X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

رادیو ورزش بانوان روی موج FM خواهد رفت

معاون صدای رسانی ملی در نخستین سالگرد تاسیس رادیو ورزش بانوان گفت: کار تاسیسی در کشور خیلی مشکل است. تحویل کار از دیگری و ادامه آن کار سختی نیست، چون چارچوبی برای آن تعریف شده و ریل‌گذاری و هدف‌گذاری انجام شده و عوامل خودشان را شناخته‌اند و حرکت‌های تکمیلی انجام می‌شود. اما کار تاسیسی طاقت‌فرساست و همه عوامل در اختیار نیست. به راحتی خواسته‌ها به منصه ظهور نمی‌رسد و از جوانب مختلف تحت فشار است.

وی ادامه داد: پس از گذشت چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه معاونت صدا با هم‌اندیشی که با بزرگواران و خصوصا ریاست محترم سازمان انجام شد. به یکی از نیاز‌های اساسی جامعه پاسخ مثبت داد و کانال وزش بانوان ایجاد شد. نیمی از مردم این کشور بانوان ما هستند و قدم کوچکی در احقاق حق این قشر از جامعه برداشته شد.

بخشی‌زاده تذکر داد: الان هم با توجه به موفقیت‌های خیلی خوبی که این کانال بدست آورده ما اصلا خودمان را در نقطه ایده‌آل نمی‌بینیم. چقدر حالا در حوزه بانوان مسابقات و کار‌هایی صورت می‌گیرد که ما به دلایلی که ذکر آن لازم نیست؛ ۴ ساعت تولید داریم. آیا ورزش بانوان کشور و این ظرفیت بزرگ به اندازه ۴ ساعت تولید است؟! این نشان می‌دهد که ما در شرایط ایده‌آل نیستیم. باید دائما شرایط مطلوب طراحی کنیم و موانع را کنار بگذاریم و در این راه گام برداریم.

معاون صدا اظهار کرد: من صمیمانه به جناب آقای آذرمکان که در حال حاضر در شبکه ایران ایفای نقش می‌کند و جناب آقای احمدی عزیز و سرکار خانم رستمی که سابقه آشنایی ما به شبکه دو بازمی‌گردد؛ وی در برنامه «روز از نو» درباره ورزش بانوان اجرا داشت و از خانم‌های اثرگذار در حوزه رسانه است؛ تبریک می‌گویم.

وی گفت: خواهش می‌کنم در این راه خسته نشوید. امثال من باید در خدمت شما باشند. از خداوند تمنا می‌کنم در این روز بزرگ به ما قوت و توان بدهد تا خواسته‌های شما بزرگواران را که همگی به حق هستند و برای اعتلای سازمان است را تحقق ببخشیم.

بخشی‌زاده خبر داد: سازمان در دوره جدید ریاست محترم طراحی جدیدی کرد و سند تحولی را خدمت رهبر معظم انقلاب داد که شاکله این سند تحول روی سه محور استوار بود. تحول در سازوکار، تحول در محتوا و تحول در رویکرد در برنامه‌سازی در سازمان صداوسیما. می‌توان به اجمال گفت که این حرکت معاونت صدا دقیقا این سه منظور را در یک گام پوشانید.

وی خطاب به خانم رستمی، مدیر شبکه رادیویی ورزش بانوان تاکید کرد: یکی از مواردی که بنظرم ما باید بطور ویژه به آن بپردازیم؛ شناسایی ظرفیت‌های رسانه‌ای حوزه بانوان در سراسر کشور و حضور آن‌ها در این شبکه است. اصلا نباید خانم توانمندی در حوزه رسانه در کشور باشد که جایگاهی در کنار شما نداشته باشد. من این قول را می‌دهم از تمام بضاعتم استفاده کنم و حداقل یکی از محصولات این سالگرد افزایش زمان تولید بسته به توان شما باشد. من دوست دارم این زمان دو برابر شود. می‌دانم چه فشاری بروی ستاد معاونت صدا برای اخذ بودجه می‌آید. اما توان و نوع رفتار شما با ما رفتار ما با شما را شکل می‌دهد. هرآنچه شما بخواهید ما بدهکار جامعه بانوان کشور هستیم. بدهکار به طلبکار چشم می‌گوید. چون تجربه ثابت کرده شما پله‌های ترقی را خیلی خوب می‌شناسید و خوب عوامل را هماهنگ و هدفگذاری و حرکت می‌کنید.

بخشی‌زاده در مراسم سالگرد تاسیس رادیو ورزش بانوان اظهار کرد: ما در نشست جشنواره مستند شعار امسال رادیو را روی تقویت سرمایه اجتماعی بیان کردیم. به دلیل اینکه چند مولفه است که جمع جبری آن به تقویت سرمایه اجتماعی می‌انجامد. دو مولفه آن اینجا خیلی مهم است؛ یکی امید و دیگری نشاط در حوزه فردی و اجتماعی است. ورزش نشاط‌انگیز و امیدافزا است.

وی افزود: در صحبت‌های عالمانه برادر عزیزم آقای احمدی درخواستی بود که ما از حوزه برودبند به برودکست هجرت کنیم. یعنی رادیو ورزش بانوان روی ایستگاه‌های FM مستقر شود. من نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهم تا به معنی واقعی نام شبکه را به خود بگیرد. جا دارد که از تمامی همکارانم خصوصا سرکارخانم کیانی، گزارشگر توانمند و کاربلد به نمایندگی از بانوان رادیو ورزش بانوان تقدیر کنم و امیدوارم اگر سال بعد اینجا بودیم؛ شاهد رشد چندبرابری این شبکه باشیم. ان شاءالله خانم رستمی و آقای احمدی پاورپونت خوبی را آماده کنند و بگویند در این نقطه بودیم و حالا به این نقطه رسیده‌ایم. نسبتا تمام نیاز‌های فدراسیون‌های ورزشی در بخش بانوان را برآورده کرده‌ایم. این ۳۰٪ کار ما می‌شود. ما ورزش‌های همگانی، محلات و روستا‌ها را باید پوشش بدهیم.

معاون صدا همچنین گفت: خواهش من این است که در قالب‌های برنامه‌سازی از قالب مستند غافل نشوید. برنامه‌های ترکیبی و مجلات کمی ژورنالیستی هستند، ولی برنامه‌های مستند را می‌توان تا سال‌ها پخش کرد. از افتخارآفرینی خانمی که تراز انقلاب اسلامی می‌شود. با حجاب کامل روی سکوی مقام قهرمانی می‌رود. این برای ایران اسلامی عزیزی که دشمن در آن القای نامیدی و سیاه‌نمایی می‌کند؛ افتخارآفرین است. باید از ظرفیت مستندسازی که در راستای جهاد تبیین است بهره ببریم. ان‌شاءالله در جشنواره بعدی مستند رادیویی پژواک این رسانه بیشترین جایزه را با همت آقای احمدی و خانم رستمی ببرد. من هم بودجه‌های لازم را اخذ خواهم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام ویژه برنامه های محرم شبکه آموزش

«با کربلا» عنوان برنامه‌ای است که در ایام محرم از شبکه آموزش سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه از ٥ محرم تا اربعین حسینی هر شب همزمان از دو استودیو واقع در تهران و کربلا به صورت زنده پخش می‌شود. روایت آداب سفر و مسائل معارفی و معنوی در سفر زیارتی عتبات با حضور کارشناسان مذهبی به صورت زنده از بیت الحرمین با اجرای سید کاظم احمدزاده بخشی از این برنامه است. در بخشی دیگر با توجه به محوریت آموزشی این شبکه، آموزش‌هایی از جنس پزشکی، طب سنتی و توصیه‌های ایمنی برای این سفر، با اجرای ندا ملکی در استودیو تهران، در اختیار مخاطبان می‌گیرد. این برنامه به تهیه کنندگی علی اکبر کریمی از تهیه کنندگان با تجربه و قدیمی رسانه از ٥ محرم تا اربعین حسینی هر شب از شبکه آموزش ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰ و تکرار حواشی ساعت ۰۰:۳۰ بامداد پخش می‌شود.

برنامه «نوای عاشقی» عنوان برنامه دیگری است که در ایام محرم مهمان خانه‌های ایرانی خواهد بود. برنامه «نوای عاشقی» درسه بخش مقتل خوانی، نوای عاشقان و گفتگو با عاشقان اهل بیت (ع) تولید شده است. در بخش مقتل خوانی علی همت مومیوند، واقعه جانسوز عاشورا را روایت می‌کند. در بخش نوای عاشقان این برنامه، واقعیت مجازی (VR) از واقعه کربلا باعینک سه بعدی به میهمانان نمایش داده می‌شود. در ادامه، شاهد گفتگوی مشتاقان، خادمین و پیرغلامان حسینی خواهیم بود. برنامه «نوای عاشقی»، هر شب ساعت ۲۲:۳۰ و تکرار آن در دو بخش یکی بعد اذان صبح و دیگری ساعت ۱۴:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود.

برنامه «تماشای واقعه» هرشب در ایام محرم میزبان پرده خوانان، شاعران، مجسمه سازان، مستند سازان و عکاسان و هنرمندان آیینی و عاشورایی خواهد بود. این برنامه با توجه به ضرورت پرداختن به نهضت عاشورا و تربیت جوانان و آشنایی آن‌ها با فرهنگ عاشورا تولید شده است. «تماشای واقعه» به تهیه کنندگی داوود نجفی هر شب ساعت ۲۳:۰۰ و تکرار آن ساعت ۰۷:۰۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

«گنجشک و جبرئیل» عنوان مجموعه سروده‌های عاشورایی زنده یاد دکتر سید حسن حسینی است. برنامه تلویزیونی «گنجشک و جبرئیل» نیز در نظر دارد تا در قالب میان برنامه‌های شامگاهی شبکه آموزش ضمن مروری بر سروده‌های فاخر گنجشک و جبرئیل رمان‌های موفق و روان عاشورایی را به روایت مسعود فروتن به صورت زنده به روی آنتن شبکه آموزش روانه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وِیژه برنامه‌های محرمی‌ شبکه چهار

ماجرا؛ فصل قیام : برنامۀ «ماجرا» درنگی است بر وقایع تاریخی اسلام و ایران که به مقاطع حساس و مهم در بستر تاریخ می‌پردازد و با نگاهی تازه اهمیت و تأثیرگذاری هر واقعه را واکاوی و بازنگری می‌کند. «ماجرا» ویژه محرم با عنوان «ماجرا؛ فصل قیام» از شنبه ۳۱ تیر در ۱۱ قسمت از شبکه چهار ساعت ۲۱ با اجرای حجت‌الاسلام حمید سبحانی‌صدر پخش می‌شود.

«چاووش»

«چاووش» برنامه شبانه شبکه چهار است که آغاز پخش آن با دهه اول ماه محرم هم‌زمان شده است. این برنامه در ابتدا، از چهارشنبه روز اول محرم تا سوم امام حسین (ع) هرشب ساعت ۲۲:۳۰ ویژه‌برنامه خواهد داشت و پس از آن یک‌شنبه تا سه شنبه در کنداکتور قرار می‌گیرد. «چاووش» به تهیه‌کنندگی علی زارعان و اجرای محمدجواد شرافت به‌صورت زنده پخش می‌شود.

«چامه»؛ خیمه گاه هنر

 برنامه تخصصی حوزه شعر شبکه، «چامه» نام دارد که پخش آن هفتگی‌ست و ماه محرم زمان آغاز این برنامه خواهد بود. ویژه‌برنامه محرمی این برنامه با زیرعنوان «خیمه‌گاه هنر» در ۱۲ قسمت، هر شب در ماه محرم، از چهارشنبه ۲۸ تیرماه، ساعت ۱ بامداد پخش و در ساعت۱۷ روز بعد بازپخش خواهد شد.

کوروش انصاری تهیه‌کنندگی و محمدمهدی سیار اجرای برنامه «چامه» را برعهده دارند.

دیگر برنامه‌ها

از دیگر برنامه‌های شبکه چهار به مناسبت ماه محرم می‌توان به مقتل‌خوانی «کتاب آه»، روایت تاریخی قیام حسینی در برنامه «درس گفتار»، «پرده عشاق»، مجموعه تئاتر تلویزیونی «کاتب اعظم»، «آرشیو گردی»، «حسینیه ایران»، «نغمه‌های عاشورایی» و چند مستند از جمله «شمع حرمخانه»، «میقات»، «حاج مرزوق» و «طعم ارادت» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بعد از رفتن» به اکران عمومی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قرارداد اکران عمومی فیلم سینمایی «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی در چهاردهمین جلسه شورای صنفی نمایش به ثبت رسید.

به گزارش سینماپرس، قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی محمود بابائی با پخش «شهرفرنگ» به سرگروهی پردیس «ملت» ثبت شد.

«بعد از رفتن» یک درام اجتماعی با نگاهی تازه به مسائل روز جامعه است که برای اولین بار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد.

صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، با هنرمندی پانته‌آ پناهی‌ها و با حضور: بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و روشنک گرامی و بازی: یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، خسرو احمدی، الهه افشاری، محمد ساربان، بازیگر کودک حامی ترابی، بازیگران این فیلم هستند.

همچنین در چهاردهمین جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد با فرارسیدن ایام دهه اول محرم اکران فیلم‌های کمدی از روز پنجشنبه ۲۹ تیر در سینماهای سراسر کشور متوقف شود.

اکران دیگر فیلم‌های رو پرده همچنان ادامه خواهد داشت و وضعیت فعالیت سینماها همزمان با روزهای تعطیل رسمی، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترویج فیلم‌های کمدی باعث شده که مردم کم‌کم حوصله دیدن فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی را نداشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قربان نجفی با اشاره به اینکه ایده «فصل ماهی سفید» از دغدغه تغییر کاربری زمین‌های شالیزار گرفته شده، گفت: با رسیدن به این ایده احساس کردم «فصل ماهی سفید» می‌تواند در قالب نمایشنامه «باغ آلبالو» قرار بگیرد.

به گزارش سینماپرس، «فصل ماهی سفید» اولین فیلم سینمایی قربان نجفی در مقام کارگردان است که به تازگی در سینماهای کشور در حال اکران است. نجفی در اولین تجربه کارگردانی خود از نمایشنامه معروف «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف اقتباس کرده و به دغدغه‌هایی اجتماعی و فرهنگی پرداخته است.

محمدرضا فروتن، لادن مستوفی، میلاد کی‌مرام، بیژن بنفشه‌خواه، شقایق دهقان، بهزاد خداویسی، ژاله علو، المیرا دهقان و رها خدایاری بازیگران بازیگران این فیلم سینمایی هستند. به بهانه اکران «فصل ماهی سفید» با قربان نجفی گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

«فصل ماهی سفید» اقتباسی از «باغ آلبالو» ی آنتوان چخوف است که بیش از صد سال پیش نوشته شده، چه نسبتی بین فضای این اثر و جامعه امروز ما می‌بینید؟

رسیدن به «باغ آلبالو» ی چخوف اینگونه نبود که من نمایشنامه را بخوانم و بخواهم از آن اقتباسی داشته باشم. در واقع من درباره تغییر کاربری‌های شالیزارهای شمال قصه‌ای داشتم و به قطعه قطعه شدن زمین‌ها، تغییر کاربری، ‌ از بین بردن زمین‌ها که دامنه‌اش به جنگل‌ها رسیده، پرداختم. به دلیل اینکه به ادبیات نمایشی آشنا هستم و تئاتر خوانده‌ام و خودم هم در «باغ آلبالو» بازی کرده‌ام، به ذهنم رسید که چقدر قصه من می‌تواند در قالب «باغ آلبالو» قرار بگیرد. در واقع رسیدن به این نمایشنامه بالعکس بود، من قصه را داشتم و فکر کردم می‌توانم قالب قصه‌ام را از «باغ آلبالو» بگیرم و فکر می‌کنم واقعاً انتخاب خوبی بود و قصه با قالب این نمایشنامه هماهنگ است.

پس می‌توان «فصل ماهی سفید» را یک اقتباس آزاد دانست.

قطعاً «فصل ماهی سفید» یک اقتباس آزاد از «باغ آلبالو» است. من با نگاهی آزاد به این نمایشنامه پرداختم و خیلی از کاراکترهایی که در فیلم حضور دارند در اثر چخوف وجود ندارند. صحنه‌ها و فضایی که در فیلم وجود دارد تفاوت چشمگیری با «باغ آلبالو» دارد و اختلاف فرهنگی و حتی اختلاف زمانی ما با این اثر باعث شده در موقعیت‌ها هم تفاوت‌هایی به چشم بخورد و صحنه‌هایی در فیلم وجود دارد که به هیچ‌وجه در «باغ آلبالو» نمی‌توان آن‌ها را دید. با این حال قالب را از اثر چخوف گرفته‌ام و اگر کسی این اثر را به خوبی خوانده باشد و با جزئیات آن آشنا باشد می‌تواند متوجه این شباهت بشود.

دغدغه تغییر کاربری زمین‌های شالیزار در شمال کشور چگونه در ذهن شما شکل گرفت و ترجمه آن به زبان تصویر چه چالش‌هایی برای شما داشت؟

این مسئله به نوعی مبتلا به جامعه است. نسبت من با طبیعت یک نسبت فامیلی است. کسی که در طبیعت زندگی کرده باشد می‌تواند نسبتی ملموس با طبیعت داشته باشد و وقتی درخت‌ها، زمین‌های شالیزار، کوه و دشتی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند دل هر کسی به درد می‌آید و در کنار این، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد و فاجعه‌ای به بار می‌آید؛ خاطرات و نسل‌هایی را از بین می‌روند اصالت‌هایی نابود می‌شوند و از بین می‌روند و انسان‌های بی‌ریشه‌ای می‌آیند و چنین فجایعی در جامعه رقم می‌زنند. در کنار این اتفاق متأسفانه دست‌های آلوده‌ای هم هستند که از این جریان‌ها و اتفاقات حمایت می‌کنند و واقعاً نقش تأثیرگذاری در این نابودی دارند.

وقتی به دست‌های آلوده اشاره می‌شود معمولاً انتقادی سیاسی مطرح است اما چرا بیشتر از اینکه نگاه انتقادی‌تان معطوف به سیاست باشد، نگاهتان بیشتر فرهنگی است؟

بستگی به این دارد که سیاست را چگونه تعریف کنید. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌خواهید برای صبحانه پنیر بخورید، آن پنیر تحت تأثیر تصمیمات و اتفاقات سیاسی قیمتش تغییر می‌کند و به این شکل می‌توان حتی پنیر خوردن را هم عملی متأثر از سیاست دانست که فکر می‌کنم همه متوجه این موضوع هستند ولی من مسئله‌ای که در «فصل ماهی سفید» مطرح می‌شود را بیش از هر چیز یک مسئله اجتماعی و فرهنگی می‌دانم و معتقدم که پرداختن به آن وظیفه اجتماعی و فرهنگی هر کسی است.

ما داشته‌ها و سرمایه‌هایی داریم که آن‌ها سرمایه‌ها فرهنگی، انسانی و طبیعی هستند و نمی‌توان آن‌ها را متعلق به شخصی خاص دانست. این نگاه که من بگویم امروز آب وجود دارد، پس مصرف می‌کنم و سال‌های بعد برایم اهمیتی ندارد، نگاهی است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ما زده و به نظر من واپس‌گرایانه است، ما باید دیدمان را بزرگ کنیم؛ اگر من یک هندوانه می‌خرم و در یخچال می‌گذارم، مصرف نمی‌کنم و با بی‌اعتنایی آن را دور می‌ریزم باید بدانم که برای یک هندوانه حدود پانصد لیتر آب مصرف شده و من در قبال استفاده درست از همین هندوانه هم مسئول هستم. اگر ما چنین احساس مسئولیتی داشته باشیم در برابر درخت‌ها، جنگل‌ها و کوه‌ها هم احساس مسئولیت خواهیم داشت. آن‌هایی که چنین مسائلی را سیاسی می‌کنند می‌خواهند جلوی پرداختن به این مسائل را به دلیل منفعت‌های شخصی بگیرند.

اگر عاملین نابودی طبیعت دست در قدرت داشته باشند و تصمیم‌گیرنده باشند قطعاً باید مورد انتقاد قرار بگیرند، رفتارها و کارهای آن‌ها باید تحلیل شوند تا جامعه آگاه شود اما قضاوت کردن هیچ‌گاه کار یک هنرمند نیست. من به عنوان یک فیلمساز می‌توانم این مسائل اجتماعی را ببینم و تشریح کنم ولی از این مرحله به بعد هنرمند نباید مثل یک قاضی قضاوت کند و بهتر است قضاوت را به بینندگان اثرش بسپارد. به نظر من تفاوت یک هنرمند با یک قاضی در همین مسئله است.

چخوف در «باغ آلبالو» گذار از فئودالیسم را به شکلی انتزاعی روایت می‌کند. آیا می‌توان جامعه امروز ما را هم در این مرحله گذار یا مرحله‌ای مشابه آن دانست؟

ما همیشه در حال گذار هستیم و جامعه نمی‌تواند متوقف شود، اگر ایستایی ایجاد شود جامعه شکست خورده است؛ عوض شدن شرایط یک جامعه با جامعه‌ای دیگر متفاوت است. آنچه که در «باغ آلبالو» می‌بینیم روایت یک شرایط جهانی است. انسان‌ها در حال انفعال نشسته‌اند و این حالت گذار را از فئودالیته به سرمایه‌داری یا جهان صنعتی را نگاه می‌کنند، در آنچه که تعریف می‌شود کارگر تا امروز در مزرعه ارباب کار می‌کرده و از فردا باید در کارخانه کارگر باشد و جایگاهش تغییری نکرده و فقط شکل قالبش متفاوت است. چرخ‌های گذار برخی افراد را لِه می‌کند و برخی را به سود می‌رساند و برخی را هم در همان حالت ثابت نگه می‌دارد که این شرایط را هر زمان در هر جامعه‌ای که دچار ایستایی نیست، می‌توان دید.

چخوف «باغ آلبالو» را اثری کمدی می‌داند اما «فصل ماهی سفید» هیچ نشانی از فضای کمدی ندارد.

در این فیلم صحنه‌هایی برای نفس کشیدن و لذت بردن تماشاچی وجود دارد، سعی ما بر این بود تصاویر دلنشین و زیبایی داشته باشیم. دو کاراکتر در این فیلم وجود دارد که حال و هوای نسبتاً طنزی دارند که آقای بنفشه‌خواه و خانم دهقان آن‌ها را ایفا می‌کنند. کاملاً درست است که چخوف «باغ آلبالو» را اثری کمدی می‌دانست اما مطمئناً این کمدی با تعریفی که امروز در سینمای ما از کمدی می‌شود، متفاوت است. با این حال به نظر من «باغ آلبالو» به تراژدی نزدیک‌تر است.

چهار سال از زمان ساخت «فصل ماهی سفید» می‌گذرد. چرا امروز را برای اکران این فیلم انتخاب کردید؟

قرار بود قبل از کرونا فیلم اکران شود اما همان روزها اعلام شد که به دلیل شیوع این ویروس سینماها تعطیل هستند و ما هم از اکران «فصل ماهی سفید» صرف نظر کردیم.

امروز جامعه به سمت و سویی هدایت شده و عادت اجتماعی برای فیلم دیدن به گونه‌ای تربیت شده که به فیلم‌های اجتماعی کمتر بها داده می‌شود. متأسفانه متولیان سینما و فرهنگ خود را ملزم به تبلیغ فیلم‌های اجتماعی نمی‌دانند و فیلم‌های کمدی را بیشتر تبلیغ می‌کنند. ترویج فیلم‌های کمدی باعث شده که مردم کم‌کم حوصله دیدن فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی را نداشته باشند. کمتر شدن مخاطبان سینمای اجتماعی به دلیل عدم جذابیت این آثار نیست؛ اتفاقاً فیلم‌های اجتماعی حاوی تنوعی هستند که می‌توانند بسیار جذاب‌تر باشند اما به نظر می‌رسد که سینما فقط به محلی برای خندیدن تبدیل شده و متأسفانه این جمله را ترویج داده‌اند که امروز چون حال جامعه خوب نیست بهتر است مردم در سینما دقایقی بخندند و شاد باشند. من این جمله را قبول ندارم، اگر قرار است مردم در سینما فقط بخندند باید منتظر اتفاقات بد در جامعه باشیم، ما به انسان‌هایی نیاز داریم که تفکر کنند و به تفکر اهمیت دهند؛ ما به جوانانی احتیاج داریم که صاحب تفکر باشند.

من با نگاهی به یک اثر کلاسیک سعی کردم جامعه امروز خودم را تعریف کنم و در کنار آن یک نمایشنامه را که آغازگر سبک ناتورالیسم است را ایرانی کرده‌ و به جامعه معرفی کرده‌ام. این کار می‌تواند مفید باشد و به نظر من هر کس که می‌خواهد فیلم اجتماعی بسازد باید مطالعه داشته باشد تا بتواند به جامعه محصولی ارزشمند ارائه دهد، نابودی سینمای اجتماعی کلیت سینمای ایران را به نابودی می‌کشاند و اگر شرایط امروز ادامه داشته باشد مطمئن باشید همه ضرر می‌کنیم. فیلم ما نه از گذر زمان که از این شرایط ضربه دید.

فیلم «فصل ماهی سفید» در واقع یک اقتباس آزاد از اثری کلاسیک است، اثر کلاسیک مربوط به یک دوره یا زمان خاص نیست و همه جا عمومیت دارد. وقتی شما از یک دغدغه انسانی و جهانی می‌گویید در همه زمان‌ها می‌توان این دغدغه را مطرح کرد. امیدوارم مردم به فیلم‌های اجتماعی توجه کنند، باور کنید من به فکر فروش فیلم نیستم و فقط دغدغه این را دارم که فیلم توسط مردم دیده شود. امیدوارم شرایطی وجود داشته باشد که مردم اگر فیلمی کمدی می‌بینند یک فیلم اجتماعی یا در ژانری دیگر را هم مشاهده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نیما شاهرخ‌شاهی» با همراهی «کاوه سماک‌باشی» به «رستگاری» رسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نیما شاهرخ‌شاهی و کاوه سماک‌باشی به جمع بازیگران مجموعه تلویزیونی «رستگاری» پیوستند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «رستگاری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در حال تولید است.

در این سریال بیش از ۲۰ بازیگر صاحب نام ایفای نقش می‌کنند. پیش‌تر نام محمود پاک‌نیت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، علیرضا استادی، حمیدرضا هدایتی، رامین راستاد و مهدی سلوکی نیز به عنوان بازیگران سریال رسانه‌ای شده بود.

مجموعه تلویزیونی «رستگاری» در مرکز سیمافیلم و در ۳۰ قسمت تهیه و در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن رسانه ملی می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر خودمان شأنیت مجموعه «تئاتر شهر» را حفظ کنیم قطعا عابران و دیگر شهروندان نیز ارزش آن را حفظ خواهند کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد حاتمی، بازیگر و کارگردان تئاتر با تأکید بر حفظ اصالت بنای مجموعه تئاتر شهر از لزوم طراحی حفاظ مناسب و توجه به طراحی صدای محیطی مناسب برای محوطه بیرونی مجموعه برای ایجاد و راه‌اندازی یک پاتوق فرهنگی و هنری گفت.

به گزارش سینماپرس، خوشبختانه پس از مدت‌ها حریم تئاتر شهر با پیگیری‌های اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت امور هنری و درخواست‌های مکرر هنرمندان با حکم قضایی و همراهی شهرداری منطقه ۱۱ و نیروی انتظامی پاک‌سازی شده است.

محمد حاتمی بازیگر و کارگردان تئاتر با ابراز خشنودی از پاک‌سازی مجموعه تئاتر شهر گفت: «استمرار روند پاک‌سازی حریم مجموعه تئاتر شهر نیازمند یک برنامه مدون است.»

او ادامه داد: «این مجموعه تنها سالن رسمی این کشور با این شکل معماری خاص است. ما برای حفظ حریم و شأنیت این بنا باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم. هنرمندان یک طرف این ماجرا هستند و طرف دیگر مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت امور هنری و مسئولان خود مجموعه تئاتر شهر هستند.»

این هنرمند گفت: «ما جز این مجموعه، بنای تئاتری دیگری نداریم که به آن بنازیم. بلک‌باکس‌های جدید هیچ هویتی برای ما ایرانیان ندارد که بتوانیم به آن‌ها افتخار کنیم.»

حاتمی با اشاره به اینکه معماری تئاتر شهر باشعور ساخته شده است، توضیح داد: «برای تبدیل شدن مجموعه تئاتر شهر به یک پاتوق فرهنگی و هنری می‌توان برنامه‌های متنوعی داد که البته نیازمند زمان است. ضروری است مدیران اداره کل هنرهای نمایشی همان‌گونه که برای پاک‌سازی محیط پیرامونی تئاتر شهر پیگیر بودند، با بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان با نگاهی ایجابی، برای مداوم بودن طرح حریم تئاتر شهر، هر چه زودتر به فکر راه‌اندازی یک پاتوق فرهنگی در این فضا باشند.»

او افزود: «برای رسیدن به یک پاتوق هنری و فرهنگی باید به فکر حفاظ و طراحی صدای محیطی مناسب محوطه بیرونی با توجه به حفظ اصالت بنا باشیم تا ازدحام و شلوغی‌های ناشی از رفت‌وآمد خودروها و مترو باعث اختلال در روند اجرای برنامه‌ها نشود.»

این هنرمند با بیان اینکه تمرکز اصلی بر خود بنا و مجموعه است، گفت: «زمانی با درایت هنرمند خوش‌قریحه‌ای چون بهروز غریب‌پور فضای کشتارگاه تهران به فرهنگسرای بهمن تبدیل شد و با فرهنگ‌سازی درست و مؤثر، مردم به تئاتر دعوت شدند. قطعاً پیگیری‌های اداره کل هنرهای نمایشی چون گذشته و یاری سایر سازمان‌های مرتبط باید کمک کند تا فضای تئاتر شهر به‌عنوان یک محیط فرهنگی شاخص به یک مسلخ روانی و فرهنگی تبدیل نشود.»

حاتمی ادامه داد: «ما باید به این محیط بال‌وپر بدهیم و زحمت آن را بکشیم؛ چراکه خودمان از آن استفاده می‌کنیم. ما علاوه بر تلاش برای حفظ حریم مجموعه باید به فکر تجهیز سالن‌ها هم باشیم.»

این هنرمند با تأکید بر در نظر گرفتن حفاظ برای مجموعه تئاتر شهر گفت: «قطعاً این مجموعه نیازمند حصار است و برای این کار باید از معماران و طراحان خوبی که داریم، استفاده کنیم تا حفاظی شایسته از لحاظ زیبایی‌شناسی و محافظ بودن ایجاد شود.»

او توضیح داد: «ما اگر خودمان شأنیت مجموعه تئاتر شهر را حفظ کنیم، قطعاً عابران و دیگر شهروندان نیز ارزش آن را حفظ خواهند کرد. امیدوارم فضای مناسبی برای معیشت دست‌فروشان در مکان مناسب دیگری، آماده و جانمایی شود اما نباید با بی‌توجهی و بی‌مبالاتی، محوطه بیرونی مجموعه به خلازیر دوم تبدیل شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اندازه استعدادم از من استفاده نشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «بزنگاه»، گفت: در بازیگری اندازه استعدادم شکوفا نشدم چرا که زحمتی که کشیدم به اندازه خروجی‌ام نبود. احساس می‌کنم استعداد داشتم اما شکوفا نشد و ناکام ماندم.

به گزارش سینماپرس، سوسن پرور در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که خاستگاه یک بازیگر کجاست، بیان کرد: شکل گیری یک بازیگر در بستر مناسب در ایده آل ترین شرایط پروسه ای فنی و کاملا تخصصی است مانند این که بخواهید جراح قلب شوید. بازیگر، جراح روح است. یعنی اگر نتواند روح کاراکتر را جراحی کند کاراکتر می‌میرد و نمی‌تواند ایفاگر خوبی باشد.

وی ادامه داد: آیا می شود یک متخصص قلب یا جراح مغز را شانسی از خیابان آورد و بگویید چون قیافه اش به دکترها می‌خورد یک مغز را بدهید که عمل کند؟ اگر چنین کنید شک ندارید که فرد خواهد مرد. در بازیگری هم نقشی را که به یک آدم بی‌استعداد می‌دهید، آن نقش می‌میرد. متاسفانه این موضوع بارها در هنر تصویر تکرار می‌شود. وقتی بستر مناسب برای خلق یک کار درجه یک وجود ندارد طبیعی است که هرکسی می تواند در این شرایط بازیگر شود.

بازیگر مجموعه خنده بازار (شهاب عباسی ۱۳۹۰) در پاسخ به این سوال که آموزشگاه‌های بازیگری تا چه اندازه در تربیت و خلق یک بازیگر اثرگذارند، تصریح کرد: هرچه عنوان آموزش داشته باشد تاثیر دارد و اگر اصولی و در بستر مناسب باشد حتما اثرگذار است. هدف و ایده مهم است اگر من آموزشگاه تاسیس می کنم که به هنر این مملکت کمک کنم یا اگر آموزشگاه تاسیس می‌کنم که بیزینس کنم. تلفیق این دو قابل پذیرش است اما به صورت تک تک هیچکدام قابل پذیرش نیست.

پرور با تاکید بر این موضوع که ورودش به سینما اتفاقی نبوده است، اظهار داشت: قبل از آن سال‌ها تئاتر کار می کردم تا این که یکی از این نمایش ها را آقای عطاران دید و پس از آن من را برای سریال خودشان انتخاب کردند و این شروع دیده شدن من بود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی بزنگاه (رضا عطاران ۱۳۸۷) در پاسخ به این سوال که با توجه به تکثر کارهای کمدی در کارنامه‌اش آیا برای ایفای نقش کمدی پتانسیل ذاتی کافی است یا ملزوماتی درونی هم لازم دارد، بیان کرد: من کمدین هستم. قسمت زیادی از کمدی ذات و شناخت و درک موقعیت است. بعضی وقت‌ها ذات شما بانمک است و می توانید ادای آدم ها را بخوبی دربیاوردید اما این موضوع برای این که کمدینی جاودانه باشید و همیشه بتوانید کمدی خلق کنید راهگشا نیست.

وی افزود: وقتی موقعیت‌ها را خوب بشناسی و بتوانی در تناقض موقعیت یک فضایی را خلق کنی بستری از کمدی برای شما محقق می‌شود و تلفیق استعداد ذاتی با چیزی اکتسابی که یاد می‌گیری مانند شناخت موقعیت می‌تواند از شما یک کمدین خوب بسازد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی دزد و پلیس (سعید آقاخانی ۱۳۹۱) با تاکید بر این که نقش کمدی یا جدی برایش تفاوتی ندارد، خاطرنشان کرد: این روزها چیزی را دوست ندارم آن هم به دلیل ناکامی هایی که در شغلم تجربه کرده ام و به این دلیل که زحمتی که کشیدم به اندازه خروجی ای که دیدم نبود و اندازه استعدادم از من استفاده نشد و به این دلایل خسته ام. ولی همه نقش ها را دوست دارم اگرچه عقیده دارم که کمدی سخت تر است.

پرور در توضیح چرایی سخت تر بودن کار کمدی، گفت: چون من می‌توانم قصه زندگی‌ام را بگویم و شما، های های گریه کنید اما خنداندن کار هرکسی نیست؛ همیشه شادکردن سخت تر از به گریه انداختن است.

بازیگر مجموعه نمایشی خوب بد زشت (منوچهر هادی ۱۳۹۳) در پاسخ به این سوال که کدام اثر را در کارنامه کاریتان بیشتر دوست دارید، گفت: بوتاکس (کاوه مظاهری ۱۳۹۹). چون کاری دلی بود و تیم خیلی خوبی در کنار هم بودیم و بوتاکس ایده آل ترین ترکیب از منظر شرایط انسانی را داشت. بزنگاه هم این گونه بود و دوستش دارم.

وی با اشاره به آخرین کار خود در حوزه تصویر گفت: آخرین کارم در سینما بوتاکس و در تلویزیون خداداد (علی غفاری ۱۴۰۱) بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدرضا باقری» مسئول روابط عمومی حوزه هنری و مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر با حضور محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، علی فروزانفر، معاون هنری و جمعی از مدیران حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲، با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی، آیین معارفه محمدرضا باقری به عنوان مسئول روابط عمومی حوزه هنری و مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر، بهزاد دانشگر به عنوان مدیر دفتر ادبیات داستانی و ساسان ناطق به عنوان مدیر دفتر هنر و ادبیات اسارت برگزار شد.

در این مراسم، امیراسماعیلی، سرپرست سابق روابط عمومی، علی قربانی، مدیرعامل سابق سپهرسوره هنر و ساسان ناطق مدیر سابق دفتر ادبیات داستانی تکریم شدند.

در ابتدای این مراسم، ساسان ناطق، مدیر سابق دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری از فعالیت‌های این دفتر، طی ۹ سال گذشته گزارش مختصری ارائه کرد. وی توجه به استعدادهای استانی را از مهمترین دغدغه‌های این دفتر برشمرده و گفت: در این مدت فهمیدیم که تکیه‌گاه اصلی ما، مراکز استانی است و اگر به داشته‌ها و دارایی‌های خودمان در مراکز استانی تکیه کنیم، قطعا موفق می‌شویم.

وی افزود: در این مدت سعی کردیم بیشتر از آنکه حرف بزنیم عمل کنیم و عمل گرا باشیم و بعد از این هم در دفتر ادبیات اسارت این شیوه را ادامه خواهیم داد و ناگفته‌های اسیران جنگ را روایت خواهیم کرد.

«ادبیات اسارت» انسانی‌ترین گروه ادبیات

در ادامه مراسم، استاد مرتضی سرهنگی با بیان اینکه در سال‌های جنگ و پس از آن، ۱۰ میلیون نامه بین اسرا وخانواده‌هایشان رد و بدل شده و حوزه هنری در حد توان ۱۲ هزار نامه را جمع آوری کرده است، گفت: «ادبیات اسارت» انسانی‌ترین گروه ادبیات است و به دوستان این دفتر توصیه می‌کنم در نوشته‌هایمان روی زمین زندگی کنیم، کلمه‌های نامفهوم را از متن‌هایمان دربیاوریم و در نوشتن حواسمان را پرت چیز دیگری نکنیم.

علی‌فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری نیز در این مراسم با تشکر از زحمات ساسان ناطق وی را گوهریاب و گوهرشناس نامید و گفت: آقای ناطق ازهمان ابتدا فراتهرانی فکر و عمل می‌کرد، همه ما ایشان را به نظم، ادب و صراحت می‌شناسیم و امیدواریم که این روحیه در دفتر ادبیات اسیران جنگی ایران و عراق نیز حفظ شود.

وی از بهزاد دانشگر نیز به عنوان متخصص در حوزه شبکه‌سازی وتولید ادبیات داستانی وتولید نیرو نام برد و برای مدیر جدید دفتر ادبیات داستانی آرزوی موفقیت کرد.

فروزانفر همچنین با تشکر از امیر اسماعیلی، سرپرست سابق روابط عمومی حوزه هنری، گفت: حسن تعامل آقای اسماعیلی و درک ایشان از رسانه باعث شد که کارنامه مطلوبی را در این مدت داشته باشند.

معاون هنری حوزه هنری با تشکر از فعالیت‌هایی گسترده‌ای که در سپهر سوره هنر انجام شده نیز گفت: ماهیچ کاری را در حوزه هنری نمی‌بینیم که تاثیر آقای قربانی و نحوه مدیریت ایشان در آن دیده نشود، ایشان مدیر و متخصص هستند و کاری نبود که به ایشان واگذار شود و ایشان به نحو احسن انجام ندهند.

وی به ادغام روابط عمومی و سپهر سوره هنر اشاره کرد و گفت: این تصمیم، متهورانه و شجاعانه است و حضور آقای باقری به ما اطمینان می‌دهد و خیالمان را راحت می‌کند که این انتخاب، انتخاب درستی است.

در ادامه برنامه، بهزاد دانشگر، مدیر جدید دفتر ادبیات داستانی، با تقدیر از دستاوردهای دفتر ادبیات داستانی گفت: درحد توان تلاش می‌کنم تا بتوانیم قدمی رو به جلو برداریم و در این زمینه از همه دوستان درخواست دارم که همکاری کنند.

انعکاس فعالیت‌های حوزه هنری در رسانه‌ها

امیراسماعیلی، سرپرست سابق روابط عمومی حوزه هنری، نیز در این مراسم با بیان خاطره‌ای از تدفین شهدای گمنام در محوطه حوزه هنری و برگزاری مراسم‌های تقدیر از خانواده شهدا گفت: در این مدت، تمام تلاشمان این بود که به خون شهدا وفادار بمانیم و در زمینه رسانه‌ای نیز فعالیت‌های بزرگ حوزه هنری را به درستی در رسانه‌ها منعکس کنیم.

تولیدات حوزه هنری را به رسانه بردیم

علی قربانی، مدیرعامل سابق سپهر سوره هنر نیز در این مراسم گفت: در ادوار مختلف، از طریق همکاری با مدیران حوزه هنری، ارادت ویژه‌ای به دوستان پیدا کردم که در عین ارادتی که به همه بزرگان وعزیزان دارم، با آقای دادمان حس رفاقت و همدلی بیشتری پیدا کردم و از ایشان بابت همه حمایت‌هایشان سپاسگزارم.

وی در ادامه افزود: در مدت فعالیت در سپهر سوره هنر، تلاش کردیم تولیدات حوزه هنری در بخش هنری را به رسانه ببریم و تقریبا تمام تولیدات جز یک مورد، همگی پخش و دیده شد.

محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، نیز در این مراسم با تشکر از زحمات مدیرانی که مراسم تکریم آن‌ها برگزار شد، در سخنانی گفت: همانطور که استاد سرهنگی فرمودند بحث «دفتر هنر و ادبیات اسارت» سال هاست که مطرح است، تا اینکه سرانجام قرار شد این ظرفیت جدید در بحث ادبیات پایداری به ظرفیت‌های موجود حوزه هنری اضافه شود و مقرر شد که آقای ساسان ناطق این مسئولیت را برعهده بگیرند اما ازهمان ابتدا این سئوال مطرح بود که جای خالی ایشان در دفتر ادبیات داستانی چگونه پر شود که بعد از حضور آقای دانشگر این دغدغه برطرف شد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در زمینه ادبیات داستانی و استفاده از استعدادهای بکر، خلاق و هنرمند در سراسر کشور باعث می‌شود تجدید حیاتی در ادبیات داستانی داشته باشیم که امیدواریم با حضور آقای دانشگر به مرحله اجرا برسد.

رئیس حوزه هنری در بخش دوم سخنانش افزود: در شش ماهه اول حضور در حوزه هنری به این نتیجه رسیده بودیم که «اداره کل روابط عمومی» و «مجموعه سپهر سوره هنر» ماموریت‌های نزدیک به هم و مشابهی دارند اما دو بخش متفاوت برایشان تدبیر شده است که آنچه در این آیین سنگرسپاری صورت می‌گیرد یکی شدن این دو واحد سازمانی است.

دادمان در ادامه با تقدیر از زحمات مدیران قبلی روابط عمومی و موسسه سپهر سوره هنر گفت: مجموعه سپهر سوره هنر، برگزاری محافل را برعهده داشته و در این دو سه سال ماموریت ضریب رسانه‌ای دادن به کارهای حوزه به وظایفش اضافه شد، روابط عمومی نیز وظیفه ایجاد جریان رسانه‌ای و ساخت تصویر رسانه‌ای از نشان ها، نام‌های ماندگار، افراد موثر، هنرمندان، اساتید و ارتباط با مخاطبان عام و خاص حوزه هنری را برعهده داشت که بحث‌های مفصلی صورت گرفت، سرانجام این تصمیم گرفته شد که این دو مجموعه یکی بشوند و یک تیم کاری با حفظ ظرفیت‌هایی که در مجموعه سپهر سوره هنر و روابط عمومی شکل گرفته است، مسئولیت را برعهده بگیرد. در پایان این مراسم، احکام مدیران جدید به آن‌ها تقدیم و از زحمات مدیران سابق تقدیر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالاری: «جشنواره ملی موسیقی جوان» آینده نگری و آینده پژوهی موسیقی ایران را رقم می زند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه یکشنبه بیست و پنجم تیر سال جاری در قالب یک رویداد آنلاین پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در قالب یک رویداد آنلاین شامگاه یکشنبه بیست و پنجم تیر ماه با معرفی نفرات برگزیده برگزار و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم فاطمه آل عباس مجری برنامه پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شانزدهمین جشنواره موسیقی جوان را قرائت کرد.

ایجاد افق های روشن در امیدآفرینی و کشف استعدادهای نهفته موسیقی

در این پیام آمده است: رشد و تعالی حرکت فرهنگی در سرزمین پهناور ایران اسلامی از گذشته تا امروز، با هنر موسیقی و با عزم و همت هنرمندان پیشکسوت در کنار اشتیاق جوانان برای آموزش و فراگیری این هنر برآمده از فطرت و نهاد آدمی، در تعامل با جامعه و جهان پیرامون، در جان نسل های مختلف تداوم و جریان داشته است و امروز شاهد پیشرفت و بالندگی آن در جای جای این مرز و بوم هستیم. هنرمندان جوان ما بعنوان آینده سازان کشور عزیزمان با استعدادهای بی شمار و توانمندی هایشان همواره برخوردار از ویژگی هایی چون عشق، شور، طراوت و پاکی هستند که همین مهم با بهره مندی و همنشینی در کنار استادان و بزرگان موسیقی بعنوان میراث داران این هنر کهن، بهترین نگاهبانان در جهت پاسداشت، حفظ و تجلی پیشرفت آینده ی موسیقی ایران به شمار می روند.

در این مسیر و در گام شانزدهم، جشنواره ملی موسیقی جوان بعنوان رویدادی تخصصی و آموزش محور با همراهی و پشتیبانی دلسوزانه و دغدغه مندانه استادان پیشکسوت، داوران و هنرمندان ارجمندش، همواره در مسیر رشد و تعالی قدم برداشته و توانسته است افق های روشنی در امیدآفرینی و کشف استعدادهای نهفته موسیقی اصیل دستگاهی، نواحی و کلاسیک با ایجاد یک بستر مساوی و برابر برای تمامی شرکت کنندگان ایجاد کند. حضور هنرمندان جوان و نوجوان در این جشنواره در سنین گوناگون، با قومیت ها و گویش های مختلف در پهنه ای به وسعت ایران، بیانگر توانمندی نقش هنر موسیقی در وحدت افزایی و ایجاد همدلی و همبستگی و قوام بخش فرهنگ و هنر این مرز و بوم بوده و امید می رود جایگاه قابل اتکای آن به پشتوانه ی پیشینه ی درخشانش، پایدار و استوار بماند.

در پایان از حضور استادان پیشکسوت، هیأت داوران و شرکت کنندگان در شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صمیمانه قدردانی می کنم و تلاش دبیر محترم جشنواره و همکارانم در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امور موسیقی و انجمن موسیقی ایران که در این دوره از جشنواره همراهی و همکاری داشته اند، ارج نهاده و برای نوجوانان و جوانان حاضر در این رویداد ارزشمند هنری بعنوان آینده سازان ایران اسلامی از خدای متعال آرزوی توفیق دارم.

برگزیدگان دوره شانزدهم جشنواره موسیقی جوان چند هنرمند بودند؟

پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ به جشنواره، حمیدرضا اردلان دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سخنانی ضمن قدردانی از همراهی و مساعدت مدیران دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران در برگزاری این رویداد مهم موسیقایی گفت: ازکودکان، نوجوانان و جوانان موسیقی دان کشور برای حضور در این جشنواره قدردانی می کنم، همچنین تشکر ویژه از موسیقی دانان مبرز ایرانی که در مقام داوری به برپایی این رویداد کمک کردند.

دبیر جشنواره در ادامه با ارائه آماری از بخش های مختلف جشنواره افزود: امسال به طور کلی ۱۷۹۲ نفر متقاضی حضور در این رویداد شدند که از این میان ۶۵۲ نفرخانم و۱۱۴۰ نفر آقا بودند.

اردلان گفت: در این دوره جشنواره ۸۵ داور در ۳ مرحله تعیین رپورتوارها، مرحله اول، دوم داوری و همچنین در بخش عملی جشنواره ۶۸ داور حضور داشتند. طبق سنوات گذشته این جشنواره در ۳ بخش موسیقی نواحی، موسیقی ردیف دستگاهی وموسیقی کلاسیک برگزار شد.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی نواحی، ۴۰۳ متقاضی از ۲۱ منطقه در ۱۰۰ شاخه سازی و آوازی با حضور ۲۳ داور، شرکت کردند. در بخش موسیقی دستگاهی ۱۱۱۲ متقاضی در ۱۲ شاخه آوازی و سازی، آهنگ سازی و حفظ کل ردیف با حضور ۳۰ داور شرکت داشتند. لازم به ذکر است امسال پیانو و ویولن ایرانی به این رشته ها اضافه شد. این بخش توانست با تکیه بر اصالت ها و روش های موسیقی اصیل ردیف دستگاهی به یک کیفیت مناسبی دست بیدا کند. بخش موسیقی کلاسیک با ۲۷۷ متقاضی در ۱۲ شاخه وحضور ۱۵ داور برگزار شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ۳۱۳ نفر برگزیده شدند که ازین تعداد ۱۹۲ نفر در بخش موسیقی نواحی که بصورت تک مرحله ای برگزار شد و ۹۳ نفر در بخش موسیقی دستگاهی و ۲۸ نفر در بخش موسیقی کلاسیک برگزیده شدند که از این تعداد۷۶ خانم و ۲۳۷ آقا هستند.

اردلان درباره راهبردهای هفدهمین جشنواره موسیقی جوان، گفت: با مشورت بسیاری از داوران و مسئولان در نظر داریم که جشنواره هفدهم موسیقی جوان به صورت تک مرحله ای تحت عنوان آزمون ملی موسیقی جوان، برگزار شود تا با اهداف تداوم رفتار موسیقایی برگزیدگان و ایجاد نسبت هایی میان برندگان و جامعه موسیقی به تعاریف جدیدی در جهت گسترده کردن جشنواره دست یابیم.

جشنواره آینده نگری و آینده پژوهی موسیقی ایران را رقم می زند

در ادامه این مراسم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: خوشحالیم که این جشنواره دوره ی دیگری را با افتخار سپری کرد. از مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر جشنواره و همه همکارانی که در این دوره زحمت کشیدند علی الخصوص اساتیدی که زحمت داوری را بعهده گرفتند تشکر می کنم.

معاون امور هنری افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان فقط در فرم جوان نیست بلکه در اجراها و محتوا هم جوانی در آن موج می زند. گاهی اوقات زمانی که از موسیقی جوان صحبت می کنیم گمان شنوندگان و بییندگان این است که فقط سن و سال هنرمندانی که در عرصه موسیقی جشنواره حضور پیدا می کنند جوان هستند در حالی که فرم های اجرایی و کارهای ارائه شده نیز تماما دارای جوانی، طراوت و نوظهور بودن هستند که این از مزایای مهم این جشنواره است.

سالاری ادامه داد: لازم است که بدانیم این جشنواره آینده نگری و آینده پژوهی موسیقی ایران را رقم می زند و این هنرمندانی که در این جشنواره چهره می شوند در آینده اساتید برجسته ای خواهند شد که بار امانت موسیقی فرهیختگانی ایران را بر دوش خواهند کشید.

برگزیدگان جشنواره آینده ساز و ادامه دهنده راه بزرگان موسیقی

بعد از صحبت های معاون هنری وزیر فرهنگ، محمد اله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی در سخنانی گفت: امسال هم توفیق رفیق و یار جشنواره بود و شاهد حضور حداکثری اساتید برجسته و مبرز حوزه موسیقی در جشنواره ملی موسیقی جوان بودیم.

اله یاری افزود: تعداد علاقه مندان و شرکت کنندگان جوان جشنواره نیز شکرخدا قابل توجه بود و از این جهت در این جشنواره هم شاهد حضور پویای جوانان و همچنین حضور اساتیدی که جوانان آهنگساز، نوازنده و موسیقی دان تمایل داشتند کارهایشان توسط این هیئت داوری دیده شود و نقاط ضعف و اشکال به آنها گفته شود.

وی عنوان کرد: واقعیت این است در کشورمان نیازمند این هستیم جوانان علاقه مندی را که در حوزه های مختلفی همچون موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و حفظ ردیف فعالیت می کنند، شناسایی کنیم. هر ساله بعد از این آزمون ملی این نفرات برجسته به کشور، دولت، مسئولین و حوزه های نخبه پروری معرفی شوند.

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به اینکه جشنواره ملی موسیقی جوان، یک فرآیند درست بدون تبلیغات کاذب در حوزه استعدادیابی است، گفت: امیدوارم برگزیدگان جشنواره که بعنوان ذخیره های ارزشمندی در هر حوزه موضوعی موسیقی فعالیت می کنند، آینده ساز و ادامه دهنده راه بزرگان موسیقی برای این مرز و بوم باشند. همچنین در زمینه تمدن سازی و فرهنگ سازی کمک کنند به آنچه که تا به امروز از گذشتگان به ارث رسیده است به دست این جوانان به آیندگان ارث برسد و ما ذخایر ارزشمندی فرهنگی و هنری مان را همچنان شناسایی، تکثیر و تولید کنیم و برای آیندگان به ارث بگذاریم.

اله یاری با بیان اینکه در مقام وظیفه شناسی باید تشکر کنم از دبیر پیشین جشنواره موسیقی جوان، که چندین دوره زحمت برگزاری جشنواره را بر عهده داشتند، گفت: از دبیر فعلی جشنواره که امسال برای اولین سال مسئولیت کار را بر عهده داشتند و از همکاران عزیزم در انجمن موسیقی ایران که به عنوان بازوی اجرایی و برنامه ریزی هر ساله زحمت تدارک و برگزاری این جشنواره را بر عهده دارند تشکر می کنم.

جشنواره ملی موسیقی جوان تولید کننده و زایا است

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با پخش چند تک نوازی از برگزیدگان بخش های مختلف و صحبت های سعید تهرانی زاده به عنوان نماینده هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی به شرح زیر ادامه یافت.

تهرانی زاده گفت: باتوجه به اینکه در چند دوره جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان داور حضور داشتم، هر سال متوجه شدم که کیفیت نوازندگی ها نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

وی افزود: جشنواره ملی موسیقی جوان مستقیما بر روی کیفیت موسیقی ۲۰ سال دیگر تاثیر می گذارد. جشنواره موسیقی جوان تولید کننده و زایا است، بیشتر موزیسین هایی که در هر بخشی می خواهند سال های آینده حضور داشته باشند و ادامه بدهند از بین جوانان شرکت کننده در این جشنواره انتخاب و رشد می کنند. به هر ترتیب جشنواره موسیقی جوان بسیار مهم است، این رویداد با تمامی جشنواره هایی که در ایران انجام می شود متفاوت است.

استاد دوتارنواز خراسانی تصریح کرد: زمانی که در دهه ی شصت تا اوایل دهه هفتاد در جشنواره فجر شرکت می کردم به مدت یک هفته در آنجا حضور داشتیم و امکانات بیشتری در اختیارمان قرار می دادند در صورتی که برای جشنواره موسیقی جوان به قدری عرصه تنگ شده که یک جوانی که از آن سوی کشور صبح به تهران می رسد، بعد از اجرا به شهر خودش بازمی گردد که امسال این مورد باتوجه به مدل برگزاری جشنواره حذف شد. به نظرم به این موضوع باید بیشتر توجه شود و برای شرکت کنندگان محل اقامتی برای یک شب در تهران در نظر گرفته شود.

جشنواره ای که جشنواره نیست؛ آزمون است

در ادامه این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و نماینده هیئت دوران در بخش موسیقی دستگاهی گفت: بهتر است به جشنواره آزمون بگوییم، این جشنواره یک ظرفیت یگانه است که می تواند بسیار تاثیرگزار باشد و تا حدی هم بوده و قطعا بین نوجوانان و جوانان در تمام رشته های موسیقی حائز اهمیت است و می تواند بستری برای برگزیده گان جشنواره جهت اتصال آنها به بدنه ی فعال موسیقی کشور محیا کرد تا به تولید و اجرا برسند و این امربسیار بیش از پیش تاثیرگذارخواهد بود و نوجوانان و جوانان را به حضور در جشنواره تشویق می کند.

وی تصریح کرد: همانطور که در دهه ی پنجاه آزمون “باربَد” را داشتیم و بسیاری از چهره های شاخص موسیقی امروز از برگزیدگان باربد هستند. آن سال ها رادیو رسانه غالب و فراگیری بود که در کنار این آزمون به معرفی و فعالیت آنها کمک کرد. بسترهای زیادی وجود دارد و اگر اراده و تمهیدی برای این مسئله اندیشیده شود بسیار تاثیرگذار خواهد.

نوربخش افزود: هر ساله جوانان جنب و جوشی برای آمدن به این آزمون دارند. برگزیدگان این جشنواره عنوان منتخبی خود را یک افتخار پررنگ در سابقه شان می دانند و این برگزیده شدن برایشان حائز اهمیت است.

معیارهای فنی جشنواره موسیقی جوان تغییر کرد

مرجان قنبری مهر بعنوان آخرین سخنران و نماینده هیئت داوران در بخش موسیقی کلاسیک، در آئین اختتامیه این جشنواره گفت: جشنوراه ملی موسیقی جوان در طی سال ها رشد خوبی داشته و شاهد تغییر معیارهای سنی و افزایش توانایی های شرکت کنندگان بودیم که این موضوع برایم خوشایند و امیدوارکننده بود.

قنبری مهر درباره حفظ و نگهداری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: باید کمی بر روی اجراهای عمومی تکیه شود به این معنا که به جوانان فرصتی داده شود تا آنچه که با زحمات بسیار در سال ها به دست آوردند را عرضه کنند. نهایت خاص یک هنرمند شناخته شدن است که توسط مردم دیده و شنیده شود بنابراین اجرای زنده خوب است.

در بخش پایانی مراسم هم برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع