاد ولی به پایان رسید و این فیلم هم اکنون روی میز تدوین مهدی یوسفعلی قرار دارد.

تصویربرداری این فیلم کوتاه در روستای وشنوه از توابع شهر قم به مدت ۵ روز انجام شد.

فیلم کوتاه «گوشت‌خوار» با موضوع محوری خانواده و ارزش‌های اخلاقی و انسانی، یک قصه دراماتیک پیرامون ایمان و خرافات را دستمایه قرار می‌دهد و با نگاهی خلاقانه به روایت تردید و انسانیت می‌پردازد.

رضا عموزاد، مریم دانشور و محمد قمرزاده در «گوشت‌خوار» به ایفای نقش پرداختند.

عوامل فیلم کوتاه «گوشت‌خوار» عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهشاد ولی، مشاور کارگردان: سعید نجاتی، مدیر تصویربرداری: نوید زارع، صدابردار: مجید نجاتی، تدوین و صداگذاری: مهدی یوسفعلی، برنامه‌ریز: مجید نجاتی، دستیار کارگردان: فاطمه سادات جوادی، مدیر تولید: محمد ذاکری و محمدرضا عرب‌زاده، طراح صحنه و لباس: گیتا فیضی، طراح چهره‌پردازی: میلاد قره‌داغی، دستیار دوم کارگردان: حسین محلوجیان، دستیار برنامه‌ریز: مصطفی افشارزاده، منشی صحنه: علیرضا میرحسینی و محمدحسین محمدی‌فر، دستیاران صحنه و لباس: سینا نامور، محمد جامشیر و قاسم بلوچ، دستیار صدابرداری: رسا محمدی، دستیاران فیلمبرداری و نورپردازی: سیروان خضری، رامیار محمدی، آرمان صیدی و مهرشاد بختیاری، دستیار چهره‌پردازی: امیرمحمد هاتفی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: محمدباقر حسنی، امور مالی: سمانه هاشمی، تدارکات و تشریفات: امیرحسین صمدی و مهدی عسگری، روابط عمومی و هماهنگی: هانی احمدزاده، مجری طرح: انجمن سینمای جوانان ایران-دفترقم، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران و سیدحمیدرضا منتظری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لحظه ماندگار قتلم به دست غلام شمر!/ «مختارنامه» هنوز تازه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رحمان باقریان بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد: بنده به تازگی بازی در سریال «حیثیت گم‌شده» را تمام کردم که پخش آن هم آغاز شده و به نظرم سریال بسیار خوبی است. گروه تولید این کار گروهی بسیار جوان بود و کارگردانی آن را هم سجاد پهلوان‌زاده برعهده داشت که به نظرم کارگردانی جوان و کاربلد است. حضور در چنین پروژه‌هایی که کل اعضای گروه آن به درستی انتخاب شده‌اند، واقعاً خستگی به همراه ندارد و این احساس را هم نداریم که کار بیهوده‌ای انجام داده‌ایم. البته قدرت اصلی از آن بیننده است که باید بگوید نتیجه کار ما خوب بوده است یا بد.

این بازیگر درباره تمرکز فعالیت‌هایش در تلویزیون در سال‌های اخیر هم گفت: واقعیت این است که من در این زمینه گله‌مندم و نمی‌دانم چرا دیگر به کارهای سینمایی دعوت نمی‌شوم! من ۲۰ سال پیش در «لیلی با من است» با کمال تبریزی همکاری داشتم و بعد از آن هم در یک پروژه دیگر همکاری داشتیم و دیگر تمام شد. سایر کارگردان‌ها هم همینگونه بوده‌اند. مانند سامان مقدم که ۱۵ سال پیش در یک فیلم همکاری داشتیم و دیگر این همکاری تکرار نشد.

گویی سینما دیگر پذیرای ما نیست!

وی افزود: گویی سینما دیگر پذیرای ما نیست. بالاخره ما هم می‌خواهیم چرخ زندگی‌مان را بچرخانیم. اینگونه هم نیستیم که برای دستمزد رقم‌های خیلی بالا مطرح کنیم. وقتی این روزها دستمزد بازیگران چهره و اصلی از مرز یک یا دو میلیارد تومان می‌گذرد، دستمزد من که ۴۰ سال است در این حرفه فعالیت می‌کنم چقدر باید باشد؟ من سال‌ها در رادیو و تلویزیون کار کردم و بازنشسته شدم اما امروز در همین صداوسیما هم تضمینی نیست که سالی یک پیشنهاد کار داشته باشیم!

باقریان با اشاره به استفاده از صدای خود گفت: من نزدیک به ۲۵ سال در رادیو کار کرده‌ام و کارمند رسمی صداوسیما هم بودم. اگر اغراق نکنم نزدیک به هزار قصه از ادبیات ایران و جهان را روی آنتن رادیو روایت کرده‌ام و این سابقه هم بار مثبتی برای کارنامه من محسوب می‌شود و هم آورده‌ای برای جامعه‌ای دارد که شنوندگان ما در آن زندگی می‌کنند. متأسفانه این سوابق اما محدود به فضای رادیو می‌ماند و در دیگر حوزه‌ها توجه‌ای به تجربه‌های بازیگران رادیویی نمی‌شود.

واکنش «خر» به قتلم را فراموش نمی‌کنم!/ «مختارنامه» هنوز تازه است
رحمان باقریان در نمایی از سریال «حیثیت گمشده»

وی تأکید کرد: همین امروز بازیگران بسیار برجسته و متبحری در رادیو فعال هستند که علاوه‌بر صدای خوب، توانمندی بالایی در عرصه بازیگری دارند، اما هیچ توجهی به این استعدادها نمی‌شود. این بی‌توجهی باعث ایجاد یک شکاف عمیق میان دو حوزه «صدا» و «سیما» شده است. باید نگاه مهربانانه‌تری به فعالان رادیو داشته باشیم چرا که نخبگان بسیاری در این عرصه مشغول به کار هستند و در حوزه‌های دیگر هم می‌توانند نقش‌های مهمی را ایفا کنند.

انتظار داشتم میرباقری برای «سلمان» دعوتم کند

این بازیگر باسابقه در پاسخ به این پرسش که کدام نقش‌آفرینی‌هایش بیشتر در حافظه مردم ماندگار شده است هم گفت: سریال «دوران سرکشی» ساخته کمال تبریزی سریالی بود که برای ایفای نقش در آن حتی کاندیدای دریافت جایزه هم شدم که در آن سال جایزه بازیگری به همکارم حسین یاری برای بازی در «شب دهم» رسید. آن تجربه، تجربه خوبی برای من بود و بعد از آن هم به واسطه «مختارنامه» و همکاری با جناب آقای میرباقری در میان مردم بیشتر شناخته شدم.

برخی از مردم حتی درباره ماجرای مختار و تاریخچه آن و سرانجامش از من سوال می‌پرسند. بنده هم در حد اطلاعم پاسخ‌شان را می‌دهم اما نکته این است که آن‌ها بسیار با این سریال ارتباط برقرار می‌کنند. این سریال گویی به یک خاطره خوب برای بینندگان تلویزیون تبدیل شده است

وی ادامه داد: متأسفانه آقای میرباقری هم برای کارهای بعدی‌شان دیگر سراغی از من نگرفتند! یکی از افتخارات من این است که با یکی از بهترین انسان‌های فعال در سینما و تلویزیون ایران یعنی داوود میرباقری رفاقت دارم و به آن فخر می‌فروشم اما انتظار داشتم لااقل برای نقشی کوتاه در «سلمان» پیشنهادی به من می‌داد. همکاری من و داوود میرباقری به سریال «گرگ‌ها» باز می‌گردد و ما سال‌هاست که با هم رفاقت کرده‌ایم، اما نمی‌دانم چرا این بار فراموش شدم، شاید دیگر شانس ندارم! (می‌خندد)

بازیگر نقش «زربی» در سریال «مختارنامه» درباره بازخوردهای ویژه این سریال در میان مردم توضیح داد: آقای میرباقری با دیدگاه خاصی این سریال را کارگردانی کردند و جمعی از بزرگان و برجستگان سینما و تلویزیون ایران هم در این پروژه حضور داشتند. همه این‌ها باعث شد سریال به‌خوبی ساخته شود و در میان مردم تأثیرگذار باشد. روح بینندگان تلویزیون ایران، مذهبی است و به خوبی با قصه‌های مربوط به تاریخ مذهب، ارتباط برقرار می‌کنند. همین ویژگی هم از سوی داوود میرباقری در روایت این سریال لحاظ شده بود تا مخاطب هم از نظر بصری و هم از نظر محتوایی حظ لازم را از تماشای این سریال ببرد. به همین دلایل است که با وجود بازپخش چندباره هنوز هم سریال «مختارنامه» تازه است و مخاطب هنوز از تماشای آن لذت می‌برد.

باقریان درباره واکنش‌های مردم در کوچه و خیابان هم گفت: واقعاً واکنش‌ها بسیار خوب است. برخی از مردم حتی درباره ماجرای مختار و تاریخچه آن و سرانجامش از من سوال می‌پرسند. بنده هم در حد اطلاعم پاسخ‌شان را می‌دهم اما نکته این است که آن‌ها بسیار با این سریال ارتباط برقرار می‌کنند. این سریال گویی به یک خاطره خوب برای بینندگان تلویزیون تبدیل شده است.

صحنه قتلم ماندگار شده است

وی ادامه داد: خیلی از مخاطبان با آن لحظه‌ای از نقش‌آفرینی من ارتباط برقرار کردند که غلام شمر، هنگامی که زربی نماز می‌خواند و در سجده بود، با سنگ او را می‌کشد و به قتل می‌رساند. بینندگان خیلی نسبت به این صحنه، احساسات از خود بروز می‌دهند و برخی حتی می‌گفتند چرا واکنشی به او نشان ندادی! من هم جواب می‌دادم که کارگردان با هوشمندی این صحنه را حین نماز خواندن زربی اجرا کرد که من هیچ واکنشی نمی‌توانستم نشان دهم.

واکنش «خر» به قتلم را فراموش نمی‌کنم!/ «مختارنامه» هنوز تازه است
زربی و غلام شمر در سریال «مختارنامه»

این بازیگر ادامه داد: خاطرم هست در این سکانس‌ها خری داشتیم که با غلام شمر سوار آن می‌شدیم، اما حین ضبط این صحنه‌ها واقعاً این خر راه نمی‌رفت و گروه را بسیار اذیت می‌کرد! همین خر در سکانسی که غلام شمر با سنگ به سر من زد، وقتی غلام سوارش شد، چنان چهارنعل تاخت و رفت که خنده‌مان گرفته بود! این صحنه در سریال هم وجود دارد و می‌توانید ببینید که این خر چه واکنشی به قتل من نشان می‌دهد! این واکنش را فراموش نمی‌کنم (می‌خندد) همین خر در سکانس پایان عمر غلام شمر، باعث لو رفتن او هم می‌شود.

این بازیگر باسابقه درباره اینکه آیا اگر به عقب بازگردد بازهم سراغ حرفه بازیگری می‌آید، با تأکید گفت: بله حتماً. من احساس می‌کنم تمام سلول‌هایم با هنر آغشته شده است و به همین دلیل اگر صد بار دیگر هم متولد شوم، بازهم تلاشم را می‌کنم که وارد همین مسیر شوم. آنقدر دنیای هنر زیبا و پاک است که گویی در هر موقعیتی می‌توانی به پختگی کامل برسی. حضور در نقش‌های مختلف واقعاً تجربه جالبی برای هم آدمی می‌تواند باشد. به همین دلایل معتقدم اگر بازهم به عقب بازگردم، مجدد وارد دنیای هنر خواهم شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اگر مجدد با پیشنهاد نقش‌آفرینی در پروژه‌های تاریخی مواجه شود، حتماً آن را خواهد پذیرفت، تأکید کرد: کار در پروژه‌های تاریخی، شاید طولانی مدت باشد اما وقتی شاهد تأثیرگذاری آن بر مخاطب هستیم، یعنی ارزش این وقت گذاشتن را داشته، این تجربه بسیار خوبی برای یک هنرمند در هر حوزه‌ای است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش مداحی‌های فارسی، انگلیسی، عربی و آذری از رادیو محرم

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم درباره ویژه برنامه‌های این رادیوی فصلی گفت: امسال رادیو محرم هفتمین سال فعالیت خود را از ابتدای ماه محرم یعنی روز سه‌شنبه ۲۷ تیر ساعت ۱۶:۰۰ آغاز کرد و تا ۲۶ مرداد روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز خواهد بود. شنوندگان می‌توانند از طریق گیرنده‌های تلویزیون، رادیو نما و برنامه کاربردی ایران صدا شنونده رادیو محرم به عنوان «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» باشند.

کاویانی درباره مهمترین برنامه‌های رادیو محرم گفت: برنامه‌ای به نام «نوگلان حسینی» داریم، که مداحی نوجوانان را پخش می‌کند. برنامه «شور شیدایی» هم جزو برنامه‌هایی است، که سال گذشته از آن استقبال شد. این برنامه مداحی درخواستی شنوندگان را پخش می‌کند. امسال این برنامه در دو نوبت به‌طور زنده از ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دقیقه و ۱۷:۳۰ تا ۱۹ به گوش شنوندگان می‌رسد. از بیانات رهبر انقلاب، امام راحل و سایر علما و خطبا در جای جای رادیو محرم به عنوان مباحث معرفت‌افزا استفاده می‌شود. 

مدیر رادیو محرم ادامه داد: امسال مانند پارسال برنامه «پیرغلامان اباعبدالله» و مستند‌های کوتاه از سلوک و زندگی خادمی و شخصی این عزیزان در ۳۰ روز محرم پخش می‌شود. توجه به ادعیه و زیارات از بخش‌های دیگر این رادیوی فصلی است. ما هر روز زیارت وارث را پخش می‌کنیم و زیارت ناحیه مقدسه هم در ایام تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود. برنامه «آیین عزاداری اقوام» در طول این ماه روی موج رادیویی می‌رود. برنامه «احکام محرم» هم در زمان اذان‌گاهی احکام و نذورات این ماه را تشریح می‌کند. برنامه‌های «به افق عشق» و «اشک‌واره» هم جزو ویژه برنامه‌های دیگر این رادیوست.

وی افزود: از آنجایی که این رادیوی فصلی آوامحور است، بیشتر به مداحی، مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی می‌پردازد. شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد محتوا‌ها را مداحی و مرثیه‌سرایی دربر می‌گیرد. از آنجایی که ماموریت رادیو محرم ترویج الگوی صحیح عزاداری است، پخش عزاداری و مداحی‌های معیار را اولویت قرار دادیم. 

به گفته کاویانی، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یک قطعه مداحی و مرثیه‌خوانی باید چهار مولفه اصلی از جمله صوت خوش، آهنگ مناسب، مضمون خوب و متن، لفظ و شعر خوب را داشته باشد، تا به عنوان بهترین اثر برای تبلیغ محسوب شود؛ ما سعی کردیم در انتخاب مداحی‌ها این دقت را داشته باشیم، تا مداحی‌ها از آن ویژگی‌ها برخوردار باشند. 

مدیر رادیو محرم با بیان اینکه در طول سالیان متمادی بحث تحریف و انحرافات را در مداحی‌ها داشتیم، افزود: یک رسانه باید بتواند با پخش مداحی‌های صحیح از لحاظ محتوا و ساختار، پاسخگوی نیاز‌های مردم باشد و از انحرافات جلوگیری کند. اگرچه رادیو محرم آوامحور و مرثیه محور است، اما اینگونه نیست که ما نسبت به معرفت‌افزایی آموزه‌های والای نهضت عظیم بی‌توجه باشیم.

وی با اشاره به اینکه لحظه به لحظه ایام محرم لبریز از آموزه‌ها و ارزش‌هایی است، که ما باید آن‌ها را به اشکال مختلف در رسانه بیان کنیم، توضیح داد: گاهی این ارزش‌ها و آموزه‌ها در قالب شعر ارائه می‌شود. شاید برخی موارد هم در برنامه‌های دیگر باشد. رادیو محرم سعی می‌کند آموزه‌های دینی را در قالب مداحی‌ها، مرثیه‌خوانی‌ها و روضه‌خوانی‌ها ارائه دهد. علاوه‌بر آن درنظر داریم که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از محتوای این رادیوی فصلی به پخش سخنرانی‌های کوتاه و برنامه‌های کوتاه بپردازد.

کاویانی درباره پخش عزاداری‌ها به زبان، گویش و لهجه‌های مختلف توضیح داد: تقریباً ۲۰ نوع گویش، لهجه و زبان را در رادیو محرم پخش می‌کنیم. از زبان‌های فارسی، اردو، افغانستانی، آذری، انگلیسی و عربی گرفته تا گویش‌ها و لهجه‌های خاصی که در کشور وجود دارد. از جمله می‌توان به مداحی‌های بوشهری، خراسان شمالی، کرمانجی، کردی، گیلکی، لری، مازندرانی تا لهجه‌ها و گویش‌های شیرازی، یزدی و … اشاره کرد.

مدیر رادیو محرم در پاسخ به این سوال که تنوع پخش مداحی‌ها نسبت به سال گذشته چگونه است، بیان کرد: از لحاظ کمی و کیفی محتوا‌ها بیشتر شده است. به عنوان مثال، اگر پارسال مداحی‌های لری ۱۰ قطعه بود، امسال به ۳۰ قطعه افزایش یافته است. از طرفی سعی کردیم مداحی و سخنرانی‌ها را فقط در تهران، قم و مشهد نبینیم و کل کشور را درنظر بگیریم. تلاش کردیم همه کسانی که در حوزه مداحی و روضه‌خوانی خادم حسینی هستند، سهم خودشان را از رادیو محرم دریافت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان گیلانی تکریم شدند/ شوق نصیریان برای قدردانی از همکارانش – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، در ادامه طرح تکریم و نکوداشت جایگاه، شأن و منزلت اصحاب فرهنگ و هنر کشور، صندوق اعتباری هنر با عنایت به سیاستگذاری و افق های ترسیم شده خود در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، آئین نکوداشت نامداران استان گیلان را با هدف ارج نهادن به تلاش ها و مجاهدت فرهنگی و هنری این قشر، برگزار کرد.

علی نصیریان در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان گیلان با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: زمانی که که با بنده برای حضور در این رویداد بزرگ تماس گرفتند با ذوق و شوق برای قدردانی از کسانی آمدم که چون شمع فروزان می سوزند تا انرژی و ایده و فکرشان را به مردم منتقل کنند.

وی قدرشناسی از هنرمندان شاخص و پیشکسوت را درسی آموزنده برای نسل جوان هنرمند برشمرد و تصریح کرد: با این اقدام صندوق اعتباری هنر، نسل جوان متوجه خواهد شد که قدردانی برای کار و زحمات آنها وجود دارد هرچند قدرشناس اصلی هنرمندان مردم هستند که هنر و خلاقیت آنان را می بینند و ارزش گذاری می‌کنند، اما نهادهای فرهنگی هم باید جزو وظایف خودشان بدانند که از این قشر تجلیل کنند.

در ادامه این مراسم، مشاور وزیر و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی و هنری استان گیلان و وجود جمع کثیری از نامداران و هنرمندان شاخص در این جغرافیای کشور، استان گیلان را مهد فرهنگ و هنر در تاریخ و دوران معاصر توصیف کرد.

تلاش برای فعالیت های معنوی و انگیزشی

سید مجید پوراحمدی یکی از اهداف آئین تکریم از هنرمندان استانی را انتقال برگزاری اینگونه مراسم ها از تهران به استان ها عنوان کرد و توضیح داد: این رویدادها بعضا در پایتخت برگزار می شود اما با هدف و نهادینه کردن عدالت فرهنگی تلاش کردیم اینگونه مراسم ها با محوریت استان ها برگزار شود. صندوق اعتباری هنر علاوه ‌بر رویکرد حمایتی و معیشتی، به سمت فعالیت‌های معنوی و انگیزشی حرکت می‌کند تا هنرمندان، هنرجویان و هنردوستان گرد هم جمع شوند و موضوع فقط فرهنگ و هنر باشد.

وی در ادامه از صندوق اعتباری هنر به‌عنوان بزرگترین‌ نهاد حمایتی از هنرمندان کشور که ۱۰۰ هزار عضو را تحت پوشش دارد، نام برد و یادآور شد: از این تعداد ۵۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، ۴۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، سه هزار نفر مستمری بگیر و ۶۰۰ نفر نیز تحت پوشش طرح تکریم قرار دارند. صندوق اعتباری هنر سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای کمک به بیمه تامین اجتماعی هنرمندان پرداخت می‌کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یکی‌ از فعالیت های مستمر این صندوق را پرداخت تسهیلات کم بهره عنوان کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد تحت پوشش این صندوق حمایتی پرداخت شد اما امسال با رویکرد توزیع بهتر منابع، پرداخت تسهیلات در اختیار خود استان ها قرار گرفت.

پوراحمدی درعین حال با اشاره به برخی اقدامات شاخص صورت گرفته ازسوی این صندوق، گفت: بیش از هفت و نیم میلیارد تومان تسهیلات کم بهره تنها به استان گیلان تخصیص داده شد که از این میزان سال ۱۴۰۱ چهار میلیارد تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز سه ونیم میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان گیلان پرداخت شد.

به گفته وی، دو و نیم میلیارد تومان اعتبار نیز در اختیار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان قرار داده شده است.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در استان گیلان، افزود: حدود سه هزار نفر تحت پوشش صندوق اعتباری هنر هستند که از این تعداد دو هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، ۵۴ نفر مستمری بگیر و ۱۲ نفر نیز در طرح تکریم قرار دارند.

پور احمدی همچنین در ادامه سخنان خود از رشد ۷۰ درصدی پرداخت مقرری طرح تکریم و افزایش دو و نیم برابری مقرری مستمری بگیران نیز خبر داد و گفت: مبالغ افزوده شده از تیر ماه جاری اعمال شده است.

در ادامه این مراسم رضا ثقفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان گفت: نسل جوان نیازمند الگوهای فرهنگی است و چه الگوی بهتر از پیشکسوتانی که عمری کار فرهنگی و هنری فاخر انجام داده‌اند. استان گیلان در بخش هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری، بین استان های کشور رتبه اول را دارد و بیشترین تعداد هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری از اهالی این استان محسوب می شوند.

وی ادامه داد: آئین تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر با عنوان «میلاد نامداران» برای نخستین بار در کشور در استان گیلان برگزار شده است که واقعا جای تشکر و قدردانی مضاعف از دست اندرکاران این مهم دارد.

تقدیر از هنرمندان پیشکسوت گیلان

در این آئین انوش نصر بازیگر پیشکسوت گیلانی نیز ضمن قدردانی و ستودن اقدام صندوق اعتباری هنر در تکریم نامداران و هنرمندان استان گیلان، بر لزوم‌ حمایت از هنرمندان در زمان حیات آنها تأکید کرد.

در ادامه این مراسم باحضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ، علی نصیریان، داریوش مودبیان، ثقفی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و همچنین کیا عاشوری فرماندار رشت از هنرمند دارای درجه هنری استان گیلان حاضر در مراسم به شرح زیر تجلیل شد:

محمدحسین مهدوی سعیدی (شعر و ادب)، انوش نصراله زاده ماسوله (هنرهای نمایشی و سینما)، سید غلامرضا میرمعنوی (هنرهای نمایشی)، احمدعلی دهقانی دلچه (نمایش های آئینی و تعزیه)، اکبر اکسیر (شعر و ادب)، محمد کوچکپور کپورچالی (عکاسی)، تیمور گورگین (شعر و ادب)، ذبیح اله لولویی مهر (خوشنویسی)، سوسن مقصودلو (هنرهای نمایشی و سینما)، فریده دریامج (سینما و تئاتر)، محمد طریقتی (تذهیب و نگارگری).

همچنین در ادامه از شماری از هنرمندان پیشکسوت و فعالان عرصه فرهنگ هنر همچون بهروز بقایی (سینما و تئاتر)، عزت اله صمصام (نمایش های آیینی)، مهدی سجودی (خوشنویسی)، محمود رحمان نژاد (خوشنویسی)، منوچهر ویسانلو (موسیقی)، غلامرضا امانی (موسیقی)، حبیب اله پور سیفی (سینما و تئاتر)، سخاوت امانی (عکاسی)، غلامرضا امانی (موسیقی)، مصطفی رحیم پور (موسیقی و نمایش های آیینی) و جلیل واقع طلب (شعر و ادب) تجلیل به عمل آمد.

نکوداشت میلاد جمعی از نامداران و هنرمندان استان گیلان با برش کیک تولد توسط خود هنرمندان به صورت جمعی همراه با ثبت یادداشت یادبود و امضای لوح ویژه صندوق اعتباری هنر و عکس دسته جمعی، پایان بخش این آئین بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر و هنرمند شناسنامه و هویت یک ملت است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نصیریان در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان گیلان با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، اظهار کرد: زمانی که با بنده برای حضور در این رویداد بزرگ تماس گرفتند با ذوق و شوق برای قدردانی از کسانی آمدم که چون شمع فروزان می‌سوزند تا انرژی و ایده و فکرشان را به مردم منتقل کنند.

این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون تکریم و تجلیل از هنرمندان و نامداران را کاری شایسته و پسندیده عنوان کرد و گفت: این اقدام صندوق اعتباری هنر در واقع تکریم از انسان‌هایی است که عمری را در راه خدمت به کشور و مردم با زبان هنر سپری کرده‌اند.

نصیریان قدرشناسی از هنرمندان شاخص و پیشکسوت را درسی آموزنده برای نسل جوان هنرمند برشمرد و تصریح کرد: با این اقدام صندوق هنر نسل جوان متوجه خواهند شد که قدردانی برای کار و زحمات آنها وجود دارد هرچند قدرشناس اصلی هنرمندان مردم هستند که هنر و خلاقیت آنان را می‌بینند و ارزش گذاری می‌کنند، اما نهادهای فرهنگی هم باید جزو وظایف خودشان بدانند که از این قشر تجلیل کنند.

به گفته وی، خود هنرمند نیز وقتی که خلاقیتش نمود می‌کند و توسط مردم دیده می‌شود آنگاه برایش لذت بخش می‌شود.

نصیریان در ادامه هنر و هنرمند را شناسنامه و هویت یک ملت دانست و گفت: انسان است که هنر را می‌آفریند و هنر بنیان زیبای فرهنگ و تمدن است و سوابق درخشان آنها نیز با معیار هنر شناخته می‌شود.

این هنرمند نامدار کشور با اشاره به حضور جمع کثیری از هنرمندان شاخص و نامدار در استان گیلان، این مهم را نشانگر وجود فرهنگ و تمدن بالای هنری در این خطه برشمرد.

هنر و هنرمند شناسنامه و هویت یک ملت است

نسل جوان نیازمند الگوهای فرهنگی است

«رضا ثقتی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان نیز با خیرمقدم و قدردانی از صندوق اعتباری هنر برای انجام برگزاری آئین تکریم از هنرمندان و نامداران استان گیلان تقدیر، گفت: بسیار خرسندم که امروز میزبان چهره‌ها و هنرمندان نامدار کشور و به ویژه استان گیلان به عنوان گنجینه‌های بی بدیل هستیم.

ثقفی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: نسل جوان نیازمند الگوهای فرهنگی است و چه الگوی بهتر از پیشکسوتانی که عمری کار فرهنگی و هنری فاخر انجام داده‌اند.

رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: استان گیلان در بخش هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری، بین استان‌های کشور رتبه اول را دارد و بیشترین تعداد هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری از اهالی این استان محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: آئین تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر با عنوان «میلاد نامداران» برای نخستین بار در کشور در استان گیلان برگزار شده است که واقعاً جای تشکر و قدردانی مضاعف از دست اندرکاران این مهم دارد.

هنر و هنرمند شناسنامه و هویت یک ملت است

لزوم حمایت هنرمندان در زمان حیات

در این مراسم انوش نصر بازیگر پیشکسوت گیلانی نیز ضمن قدردانی و ستودن اقدام صندوق اعتباری هنر در تکریم نامداران و هنرمندان استان گیلان، بر لزوم‌حمایت از هنرمندان در زمان حیات آنها تأکید کرد.

در ادامه این مراسم با حضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ، علی نصیریان، داریوش مودبیان، ثقفی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و همچنین کیا عاشوری فرماندار رشت از هنرمند دارای درجه هنری استان گیلان حاضر در مراسم به شرح زیر تجلیل شد.

محمدحسین مهدوی سعیدی (شعر و ادب)، انوش نصراله زاده ماسوله (هنرهای نمایشی و سینما)، سید غلامرضا میر معنوی (هنرهای نمایشی)، احمدعلی دهقانی دلچه (نمایش‌های آئینی و تعزیه)، اکبر اکسیر (شعر و ادب)، محمد کوچکپور کپورچالی (عکاسی)، تیمور گورگین (شعر و ادب)، ذبیح اله لولویی مهر (خوشنویسی)، سوسن مقصودلو (هنرهای نمایشی و سینما)، فریده دریا مج (سینما و تئاتر)، محمد طریقتی (تذهیب و نگارگری)

همچنین در ادامه از شماری از هنرمندان پیشکسوت و فعالان عرصه فرهنگ هنر همچون بهروز بقایی (سینما و تئاتر)، عزت اله صمصام (نمایش‌های آئینی)، مهدی سجودی (خوشنویسی)، محمود رحمان نژاد (خوشنویسی)، منوچهر ویسانلو (موسیقی)، غلامرضا امانی (موسیقی)، حبیب اله پور سیفی (سینما و تئاتر)، سخاوت امانی (عکاسی)، غلامرضا امانی (موسیقی)، مصطفی رحیم پور (موسیقی و نمایش‌های آئینی) و جلیل واقع طلب (شعر و ادب) تجلیل بعمل آمد.

نکوداشت میلاد جمعی از نامداران و هنرمندان استان گیلان با برش کیک تولد توسط خود هنرمندان به صورت جمعی همراه با ثبت یادداشت یادبود و امضای لوح ویژه صندوق هنر و عکس دسته جمعی، پایان بخش این آئین باشکوه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران آنلاین «زالاوا» در آمازون – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، فیلم سینمایی «زالاوا» به تهیه‌کنندگی سمیرا و روح‌الله برادری، برنده سه سیمرغ و کاندیدای ۱۰ سیمرغ بلورین در جشنواره فجر سی‌ونهم از ۲۲ تیر ماه در پلتفرم‌های داخلی اکران آنلاین شده است.

حق پخش انحصاری «زالاوا» در آمریکا و کانادا توسط کورینث فیلمز (Corinth Films) خریداری شده و شرکت آمازون امتیاز این فیلم را برای نمایش در پلتفرم پرایم ویدیو خریداری کرده است.

حق پخش جهانی فیلم سینمایی «زالاوا» که برنده ۲ جایزه فیپرشی و جایزه بزرگ هفته منتقدین ونیز نیز شده است، توسط کمپانی LevelK دانمارک در فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۱ خریداری شد.

این فیلم علاوه بر بیش از پنجاه حضور جهانی در فستیوال‌هایی معتبر تورنتو، روتردام، کارلووی‌واری، گوتنبرگ، سیتگس؛ سال گذشته در کشورهای سوئد، استونی، فنلاند و نروژ توسط کمپانی اج اینترتینمنت (Eg Entertainment)، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ توسط کمپانی رماین این لایت (Remain in Light) و در اندونزی توسط پی تی فالکن (PT.Falkon) اکران شده و در سال جاری در چهارده کشور دیگر اکران خواهد شد.

«زالاوا» تلفیقی از ژانرهای درام دلهره‌آور و رازآمیز است. این فیلم سینمایی با بازی نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام و هدی زین‌العابدین، ماجراهای مشکوکی در ارتباط با آمدن جن به روستای زالاوا را به تصویر می‌کشد.

مشاهده خبر از سایت منبع