X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

ادامه اکران‌های جشنواره‌ای «سگ‌ها دیشب نخوابیدند»/ فعلاً بیکارم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: مدتی است که فعالیت خاصی ندارم و شرایط سینما به گونه‌ای است که بازار در اختیار جنسی از فیلم‌ها قرار دارد که من علاقه‌ای به آن‌ها ندارم و سرمایه‌گذاران هم بیشتر علاقه به سرمایه روی همین جنس کارها دارند که البته حق هم دارند.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه تولید و به‌خصوص دستمزد بازیگران، با هزینه شخصی هم نمی‌توان فیلم ساخت و به همین دلیل فعلاً پروژه تازه‌ای ندارم. دو فیلم هم از قبل دارم که هنوز اکران نشده است. یکی فیلم «خون خدا» ساخته مرتضی‌علی عباس‌میرزایی است و یکی دیگر هم فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» ساخته رامین رسولی که البته این دومی را از ابتدا برای اکران در ایران نساختیم.

حقیقی توضیح داد: فیلم رامین رسولی اساساً داستانش در افغانستان می‌گذرد. فیلم هم محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان است که قصد اکران آن در داخل کشور را ندارم. مگر اینکه بخواهیم به‌صورت محدود در گروه هنروتجربه اکران کنیم. در کشور افغانستان هم که اساساً سالنی برای اکران وجود ندارد. فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» فعلاً در حال حضور در جشنواره‌های جهانی است. فیلم روایتی علیه طالبان دارد و امروز در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل مسائل دیپلماتیک مجبور به پذیرش این گروه شده‌اند. البته در خارج از چارچوب‌ها دیپلماتیک، بعید است از منظر فکری کسی بتواند این گروه را تأیید کند، به همین دلیل هم اکران‌های محفلی و جشنواره‌ای این فیلم با واکنش‌های منفی مواجه نمی‌شود.

این تهیه‌کننده افزود: در کنار حضورهای جشنواره‌ای در تلاش هستیم در یکی دو کشور که افغانستانی‌ها در آن‌ها حضور پررنگ‌تری دارند هم فیلم را اکران کنیم. البته این اکران‌ها هم به‌معنای اکران گسترده در چندین سالن نیست و صرفاً منظور نمایش‌های محدود است.

وی درباره شرایط نامناسب عرضه این فیلم هم گفت: تولید فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» درست در مقطعی تمام شد که کرونا شروع شد و عرضه آن تحت تأثیر قرار گرفت. البته در فرآیند حضور فیلم در جشنواره‌ها اختلال چندانی به‌وجود نیامد و در حال حاضر هم این حضورهای جشنواره‌ای ادامه دارد و اتفاق‌های بدی هم برای آن نیفتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره «حوا» اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره، دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» در آستانه برگزاری از دریافت آثاری از ۲۳ کشور و حضور مهمانانی از ۱۴ کشور در این جشنواره خبر داد.

مجموع ۳۵۰ عنوان فیلم ارسال شده به بخش بین‌الملل نخستین جشنواره فیلم «حوا» در قالب‌های فیلم بلند سینمایی، مستند و فیلم کوتاه از کشورهایی چون ایتالیا، ایرلند، قرقیزستان، بلژیک، چین، تایوان، لبنان، هند، آرژانتین، ترکیه، سوریه، مقدونیه، روسیه، صربستان، دانمارک، مجارستان، ارمنستان، لیتوانی، اتریش، اسپانیا، تاجیکستان و… در این رویداد حضور دارند.

همچنین مهمانان بخش بین‌الملل نیز شامل جمعی از فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و چهره‌های فرهنگی و هنری از ۱۴ کشور قرقیزستان، لبنان، ارمنستان، عراق، سوئیس، بوسنی و هرزگوین، بنگلادش، تاجیکستان، چین، مغولستان، ایتالیا، قزاقستان، روسیه، هند در نخستین جشنواره فیلم‌حوا حضور پیدا خواهند کرد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رحم اجاره‌ای» فقط سوژه طبقات پایین نیست/ «سیاه دیدن» پز دارد؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه هنر-زهرا منصوری: در همین سال‌هایی که سینمای بلند داستانی ایران شرایط چندان ایده‌آلی را در جذب مخاطب و فروش در گیشه تجربه نمی‌کند و فرآیند عرضه محصولات نمایشی در آستانه ورود به دورانی تازه به‌واسطه فراگیر شدن بسترهای عرضه جدید در فضای مجازی قرار دارد، «سینمای کوتاه ایران» انگیزه بالایی برای یافتن مخاطبانی تازه برای خود دارد.

«فیلم کوتاه» یکی از محصولات بصری مهم و جریان‌ساز در دنیای جدید محسوب می‌شود و به همین دلیل دیگر به‌سختی می‌توان تولیدات این حوزه را نادیده گرفت.

به همین منظور سرویس هنر خبرگزاری مهر تلاش دارد با سرفصل ثابت «هر هفته یک فیلم کوتاه در مهر» به معرفی بخشی از تولیدات «سینمای کوتاه ایران» در قالب گفتگو با عوامل این آثار بپردازد.

فیلم کوتاه «هماتوم» سی‌امین فیلم‌کوتاهی است که در قالب این سلسله گفتگو میزبان عواملش بودیم.

«هماتوم» داستانی غیرمنتظره با محوریت سوژه رحم اجاره‌ای دارد که پیش‌تر سینماگران دیگری هم به آن پرداخته بودند اما این فیلم تلاش دارد داستان خانواده‌ای را روایت کند که در معرض آسیب‌های این پدیده قرار گرفته‌اند.

آنچه می‌خوانید حاصل گفتگوی خبرگزاری مهر با علی رفتاری فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم کوتاه «هماتوم» است.

* سوژه رحم اجاره‌ای از آن سوژه‌هایی است که پیش‌تر هم سینماگرانی سراغ آن رفته بودند. چه شد که شما هم تصمیم گرفتید برای اولین فیلم کوتاه خودتان در مقام کارگردان، سراغ این سوژه بروید و چه حرف تازه‌ای داشتید؟

واقعیت این است که برخلاف شما که می‌گوئید پیش‌تر فیلم‌هایی درباره این سوژه دیده بودید، من تا زمانی که به دلیلی با یک پزشک زنان آشنا نشدم، چندان در جریان این موضوع نبودم و فیلمی هم طبیعتاً درباره آن ندیده بودم. پیش تولید این فیلم مربوط به اسفند ۱۴۰۱ بود و تولید آن تا بهار ۱۴۰۲ طول کشید. تحقیقاتی که من در این موضوع داشتم هم مربوط به همان بهمن و اسفند ۱۴۰۱ بود. قبل از آن واقعاً خیلی به این موضوع فکر نکرده بودم.

* فیلم «تمشک» از سامان سالور و یا «بی‌مادر» از سیدمرتضی فاطمی در همین جشنواره دو سال پیش، همین موضوع را طرح می‌کردند.

این فیلم‌ها را هم ندیده بودم. تنها فیلمی که شاید کمی به این فضا نزدیک بود و دیدم، فیلم «مجبوریم» از رضا درمیشیان بود.

* اتفاقاً بخش‌هایی از فیلم‌تان کاملاً حس و حال فیلم درمیشیان را دارد!

علاقه‌مندم بدانم کدام بخش‌های فیلم. ولی فیلم‌های دیگر را ندیده بودم و وقتی با موضوع آشنا شدم شروع به تحقیق درباره آن کردم. در مسیر همین تحقیقات هم متوجه شدم موضوع خیلی پیچیده‌تر از آن است که فکر کنیم افراد صرفاً به دلیل فقر تن به چنین فرآیندی می‌دهند. با دو بیمارستان یکی در شمال شهر و یکی در جنوب شهر آشنا شدم که طی همین آشنایی‌ها بود که فهمیدم قصه‌های مربوط به رحم اجاره‌ای را تنها نمی‌توان درام مربوط به طبقه ضعیف دانست. ماجرا گسترده‌تر از این‌هاست.

«رحم اجاره‌ای» فقط سوژه طبقات پایین نیست/ «سیاه دیدن» پز دارد؟

با تعدادی از زوج‌های متمول مواجه شدم که زن و یا مرد به دلیل آنکه نمی‌خواهند فرم بدن زن به‌واسطه زایمان به هم بریزد، سراغ اجاره رحم می‌روند! در بیمارستان معمولی شهر، صحبت از ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای قیمت اجاره رحم بود و در بیمارستان بالای شهر حتی رقم ۲.۵ میلیارد تومان هم مطرح می‌شد! در میان آن‌هایی که در بیمارستان بالای شهر دنبال رحم اجاره‌ای می‌گردند، مواردی مانند اینکه دختری که قرار است بچه آن‌ها را به‌دنیا بیاورد، چه برادر و خواهری دارد، کدام دانشگاه درس می‌خواند، بهره هوشی‌اش چقدر است و یا حتی رنگ چشم و پوستش چیست هم مهم و تعیین‌کننده است! خیلی از حواشی هم با امضای قرارداد تمام نمی‌شود و تا روز به دنیا آمدن فرزند هم ادامه دارد.

* از این یافته‌ها، چگونه به ایده فیلم «هماتوم» رسیدید؟

من قرار بود تئاتری را کار کنم که شرایط کرونا اجازه آن را نداد. من فعالیتم را از تئاتر آغاز کردم و دستیار دکتر علی رفیعی بودم. تا قبل از ساخت این فیلم هم کماکان علاقه داشتم که تئاترم را کار کنم اما احساس می‌کنم دیگر شرایطش مهیا نمی‌شود. موضوع تئاتری که می‌خواستم کار کنم، درباره یک پدر دیکتاتور بود. همان این پدر دیکتاتور با این ایده مرتبط با رحم اجاره‌ای با هم تلفیق شد و ایده «هماتوم» شکل گرفت. پدری که فرزندانش را مجبور به کارهایی می‌کند، که آن‌ها دوست ندارند.

با تعدادی از زوج‌های متمول مواجه شدم که زن و یا مرد به دلیل آنکه نمی‌خواهند فرم بدن زن به‌واسطه زایمان به هم بریزد، سراغ اجاره رحم می‌روند! در بیمارستان معمولی شهر، صحبت از ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای قیمت اجاره رحم بود و در بیمارستان بالای شهر حتی رقم ۲.۵ میلیارد تومان هم مطرح می‌شد!

* یک خط داستانی هم در فیلم بود درباره خانواده‌هایی که ممکن است در مراحل پایانی به دنیا آمدن فرزندشان در رحم فردی دیگر، پشیمان شوند و به هر دلیلی او را با فرزندی که در راه دارد، رها کنند. این اتفاق بسیار وحشتناک و دردناک است که یکی از نکات متمایز در فیلم شما به نسبت فیلم‌های دیگر مرتبط با این موضوع محسوب می‌شود.

این موارد در واقعیت هم وجود دارد. ما هیچ قانون مستقیمی درباره رحم اجاره‌ای نداریم و تنها در ماده ۱۰ قانون مدنی موضوعی تحت عنوان «هدیه جنین» مطرح شده است. به همین دلیل می‌توان گفت قانون در این زمینه تقریباً سکوت کرده است. به دلیل هم نبود قانون هم قرارداد محکمی برای تعهد دو طرف ماجرا وجود ندارد. این در حالی است که تمام مراجع ما درباره این موضوع فتوا صادر کرده‌اند و مشکلی برای تدوین قانون در این زمینه وجود ندارد.

* خیلی از مصادیقی که به‌صورت داستانی در فیلم «هماتوم» سراغ آن رفته‌اید به نظر خیلی نادر می‌آید و آنچنان نمونه‌های متعددی نمی‌توان برای آن پیدا کرد. چرا چنین موقعیت‌هایی را دستمایه فیلم کردید؟

شاید برخی از این موارد از نگاه ما خاص و مشکل‌ساز باشد اما وقتی سراغ پزشکان بخش زنان و زایمان در بیمارستان‌ها بروید، می‌بینید که آنقدر از این موضوعات دیده‌اند که برای‌شان عادی شده است. ما هم در طیف مذهبی جامعه افرادی را داریم که سراغ رحم اجاره‌ای می‌روند و هم در طیف غیرمذهبی. هر کدام از این‌ها هم با تفکری که دارند مواجهه متفاوتی با این موضوع دارند و می‌توانند داستان‌های متفاوتی داشته باشند.

* یکی از نکاتی که من را از فیلم «هماتوم» دور می‌کند، حجم سیاهی و مصیبتی است که در آن برای یک خانواده ترسیم می‌شود. این همان وجه شباهتی است که گفتم فیلم با «مجبوریم» دارد. آنجا هم همه چیز از هم پاشیده و سیاه تصویر شده است. هیچ جز سالمی در روایت وجود ندارد. این حجم از پالس منفی در داستان چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ واقعاً این کاراکترها به‌خصوص شخصیت اصلی چه اجباری برای بروز این رفتارها و تصمیمات دارند؟

من معتقدم جایی یک رفتار دراماتیک می‌شود که کاراکتر هیچ اجباری برای آن نداشته باشد. اینکه فردی مجبور نباشد و دست به کاری بزند آن را به‌شدت دراماتیک می‌کند.

«رحم اجاره‌ای» فقط سوژه طبقات پایین نیست/ «سیاه دیدن» پز دارد؟

* اما نمی‌توان گفت هیچ انگیزه‌ای هم لازم ندارد. طبیعتاً هر شخصیتی در هر داستانی برای رفتارش باید انگیزه مشخصی داشته باشد.

شخصیت فیلم من انگیزه مالی دارد. آیا این مشخص نیست؟

* خانه‌ای که در فیلم می‌بینیم و مختصات زندگی این خانواده اصلاً نشانی از نیاز مالی ندارد. از نظر رفتاری هم کاراکتر اصلی هیچ نشانه‌ای از فرد طماع و زیاده‌خواه ندارد که بخواهم با این ویژگی‌ها انگیزه مالی‌اش را توجیه کنم!

اتفاقاً علیرضا ثانی‌فر و بهناز جعفری به‌عنوان بازیگران اصلی فیلم خیلی اصرار داشتند که من این کاراکتر را به‌صورت تیپیکال یک معتاد یا به‌شدت فقیر تصویر کنیم اما واقعاً نمی‌خواستم این شخصیت این اندازه تیپیکال باشد. نمی‌خواستم او این تصمیم‌ها را از سر اجبار شرایطش بگیرد.

استادی دارم که وقتی فیلم «هماتوم» را دید خیلی از آن تعریف کرد، اما در انتهای صحبت‌هایش گفت، چرا اینقدر فیلمت سیاه است!؟ این استاد گفت، دلم برای شما می‌سوزد که چنین نگاهی دارید و اینگونه فکر می‌کنید. واقعاً هم خودم جوابی برای این سوال ندارم که چرا اینقدر فیلم‌های ما سیاه است

* بپذیرید که ساختار جامعه ایرانی هنوز ساختار سنتی و اخلاقی است و خیلی از این قبیل ایده‌ها در آن قابل بازتعریف نیست، حتی اگر مصادیق واقعی هم داشته باشد.

من استادی دارم که وقتی فیلم «هماتوم» را دید خیلی از آن تعریف کرد. او واقعاً آدم معتبری برای من است که واقعاً از فیلم تعریف کرد، اما در انتهای صحبت‌هایش گفت، چرا اینقدر فیلمت سیاه است!؟ این استاد گفت، دلم برای شما می‌سوزد که چنین نگاهی دارید و اینگونه فکر می‌کنید. واقعاً هم خودم جوابی برای این سوال ندارم که چرا اینقدر فیلم‌های ما سیاه است. انگار این «سیاهی» گاهی برای‌مان تبدیل به یک پز هم می‌شود! قطعاً ولی این اتفاق، حال‌مان را خوب نمی‌کند. اینکه چرا این «سیاهی» برای برخی از ما تبدیل به یک پز شده موضوع قابل بررسی‌ای است.

* یکی از ویژگی‌های «هماتوم» به‌عنوان تجربه اول یک فیلمساز، ترکیب حرفه‌ای عوامل آن است. چطور توانستید اعتماد این گروه به‌ویژه بازیگران اصلی را برای این همکاری جلب کنید؟

به دلیل تجربه‌ای که در تئاتر داشتم این دوستان در حقم لطف داشتند و همراه شدند. من در دو نمایش «خانه برناردا آلبا» به عنوان دستیار و «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» به عنوان مدیر صحنه در کنار دکتر رفیعی حضور داشتم در حالی که فقط ۲۶ سال دارم.

* در این سن و سال واقعاً تجربه‌های ارزشمندی محسوب می‌شود.

کار کردن با دکتر رفیعی بسیار سخت است و واقعاً آدم در کار حرفه‌ای پوست کلفت می‌شود. درباره بازیگران هم علیرضا ثانی‌فر و بهناز جعفری وقتی فیلمنامه را خواندند آن را دوست داشتند و حضور در کار را پذیرفتند. بهناز جعفری قرار بود دو سال قبل‌تر در یک تئاتر با من همکاری داشته باشد که آن سابقه هم در این همکاری بی‌تأثیر نبود. با علیرضا ثانی‌فر هم پیش‌تر قرار بود در یک فیلم کوتاه دیگر همکاری داشته باشیم که با او خیلی رفیق شدم و همراهی‌اش در این فیلم واقعاً به من کمک کرد. وحید ابراهیمی هم به‌عنوان دوست و رفیق نزدیکم فیلمبرداری کار را انجام داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های راه‌یافته به سه بخش اصلی جشنواره «حوا» اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌حوا، دبیرخانه این رویداد در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا فهرست فیلم‌های سه بخش بلند داستانی، کوتاه داستانی و مستند را منتشر کرد.

فهرست آثار راه‌یافته به این بخش‌ها به شرح زیر است؛

فیلم‌های بلند داستانی

۱) «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و تهیه‌کنندگی سیدمجتبی طباطبایی و جعفر ادیب

۲) «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی و بنیاد سینمایی فارابی

۳) «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نصب

۴) «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ زاده و بنیاد سینمایی فارابی

۵) «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی

۶) «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی

۷) «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری

۸) «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه

۹) «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور

۱۰) «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

۱۱) «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور

۱۲) «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی و بنیاد سینمایی فارابی

فیلم‌های کوتاه داستانی

۱/ «۳۲۳ ماه چند هفته و چند روز» به کارگردانی پیمان فلاح

۲/ «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیب‌زاده

۳/ «اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرید حاجی عباسی

۴/ «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی

۵/ «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت ساز

۶/ «تی یره» به کارگردانی مصطفی مهربان

۷/ «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی

۸/ «گجو» به کارگردانی سینا محمدیان

۹/ «لیلا» به کارگردانی مجتبی اسپنانی

۱۰/ «محافظ» به کارگردانی حسین دارابی

۱۱/ «مرگ پروانه» به کارگردانی سیدمحمد حسین حسینی

۱۲/ «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی

۱۳/ «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی

۱۴/ «یک به توان بی‌نهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی

۱۵/ «یک حلقه معمولی» به کارگردانی نوا رضوانی

فیلم‌های مستند

۱) «کل فاطمه» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری

۲) «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست

۳) «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور

۴) «چشم‌ها و دست‌ها» به کارگردانی پناه برخدا رضایی

۵) «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری

۶) «گالین» به کارگردانی عزت‌الله پروازه

۷) «من کدا هستم» به کارگردانی فرح زارع

۸) «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری

۹) «دیوارهای نخی» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی

۱۰) «مقصد المپیک» به کارگردانی مرسده فلاح‌نژاد و یاسر خمسی

۱۱) «واهگ» به کارگردانی حدیث جان‌بزرگی

۱۲) «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فریماه فرجامی به خانه ابدی بدرقه شد/ ستاره ناکامی که گله نکرد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فریماه فرجامی بازیگر با سابقه و مطرح سینما و تئاتر ایران صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده احترام برومند بود، مرضیه برومند هنرمند شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون و مدیرعامل خانه سینما به عنوان اولین سخنران پشت تریبون حضور پیدا کرد و گفت: نمی‌خواستم اینجا به عنوان سخنران حضور پیدا کنم ولی دوستان گفتند که به عنوان مدیرعامل خانه سینما صحبت کنم و اتفاقاً من نمی‌خواستم به عنوان مدیرعامل خانه سینما صحبت کنم. چه مدیرعامل و خانه سینمایی که مدام عزا برگزار می‌کند؟ پس جشن کو؟

وی ادامه داد: ما فریماه را خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌کردیم و در اوج زیبایی، پختگی و صمیمیت از دست دادیم. فریماه فرجامی خیری از زندگی ندید ولی هیچوقت گله نکرد. فریماه فرجامی هم خواهر و هم ستاره ناکام ما بود که قربانی مناسبات سینمای دهه ۶۰ شد. فرجامی قربانی زیبایی و هنرش شد. وی مدارج ستاره شدن را طی کرد و به دلایلی که نمی‌خواهم آن‌ها را بیان کنم در هاله‌ای از غبار فرو رفت. فریماه فرجامی علیرغم اینکه از دور خیلی پر رمز و راز به نظر می‌رسد، ولی از نزدیک و در دوستی بسیار ساده بود.

برومند با بیان اینکه فریماه فرجامی برای نسل جدید درسی داشت، تصریح کرد: سرگذشت وی باعث شد نسل بعدی دقت بیشتری کند. آن‌ها همیشه کنار مردم بودند. روسری سر کردند و نقش کارگر کارخانه رب را بازی کردند. مقنعه سر کردند و نقش همسر و کارمند را بازی کردند. چادر سر کردند و نقش مادر و همسر شهید را بازی کردند. این‌ها در قلب مردم ستاره هستند. هنرمندان امروز کنار مردم هستند و مناسبات آن‌ها با نهاد قدرت را مردم تعیین می‌کنند. اکثر هنرمندان ما مردمی هستند، ما سیاسی نیستیم و ما را متهم به سیاسی کاری نکنید، ما در کنار مردم هستیم.

طبق گفته احترام برومند قرار بود رخشان بنی‌اعتماد به‌عنوان یکی از سخنرانان مراسم باشد اما وی به دلایلی در مراسم حضور پیدا نکرد.

سپس مسعود فروتن دیگر هنرمند با سابقه نیز به ذکر خاطراتی از همکاری خود با زنده‌یاد فرجامی پرداخت و گفت: چند ماه همکاری در یک پروژه از بهترین‌های زمان‌های زندگی‌ام بود.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر و بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون هم به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، تأکید کرد: فریماه فرجامی سرمایه‌ای بود که از دست دادیم. امیدوارم تراژدی فرجامی برای دیگر هنرمندان رخ ندهد. این تراژدی پایان گرفت.

احترام برومند در این بخش از مراسم به زمان آشنایی خود با فرجامی اشاره کرد و گفت: آشنایی من با فرجامی به سال ۷۰ و نمایش «پیروزی در شیکاگو» برمی‌گشت که فریماه فرجامی و مهدی هاشمی در آن درخشیدند. فریماه مثل هیچکس نبود و از هیچکس تقلید نکرد. در رفتار و گفتارش بی‌نیازی بود که نشأت گرفته از خانواده با شخصیتش بود.

سپس پژمان بازغی رئیس انجمن صنفی بازیگران سینما متن انجمن را قرائت کرد.

در متن انجمن صنفی بازیگران سینما چنین آمده است:

«اوست همیشه زنده

فریماه فرجامی هم رفت. او هنرمند بزرگ، دست نیافتنی و بی تکرار سینمای ایران بود، بازیگرِ شخصیت‌های متنوع و ماندگاری چون «لاله» درخط قرمز؛ «مهندس افجه‌ای» در اجاره نشین‌ها، «مونس» در سرب، «ماه منیر» در مادر، «فروغ الزمان» در پرده آخر، «آفاق» در نرگس؛ بازیگر تحصیل‌کرده و توانای تئاتر ایران، بازیگری که با روح و جان خود هویت ویژه‌ای به شخصیت‌هایی که بازی می‌کرد می‌بخشید، ستاره‌ای درخشان در هنر بازیگری این سرزمین که به دلیل بیماری خیلی زود ما از هنر او بی‌بهره ماندیم و گذشت و رفت تا به سایر مسافران نازنین و از دست رفته این هنر بپیوندد.

خاموشی هر هنرمند بزرگی چون فریماه فرجامی علاوه بر غمی سنگین که بر دل و جان ما می‌نشاند، زمانی ست برای یادآوری اینکه پیش از آنکه دیر شود به داد یکدیگر برسیم؛ یادآوری اینکه حمایت و دلگرمی و یاری، لازمه‌ی بقای هنر و هنرمند است؛ حال این حمایت، حمایت‌های سازمانی و دولتی باشد که حتماً باید باشد … اما بود و نبودش بماند به مجالی دیگر و یا حمایت‌های فردی و انسانی خود ما از یکدیگر… و چه بسا که نیاز به حمایت‌های عاطفی در تنگناهای زندگی بیشتر هم به کار هنرمندان بیاید. پس مراقب هم باشیم، به هر شیوه و شکل که می‌دانیم و می‌توانیم که ناگهان خیلی زود دیر می‌شود.

انجمن صنفی بازیگران سینما از همه اهالی سینما، تئاتر و مردم شریف و هنردوست ایران که با ابراز هم دردی و تاسف در غم از دست دادن فریماه فرجامی عزیز جایگاه والای این هنرمند را یادآور شدند کمال امتنان و سپاس را دارد و نیز تشکری ویژه دارد از همکاران و کسانی که در روزهای سخت بیماری در همه این سال‌ها او را تنها رها نکرده و مونس و یاور مشفق فریماه فرجامی بودند.

در پایان، امیدواریم و وظیفه خود می‌دانیم که بتوانیم به زودی مراسم درخور و شایسته‌ای برای بازیگران و همکاران عزیز از دست رفته اخیر از جمله امین تارخ، محمدعلی کشاورز، پرویز پورحسینی، اسماعیل شنگله، فخری خوروش، شهرام عبدلی، علی سلیمانی، حسام محمودی، اسماعیل سلطانیان و فریماه فرجامی و دیگر یاران سفر کرده برگزار نمائیم.

با مردم ایران، خانواده فرجامی، خانواده سینما و تئاتر و خانواده فرهنگ و هنر ایران مجدداً ابراز همدردی کرده و برای فریماه ِ عزیزمان که همیشه و همواره با زیباترین و آراسته‌ترین تصویرها در خاطر و خاطره‌های جای دارد، پروازی زیبا در آسمان رحمت پروردگار آرزو داریم. مرگ پایان کبوتر نیست. پایان هنر نیست.»

سپس احترام برومند با اشاره به اینکه همه ما روزهای بیماری خواهیم داشت، اظهار کرد: ولی گاهی نسبت به محبت‌هایی که قرار است در این دوران برای هنرمندی که چهره‌ای محبوب و دوست‌داشتنی است انجام دهیم، مراقب باشیم.

در ادامه کلیپی از فریماه فرجامی پخش شد که حاوی تصاویری از نقش‌آفرینی‌های وی بود.

ابوالفضل پورعرب بازیگر مطرح و با سابقه سینما نیز دیگر سخنران مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فریماه فرجامی بود. وی گفت: فرجامی آفاق بود و آفاق رفت، خیلی غمگینانه رفت. قرار نبود اینقدر غریب از بین ما برود. اولین بار است که می‌بینم کسی در مراسم با هنرمندان عکس نمی‌گیرد و این نشان می‌دهد که همه در سوگ این هنرمند نشسته‌اند.

وی ادامه داد: به او گفتم که فریماه چه شده؟ بیمار شده‌ای؟ گفت ابوالفضل نوبت ما شده و من آن موقع نفهمیدم منظورش چیست. به امید اینکه اینقدر داغ نبینیم. از مردم سپاسگزارم و امیدوارم در این شرایط شرمنده مردم نباشیم.

در ادامه قطب‌الدین صادقی کارگردان شناخته شده و با سابقه عرصه تئاتر ایران به ایراد سخنانی پرداخت و متذکر شد: مرگ حق است اما احمقانه است که خودمان به استقبالش برویم. فریماه فرجامی خودش به استقبال مرگ رفت و من نام این کارش را خودتخریبی می‌گذارم. سیاست‌مداران، ورزشکاران و هنرمندان در جامعه تبدیل به باور و فرهنگ عمومی می‌شوند و اگر خودتخریبی کنند به این باور ضربه می‌زنند.

وی تصریح کرد: فریماه فرجامی تمامی ویژگی‌ها و ارزش‌های بازیگری و هنرمندی داشت ولی این خودتخریبی را داشت و دوستان ناجوانمردی نیز او را به این خودتخریبی سوق دادند. یکی از کارهایی که هنرمندان باید انجام دهند این است که در راه حفظ خود، فرهنگ جامعه و ارزش‌های جامعه بکوشند. یکی از بدترین تربیت‌های ما رعایت نکردن سلامت جسم است.

افسانه چهره‌آزاد از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون و دوستان نزدیک فریماه فرجامی نیز در ادامه مراسم و در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: ما همه اینجا جمع شدیم تا با ستاره سینمای ایران وداع کنیم. من افتخار دوستی ۳۰ ساله با فریماه داشتم. فریماه در تنهایی پر نکشید و خانواده مهرشان را از او دریغ نکردند. خانواده نخواستند در موقعیت‌های اجتماعی حضور پیدا کند و ما باید به این خواسته احترام می‌گذاشتیم. فریماه تنها نبود و در خانه خود با آرامش و آسایش زندگی کرد. امیدوارم در بهشت زندگی کند.

در پایان فرهاد فرجامی برادر فریماه فرجامی نیز طی سخنانی کوتاه از خانه سینما، خانه هنرمندان، خانه تئاتر و هنرمندان و حاضران در مراسم سپاسگزاری کرد.

سپس نماز بر پیکر زنده‌یاد فریماه فرجامی اقامه شد و پیکر این هنرمند فقید به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

رضا بابک، مسعود فروتن، علی دهکردی، مرضیه برومند، اصغر همت، حبیب دهقان‌نسب، محمدمهدی عسگرپور، مازیار لرستانی، آزیتا حاجیان، سعید خانی، منوچهر شاهسواری، بهاره رهنما، مجید جعفری، علی پویان، اکرم محمدی، جهانگیر کوثری، رضا درمیشیان، بهناز جعفری، محسن امیریوسفی، مجید توکلی، محمود پاک‌نیت، شهرام گیل‌آبادی، محمد شیری از جمله حاضران در این مراسم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات نخستین جشنواره «حوا» تشریح شد/ سینما و تحکیم خانواده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدیه سادات محور دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در یک نشست رسانه‌ای با همراهی مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره به تشریح جزییات این رویداد پرداخت.

محور در ابتدا ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو و تسلیت بابت درگذشت فریماه فرجامی بازیگر سینما، گفت: پیش‌تر مرحوم سیف اله داد جشنواره‌ای مشابه جشنواره حوا برگزار کرده بود اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد و فراموش شد. حالا این جشنواره مورد استقبال قرار گرفته و شاهد ارسال آثار زیادی هستیم. رویکرد اصلی ما حمایت از خانواده، لزوم شناساندن تصویر زن، بازنمایی زن مسلمان در سینمای ایران و جهان و پرداختن به زن عفیف است. در همین راستا نشست‌های تخصصی هم با محوریت زن و خانواده خواهیم داشت.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش آماری از آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد و معرفی آثار بلند سینمایی، کوتاه داستانی و مستندهای راه یافته به جشنواره، درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل ۱۹ اثر در جشنواره داریم که از کشورهایی نظیر تایوان، عراق و… بوده است. همچنین طول جشنواره ما شاهد اکران آثار در استان‌ها خواهیم بود.

دبیر این رویداد افزود: هفته‌های فیلم‌ها را نیز در کشورهای دیگر خواهیم داشت که از جمله در چین، روسیه، تونس و… به زبان مقصد کارهایی ارائه می‌شود که در این برنامه آثار کشور مقصد و ایران اکران خواهد شد.

محور درباره حمایت سازمان‌ها و نهادها هم توضیح داد: در طول جشنواره از کمک نهادها و سازمان‌های خوبی برخوردار بودیم، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری، سازمان سینمایی، مرکز گسترش، فارابی و… به ما کمک کردند.

سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم در این جلسه درباره برگزاری نشست‌های پژوهشی جشنواره توضیح داد: این جشنواره به خانواده و زنان می‌پردازد. سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد و این موضوع جزو اولویت‌های آن است. در معاونت توسعه هم تحکیم خانواده و نقش زن و مادر جزو اولویت‌های ما بود. در این جشنواره ۶ نشست تخصصی خواهیم داشت که از روز ۱۶ تیرماه تا ۲۰ تیرماه ادامه می‌یابد و با حضور اندیشمندان لبنان، سوریه، تونس و… برگزار خواهد شد.

وی افزود: سعی کردیم از کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و سینما و خانواده را می‌شناسند استفاده کنیم. ما به ۶ عنوان رسیدیم که روی آنها تاکید داریم. مقایسه زن در اسلام و غرب، راه‌کارهای تقویت تحکیم خانواده در فرایند جهانی شدن و ضرورت الگوی خانواده ایرانی اسلامی، بررسی نقش خانواده و زن در جامعه، بررسی وضعیت زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب، بررسی نقش زن در سینمای دفاع مقدس و بررسی نقش و جایگاه خانواده در سینمای ایران عناوین این نشست‌هاست.

محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی مجلس و استان‌های سازمان سینمایی هم درباره برگزاری جشنواره حوا در استان‌ها نیز توضیح داد: دبیر جشنواره ابتکاری به خرج داد و برخلاف برخی جشنواره‌ها که بدون هماهنگی سازمان سینمایی و مدیران ارشاد استانی برگزار شده و محوریت ارشاد را نادیده می‌گیرند اما ما بر اساس درخواست دبیرخانه مرکزی جشنواره مبنی بر اینکه گستره جشنواره از تهران به سمت شهرستان‌ها برود این موضوع را با مدیران کل استان‌ها مطرح کردیم و با توجه به زمینه‌ای که وجود دارد و با توجه به موضوع جشنواره که متمرکز بر مقام زن و خانواده است، این جشنواره مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: غالب جشنواره‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شود و برگزاری جشنواره در تابستان به ویژه در مناطق گرمسیری واقعاً کار سختی است لذا ما اولویت‌بندی کردیم و قرار شد دوره اول جشنواره در ۱۴ استان همزمان با تهران برگزار شود. در این رویداد تمام فیلم‌های منتخب در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا متناسب با ظرفیت استان‌ها به نمایش گذاشته شود. رویکرد جشنواره جریان‌سازی فرهنگی و خاستگاه این جشنواره حرکت فرهنگی است. ما در حوزه سینما در ارشاد آنچه که امکانات و وظیفه داریم استفاده از ابزار خلاق و سینماست. خانواده در فرهنگ ما یک مزیت نسبی و رقابتی است اینکه نتوانیم از غنای فرهنگی خودمان به درستی استفاده کنیم، اشتباه است. غنای فرهنگی مثل یک معدن باید کشف شود. البته در سال اول جشنواره خیلی نمی‌شود حوزه تولید را بالا برد اما امیدوارم دبیرخانه جشنواره به سمت تولید برود به همین ترتیب دو برنامه افتتاحیه و اختتامیه را در استان‌ها هم داریم که در آن از زنان و خانواده‌های موفق قدردانی می‌شود. ما امیدواریم مجموع نشست‌ها به تولیدات ختم شود. بزرگترین خلایی که ما احساس می‌کنیم فیلمنامه است، از آنجایی که حوزه فرهنگ حوزه اقناع است امیدوارم این حوزه جدی گرفته شود.

جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز هم مطرح کرد: از کشورهای ایرلند، فرانسه و … آثاری داریم که از میان آنها ۱۹ فیلم بلند، ۱۲ فیلم مستند و…از این کشورها رسیده است.

سوقندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: ما پنج فیلم را با حمایت جوانی جمعیت و… در سال گذشته تولید کردیم. اینکه ما به سمت تولید مبتنی بر واقعیت و نیاز مخاطب برویم خوب است. وقتی جشنواره رویکرد تولیدی داشته باشد در واقع یک رویکرد جدید را پیگیری کرده است.

قادر آشنا بیان کرد: فرهنگ غرب با فرهنگ ما فاصله زیادی دارد. از کسانی دعوت کردیم که به حوزه تحکیم خانواده معتقد هستند.

محور هم گفت: همه جای جهان به مسأله خانواده اهمیت می‌دهند. نگاه ما به زنان نگاه زن حمایتگر موثر است. مبنای ما رویکرد درستی است که به زنان و خانواده داریم و در تلاش هستیم آن را ترویج دهیم.

محور درباره برگزاری این جشنواره با توجه به حوادث سال گذشته عنوان کرد: موضوع زن و خانواده همیشه برای جامعه ایرانی موضوع مهمی بود و هست. مرحوم آقای داد هم چنین جشنواره‌ای داشتند جشنواره زنان هم در بسیاری از جاهای دنیا وجود دارد. اینکه تلاشی برای تداوم برگزاری جشنواره و تولیدات داریم دلیلی است که به این کار مبادرت کردیم. دغدغه جشنواره و سازمان‌ها این است که حوزه خانواده و زن در تولیدات بازنمایی شود عدم بازنمایی تصویر درست از زن باعث می‌شود تصاویر سلبی پررنگ شود. اگر بازنمایی درست از نقش حمایتگر خانواده و زن کنش‌گر، فعال اجتماعی داشته باشیم آن تصویر نامطلوب در سینما کم‌رنگ می‌شود.

در پایان از پوستر ملی و بین‌المللی این رویداد رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی


مراسم تشییع پیکر فریماه فرجامی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روزی که رفت» اکران می‌شود/نقداثری درباره ویرانی بافت تاریخی مشهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی «پاتوق مستند»، دومین جلسه از فصل جدید برنامه «پاتوق مستند» به نمایش و نقد و بررسی مستند تاریخی «روزی که رفت…» ساخته هادی معصوم‌دوست اختصاص دارد.

این برنامه با اجرای حامد شکیبانیا و با حضور سیدحسین شهرستانی مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و هادی معصوم‌دوست کارگردان مستند روز چهارشنبه ۱۴ تیر ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سینما سپیده برگزار می‌شود.

در خلاصه داستان «روزی که رفت…» آمده است: «بافت تاریخی مشهد رو به ویرانی است. هدایت، مرمت‌گر جوانی است که از پس مرور زندگی خود و خاطرات تاریخی شهر به احیای این بافت تاریخی می‌پردازد.

اولین برنامه فصل جدید «پاتوق مستند» به نمایش و نقد و بررسی مستند «بی‌وتن‌ها» به کارگردانی حسین شمقدری و تهیه‌کنندگی محمدحسن مددی اختصاص داشت.

«پاتوق مستند» از سال ۱۴۰۱ توسط سازمان سینمایی سوره و در راستای هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان مستندسازان و علاقه‌مندان به سینمای مستند، راه‌اندازی شده بود که در فصل جدید با مشارکت مرکز مستند سوره، پخش «رویش» موسسه بهمن سبز، سفیرفیلم و شبکه مستند برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در هیچ حوزه‌ای «روایت پیشرفت» نداشته‌ایم/ جای خالی جاذبه و انگیزه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه اندیشه‌ورزان، پژمان عرب، پژوهشگر، مستندساز و نویسنده در نشست تخصصی «مختصات روایت پیشرفت» با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای، مستندسازان و مدیران اندیشکده‌ها در سالن کنفرانس خانه اندیشه‌ورزان با بیان این‌که باید چگونگی کارکردهای پیشرفت به‌درستی روایت شود، افزود: به‌عنوان مثال بچه‌های مدافع حرم بازتولید کتاب ادبیات مقاومت هستند. جمهوری اسلامی ایران ۲ شاخه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس را روایت کرده است ادبیات انقلاب هم ناظر بر روایت سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ است.

وی، با بیان این‌که تا سال‌های ۶۷ و ۶۸ ادبیات داریم اما خروجی مناسبی نداریم، در ادامه خاطرنشان کرد: باید بیندیشیم ۴۰ سال چه کردیم؟ چندین مجموعه نظیر ستاد نانو، بنیاد توسعه و … به‌عنوان نمونه‌های بارز پیشرفت تجربه‌های خود را مکتوب کردند که همگی در ذیل شاخه‌های علم و فن‌آوری است این موارد نخستین الگونگاری یا روایت داستان واقعی است.

این پژوهشگر، با بیان این‌که از موفق‌ترین نهادهای مردمی جمهوری اسلامی از سال ۵۸ تا ۶۸ جهاد سازندگی است، گفت: این نهاد سبب تحولات عظیمی در بخش عمران، آموزش و … شد که هیچیک از تجارب آن‌ها به‌عنوان نمونه‌های پیشرفت روایت نشد.

عرب، با اشاره به تدوین تاریخ شفاهی نظامی، هسته‌ای و ماهواره‌ای در کشور در ادامه خاطرنشان کرد: ما قصد داریم ۱ تا ۱۰ درصد چگونگی پیشرفت جامعه که نتیجه فعالیت فرزندان خودمان است را روایت کنیم ما حرکتی را آغاز کردیم که این حرکت قابل دیدن است اگر از ۱۰ مشکل بتوانیم ۵ مشکل را روایت کنیم موفق بوده‌ایم.

این پژوهشگر، مستندساز و نویسنده هم با بیان این‌که روایت پیشرفت از دل روایت پیشرفت درمی‌آید، افزود: هم‌زمان یک نقد حاکمیتی و حکمرانی هم وجود دارد، دانش‌بنیان‌ها نمونه بارز دخالت مردم در روایت پیشرفت هستند از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان حدود ۵۰ شرکت، فوق‎العاده عمل کرده‌اند، از این‌رو برای مردمی کردن روایت پیشرفت باید در ابتدا به دانش‌بنیان‌ها توجه کرد کسانی که از بیرون نظاره‌گر هستند، تصویری از این اتفاقات ندارند که ما وظیفه داریم این اتفاقات را به شیوه‌ای ساده، روان و گویا در قالب تولید محتوا یا محصولات فرهنگی روایت کنیم.

به گفته عرب، در خصوص الگوی اسلامی ایرانی کسانی تولید محتوا کردند که کوچک‌ترین تجربه موفقی در این‌باره نداشتند.

روایت پیشرفت به‌مثابه ورزش دو میدانی است

وی، ادامه داد: روایت پیشرفت به‌مثابه ورزش دو میدانی می‌ماند که همه ورزش‌ها را پوشش می‌دهد، روایت پیشرفت حرف نظری و تصویری درباره علم بیرونی می‌دهد. روایت پیشرفت، روایت تجربیات هم‌اکنون است اما در حال‌حاضر درباره یک خلأ کورسوری صحبت می‌کنیم افرادی که درباره پیشرفت صحبت می‌کنند حتی ۵۰ سوژه پیشرفت ندارند.

در ادامه عرب، از این‌که هم‌اکنون در هیچ حوزه‌ای روایت نداریم، انتقاد کرد و با انتقاد از این‌که به‌عنوان مثال از مدیریت شهری تهران هیچ کتابی یا محصول فرهنگی فیلم، مستند و … نداریم، افزود: هم‌اکنون در شورای شهر و در سابقه شهرداری تهران جز چند روایت زرد هیچ روایت پیشرفتی نداریم.

عرب، با بیان این‌که در هیچ حوزه‌ای تجارب حکمرانی و مدیریت ثبت و روایت نشده است، ادامه داد: در بخش آموزش و پرورش میلیون‌ها معلم و استاد در کشور داریم که تجربیات آن‌ها ثبت و روایت نشده است این در حالی است که در دانشگاه هاروارد حتی شرکت آب و فاضلاب یک منطقه درباره تجربیات خود کتاب نوشته است.

در ادامه نشست، پوراسلامی، فعال رسانه‌ای و مستندساز، با بیان این‌که از ابتدای انقلاب وقتی پیشرفتی داشتیم مشخص نکردیم بار این پیشرفت را چه کسی باید تحمل کند؟، افزود: کسی که می‌تواند بار این پیشرفت را بکشد دولت است، دولت تصدی‌گری کرد و کار را به دست گرفت سپس به بخش خصوصی گفته شد برای انجام این کار علیرغم داشتن پول به آمادگی هم نیاز است ضلع سوم هم مردم بودند ما برای روایتگری به یک ایلان ماسک ایرانی برای روایت پیشرفت و به تصویر کشیدن آن نیاز داریم.

این فعال رسانه‌ای، در ادامه خاطرنشان کرد: تا در خصوص روایت پیشرفت، کننده‌کار مشخص نباشد و دولت ریل‌گذاری نکند، نمی‌توان درباره پیشرفت حرفی زد کار را باید به مردم سپرد، خودشان کار را با پول و امکانات پیش می‌برند.

پوراسلامی، یادآور شد: تا زمانی که مشخص نشود بحث پیشرفت کجاست؟ همه مباحث نظری است و در خلأ مطرح می‌شود.

وی، با اعتقاد به این‌که برای روایت پیشرفت باید ثروت داشت، یادآور شد: در این صورت است که در جامعه پیشرفت حاصل می‌شود، اگر ثروت به رسمیت شناخته نشود و مردم به ثروتمند شدن فکر نکنند چشم‌انداز روشنی نخواهیم داشت.

نشست هم‌اندیشی اساتید و پژوهشگران حوزه فرهنگ، رسانه و اهالی قلم و اندیشه با موضوع «مختصات روایتگری پیشرفت»، به همت باشگاه مدافعان اقتصاد مردمی با حمایت بنیاد توسعه فردا و همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با نقشی که فرهادی برایم نوشت دیده شدم/ فکر می‌کنند دوره ما گذشته! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مالک سراج بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: بعد از دو سال وقفه‌ای که در کارهایم داشتم، این روزها مشغول ایفای نقش در سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی هستم که قرار است برای ماه رمضان روی آنتن برود. فیلمبرداری کار به تازگی آغاز شده است.

وی درباره فعالیت‌های سینمایی خود هم گفت: فعلاً کاری در دست ندارد و حضورم در سینما کم‌رنگ‌تر شده است. شاید هم از نگاه برخی اهالی سینما، دوره امثال ما گذشته باشد! البته من هم با واقعیت‌ها کنار می‌آیم و قرار نیست افسرده شوم. متأسفانه در شرایط فعلی برای حضور در تئاتر هم انجام هر کاری نیاز به سرمایه‌های هنگفت دارد که امثال ما از تأمین آن برنمی‌آییم. فضای تئاتر خیلی تجاری شده و افرادی که می‌خواهد کارهای جدی انجام دهند و خودشان بضاعت مالی‌اش را ندارند، در خانه می‌نشینند. مرکز هنرهای نمایشی هم که همیشه کمبود بودجه دارد.

سراج درباره پروژه‌های سینمایی هم گفت: من که اصلاً عادت ندارم برای حضور در پروژه‌ها به افراد رو بیندازم اما احساس می‌کنم در سینما، دوره، دوره دستیارهاست و آن‌ها هستند که باید عوامل و بازیگران را فرابخوانند. دستیارهای جوان‌تر هم که طبیعتاً امثال من را نمی‌شناسند. امیدواریم روزهای بهتری در انتظار همه‌مان باشد.

این بازیگر شاخص فیلم‌های دفاع مقدسی ادامه داد: حضور پررنگ من در فیلم‌های دفاع‌مقدسی مربوط به گذشته خودم می‌شود. خوشبختانه من در تمام هشت سال با لذت در صحنه حضور داشتم و به این حضور هم افتخار می‌کنم. شاید به دلیل همین عقبه است که در کارهای دفاع‌مقدسی بیشتر دیده شدم، وگرنه من یک بازیگرم و طبیعتاً فرقی نمی‌کند در چه فیلم و در چه ژانری حضور داشته باشم. هر نقشی به من بدهند آن را ایفا می‌کنم. در عین حال که خوشحالم با فیلم‌های دفاع‌مقدسی دیده شده‌ام.

وی افزود: من یک بازیگر هستم و فکر می‌کنم اگر کسی برای انتخاب من به‌عنوان بازیگر، تنها در قالب ژانر دفاع‌مقدس مرا ببیند اشتباه کرده است، اما خودم به این موضوع افتخار می‌کنم که با این سابقه در سینما شناخته می‌شوم. من زاده آبادانم و تمام دوران دفاع مقدس را به طور کامل درک کرده‌ام. در کنار این سابقه اما به‌عنوان یک بازیگر از هر نقشی استقبال می‌کنم و هرچقدر یک نقش پیچیده‌تر باشد، بیشتر از آن استقبال می‌کنم. قطعاً بازیگر تمام‌عیاری نیستم اما دوست دارم نقشی به من پیشنهاد شود که از شدت پیچیدگی، به‌سختی از پس اجرای آن بربیایم.

سراج گفت: من نقشی را در «داستان یک شهر» برای اصغر فرهادی بازی کردم که فکر می‌کنم آن نقش را اساساً برای من نوشته بودم. با همان نقش هم دیده شدم و بابت آن نقش همیشه از آقای فرهادی ممنونم چراکه اتفاق بسیار خوبی را برای من رقم زد. در آن سریال یک کاراکتر جنوبی وجود داشت که من ایفای این نقش را بسیار دوست داشتم. به‌رغم آنکه تا پیش از این سریال هم تجربه بازیگری داشتم، اما با همین نقش مردم من را شناختند.

این هنرمند که فرزندش مسیح حدپور سراج، به‌عنوان صدابردار در سینما مشغول است و دو سال قبل هم برای صدابرداری فیلم «موقعیت مهدی» موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شد، درباره احساس خودش از ورود فرزندش به سینما هم گفت: ما باید یاد بگیریم که انتخاب، حق فرزندان ماست، حتی اگر غلط باشد. ما باید کمک کنیم تا آن‌ها در این مسیر کمتر آسیب، ببینند نه اینکه بخواهیم با سلایق خودمان پشت‌شان را خالی کنیم. مسیح خودش این مسیر را انتخاب کرده است و به‌خوبی هم مشغول فعالیت است. من حتماً مشاوره‌هایی به او می‌دهم اما هر تصمیمی که بگیرد، تنهایش نمی‌گذارم. مسیح به این دلیل در این حوزه موفق شده است، که واقعاً کارش را دوست دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع