X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

سکوت ادامه دار «وزارت ارشاد» در رابطه با پوستر سخیف و مبتذل «سیزدهمین دوره جوایز ایسفا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر چه مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا با طرحی از طاها ذاکر و همچنین معرفی دریافت‌کننده نشان ایسفا در این دوره جوایز، عصر شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ در محل خانه سینما شماره یک برگزار شد؛ اما با گذشت یک هفته همچنان مدیران سازمان سینمایی سکوت خود را ادامه داده و کوچکترین اظهار نظری را در رابطه با این پوستر شنیع و این مراسم مبتذل نداشته اند.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا با طرحی از طاها ذاکر و همچنین معرفی دریافت‌کننده نشان ایسفا در این دوره جوایز، عصر شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ در محل خانه سینما شماره یک برگزار شد.

اسماعیل منصف دبیر سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران در این مراسم گفت: امسال تغییری در فراخوان ایجاد شده است که بر اساس آن همه فیلم‌ها می‌توانند در این رقابت ثبت‌نام کنند. همچنین در این دوره سه مرحله داوری داریم؛ در مرحله اول تعدادی از اعضای آکادمی ایسفا فیلم‌های ثبت‌نام شده را داوری کرده و از بین آنها ۱۰۰ الی ۱۵۰ فیلم به مرحله دوم راه می‌یابند. در مرحله دوم فیلم‌ها با حضور تمام اعضای آکادمی داوری شده و در نهایت ۲۰ فیلم که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند، به مرحله سوم می‌رسند. در این مرحله اعضای اصلی آکادمی به همراه داوران مهمان به شکل حضوری فیلم‌ها را دیده و منتخبان خود را به دبیرخانه اعلام می‌کنند که در شهریور ماه معرفی خواهند شد.

بیانیه دبیر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا

اسماعیل منصف در ادامه بیانیه این دوره جوایز ایسفا را بدین شرح خواند:

«دوستان و همکاران گرامی
سیزدهمین دوره جوایز ایسفا در شرایطی اتفاق می‌افتد که جامعه ایران برای رسیدن به خواسته‌های به حق خود، مسیر سخت و دردناکی را طی می‌کند. همه می‌دانیم چه حوادث تلخی رخ داد که هنوز از زیر بار غم آن بیرون نیامده‌ایم و غبار غمی که به خاطر از دست دادن فرزندان سرزمینمان بر قلب ما نشسته است، شاید هرگز زدوده نشود.
از جامعه که بگذریم، در سینما هم اتفاقات تلخ کم نبودند. برخی از همکارانمان به زندان افتادند، برخی به اشکال مختلف ممنوع‌الکار شدند، برخی خودخواسته خود را ممنوع‌الکار کردند و گوشه انزوا گزیدند، برخی طاقت نیاوردند و کوچ کردند و غم غربت را به غم ماندن در وطن ترجیح دادند و دردناک‌تر از همه، برخی جان به لب گشته، خودکشی را تنها راه چاره یافتند. طبیعی است که ما دیگر آدم‌های یک سال پیش نیستیم و شاید بتوان گفت، محزون‌ترین دوران اجتماعی خود را می‌گذرانیم.

در این شرایط چه باید کرد؟ انفعال و خاموشی اولین گزینه‌ای است که به ذهن خطور می‌کند. اما مگر نه این که انجمن فیلم کوتاه ایران، تشکلی مستقل است که همواره می‌کوشد در راه تجلی آزادی اندیشه و بیان در فیلم کوتاه گام بردارد؟ مگر غیر از این است که ما خانواده فیلم کوتاه همواره در شکستن سدهای سانسور پیشرو بوده‌ایم؟ مگر غیر از این است که ما همواره بر قدرت بوده‌ایم نه با قدرت؟ پس چرا نباید چراغ این خانه بدرخشد تا گامی دیگر در مسیر شکستن قواعد تحمیل شده به سینما بردارد؟ ما معتقدیم مطالبه‌گر هستیم و این ذات کنشگر بودن ما، باعث به چالش کشیدن چارچوب‌های تحمیلی در سینما خواهد شد.
بی‌شک برای ما سینماگران، همراه شدن با جامعه کنونی ایران کار بسیار دشواری شده است. جامعه‌ای که بسیار پیشروتر از هنرمندان و خصوصا سینماگران سرزمینش می‌باشد و جز تجربه‌هایی محدود، سینمایی که اکنون در ایران میدان‌داری می‌کند، هیچ قرابتی با خواسته‌های اصلی مردم این سرزمین ندارد.

اما ما می‌کوشیم رنگ جامعه را به خود بگیریم. جامعه‌ای با مردمی دادخواه و معترض به نداشتن خواسته‌های به حقشان.

در نهایت باید بگویم دلیل حضورم در مسند دبیر این دوره از جوایز ایسفا، قطعا به خاطر وجود هیئت مدیره‌ای آزادی‌خواه و آزاد اندیش است. انسان‌های شریف و جسوری که برادرانه در کنارم هستند و قطعا سهم بسیار بزرگی در طی این مسیر دارند.»

پس از صحبت‌های منصف، تیزری مرتبط با پوستر این دوره از جوایز ایسفا پخش شد و سپس طاها ذاکر طراح پوستر این دوره در سخنانی گفت: در چنین شرایطی صحبت درباره وجوه هنری پوستر درست نیست. خودتان پوستر و شخصیت روی آن را می‌بینید و متوجه دلیل حرف من می‌شوید.

او ادامه داد: ما در این سال‌ها تبعید خودخواسته، مرگ خودخواسته و بازنشستگی خودخواسته را داشته‌ایم. کسی که تصویر او بر این پوستر نقش بسته است تبعید خودخواسته را برگزید.

ذاکر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: ما مدتی‌ست که فضاهای اطرافمان را تسخیر کرده‌ایم و این تسخیر در پوستر نیز بازنمایی شده است.

در ادامه این مراسم پویان شعله‌ور و مصطفی آل‌احمد برای رونمایی از پوستر با عکسی از سوسن تسلیمی در فیلم «مرگ یزگرد» ساخته بهرام بیضایی دعوت شدند.

شعله‌ور در سخنانی با ابراز خوشحالی از اینکه در این جمع حضور دارد، گفت: به این صنف و استقلال هیات مدیره آن افتخار می‌کنم.

آل احمد نیز با اشاره به اینکه پوستر را پیش از رونمایی دیده است، بیان کرد: این حضور و نماد زنانه پوستر، بیانیه ما است. با جسارتی که در دبیر جوایز ایسفا، هیات مدیره صنف و طرح خوب طاها ذاکر وجود دارد، به آنچه که در صنف فیلم کوتاه به دنبال آن هستیم، می‌رسیم.

او ادامه داد: فیلم کوتاه یعنی کنش و هیات مدیره صنف پای این کنشگری ایستاده است. وقتی از زندان آزاد شدم بیانیه‌های زیادی را خواندم ولی بیانیه صنف فیلم کوتاه خیلی برایم ارزش داشت. امیدوارم کنشگری در تمام زندگی‌مان اتفاق بیفتد.

نشان ایسفا به سوسن تسلیمی تقدیم می‌شود

امیر توده روستا رئیس هیات مدیره صنف فیلم کوتاه ایران سخنران دیگر این مراسم بود که گفت: انجمن فیلم کوتاه ایران با افتخار نشان ایسفا را در سیزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران به خانم سوسن تسلیمی اهدا می‌کند؛ هنرمندی که سالیان دور نقاب از چهره گشود و در زندگی خود بازیگری قدرتمند باقی ماند. او با نقش پیشروی خود به ما آموخت، آزادی هنر و هنرمند از خلق هر اثر هنری فراتر است.

مرضیه برومند: من و سوسن تسلیمی با هم بزرگ شده‌ایم

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما آخرین سخنران این مراسم بود.

او گفت: امروز روز تلخ و عجیبی بود ولی زندگی اینگونه است که با دیدن شما و عکس سوسن حالم بهتر شد. برومند ادامه داد: من و سوسن از بچه‌گی با هم بزرگ شدیم، هم مدرسه و هم محله بودیم و با هم تئاتر کار کردیم. امروز کنار سوسن ایستاده‌ام در حالی که این همه از هم دوریم، البته هر کدام به نوعی وظیفه فرهنگی و اجتماعی خود را انجام می‌دهیم.

او در پایان عنوان کرد: امیدوارم در آینده دیگر هیچ دو دوست هنرمندی از هم دور نیفتند.

در پایان مراسم حاضران در سالن با هم عکس یادگاری گرفتند و پوستر توسط چهره‌هایی از فیلم کوتاه مانند مجید برزگر، سعید پوراسماعیلی، مسعود امینی تیرانی، شهرام مکری و … امضا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *