X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

طی چند سال آینده عرضه و تقاضای سینما تغییر پیدا می کند/تنها دو عنصر محتوا و خالق محتوا و مخاطب در عرصه کارهای فرهنگی باقی خواهند ماند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در جدیدترین اظهاراتش درباره ماجرای هوش مصنوعی و تکنولوزی‌های که در راه است هشدار داد و گفت: که چنین پیشامدی تهدیدی بزرگ محسوب می شود و ما باید از هنرمندان و اساتید این حوزه مراقبت کنیم. آنها باید به مرور زمان با چنین تغییر و تحولاتی آماده شود و با فنون جدید محصولات خودشان را ارائه دهند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته ۲۵ تیر ماه به منظور رونق اقتصاد سینما و حمایت از کسب و کارهای نوین این حوزه با مشارکت صاحبان طرح و ایده های خلاق و نوآورانه و بهره گیری از ظرفیت های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و کاربردی متقابل، تفاهم نامه‌ای مشترکی مابین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این پارک امضا شد.

بسیاری از مشاغل عرصه فرهنگ و هنر با ظهور تکنولوژی های جدید حذف می‌شوند

محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در این نشست دستاوردهای شرکت‌های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را نقطه عطفی در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: جوانان این مجموعه با تولیداتی که انجام داده اند، سعی دارند در فضای فرهنگی مثمر ثمر باشند و تحصیلات شان را به تولیدی تبدیل کنند. در حوزه فرهنگی کمتر چنین فضاهای فرهنگی را تجربه کرده ایم و بیشتر به سمت آموزش رفته‌ایم. در نتیجه باید بتوانیم از آموزش این بخش در حوزه تولید استفاده کنیم و این مساله باعث خلاقیت و نوآوری جوانان می‌شود و باعث می شود که جوانان کشور سرخورده نشوند و احساس کنند که حمایتی از آنها می شود. قطعا برنامه های مشترکی می توانیم با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در حوزه انیمیشن داشته باشیم.

وی افزود: واقعیت این است که طی چند سال آینده عرضه و تقاضای سینما تغییر پیدا می کند و دیگر به شکل سنتی ادامه ندارد. علم جدیدی ظهور پیدا خواهد کرد و تنها دو عنصر محتوا و خالق محتوا و مخاطب در عرصه کارهای فرهنگی باقی خواهند ماند. به عبارتی بسیاری از مشاغل عرصه فرهنگ و هنر با ظهور تکنولوژی های جدید (هوش مصنوعی) حذف خواهند شد. در حوزه سینما نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد. در گذشته کسی حذف نگاتیو را جدی نمی گرفت اما کمتر از یک سال تمام نگاتیوها از رده خارج شدند.

خزاعی تصریح کرد: چنین پیشامدی تهدیدی بزرگ محسوب می شود. ما باید از هنرمندان و اساتید این حوزه مراقبت کنیم. آنها باید به مرور زمان با چنین تغییر و تحولاتی آماده شود و با فنون جدید محصولات خودشان را ارائه دهند. در عین حال چنین رویدادی دستاورد بزرگی محسوب می شود، زیرا اکنون بسیاری از هنرمندان این حوزه با مشکلاتی از قبیل حق مالکیت و حقوق مادی و معنوی اثرشان مواجه هستند. با این تکنولوژی های جدید چنین مشکلاتی برطرف می شود.

به گفته وی، ارتباط بدنه سینما در حوزه فرهنگ و هنر با چنین پارک های ملی ضروری است یعنی باید ارتباطی سازنده میان این دو نهاد شکل بگیرد. هنرمندان باید با چنین دستاوردهایی آشنا شوند و بدانند چه چیزهایی قابل ارائه است. همچنین مجموعه پارک نیز باید با صنوف مختلف آشنا شوند و دریابند اهالی سینما با چه نواقص و مشکلاتی مواجه هستند که در جهت رفع آنها گام بردارند. ما قطعا در حوزه انیمیشن می‌توانیم با پارک همکاری داشته و اقدامات جدی انجام دهیم.

در ادامه گزارش روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی آمده است: طبق این تفاهم نامه همکاری مشترکی برای تهیه و تدوین سند توسعه زیست بوم حوزه فناوری سینما و انیمیشن و همکاری در جهت شناسایی ایده‌ ها و طرح های خلاق و فناورانه در حوزه ‌های مختلف سینما و انیمیشن، زمینه سازی و تسهیل مجوزهای لازم جهت راه اندازی استارتاپ‌ ها، شرکت ‌های خلاق و دانش‌ بنیان و شتاب ‌دهنده در حوزه سینما و انیمیشن، طراحی رویدادهای فناورانه به صورت فصلی و سالیانه در موضوعات مختلف سینمایی، حمایت از بازاریابی و بازارسازی صنعت سینما و انیمیشن در خارج از مرزهای ایران، حمایت از راه اندازی فن بازار صنایع و محصولات سینمایی و سمعی و بصری، حمایت از راه اندازی مرکز پژوهش و نوآوری هوش مصنوعی در صنعت سینما و انیمیشن، آموزش و دانش‌افزایی فعالان صنعت سینما و صنوف وابسته در حوزه فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی انجام خواهد شد.

حوزه فرهنگ و هنر در بحث فیلم نامه نویسی ضعف دارد

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: اتصال با مجموعه‌های بیرون یکی از برنامه‌ها و اهداف پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. این گونه نیست که شرکت های مجموعه ما بدون هیچ ارتباطی با بیرون فعالیتی داشته باشند. در روزهای گذشته، سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته بندی فرهنگی را برگزار کردیم. اکنون یکی از مشکلات ما در صنایع دستی مربوط به مساله بسته بندی است. این مساله به خصوص در بخش بین المللی به وضوح دیده می شود. با سه دوره برگزاری این جایزه ملی ۵۰۰ هنرمند در کشور شناسایی شدند. با حضور معاونان وزارت علوم و میراث فرهنگی در سومین دوره این جایزه، اتفاق خوبی در این زمینه رخ داده و اکنون یک مجموعه‌ای قدرتمند در زمینه طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی شکل گرفته است.

وی افزود: همچنین چند ماه قبل ما جایزه طراحی زیورآلات با مجموعه صنف طلا و جواهر برگزار کردیم. در موسیقی نیز بنیاد ملی موسیقی ایران را تاسیس کردیم. مجموعه پارک با بخش های مختلف این ارتباط را با دستگاه ها و سازمان های مسوول برقرار کرده است. در حوزه سینما نیز ضعف داشتیم، بنابراین حضور دکتر محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی امروز در این مجموعه نقطه شروع رونق فعالیت های امور سینمایی، سمعی و بصری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی محسوب می شود.

ایمانی تصریح کرد: یکی از شرکت های این مجموعه در حال حاضر به بحث فیلم نامه نویسی ورود پیدا کرده و استارتاپ فیلم نامه نویسی را راه اندازی کرده است تا هر ساله مجموعه ای از فیلم نامه نویس جوان به حوزه سینما معرفی شود.

وی یادآورشد: همچنین پردیس های این پارک در سطح کشور در حال توسعه است. اکنون این پردیس‌ها در شهرهای مشهد، شیراز و زنجان راه اندازی شده‌اند. به امید خدا تا پایان سال این تعداد به ۱۲ پردیس می‌رسد. همچنین تفاهم نامه‌ای نیز با وزارت میراث در حوزه صنایع دستی منعقد کرده‌ایم. طبق این تفاهم نامه تمام اداره کل‌های استان‌های این مجموعه به پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی متصل شده‌اند. امیدواریم شاید بتوانیم در سطح کشور نیز چنین تجربه‌ای را با سینمای جوان داشته باشیم.

ایمانی به جایگاه قانونی پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: پارک‌ها از لحاظ قانونی جایگاه بسیار رفیعی در سطح کشور دارند. فضای کشور همه به سمت فناوری و دانش بنیان شدن پیش می‌رود. خوشبختانه اقتصاد دانش بنیان در حوزه فرهنگ با زحمات چهار ساله همکاران این مجموعه تقویت شده است. چنین دستاوری باعث شده بسیاری از دستگاه‌ها مانند پارک علم و فناوری سمنان متقاضی همکاری با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی باشند، درهمین راستا بناداریم پارک پردیس فرهنگی با این پارک راه اندازی کنیم بنابراین اگر سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانعی برای توسعه دارد، می تواند از خدمات این پارک بهره مند شود.

به گفته وی، خوشبختانه ما در جهاددانشگاهی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مانعی نداریم. یقین دارم سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می تواند با پشتوانه این پارک ایده های بلند مدتش را اجرایی کند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از جوانان خوش فکر و خلاق حوزه صنایع فرهنگی خواهان حضور در مجموعه پارک را دارند، متاسفانه به علت کمبود فضا در حال حاضر امکان پذیرش درخواست این جوانان را نداریم. به امید خدا به زودی با ایجاد دهکده صنایع فرهنگی و اختصاص ۱۲ هکتار زمین به این شهرک، این مشکل رفع می شود و ضمن ایجاد جاذبه گردشگری، تولید، فروش و صادرات صنایع فرهنگی رونق پیدا خواهد کرد.

جهاددانشگاهی از حداقل ها، حداکثرها را می سازد

دکتر قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی نیز در این نشست گفت: جهاددانشگاهی از حداقل‌ها، حداکثرها را می سازد زیرا به پول نفت وابسته نیست بلکه بر دانش فنی و نیروی انسانی کارآمد خودش تکیه می کند.

وی افزود: تاکنون هر ارگان و سازمانی که به جهاددانشگاهی اتکا کرده، سود برده است. سازمان سینمایی با پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی تعامل خوبی برقرار کرده است. سال گذشته از ۱۰ طرح مصوب این سازمان، ۷ طرح از سوی پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی انجام شد که دستاورد و رکورد خوبی محسوب می شود. امسال نیز این پژوهشگاه ۱۷ طرح جدید برای ما ارسال کردند.

آشنا اظهار داشت: در حال حاضر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز کارهای خوبی در حوزه صنایع فرهنگی انجام داده است. در حوزه فیلم نامه نویسی، آموزش و جشنواره ها فرصت های خوبی وجود دارد که می توان با مجموعه پارک همکاری هایی در این زمینه انجام داد.

توسعه سند سینما با استفاده از ظرفیت های علم و فناوری

دکتر عزیزاله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک نیز در این نشست گفت: سالیان سال است که صنعت سینما فعالیت دارد. پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز طی ۴ سال اخیر فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر انجام داده است اما چنین سوالی مطرح می شود که چگونه می توانیم سند سینما را با استفاده از ظرفیت های علم و فناوری توسعه دهیم تا زیست بومی پیدا کند!؟

وی افزود: اگر چنین زیست بومی شکل بگیرد، نهادهای مالی آن مشخص خواهد شد. بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی نیز به این بحث ورود پیدا خواهند کرد. این حوزه در سطح جهانی قابل رقابت است. قطعا اگر چنین زیست بومی ایجاد شود، نقش راهی برای حوزه صنعت سینما ایجاد خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر ما در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی چند زیست بوم در حوزه فرهنگ و هنر نهایی کرده ایم. سند گردشگری این زیست بوم اکنون در حال آماده سازی است. سند حوزه پارچه و لباس نیز به زودی رونمایی می شود. صنعت فرش نیز در حال نهایی شدن است. قطعا با نهایی شدن سند سینمایی نیز نقش هریک از بازیگران این حوزه مشخص خواهد شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از پروژه رویداد سینمایی در حوزه فیلم نامه نویسی رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نصیریان: قدرشناس اصلی هنرمندان مردم هستند که هنر و خلاقیت آنان را می بینند و ارزش گذاری می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین نکوداشت هنرمندان استان گیلان به همت صندوق اعتباری هنر و با حضور علی نصیریان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ادامه طرح تکریم و نکوداشت جایگاه، شأن و منزلت اصحاب فرهنگ و هنر کشور، صندوق اعتباری هنر با عنایت به سیاستگذاری و افق های ترسیم شده خود در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، آئین نکوداشت نامداران استان گیلان را با هدف ارج نهادن به تلاش ها و مجاهدت فرهنگی و هنری این قشر، برگزار کرد.

علی نصیریان در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان گیلان با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: زمانی که که با بنده برای حضور در این رویداد بزرگ تماس گرفتند با ذوق و شوق برای قدردانی از کسانی آمدم که چون شمع فروزان می سوزند تا انرژی و ایده و فکرشان را به مردم منتقل کنند.

وی قدرشناسی از هنرمندان شاخص و پیشکسوت را درسی آموزنده برای نسل جوان هنرمند برشمرد و تصریح کرد: با این اقدام صندوق اعتباری هنر، نسل جوان متوجه خواهد شد که قدردانی برای کار و زحمات آنها وجود دارد هرچند قدرشناس اصلی هنرمندان مردم هستند که هنر و خلاقیت آنان را می بینند و ارزش گذاری می‌کنند، اما نهادهای فرهنگی هم باید جزو وظایف خودشان بدانند که از این قشر تجلیل کنند.

در ادامه این مراسم، مشاور وزیر و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی و هنری استان گیلان و وجود جمع کثیری از نامداران و هنرمندان شاخص در این جغرافیای کشور، استان گیلان را مهد فرهنگ و هنر در تاریخ و دوران معاصر توصیف کرد.

تلاش برای فعالیت های معنوی و انگیزشی

سید مجید پوراحمدی یکی از اهداف آئین تکریم از هنرمندان استانی را انتقال برگزاری اینگونه مراسم ها از تهران به استان ها عنوان کرد و توضیح داد: این رویدادها بعضا در پایتخت برگزار می شود اما با هدف و نهادینه کردن عدالت فرهنگی تلاش کردیم اینگونه مراسم ها با محوریت استان ها برگزار شود. صندوق اعتباری هنر علاوه ‌بر رویکرد حمایتی و معیشتی، به سمت فعالیت‌های معنوی و انگیزشی حرکت می‌کند تا هنرمندان، هنرجویان و هنردوستان گرد هم جمع شوند و موضوع فقط فرهنگ و هنر باشد.

وی در ادامه از صندوق اعتباری هنر به‌عنوان بزرگترین‌ نهاد حمایتی از هنرمندان کشور که ۱۰۰ هزار عضو را تحت پوشش دارد، نام برد و یادآور شد: از این تعداد ۵۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، ۴۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، سه هزار نفر مستمری بگیر و ۶۰۰ نفر نیز تحت پوشش طرح تکریم قرار دارند. صندوق اعتباری هنر سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای کمک به بیمه تامین اجتماعی هنرمندان پرداخت می‌کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یکی‌ از فعالیت های مستمر این صندوق را پرداخت تسهیلات کم بهره عنوان کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد تحت پوشش این صندوق حمایتی پرداخت شد اما امسال با رویکرد توزیع بهتر منابع، پرداخت تسهیلات در اختیار خود استان ها قرار گرفت.

پوراحمدی درعین حال با اشاره به برخی اقدامات شاخص صورت گرفته ازسوی این صندوق، گفت: بیش از هفت و نیم میلیارد تومان تسهیلات کم بهره تنها به استان گیلان تخصیص داده شد که از این میزان سال ۱۴۰۱ چهار میلیارد تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز سه ونیم میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان گیلان پرداخت شد.

به گفته وی، دو و نیم میلیارد تومان اعتبار نیز در اختیار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان قرار داده شده است.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در استان گیلان، افزود: حدود سه هزار نفر تحت پوشش صندوق اعتباری هنر هستند که از این تعداد دو هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، ۵۴ نفر مستمری بگیر و ۱۲ نفر نیز در طرح تکریم قرار دارند.

پور احمدی همچنین در ادامه سخنان خود از رشد ۷۰ درصدی پرداخت مقرری طرح تکریم و افزایش دو و نیم برابری مقرری مستمری بگیران نیز خبر داد و گفت: مبالغ افزوده شده از تیر ماه جاری اعمال شده است.

در ادامه این مراسم رضا ثقفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان گفت: نسل جوان نیازمند الگوهای فرهنگی است و چه الگوی بهتر از پیشکسوتانی که عمری کار فرهنگی و هنری فاخر انجام داده‌اند. استان گیلان در بخش هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری، بین استان های کشور رتبه اول را دارد و بیشترین تعداد هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری از اهالی این استان محسوب می شوند.

وی ادامه داد: آئین تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر با عنوان «میلاد نامداران» برای نخستین بار در کشور در استان گیلان برگزار شده است که واقعا جای تشکر و قدردانی مضاعف از دست اندرکاران این مهم دارد.

تقدیر از هنرمندان پیشکسوت گیلان

در این آئین انوش نصر بازیگر پیشکسوت گیلانی نیز ضمن قدردانی و ستودن اقدام صندوق اعتباری هنر در تکریم نامداران و هنرمندان استان گیلان، بر لزوم‌ حمایت از هنرمندان در زمان حیات آنها تأکید کرد.

در ادامه این مراسم باحضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ، علی نصیریان، داریوش مودبیان، ثقفی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و همچنین کیا عاشوری فرماندار رشت از هنرمند دارای درجه هنری استان گیلان حاضر در مراسم به شرح زیر تجلیل شد:

محمدحسین مهدوی سعیدی (شعر و ادب)، انوش نصراله زاده ماسوله (هنرهای نمایشی و سینما)، سید غلامرضا میرمعنوی (هنرهای نمایشی)، احمدعلی دهقانی دلچه (نمایش های آئینی و تعزیه)، اکبر اکسیر (شعر و ادب)، محمد کوچکپور کپورچالی (عکاسی)، تیمور گورگین (شعر و ادب)، ذبیح اله لولویی مهر (خوشنویسی)، سوسن مقصودلو (هنرهای نمایشی و سینما)، فریده دریامج (سینما و تئاتر)، محمد طریقتی (تذهیب و نگارگری).

همچنین در ادامه از شماری از هنرمندان پیشکسوت و فعالان عرصه فرهنگ هنر همچون بهروز بقایی (سینما و تئاتر)، عزت اله صمصام (نمایش های آیینی)، مهدی سجودی (خوشنویسی)، محمود رحمان نژاد (خوشنویسی)، منوچهر ویسانلو (موسیقی)، غلامرضا امانی (موسیقی)، حبیب اله پور سیفی (سینما و تئاتر)، سخاوت امانی (عکاسی)، غلامرضا امانی (موسیقی)، مصطفی رحیم پور (موسیقی و نمایش های آیینی) و جلیل واقع طلب (شعر و ادب) تجلیل به عمل آمد.

نکوداشت میلاد جمعی از نامداران و هنرمندان استان گیلان با برش کیک تولد توسط خود هنرمندان به صورت جمعی همراه با ثبت یادداشت یادبود و امضای لوح ویژه صندوق اعتباری هنر و عکس دسته جمعی، پایان بخش این آئین بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کریستوفر نولان» فعالیت‌های فیلمسازی خود را متوقف کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریستوفر نولان کارگردان شناخته شده سینما اعلام کرد که در طول اعتصاب نویسنده‌ها و بازیگران دیگر فیلم نمی‌سازد.

به گزارش سینماپرس، کریستوفر نولان کارگردان فیلم‌های مشهور سینما اعلام کرد که به هیچ وجه تا زمان پایان اعتصابات هالیوودی هیچ فیلم دیگری نخواهد ساخت.

این روزها ده‌ها هزار بازیگر هالیوودی به نویسنده‌ها پیوسته‌اند، چون می‌خواهند که غول‌های پلتفرم خانگی با پرداخت سهم منصفانه‌تری از فروش آثارشان و یک شرایط کاری بهتری موافقت کنند. اتحادیه بازیگران همچنین می‌خواهد از اعضایش در مقابل خطرات ناشی ازهوش مصنوعی و رقبای دیجیتال محافظت کند.

نولان در پاسخ به این سوال که آیا در طول اعتصاب فیلمنامه جدیدی خواهد نوشت یا نه هم گفت: «به هیچ وجه چنین کاری نخواهد کرد. این خیلی مهم است که همه بدانند که این یک لحظه بسیار کلیدی و حساس در رابطه بین افراد شاغل و هالیوود است. مساله من نیستم، مساله درباره بازیگران فیلم من هم نیست. بلکه قضیه مربوط به افرادی است که در هالیوود کار می‌کنند، درباره نویسنده‌های حقوق بگیری است که در برنامه‌های تلویزیونی کار می‌کنند و سعی دارند یک خانواده را اداره کنند و تلاش می‌کنند سر میزشان غذا ببرند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتفاق‌هایی که در اطراف «تئاتر شهر» می‌افتد سقوط اخلاق و فرهنگ است/این اتفاق‌ها در قامت هزار سالانه فرهنگ ما نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان تئاتر با حضور در یک گردهمایی از مسئولان شهری خواستار استمرار طرح پاکسازی محوطه تئاترشهر و آغاز اجرای عملیات عمرانی حریم این مجموعه شدند.

به گزارش سینماپرس، تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر روز یکشنبه بیست و پنجم تیر با حضور در یک گردهمایی که به دعوت مدیریت تئاتر شهر صورت گرفته بود، از مسئولان شهری خواستار استمرار طرح پاکسازی محوطه تئاترشهر و آغاز اجرای عملیات عمرانی حریم این مجموعه شدند.

در این مراسم که طی ۲ مرحله برگزار شد ابتدا جمعی از هنرمندان تئاتر با مدیران شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران دیدار و پیرامون مسائل مختلف محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر گفتگو کردند.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱، مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، سرهنگ حسن رحمان پور جانشین کلانتری جامی، اسماعیل خلج نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و نماینده موسسه هنرمندان پیشکسوت، قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر، هادی حجازی فر بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما، غلامرضا نعمتی معاون اداره‌کل هنرهای نمایشی و سید محمدجواد طاهری رئیس مجموعه تئاترشهر از جمله افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند.

شیرینی و زیبایی تئاتر شهر را باید از دور حس کنیم

اسماعیل خلج نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر گفت: اگر بخواهیم هنر در میان مردم گسترش پیدا کند، باید از جنبه ظاهری شروع کنیم که یکی از راه‌های آن، توجه به مجموعه تئاترشهر است. این مجموعه هنری باید از دور داد بزند که مکانی فرهنگی است.

هنرمندان برای استمرار طرح پاکسازی حریم تئاترشهر دور هم جمع شدند

وی افزود: قبل از اینکه ما به‌عنوان جامعه تئاتری نشان بدهیم که تئاتر چیست، باید تماشاگر را جذب کنیم چراکه بدون حضور تماشاگر تئاتری اتفاق نمی‌افتد. یکی از راه‌های جذب تماشاگر تئاتر، این است که توجه او را به مجموعه تئاتر شهر جلب کنیم. در همین راستا در برنامه‌های شهری، باید شیرینی تئاتر شهر را از دور حس کنیم تا عاشق آن بشویم و دوست داشته باشیم نمایش‌هایش را ببینیم.

با همراهی هنرمندان، پاک‌سازی تئاتر شهر را رسمیت می‌دهیم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درباره حریم تئاتر شهر گفت: این موضوع تا دوره‌ای بیشتر در حد پیگیری‌های مطبوعاتی بود و عملیاتی نشده بود. البته می‌دانستیم مطالبه جامعه هنری است.

وی افزود: متأسفانه دیدن آسیب‌های اجتماعی در پرترددترین نقطه شهر عادی شده است. در این شرایط خیلی تلاش کردیم که به‌طور هم‌زمان چند بحث را جلو ببریم؛ جمع‌آوری دست‌فروش‌ها یک‌سوی ماجرا بود و بخشی دیگر هم به زورگیران و بزهکاری‌ها مربوط می‌شد. البته این انتقاد به شهرداری وارد بود که نزدیک عید غرفه‌های بهاره را در اطراف تئاتر شهر به رسمیت شناخت که همین موضوع سبب ماندگاری آن‌ها شد و جمع‌کردن‌شان را سخت کرد. به‌خصوص که قبل‌تر بحث قمه‌کشی هم مطرح ‌شده بود.

سخنگوی شوری شهر تهران گفت: از آنجاکه چون ریشه کردن این مشکلات سخت است، همه در برابر آن مقاومت می‌کنند. البته آقای چمران رئیس شورای شهر خیلی کمک کرد و ما هم کوتاهی نکردیم.

نادعلی درباره بحث طراحی و اجرای حریم تئاتر شهر هم عنوان کرد: سال گذشته این طرح با سازمان زیباسازی مطرح شد و دوستان تئاترشهر هم طرحی دیگر ارائه کردند. برای ما فرقی ندارد کدام طرح اجرایی شود بلکه مهم، سلامت محیط مجموعه است.

وی درباره حمایت و دلگرمی دادن هنرمندان به همکاران‌شان در شهرداری گفت: با برخی برنامه‌ها مانند اجرای نمایش‌های خیابانی، باید فضای بیرونی تئاتر شهر را پر کنیم چون نمی‌توان اینجا را خالی گذاشت، زیرا به‌سرعت جایگزینی پیدا می‌شود. امید بیهوده هم ندهیم که برای همه دست‌فروش‌ها فوری جا پیدا می‌کنیم زیرا این ‌همه زمین نداریم. امیدواریم با همراهی هنرمندان، پاک‌سازی تئاتر شهر را رسمیت بدهیم تا همکاران ما دلگرم شوند که در این ماجرا تنها نیستند.

سخنگوی شورای شهر همچنین در پایان سخنانش یادآور شد: قبلا بوستان‌ها مورد استفاده خانواده‌ها بود ولی مشکل بزرگ ما این است که امروز در اطراف تئاتر شهر که جزو میراث فرهنگی هم است، شبانه‌روز با انواع معضلات اجتماعی مواجه هستیم و حضور دست‌فروشان سبب شده بود کنترلی بر این فضا نداشته باشیم.

مجموعه تئاتر شهر برای ما فقط یک ساختمان نیست

قطب‌الدین صادقی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر دیگر سخنران این نشست هم بیان کرد: ۲ منطقه ۶ و ۱۱ تهران به دلیل وجود مجموعه‌های نمایشی، کتاب‌فروشی‌ها و گالری‌ها جزو مناطق فرهنگی تهران هستند و تئاتر شهر، شاخص‌ترین مکان فرهنگی این منطقه است. هرچند متأسفانه امروزه وجه فرهنگی این مناطق سقوط کرده است. با این وصف، کار شهرداری این ۲ منطقه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، سخت است. به هر حال هویت یک شهر از فرهنگ آن است؛ یعنی فرهنگ به یک شهر هویت می‌دهد. شهر بدون فرهنگ، روستاست و آنچه جامعه را از حالت غریزی بیرون می‌آورد، خلق فرهنگ است.

این هنرمند گفت: بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل ‌شده‌اند و شهر ما مدیریت فرهنگی ندارد. اگر نجنبیم و میان‌مایگی را کنار نزنیم، حیثیت‌مان در دنیا از بین می‌رود چراکه ما را به فرهنگ و هنرمان می‌شناسند.

هنرمندان برای استمرار طرح پاکسازی حریم تئاترشهر دور هم جمع شدند

صادقی تأکید کرد: مدیران می‌آیند و می‌روند ولی هنرمندان و مکان‌های فرهنگی ماندگار هستند. تئاتر شهر برای ما فقط یک ساختمان نیست. معبدی است که قداست دارد و موتور خلاقه و الگوی تئاتر ماست پس نگذاریم تخفیف پیدا کند.

این کارگردان تئاتر افزود: دست دست‌فروشان را می‌بوسم ولی جای‌شان اینجا نیست. به آقای کرباسچی، شهردار پیشین تهران آفرین می‌گویم که با برداشتن نرده پارک‌ها از جمله پارک دانشجو، فرهنگ را از پشت میله‌ها بیرون آورد ولی در حال حاضر، استقرار دست‌فروش‌ها در حریم فرهنگی این مجموعه بسیار ناشایست است. مگر آنان جلوی مسجد یا دانشگاه می‌روند. حضور دست‌فروشان در اینجا نشان‌گر دست‌ کم گرفتن فرهنگ است درحالی‌که باید از داشته‌های‌مان مراقبت کنیم.

صادقی با ابراز تأسف از ناهنجاری‌های اجتماعی در اطراف تئاتر شهر، توضیح داد: اتفاق‌هایی که اینجا می‌افتد، سقوط اخلاق و فرهنگ است. این اتفاق‌ها در قامت هزار سالانه فرهنگ ما نیست. مسئله مهم‌تر ساماندهی درون حریم تئاتر شهر است. هرکسی در خلأ می‌تواند وارد شود؛ بنابراین حتما باید برای اینجا برنامه داشته باشیم. ما عاشق سازندگی، خلاقیت و پاکی و قداست هستیم.

این هنرمند در پایان گفت: شهرداری و شورای شهر باید مانند شهرداری‌های دیگر کشورها برای فرهنگ و هنر هزینه کنند، نه اینکه آن را آخرین اولویت بدانند.

همه ما می دانیم تئاتر شهر نیازمند حریم است

امیر دژاکام کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون گفت: معرفت ساده است و جهل پیچیده. همه می‌دانیم این محیط نیازمند حریم است. کدام‌یک از ما نمی‌دانیم در این سال‌ها چه جرم و جنایت‌هایی در اینجا رخ‌ داده؟ کدام‌یک از شما حاضرید اعضای خانواده خودتان در این محدوده تردد کنند؟ خواسته ما به‌عنوان خانواده تئاتر ایجاد این حریم است و اجرای برنامه هنری در داخل آن است. شهرداری باید هزینه کند، چون وظیفه اوست و این پرسش را هم داریم که چرا از تئاتر مالیات می‌گیرند؟

نگرانی همیشگی ما وضعیت اطراف تئاتر شهر بوده است

هادی حجازی‌فر دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی و بازیگر تئاتر و سینما نیز عنوان کرد: ما در دوران دانشجویی در شهرهای دیگر بودیم، همه پول‌مان را پس‌انداز می‌کردیم که به تهران برویم و در تئاترشهر تئاتر ببینیم. ممنونم که کار مهم پاک‌سازی تئاتر شهر بالاخره شروع شد چون نگرانی همیشگی ما وضعیت اطراف تئاتر شهر بود. امیدوارم این ساماندهی استمرار داشته باشد.

هنرمندان برای استمرار طرح پاکسازی حریم تئاترشهر دور هم جمع شدند

این هنرمند تئاتر ادامه داد: متأسفانه در این سال‌ها مطالبات ما جامعه تئاتری خیلی پایین آمده است. اگر ما عاشق تئاتر نمی‌شدیم، شاید اتفاق‌های بدی برای‌مان رخ می‌داد. اگر بچه‌های تئاتر فرصت کار داشته باشند، امیدشان به زندگی بالا می‌رود. هرچند به نظر می‌رسد عده‌ای تئاتر را نمی‌خواهند اما این هنر می‌ماند. ما تئاتری‌ها هم به‌عنوان بچه‌های ناتنی در کنار بچه‌های تنی خواهیم ماند.

برای تداوم پاکسازی از هنرمندان پشتیبانی معنوی می‌خواهیم

محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ هم در این نشست گفت: مدیران شهری همه دغدغه فرهنگی دارند. خوشبختانه پاک‌سازی اطراف تئاتر شهر را انجام دادیم و ایجاد حریم هم به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ما دغدغه آن را داریم، همچنان که بوستان دانشجو هم برای‌مان مهم است. برای تداوم این کار، ما فقط از شما هنرمندان پشتیبانی معنوی می‌خواهیم. در چنین اتفاق‌هایی، مردم مقابل ما می‌ایستند و می‌گویند زور شهرداری به دست‌فروش‌ها رسید درحالی‌که ما با دست‌فروش مواجه نیستیم بلکه با کسانی مواجهیم که کارمند دارند و درآمدشان از برخی هنرمندان ما بیشتر است.

شهردار منطقه ۱۱ هم در پایان این گردهمایی گفت: بخش مهمی از هویت شهر تهران در محدوده اطراف تئاتر شهر تعریف می‌شود و این مجموعه، نقطه‌ای استراتژیک است.

درخواست مهم مدیرعامل خانه تئاتر از مسئولان شهرداری

مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر نیز گفت: از شورای شهر و شهرداری دعوت می‌کنم با حضور در خانه تئاتر جلسات مشترکی برای آسیب‌شناسی داشته باشیم. چون کار فرهنگی حتما تأثیرات خود را بر مسائل اجتماعی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: پارک دانشجو جدای از تئاتر شهر نیست و می‌تواند نجات‌دهنده دانشجویان هم باشد اما انجام این‌ها نیازمند مهندسی فکری است.

چند نکته مهم درباره دستفروشانی که برای امرارمعاش کار می کنند

مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان نیز گفت: محدوده تئاتر شهر همیشه دغدغه شورای شهر و شهرداری بوده است. در این محدوده، همکاران ما را با چاقو زده‌اند و بعد از ساعت کار نیروی انتظامی، نگهداری اینجا سخت می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی دست‌فروشان اینجا واقعا خرج خانواده را می‌دهند و هرچند پاک‌سازی این مکان لازم است، اما خوب است که دست‌فروشان با یک‌فاصله‌ای، جانمایی و مستقر شوند.

نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به او تأکید کرد که وقتی زمینه حضور دوباره دست‌فروشان ایجاد شود، جمع‌کردن‌شان آسان نخواهد بود و در این شرایط، کسی سراغ کسب‌وکارهای قانونی نمی‌رود.

پس از برگزاری این نشست، گردهمایی اصلی برنامه با حضور تعدادی از هنرمندان شناخته شده عرصه تئاتر در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، این درحالی است که کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی یوسفی کیا مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این گردهمایی حضور داشتند.

استمرار این شرایط، درخواست هنرمندان است

سیدمحمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر در جمع هنرمندان و هنردوستان در تئاتر شهر گفت: درخواست هنرمندان استمرار این شرایط است که در این چندروزه شاهد امنیت بوده‌ایم و نیز اجرای طرح حریم مجموعه، دیگر درخواست ماست امیدواریم با پیگیری و همت دوستان مسئول، این طرح که در میراث فرهنگی هم مصوب شده، اجرایی شود.

امیر دژاکام نیز در ادامه عنوان کرد: حریم پارک دانشجو باید طوری طراحی و اجرا شود که فضای درونی آن مورد استفاده هنرمندان همه رشته‌ها باشد. البته که مشکل دست‌فروش‌ها زمانی حل می‌شود که مشکلات اقتصادی کشور در گستره‌ای کلی حل شود.

هنرمندان برای استمرار طرح پاکسازی حریم تئاترشهر دور هم جمع شدند

مدیریت مجموعه تئاتر شهر طی روزهای گذشته، همزمان با آغاز طرح بهسازی و پاکسازی محیط پیرامون تئاتر شهر که وضعیت بحرانی و آشفته آن طی ماه‌های اخیر مورد انتقاد شهروندان، تماشاگران و هنرمندان عرصه‌های مختلف تئاتر قرار گرفته است، از هنرمندان و فعالان عرصه‌ هنرهای نمایشی دعوت کرده بود تا روز یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور در یک گردهمایی هم‌دلانه، از تسریع و استمرار در روند اجرای این طرح حمایت کنند.

طرح پیشنهادی مجموعه تئاترشهر برای اجرای عملیات عمرانی حریم تئاترشهر بر اساس ضوابط عملیات عمرانی در محوطه‌های دارای حریم عرصه و اعیان، به تصویب شورای حریم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

طبق اعلام کمیته تعیین حریم آثار تاریخی کشور، خرداد سال ۱۴۰۱ ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم اثر تاریخی تئاتر شهر تشریح و به ریاست این مجموعه اعلام شد. در این محدوده که به‌عنوان عرصه اثر تاریخ تئاتر شهر تعیین و ابلاغ شده هر گونه عملیات اجرایی و اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب به اثر تاریخی شود، ممنوع و رعایت ضوابط عمومی حریم مصوب آثار الزامی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان» اواسط مهرماه برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رحمان هوشیاری دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از برگزاری این رویداد هنری از ۱۱ تا ۱۷ مهر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پس از یک سال وقفه با دعوت از هنرمندان سراسر ایران و جهان از ۱۱ تا ۱۷ مهر برگزار خواهد شد.

رحمان هوشیاری دبیر جشنواره درباره روند اجرایی این رویداد گفت: جشنواره تئاتر مریوان پس از یک سال وقفه‌ای که برای اولین بار در روند اجرای آن اتفاق افتاد، امسال شانزدهمین دوره خود را در تاریخ ۱۱ مهرماه آغاز خواهد کرد. ما سال گذشته اواخر مرداد و اوایل شهریور فراخوان شرکت در جشنواره را منتشر کردیم و حدود ۱۷۰ اثر به دبیرخانه رسید که در بخش‌های مختلف مورد انتخاب قرار گرفت.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توضیح داد: این رویداد هنری در شش بخش آزاد، آیینی-سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر (ویژه معلولین)، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت برگزار می‌شود که آثار هر سه بخش توسط یک تیم داوری سه‌نفره به‌صورت جداگانه بازبینی و انتخاب شده‌اند.

هوشیاری با تأکید بر ویژگی مهم بخش بین‌الملل این دوره گفت: در بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با وجود اعلام حذف پرداخت هزینه (دستمزد) به گروه‌های بین‌الملل که روند ثابت و همیشگی چنین رویدادهایی بوده است، همچنان شاهد استقبال گروه‌ها به‌ویژه با تولید آثار مختص به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بودیم.

وی درباره تعداد و جزئیات گروه‌های نمایشی خارجی ادامه داد: از حدود ۲۵ گروه نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره حدود ۱۱ اثر از کشورهایی چون مکزیک، ایتالیا، مغولستان، مصر، لیبی، تونس، الجزایر و افغانستان، قطر و عراق خواهیم داشت که البته اسامی و اطلاعات دقیق آن‌ها به‌صورت جداگانه منتشر می‌شود.

این مدیر هنری گفت: امسال به‌صورت ویژه حدود ۱۰ نفر از دبیران جشنواره‌های بین‌المللی از سراسر جهان دعوت شده است تا با تماشای آثار حاضر در این رویداد شرایط تبادل هنری و معرفی گروه‌های برتر کشورمان به دیگر کشورها توسط این دبیران فراهم شود.

هوشیاری افزود: امسال به احترام گروه‌های نمایشی که سال گذشته متقاضی حضور در جشنواره بودند، فراخوان جدیدی منتشر نشده است؛ اما در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» میزبان حضور گروه‌های منتخب سایر جشنواره‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به بخش‌های انتخاب و داوری توضیح داد: رویکرد ما در دعوت هنرمندان برای انتخاب و داوری‌ها حضور افراد باتجربه، ترجیحاً با تحصیلات آکادمیک و البته توجه به جوان‌گرایی بوده است.

هوشیاری در پایان سخنانش گفت: مریوان شهری کوچک در غربی‌ترین نقطه کشور است که شاید از لحاظ امکانات، تجهیزات و بسترهای اجرایی با سایر شهرهای کشور برابری نکند اما مردم و برگزارکنندگان جشنواره هرساله با عشق و علاقه‌ای که به این رویداد هنری و میزبانی از گروه‌های نمایشی دارند در تلاش هستند تا بهترین شرایط را از لحاظ فرهنگی، هنری و گردشگری برای برگزاری فراهم کنند.

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به دبیری رحمان هوشیاری از یازدهم تا هفدهم مهر در شهرستان مریوان استان کردستان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نیکلاس کیج» به مونترال نمی‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نیکلاس کیج برنامه حضور در جشنواره فنتیژای مونترال را به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران لغو کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، نیکلاس کیج حضور در جشنواره فیلم فنتیژیای مونترال را که به عنوان بزرگترین جشنواره ژانر آمریکای شمالی شناخته می‌شود لغو کرد. قرار بود وی آخر هفته آینده در ۲۲ جولای برای اولین نمایش جهانی فیلم «همدردی با شیطان» ساخته یووال آدلر شرکت کند و جایزه یک عمر دستاورد در فیلم نوار این جشنواره را بگیرد.

این جشنواره در وب‌سایت خود اعلام کرد: متاسفانه اعلام می‌کنیم که به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA)، نیکلاس کیج دیگر نمی‌تواند آخر هفته آینده در جشنواره ما شرکت کند.

همچنین افزوده شده: ما وب سایت خود را به طور منظم به روز می‌کنیم زیرا اخباری از سایر مهمانان اعلام شده دریافت می‌کنیم و شرایط در حال تغییر است. قلب ما با بازیگران و همچنین با انجمن نویسندگان (WGA) است و امیدواریم که به زودی شاهد توافقی عادلانه با اتحادیه تهیه‌کنندگان باشیم.

پس از تایید اعتصاب انجمن بازیگران در روز پنجشنبه، جودی گریر، ستاره «آپوریا» که از دیگر فیلم‌های پرمخاطب جشنواره فانتزی است، برای مصاحبه در دسترس نبود، اما نام وی نیز در فهرست مهمانان فنتیژیا نیست. او در «آپوریا» نقش زنی را بازی می‌کند که غرق در غم و اندوه ناشی از مرگ شوهرش در تصادف رانندگی در حالت مستی است. قرار است «آپوریا» برای اولین بار ۲۷ جولای در این جشنواره به نمایش درآید.

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بازیگران مهمان جشنواره فنتیژیا را چهره‌های کانادایی تشکیل می‌دهند با این حال این سوال مطرح است که آیا اعضای خارجی یا غیرعضو در انجمن بازیگران به دلیل حمایت از اعتصاب این انجمن در این جشنواره شرکت خواهند کرد یا خیر؟

با همه اینها جشنواره فانتزی جشنواره‌ای نیست که به شدت به ستاره وابسته باشد، هر چند منتفی شدن حضور کیج ناامیدی بزرگی برای طرفداران جشنواره ایجاد می‌کند.

بیشتر چهره‌هایی که در جشنواره فنتیژیا حضور می‌یابند نویسندگان ژانر آن هستند، مانند گروه کالت کانادایی RKSS که جشنواره را با «ما زامبی‌ها هستیم» با بازی مگان پتا هیل، الکساندر ناچی و درک جانز به پایان می‌رساند.

جشنواره فیلم فنتیژیا از ۲۰ جولای تا ۹ آگوست برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انصافی: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد انصافی گفت: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می شود؛ این نکته مهمی است که بسیاری از مدیران فرهنگی نسبت به آن ناآگاهند!

جواد انصافی پژوهش گر، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می شود؛ این نکته مهمی است که بسیاری از مدیران فرهنگی نسبت به آن ناآگاهند!

بازیگر سریال های تلویزیونی «مستوران» و «غیر محرمانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیین و سنن آنقدر مهمند که حتی باید در دانشگاه ها هم چند واحد درسی در خصوص آیین ها داشته باشیم. ما کشوری مسلمان هستیم که سرشار از آیین های دینی و ملی ارزشمند هستیم اما بخش عمده ای از مردم این آیین ها را نمی شناسند و دلیل آن عدم پرداختن مسئولان فرهنگی به این آیین ها است.

وی با بیان اینکه رسانه ها نیز در حوزه ترویج آیین و سنن بسیار کم کاری می کنند ادامه داد: متأسفانه کلاً نه مطبوعات نه سینما و نه صدا و سیما روی آیین و سنن ملی و دینی مانور نمی دهند و کم کاری شدیدی در این حوزه دارند.

انصافی در همین راستا تأکید کرد: این کم کاری در حالی است که آیین های ما به شدت پر محتوا هستند و هریک جنبه های نمایشی زیادی دارند و اگر مسئولان فرهنگی حمایت کنند هر یک از این آیین ها می توانند دستمایه تولید ده ها فیلم مستند، فیلم سینمایی، تئاتر، سریال و… شوند.

این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: تا کسی روی آیین و سنن تحقیق و پژوهش نکرده باشد و مطالعه جدی در این زمینه نداشته باشد نمی تواند به عمق و محتوای آن ها پی ببرد. بنده سال ها روی این آیین ها کار کردم و حتی چندین جلد کتاب در این باره نوشتم. وقتی ما به هر یک از این آیین ها وارد می شویم تازه می فهمیم که چقدر مسائل محتوایی درون آن ها نهفته است. مثلاً همین نوروز که یک آیین ملی است بیش از ۲۰ مسأله محتوایی مهم دارد. یا همین جشن تیرگان، مهرگان و چهارشنبه سوری نیز هر یک محتوای بسیار خوبی دارند که رسانه ها باید مردم را نسبت به این محتوای خوب آگاه کنند.

وی متذکر شد: این آیین ها سرشار از ابعاد معنوی هستند؛ مسائلی نظیر انسان دوستی، صله رحم، کمک به هم نوع، احترام به بزرگترها و… در آیین و سنن ملی و دینی ما به کرات یافت می شود.

کارگردان نمایش «شلم شوربا» و «عروس فراری» در پایان این گفتگو اظهار داشت: ما باید در رابطه با بزرگان تاریخ و دین و آیین و سنن مان کار کنیم. اگر این اتفاق رخ بدهد آن وقت می توانیم اثرات مثبت آن را در جامعه و به ویژه نسل جوان متوجه شویم. ما نباید اجازه دهیم فرهنگ وارداتی غربی مانند هالووین و ولنتاین و کریسمس و… وارد کشورمان شود و آیین های بامحتوا و ارزشمند خودمان را کسی نشناسد. ما باید آیین و سنن مان را از طریق تولیدات سینمایی و تلویزیونی و همچنین برگزاری جلسات مکرر به مردم انتقال دهیم و تردید نداشته باشیم که نسل جوان تشنه آگاه شدن و فهمیدن هستند و از این کار ما استقبال می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتخاری: دستگاه های نظارتی بر عملکرد دست اندرکاران جشنواره نظارت ویژه داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری گفت: جشنواره فیلم فجر باید تداعی بخش عنوان مقدس «فجر انقلاب اسلامی» باشد در غیر این صورت عنوانی که به این رویداد اطلاق شده و زمان برگزاری آن که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است توجیه ناپذیر و بی مسما خواهد بود.

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر باید تداعی بخش عنوان مقدس «فجر انقلاب اسلامی» باشد در غیر این صورت عنوانی که به این رویداد اطلاق شده و زمان برگزاری آن که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است توجیه ناپذیر و بی مسما خواهد بود.

این عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر چه در این نظام اتفاق می افتد از سوی مسئولان و از سوی مردم باید در راستای انقلاب باشد در غیر این صورت همه ما باید در پیشگاه خدا و شهدا پاسخگوی عملکرد نامطلوب و نادرست مان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در انتخاب مدیران جشنواره باید دقت ویژه ای صورت گیرد اظهار داشت: باید مدیرانی کاربلد و متعهد و متخصص برای برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی به کار گرفته شوند که دغدغه نظام و انقلاب را داشته باشند و تمام تلاش خود را به کار ببرند تا فیلم ها، فیلمسازان و شرکت کنندگان جشنواره همگی در راستای اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

دکتر افتخاری خاطرنشان کرد: در تأیید و رد فیلم های حاضر در این رویداد باید توجه ویژه ای صورت گیرد تا خدای ناکرده برخی فیلم ها که هیچ ارتباطی با عنوان فجر انقلاب اسلامی ندارند و یا حتی ممکن است در تضاد با آرمان ها و اهداف انقلابی باشند در این جشنواره نمایش داده نشوند و مورد داوری قرار نگیرند.

این عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتگو با بیان اینکه دستگاه های نظارتی بر عملکرد دست اندرکاران جشنواره نظارت ویژه داشته باشند تأکید کرد: اگر دستگاه ها و نهادهای نظارتی اهمال کاری کرده و توجه و دقت ویژه در روند برگزاری جشنواره نداشته باشند به دلیل ترک فعل و کم کاری باید در پیشگاه ملت انقلابی و شهید پرور ایران اسلامی، تاریخ، شهدای گرانقدر و… پاسخگو باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فلاح پور: جای بدنه سینمای ایران در سیاست گذاری های بنیاد سینمایی فارابی نباید خالی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور گفت: اینکه شاهدیم دولت به ناکارآمدی مدیران پایان می دهد اتفاق خوشایندی است و نشان از این دارد که می توانیم به روزهای بهتر برای سینما امیدوار باشیم.

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: اینکه شاهدیم دولت به ناکارآمدی مدیران پایان می دهد اتفاق خوشایندی است و نشان از این دارد که می توانیم به روزهای بهتر برای سینما امیدوار باشیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «حرفه ای» و «تیک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران امروزه در شرایط بسیار بحرانی به سر می برد؛ فروش غیرمنتظره یکی دو اثر کمدی قطعاً نمی تواند نمودار موفقیت سینما باشد و ما نباید خودمان را با میزان فروش این گونه فیلم ها و آمارسازی ها و… گول بزنیم.

وی ادامه داد: سینما تحت تأثیر سیاست های اجرایی مدیران وقت است و ما باید ببینیم چرا دچار این همه معضل و مشکل در سینما شده ایم! متأسفانه سلیقه جای تفکر را در سینمای ما گرفته چرا که اگر تفکری وجود داشت بنده و شما به عنوان منتقد و سینماگر باید اثرات آن را در سینما می دیدیم اما چنین چیزی را شاهد نبوده و نیستیم!

فلاح پور سپس با انتقاد از برخی تولیدات بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر متذکر شد: بخشی از تولیدات این نهاد علیرغم تبلیغات فراوانی که برای آن شد به هیچ عنوان قابل دفاع نبود. بنیاد سینمایی فارابی مهمترین معضل و مسأله اش از جایی شروع شد که یک جمع بسیار محدود و بسته با شعارهای دهان پرکن در آن برای کل سینما تصمیم گیری کردند و بودجه ها را تنها به افرادی خاص اختصاص دادند که ماحصل آن هیچ دستاوردی برای سینمای کشور در پی نداشت.

این سینماگر در همین راستا تأکید کرد: حالا با روی کار آمدن مدیریت جدید در بنیاد سینمایی فارابی باید ببینیم سیاست ها و برنامه های مدیر جدید برای این نهاد مهم سینمایی چیست؟ باید ببینیم ایشان قبل از انتصاب شان در این پست مهم و کلیدی چه پروپوزال و برنامه ای ارائه کرده اند که رئیس سازمان سینمایی ایشان را شایسته انتصاب در این پست مهم دانسته است؟

وی خاطرنشان کرد: نباید روش و منش در سینما به این گونه باشد که فقط یک سری افراد عوض شوند و سیاست ها همان سیاست های قبل و روش ها و همان روش های قبلی باشد. امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست چرا که سینمای کشور در ورطه سقوط قرار گرفته و تا همه چیز از دست نرفته باید برنامه ریزی برای احیای سینما وجود داشته باشد.

فلاح پور با ذکر این نکته که یک سو نگری و خودی و غیرخودی کردن دیگر سال ها است کارکردی ندارد تصریح کرد: این کارها جز انشقاق و تفرقه کارکرد دیگری در سینمای کشور نداشته و نتیجه اش این شده که سینمای ایران روز به روز بیش از پیش ضعیف شود.

این کارگردان سینما افزود: اگر مدیریتی بخواهد سینما را احیا کند باید طالب طرح های جدید باشد تا بتواند سینمای ایران را تحرک دهد و تنوع ژانر به وجود آورد. امروزه بخش خصوصی سینما که تنها به کمدی های سخیف و فوق سخیف فکر می کند به نحوی که روی فیلمفارسی های قبل از انقلاب را سفید کرده، در بخش دولتی هم که اغلب شاهد تولیداتی در حوزه دفاع مقدس هستیم که ظاهراً دفاع مقدس است و حرف جدیدی برای گفتن ندارد و الگوهای قبلی را تکرار می کند؛ این ها مسائلی است که نیازمند بازنگری اساسی است.

وی سپس با اشاره به اینکه جای بدنه سینمای ایران در سیاست گذاری های بنیاد سینمایی فارابی نباید خالی باشد تصریح کرد: امیدواریم دوست جدیدی که مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را در دست گرفته اند جامع نگر تر باشند و از اهالی سینما دعوت به همفکری کنند. بی تردید در این زمان حساس سینمای ایران نیاز است مدیران با اهالی سینما به فکر جامع برسند نه اینکه بخواهند مانند مدیران قبلی تنها از افرادی استفاده کنند که مدام در شوراهای مختلف حضور دارند و تجربه ثابت کرده نظرات شان نمی تواند سینمای ایران را از بحران نجات دهد.

فلاح پور در پایان این گفتگو افزود: تصمیم گیری باید از بدنه یک هرم بیاید و نباید صرفاً شکل عقیدتی داشته باشد. من امیدوارم مسئولان جدید بنیاد سینمایی فارابی به این نکات بسیار مهم و کلیدی توجه داشته باشند و نگذارند این نهاد بیش از این به زوال برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنر جایگاه کمال است/هنری که بشود رذالت و پشت هم حرف زدن را نمی‌خواهم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین بزرگداشت «جلال‌الدین محمدیان» امروز یکشنبه ۲۵ تیرماه در حالی در تالار رودکی برگزار شد که این هنرمند با بیان خاطراتی از خواندن دو قطعه معروف «مردان خدا» و «هوای وطن»، گفت که بعد از خواندن یکی از این قطعات، بعضی‌ها می‌خواستند او را در خیابان ترور کنند!

به گزارش سینماپرس، سیدجلال‌الدین محمدیان متولد ۱۳۳۷ در کرمانشاه است و از جوانی به تشویق استاد سید امیرالله کاته‌کبودی با گروه تنبورنوازان به همکاری پرداخت. او در سال ۱۳۵۱ فعالیت رسمی و هنری خود را در مرکز فرهنگ و هنر کرمانشاه شروع کرد و در سال ۱۳۵۵ به تهران آمد و برای این که بهتر بتواند گوشه‌ها و ردیف‌های موسیقی اصیل ایران را فرا گیرد به عنوان شاگرد نزد استاد محمدرضا شجریان پذیرفته شد و در نهایت در مکتب صبا افتخار شاگردی او نصیبش شد.

محمدیان سه سال بعد در خدمت استاد اصغر بهاری با ردیف‌های آواز آشنا شد و سه سال دیگر در کلاس استاد شجریان که در رادیو تدریس می‌کرد، حضور یافت و بطور خصوصی در منزل شادروان استاد محمود کریمی به منظور تکمیل دانش موسیقی به فراگیری پرداخت. سرانجام در سال ۱۳۵۶ با گروه تنبورنوازان همکاری خود را آغاز کرد.

محمدیان در سال ۱۳۵۸ همکاری خود را با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آغاز و قطعه «هوای وطن» را با گروه تنبور «شمس» اجرا کرد. در سال ۱۳۵۸ با گروه تنبورنوازان کنسرتی در تالار وحدت به مدت پنج روز اجرا کرد که آهنگ «باز هوای وطنم آرزوست» از او مورد توجه قرار گرفت.

ابتدای این مراسم با اجرای گروه «راز مهتاب» همراه بود.

بسیاری از هنرمندان هنر را وسیله رسیدن به پول و شهرت می‌دانند

در برنامه بزرگداشت این هنرمند، میلاد عرفان‌پور طی سخنانی گفت: زمانی که برای اولین بار با آقای محمدیان همکلام شدم پس از دقایقی کوتاه احساس کردم با یکی از نزدیکان خود حرف می‌زنم. این احساس من نشان از تواضع و بزرگ‌منشی او داشت که در کمتر هنرمندی آن را دیده‌ام. هنر، برداشت هنرمند از ملکوت است و هنر واقعی در ملکوت است، به همین ترتیب هنرمندانی ماندگار می‌شوند که نشانی از آن ملکوت در کار آنها نمایان شود. این افراد هنر را ابزار سلوک می‌بینند نه ابزار خودنمایی، گرچه بسیاری از هنرمندان هنر را ابزار خودنمایی و رسیدن به پول و شهرت می‌بینند.

او همچنین گفت که محمدیان بیش از ۵۰ اثر برای محرم در حوزه هنری تولید کرده که به زودی منتشر می‌شوند.

محمدیان در محله بزرگان کرمانشاه متولد شد

در ادامه، محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این هنرمند گفت: آقای محمدیان در فیض آباد، محله قدیمی و اصیل کرمانشاه به دنیا آمده است؛ محله‌ همه بزرگان کرمانشاه. حتما خود آن کوچه‌ها، خانه‌ها، مردم و محله تاثیراتی در مسلک تربیتی ایشان گذاشته‌اند. او از سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۶ با تصنیف «مردان خدا» معروف شد. اگر بگویم نوار «مردان خدا» را ۳۰۰ بار گوش داده‌ام، دروغ نگفته‌ام.

او ادامه داد: او هم به شعر پارسی و ادبیات این کشور خدمت کرده‌ و هم به موسیقی آیینی و مقامی کردی. صدای او صدای ماندگار بوده و هست. به عنوان نوکر و خادم مردم کرمانشاه افتخار می‌کنم همشهری ایشان هستم.

محمدیان کلیه ویژگی‌های یک آوازه خوان را دارد

همچنین حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با بیان خاطره‌ای درباره این خواننده بیان کرد: زمانی که در اوج جوانی بودم، ایشان مردی کامل بود و هنرمندی فعال. آقای محمدیان آن روزها شاخص و شناخته شده بود. شبی در قم در منزل یکی از دوستان بودیم که سازی بود و آوازی. من هم چیزی خواندم و داد و بیدادی کردم. آن زمان آوازه خوان‌ها منابع زیادی نداشتند. از جمله منابع ما کتاب استاد کریمی بود.

پس از اینکه خواندم از من سوال کردند که آیا در ردیف آقای کریمی خواندم که پاسخ منفی دادم و گفتم که منابع او را ندارم. مدتی بعد دیدم که منابع استاد کریمی را به طور مفصل آماده کرده و به من تحویل دادند. همان زمان متوجه شدم این مرد چه بزرگ‌منشی و روح پاکی دارد و چقدر پرمهر است. همیشه به او عشق ورزیده‌ام. قدر او آن طور که باید دانسته نشده است.

او ادامه داد: ما آوازه خوان‌ها معتقد هستیم که خواننده باید شرایطی مانند وسعت صدا، جنس صدا، دانش موسیقی، آشنایی با پیوند شعر و ادبیات با موسیقی و … را داشته باشد. او تمام این مشخصات را در حد اعلا دارد؛ صدای بسیار وسیع، صدای متحرر، آموخته‌های موسیقی از موسیقی کلاسیک ایرانی گرفته تا موسیقی کرمانشاه‌ و سال‌ها تحقیق و پژوهش در موسیقی تعزیه.

چند بار می‌خواستند مرا ترور کنند

پس از این سخنان، استاد جلال‌ الدین محمدیان، ضمن تقدیر از حاضران اظهار کرد: امروز با حضور خود به من نیروی جوانی دادید و پایتان را روی چشم من گذاشتید. هنر جایگاه کمال است. باید کمال و تواضع ما بیش از دیگران باشد. من چند فرزند دارم اما هنوز در عروسی آنها شرکت نکرده‌ام. من آدم نمازخوانی هستم اما هنوز در مسجد نماز نخوانده‌ام.

او در توضیح سخنانش گفت: من نماز را ورزش می‌بینم؛ زیرا ورزشکار هستم. تبلیغ نماز را نمی‌کنم؛ زیرا خدا نیازی به تبلیغ ندارد. سال‌ها پیش بنابر دلایلی از هنر کناره گرفتم. با خودم گفتم هنری که بشود رذالت و پشت هم حرف زدن را نمی‌خواهم.

این هنرمند درباره خواندن قطعه‌های «مردان خدا» و «هوای وطن» نیز گفت: می‌خواستم با خواندن «مردان خدا» ترس از دل مردم برود و در جنگ شرکت کنند. خودم هم به جنگ رفتم، به عنوان یک هنرمند نه رزمنده. زمانی که «هوای وطن» را خواندم بعضی می‌خواستند من را ترور کنند. مردی می‌خواست من را در خیابان بکشد؛ چون معتقد بود پدرش بعد از شنیدن این اثر به ایران بازگشت و اعدام شد.

در پایان این مراسم پس از اینکه اعلام شد قرار است به این هنرمند نشان درجه یک هنری اهدا شود، از او تقدیر شد.

در مراسم بزرگداشت و تقدیر از جلال‌الدین محمدیان، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، میلاد عرفان‌پور (مدیر مرکز موسیقی)، علیرضا قزوه (رییس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما)، محمد رشیدی (نماینده مردم کرمانشاه در مجلس)، سیدمحمد هاشمی (جانشین وزیر فرهنگ)، امیرحسین سمیعی (مدیر معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، سیدنظام‌الدین موسوی (نماینده مردم تهران در مجلس) و … حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع