X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

وقتی اکران فیلمی آغاز می‌شود باید در تخصیص سانس‌های اکران توازنی برقرار باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه‌کننده فیلم «معجزه عشق» ضمن اشاره به گذشت دو هفته از اکران این فیلم بدون سینمای سرگروه، همزمانی اکران فیلمش با ادامه استقبال از «فسیل» ‌ را از بدشانسی دانست!

به گزارش سینماپرس، داریوش بابائیان تهیه‌کننده فیلم «معجزه عشق» به کارگردانی سیدمحمدرضا ممتاز، در گفتگو با مهر درباره شرایط اکران عمومی این فیلم توضیح داد: فیلم ما در شرایطی در حال اکران در سینماهاست که دو فیلم «فسیل» و «شهر هرت» همه سالن‌های سینمایی را به‌طور کامل قبضه کرده‌اند. حرف ما هم این نیست که سینماداران سانس‌هایی را که به این فیلم‌ها تعلق دارند را در اختیار فیلم ما بگذارند اما وقتی اکران فیلمی آغاز می‌شود باید در تخصیص سانس‌های اکران توازنی برقرار باشد.

وی ادامه داد: فیلمی مثل «فسیل» که تا امروز فروش عالی داشته و سینماها را نجات داده است، در سانس‌های مرده سالن‌های سینما هم مشتری و مخاطب خودش را می‌تواند داشته باشد و اتفاقاً کمک بیشتری هم به سینماداران می‌کند. ولی فیلم من وقتی اکران می‌شود نیاز به سانس‌های مناسب دارد. فیلم «معجزه عشق» در شرایطی اکران خود را آغاز کرده که سینمای سرگروه آن یعنی ماندانا، پلمب بوده است و در واقع بعد از یک هفته هنوز فیلم ما سرگروه اکران ندارد. سالن‌های دیگری هم که در اختیار داشتیم، غالباً به‌صورت تک‌سانس فیلم را اکران کرده‌اند.

بابائیان افزود: ان‌شالله با تبلیغاتی که داشته‌ایم بتوانیم تعداد سالن‌های اکران فیلم را افزایش دهیم و مخاطبان در همان سانس‌های حداقلی هم از فیلم استقبال کنند. شاید اینگونه سینماداران هم راضی شوند و سانس‌های بیشتری را به اکران فیلم ما اختصاص دهند. در مجموع اما تا به اینجا از شرایط اکران فیلم اصلاً راضی نیستیم. واقعیت این است که فیلم پتانسیل لازم برای جذب مخاطب را دارد.

این تهیه‌کننده درباره اکران فیلمش بدون سینمای سرگروه، توضیح داد: زمانی که سینما ماندانا پلمب شد، خود صاحب سینما فکر می‌کرد نهایت یک روز این سالن تعطیل باشد ولی به‌دلیل عدم حضور دادستان ناحیه، تعطیلی این سینما طولانی‌مدت شد. واقعیت این است که نداشتن سرگروه به اکران فیلم ما لطمه زده و با توجه به قراردادی که منعقد شده است، ما می‌توانیم بابت این اتفاق از سینما خسارت هم بگیریم، اما ما چنین قصدی نداریم.

وی افزود: انتظارمان این است که زمان شروع اکران‌مان در سرگروه را هم از مقطعی که مشکل سرگروه‌مان حل می‌شود، محاسبه کنند. واقعیت این است که ما خودمان هم برای سینما ماندانا و مسئولانش ناراحت هستیم و نمی‌خواهیم نمک روی زخم آن‌ها بپاشیم اما امیدواریم این محاسبه را درباره بازه اکران فیلم داشته باشند.

تهیه‌کننده «معجزه عشق» در پاسخ به این پرسش که آیا تاریخ مصرف کمدی‌هایی از این جنس نگذشته و شاید به همین دلیل است که فیلم با استقبال مخاطب مواجه نمی‌شود، گفت: اصلاً این موضوع را قبول ندارم و معتقدم فیلم «معجزه عشق» داستان مناسبی دارد و حتی در قیاس با برخی فیلم‌های مشابه خودش که الان در حال اکران هستند، قصه درست‌تر و ساختار بهتری دارد.

وی ادامه داد: همین الان غیر از فیلم من فیلم‌های «فسیل»، «شهر هرت» و یکی دو فیلم دیگر در قالب کمدی روی پرده است. بروید و کارشناسی کنید و ببینید کدام یک قصه و ساختار درست‌تری دارد. فیلم «معجزه عشق» در همان سه روز اول اکران ۳۰۰ میلیون فروش کرد و امید داریم در روزهای آینده موتورش بیشتر روشن شود. واقعیت این است که این فیلم را هر مخاطبی دیده، بدش نیامده است. قطعاً اگر سانس‌های مرده را به فیلم ما اختصاص نمی‌دادند، الان فروش بسیار بالاتری داشت. به نظرم فیلم ما از منظر ساخت و محتوا هم ردیف با فیلم «شهر هرت» است.

این تهیه‌کننده گفت: این از بدشانسی ما بود که همزمان با ادامه استقبال از فیلم «فسیل» فیلم‌مان اکران شد. زمانی که ما برای اکران فیلم «معجزه عشق» مدنظر داشتیم عید نوروز بود. کسی فکر نمی‌کرد استقبال از «فسیل» تا این اندازه ادامه داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی نیک‌رفتار» و «فتاح ذی‌نوری» عکاسان سال سینمای ایران شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هشتمین مسابقه و جشن عکاسان سینمای ایران برگزار شد و در این مراسم علی نیک‌رفتار و فتاح ذی‌نوری عکاسان سال سینمای ایران شدند.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته ۱۶ تیر ماه اختتامیه هشتمین مسابقه و جشن عکاسان سینمای ایران در پردیس و گالری ملت برگزار شد.

برپایی جشن پس از دو سال وقفه

در ابتدای این مراسم که نیما کرمی اجرای آن را بر عهده داشت، از محمدحسن هندی دبیر این دوره جشن خواست که پشت تریبون حاضر شود. هندی گفت: خوشحالم بعد از وقفه‌ای دوساله امروز شاهد برپایی هشتمین جشن عکاسان سینما هستیم. جشن و مسابقه‌ای که ۲۱ نفر از همکاران عزیزم با ۴۳ مجموعه در بخش اصلی و ۹ مجموعه در بخش جنبی (سینما در مترو) متقاضی شرکت در آن بودند و با قضاوت سینماگران مطرحی که به عنوان داور افتخار همراهی دادند، امشب شاهد معرفی برگزیدگان خواهیم بود.

او ادامه داد: قدردان اعتماد شورای مرکزی انجمن صنفی عکاسان سینما برای سپردن این مسئولیت هستم و از حامیان جشن هم کمال تشکر را دارم که بدون حضور آنها پیمودن این مسیر غیرممکن بود.

تجلیل از «رضا صفایی‌پور»

بعد از پخش کلیپ یادبود زنده‌یاد فریماه فرجامی و مرور ادوار گذشته جشن عکاسان سینما، با حضور مرضیه برومند، همایون ارشادی، مهری شیرازی و حسن هندی روی صحنه، از رضا صفایی‌پور (طوفان) بازیگر پیشکسوت سینمای ایران به پاس سال‌ها حضور در سینما تجلیل شد.

صفایی‌پور در سخنانی کوتاهی گفت: حضورم در سینما به سال۱۳۴۸ برمی‌گردد و دوست داشتم روی این سن از طرف انجمن بازیگران سینما تجلیل شوم. از انجمن عکاسان سینما تشکر می‌کنم و به اندازه چند ماه انرژی گرفتم.

معرفی برگزیدگان بخش «سینما در مترو»

در بخش دیگری از مراسم با حضور مرضیه برومند، محمد رضا شفیعی و حسن شجاعی روی صحنه، از امید صالحی، علی نیک‌رفتار ‌و محمد بدرلو برگزیدگان بخش جنبی جشن هشتم (مسابقه سینما در مترو) تجلیل شد.

تجلیل از «محسن سیدی»

همچنین محسن سیدی دیگر عکاس پیشکسوت سینما هم در این مراسم مورد قدردانی قرار گرفت.

نکوداشت زنده‌یاد «بابک برزویه»

نکوداشت بابک برزویه عکاس فقید سینمای ایران از دیگر بخش‌های اصلی جشن هشتم عکاسان سینما بود که با پخش کلیپی از صحبت‌های او درباره عکاسی فیلم همراه بود.

«مرضیه برومند» و خاطراتش از عکاسان فیلم

پس از برپایی این بخش، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما روی صحنه آمد و در صحبت‌هایش درباره جایگاه عکاسی فیلم در سینما گفت: من تا به امروز با عکاسان خوبی همکار بودم. محمد فرنود را وقتی۱۷-۱۸ساله بود می‌شناختم. او هم در چند پروژه تلویزیونی همراه ما بود. یکی از شانس‌های بزرگم این بود که محمود کلاری عکاس فیلم «شهر موشها» بود. اگر چه بخش زیادی از عکس‌های ما را گم کرد و نداد (باخنده). عکاسان معمولا سر عکس دادن بدقولی می‌کنند. آن زمان بدتر بود. وقتی عکسی هم از عکاس می‌گرفتیم، خبرنگاران از ما می‌گرفتند و چیزی برای خودمان نمی‌ماند! بعد با شاپور پورامین کار کردم. از بچه‌های نمایش عروسکی بود و همزمان عکاسی می‌کرد. امیر عابدی هم از عکاسان خوبی است که سال‌های زیادی با من همکاری کرد. خوشبختانه من با عکاسان خوبی کار کردم.

اهدای جوایز به برگزیدگان

در ادامه مرضیه برومند، غوغا بیات، امیرحسین آرمان، هادی حجازی‌فر، نوید و جمشید محمودی، نازنین پیر کاری و حسن هندی برای اهدای جوایز بخش اصلی روی صحنه آمدند.

در این بخش از محمد فوقانی برای مجموعه عکس‌های فیلم «اتاقک گلی» و سمیه جعفری برای مجموعه عکس‌های «سرهنگ ثریا» نامزدهای این بخش قدردانی شد.

محمد فوقانی که برای دریافت لوح تقدیر روی سن حاضر شد، خطاب به رضا صفایی گفت: به انجمن عکاسان سینما افتخار می کنم که از شما تقدیر کرد تا شاید کمی از زحماتی که برای سینما کشیدید به این واسطه قدردانی شود.

او ادامه داد: خاطرات زیادی از رضا صفایی دارم و از او یاد گرفتم. من از فیلم چهارمی که عکاسی کردم متوجه موقعیت مهم عکاسی فیلم شدم. رضا صفایی آن زمان سفارش من را به یک تهیه کننده کرد و من فقط سه فیلم کار کرده بودم و تجربه ای نداشتم. او تلاش کرد من در فیلم حضور داشته باشم. از فیلم چهارمی که عکاسی کردم متوجه شدم که عکاسی فیلم هنری ست بسیار پیچیده و سخت و در عین حال شیرین که این باور را تا امروز مدیون رضا صفایی‌پور (طوفان) هستم.

در ادامه، تندیس عکاس سال سینمای ایران به: فتاح ذی‌نوری برای مجموعه عکس‌های سریال نمایش خانگی «پوست شیر» و علی نیک‌رفتار برای مجموعه عکس‌های فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد.

تجلیل از حامیان

در بخش پایانی مراسم مسعود درستی (مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه)، محمدرضا شفیعی (مدیرعامل مجموعه رسانه‌ای صبا)، حمید قاسمی (مدیرعامل هفت هشتاد)، مهرداد باقری (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری) و مریم پیر کاری (مدیر عامل موسسه تصویر شهر) به دلیل حمایت و همراهی در برپایی هشتمین جشن عکاسان سینمای ایران قدردانی به عمل آمد.

در طول برگزاری بخش اصلی مراسم، کاریکاتور برگزیدگان جشن عکاسان که توسط مرتضی تهرانی کارتونیست اجرا شده بود بر پرده نقش بست و در پایان این کاریکاتورها به برگزیدگان اهدا شد.

مرضیه برومند، غوغا بیات، همایون ارشادی، حسن زاهدی، هادی حجازی فر، نوید محمودی، جمشید محمودی، سیامک زمردی، هادی پویان، رضا مهاجر، امیر حسین آرمان، مهری شیرازی، بهرام بدخشانی، فرامرز روشنایی، محمدرضا شفیعی، مریم پیرکاری، محمد نیکبخت، سپیده آرمان، بهروز صادقی، ایران انتظام، احمدرضا شجاعی، امید صالحی، عباس ابهری، محمد فوقانی، نازنین سلامیان، کسری نیک‌رفتار، عباس بغدادی، محسن سیدی در این مراسم حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهر شلوغ» در وضعیت تعلیق قرار دارد/به دنبال یافتن سرمایه‌گذار هستم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسماعیل فلاح‌پور نویسنده و کارگردان سینما از منتفی شدن ساخت فیلم سینمایی «شهر شلوغ» که قرار بود به کارگردانی او ساخته شود خبر داد.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل فلاح‌پور نویسنده و کارگردان سینما که سال گذشته قصد ساخت فیلم سینمایی «شهر شلوغ» را داشت، در گفت‌وگو با تسنیم از عدم تولید این فیلم سینمایی خبر داد.

این کارگردان در این زمینه گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار بنا به دلایلی از حضور در این پروژه سینمایی منصرف شد و عدم همکاری خود را اعلام کرد، ما نیز به تبع آن مجبور به انصراف شدیم و فعلا پروژه در وضعیت تعلیق قرار دارد.

این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که آیا «شهر شلوغ» با سرمایه‌گذار جدید ساخته خواهد شد یا خیر، گفت: هم‌اکنون به دنبال یافتن سرمایه‌گذار هستم و اگر موفق به انجام این کار شوم، دوباره ساخت «شهر شلوغ» را پیگیری خواهیم کرد، اما در حال حاضر هنوز سرمایه‌گذار جدیدی پیدا نکرده‌ام و فیلم از حیث تامین سرمایه لازم برای ساخت، دچار مشکل است.

فلاح‌پور با اشاره به ژانر فیلم بیان کرد: «شهر شلوغ» یک کمدی موقعیت است.

گفتنی است که فیلم سینمایی «شهر شلوغ» به تهیه‌کنندگی یوسف صمدزاده، سال گذشته پروانه ساخت خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عباس جهانگیریان» و «فرمهر منجزی» نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بنابر رأی کمیته‌ انتخاب نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن (آلما) سال ٢٠٢۴، عباس جهانگیریان را در بخش نویسنده و فرمهر منجزی را در بخش ترویج کتابخوانی به دبیرخانه‌ی این جایزه معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، از سوی این نهاد عباس جهانگیریان و فرمهر منجزی به عنوان نامزد جایزه آسترید لینگرن ۲۰۲۴ معرفی شدند.

عباس جهانگیریان طی نزدیک به نیم قرن فعالیت در عرصه‌ی ادبیات، پژوهش، تأتر و سینما برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان آثاری خلق کرده که مورد استقبال مخاطبانش قرار گرفته است. با وجود تنوع سبک و قالب، روح آثار او یگانه است. توجه به تاریخ و فرهنگ و ادبیات غنی ایران، محیط زیست، جنگل‌ها و جانوارن در خطر، صلح جهانی، عشق و اندوه و مسائل نوجوانان و کودکان و نوجوانان فرودست از دغدغه‌های مشترک تألیفات و ساخته‌های اوست.

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی متعددی بر اساس آثار او ساخته شده‌ و داستان‌هایش منبع اقتباس چندین فیلمنامه‌ و نمایشنامه‌ بوده‌است.

کتاب‌های جهانگیریان جوایز مهم و متعددی در داخل و خارج از ایران کسب کرده یا برای آن نامزد بوده است، از جمله دیپلم افتخار IBBY(۲۰۲۰) مسکو، کتاب سال ایران، کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و جشنواره‌ی رشد، لوح تقدیر شورای عالی ترویج فرهنگ صلح برای کودکان، لاک‌پشت نقره‌ای.

فیلم‌های اقتباس‌شده از آثار وی نیز برنده‌ی جوایز سینمایی و تاتری متعددی شده‌اند. آثار وی به زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکی، قزاقی و ارمنی ترجمه و منتشر شده است. همچنین، پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهی پرشماری در نقد و بررسی کتاب‌های او نوشته‌ شده‌ است.

علاوه بر این‌ همه، او در فعالیت‌های صنفی و نهادسازی برای ادبیات و هنر کودک و نوجوان نقشی مؤثر داشته است. همچنین او بیش از بیست سال است که با تدریس در مؤسسات آموزشی به تربیت شاگردان بسیاری پرداخته و به پیش‌برد پژوهش در حوزه‌های ادبیات داستانی و نمایشی و سینمایی کودک و نوجوان کمک کرده است.

فرمهر منجزی بیش از سی سال سابقه‌ی فعالیت مستمر در حوزه‌ی ترویج کتابخوانی، تألیف، ترجمه و ویرایش برای کودکان و نوجوانان دارد. ترجمه‌ی بیش از ١۵٠ کتاب و تألیف تعداد زیادی مقاله برای فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان و نیز مجلات تخصصی، ویرایش متون پرشماری در حوزه‌ی مطالعات ادبیات کودک و نوجوان از جمله‌ کارهای اوست. وی برنده‌ی جوایز متعددی در حوزه‌ی ترویج کتابخوانی و نیز ترجمه است؛ از جمله جوایز شورای کتاب کودک، جشنواره‌ی رشد، کتابخانه‌ی ملی، جشنواره‌ی محیط زیست سپیدار و هم‌چنین جوایز و تقدیرهای مراکز ترویج کتابخوانی.

در تمام این سال‌ها او در کنار آموختن شیوه‌های جدید ترویج کتابخوانی و شرکت داوطلبانه در دوره‌های داخلی و خارجی، تلاش کرده تا این آموزه‌ها را برای سهولت دسترسی کودکان و نوجوانان ایرانی به کتاب خوب، حتی در دورترین مناطق روستایی به کار گیرد.

طرح «کتاب در گردش» که به کوشش او راه‌اندازی شده است، تلاش دارد بسته‌های کتاب را به همراه راهنمای معلمان و مربیان به روستاهای دور و کم جمعیت برساند. او سال‌هاست همراه با همکاران خود در «کانون توسعه‌ی فرهنگی کودکان» که فعالیتی مردم‌نهاد و داوطلبانه است، به مناطق محروم سفر می‌کند و با برگزاری کارگاه‌های مختلف آشنایی با کتاب، خوانش خلاق، شیوه‌های انتخاب کتاب و… برای کودکان، نوجوانان و مربیان می‌کوشد تا از این طریق سطح عدالت آموزشی و فرهنگی را بهبود ببخشد.

داوری جشنواره‌های متعدد، فعالیت‌های صنفی برای نویسندگان و مترجمان، راه‌اندازی دوره‌های آنلاین آشنایی با کتاب و شیوه‌های ترویج کتابخوانی برای معلمان و مربیان مناطق محروم در دوران کرونا، از دیگر فعالیت‌های او بوده است.

آلما دومین جایزه‌ بزرگ ادبیات جهان است که از سال ۲۰۰۲ از سوی دولت سوئد برای بزرگداشت «آسترید لیندگرن» نویسنده شهیر این کشور بنیان نهاده‌ شد.

این جایزه به اشخاص یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که نقش برجسته‌ای در خلق ادبیات کودک و نوجوان یا ترویج آن داشته باشند. در هر سال بیش از دویست و پنجاه فرد یا نهاد از سراسر جهان برای این جایزه نامزد می‌شوند.

انجمن نویسندگان، شورای کتاب کودک، کانون پرورش کودکان و نوجوانان و موسسه‌پژوهشی کودکان دنیا چهار نهاد ایرانی هستند که می‌توانند برای این جایزه نامزدهایی را معرفی کنند. نامزدی در این جایزه نه تنها می‌تواند توجه جهانی را به نویسنده و ترویج‌گر معرفی شده جلب کند، بلکه در مطرح شدن ادبیات و فعالیت‌های فرهنگی کشور در سطح جهانی نیز نقش به‌سزایی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / هشتمین جشن عکاسان سینمای ایران


سینماپرس: هشتمین مسابقه و جشن عکاسان سینمای ایران شامگاه جمعه ۱۶ تیر در پردیس گالری ملت برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از کاهش چشمگیر مخاطبان تا نگرانی از وضعیت گیشه طی ماه های پیش رو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میزان مخاطبان سینما در سراسر کشور طی هفته اخیر به شدت کاهشی شد و این اتفاق باعث شده تا نگرانی از وضعیت گیشه طی ماه های پیش رو افزایش پیدا کند.

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی طی هفته اخیر تنها ۱۲۷ قطعه بلیت در سراسر کشور فروخت تا رتبه کم مخاطب ترین فیلم در حال اکران را از آن خود کند.

بر اساس این گزارش و با استناد به آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۷ جمعه شانزدهم تیر ماه «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی نیز طی هفته اخیر تنها ۳۰۱ قطعه بلیت فروخت تا دومین فیلم کم مخاطب در حال اکران باشد.

«یقه سفیدها» شهرام مسلخی با ۳۲۴ نفر مخاطب در رتبه بعدی قرار گرفت و «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی با حدود ۶۰۰ نفر مخاطب ریزش چشمگیر مخاطب را تجربه کرد.

«شهرک» به کارگردانی علی حضرتی به عنوان جدیدترین فیلم در حال اکران حتی نتوانست هزار مخاطب داشته باشد و به حدود ۹۶۰ مخاطب رضایت داد! همچنین «پرونده باز است» جدیدترین ساخته سینمایی زنده یاد کیومرث پوراحمد نیز که تازه به اکران رسیده علیرغم تبلیغات گسترده در فضای مجازی فقط ۹۹۰ مخاطب داشت.

در همین راستا «فصل ماهی سفید» به کارگردانی قربان نجفی با حدود ۲۷۰۰ و «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان با حدود ۲۸۰۰ مخاطب در رتبه بعدی فروش هفتگی قرار گرفتند! «تصور» علی بهراد نیز تنها حدود ۲۹۰۰ مخاطب داشت که رقمی بسیار ناچیز محسوب می شود.

این میزان فروش اندک فیلم ها در حالی است که «فسیل» به کارگردانی کریم امینی بعد از ۴ ماه همچنان یکه تاز گیشه سینماها است و توانست در هفته گذشته ۲۴۱ هزار مخاطب را به نام خود ثبت کند؛ «شهر هرت» فیلم دیگر این کارگردان نیز با ۱۴۱ هزار مخاطب دومین فیلم پر فروش هفته گذشته بود!

مابقی فیلم ها نیز مخاطب بسیار اندکی داشتند؛ «کت چرمی» حسین میرزامحمدی حدود ۳۴ هزار مخاطب، «عروسی مردم» مجید توکلی حدود ۲۲ هزار نفر و «مصلحت» حسین دارابی حدود ۲۱ هزار مخاطب داشتند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر صاحب دارد/گرفتار بی‌اخلاقی‌های عده‌ای شده‌ایم که قصدشان تخریب تئاتر و هنرمندان آن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌های ناروا نسبت به تئاتر در فضای مجازی انتقاد و این روند را باعث خانه‌نشینی هنرمندان نجیب تئاتر دانست.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برخی حواشی و فضاسازی‌های منفی برای تئاتر در فضای مجازی و زیر سؤال بردن فعالیت هنرمندان و همچنین اداره‌کل هنرهای نمایشی، به مهر گفت: متأسفانه مدتی است بی‌اخلاقی‌هایی نمی‌دانم توسط چه اشخاصی، انجام می‌شود که امیدوارم از اهالی تئاتر نباشند. این اشخاص تصاویری از آثاری که در گذشته اجرا شده به صورت تقطیع شده منتشر کرده و مدعی شده‌اند این آثار در حال اجرا هستند و مجوز گرفته‌اند و با این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی را زیر سؤال می‌برند.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم این اشخاص با چه هدفی و به دنبال چه هستند، تصریح کرد: هنرمند نجیب تئاتر با شرایط سختی فرایند تولید تئاتر را طی می‌کند تا مخاطبان با بهترین زبان هنر زندگی خود را شکل دهند و از انرژی‌های منفی روزانه رها کنند اما عده‌ای بدخواه شرایطی را رقم زده‌اند که مدام شرایط برای هنرمندان سخت‌تر شود و اجازه نمی‌دهند مدیریت تئاتر کارهای اساسی را برای هنر تئاتر پیگیر باشد.

وی با اشاره به اینکه می‌شود نسبت به این حاشیه‌سازی‌ها بی‌خیال بود، افزود: ولی برای ما سؤال این است که چرا چنین حواشی‌ای ایجاد می‌شود؟ آیا توسط برخی هنرمندان تئاتر این حواشی ایجاد می‌شود یا توسط دوستان منافق؟

بی‌اخلاقی‌ها هنرمندان تئاتر را مأیوس می‌کند

مدیرکل هنرهای نمایشی متذکر شد: این بی‌اخلاقی‌ها هنرمندان تئاتر را مأیوس می‌کند. آیا این اشخاص دوست دارند هنرمندان ما مهاجرت کنند یا بی‌تفاوت شوند؟ تئاتر کارکرد نقد درست را دارد تا نظام اجتماعی خود را تلطیف و هدایت کند. من به‌عنوان یک معلم با این تعریف تئاتر را یاد گرفته‌ام. تئاتر نمی‌تواند تک‌صدا باشد. تئاتر باید نقد منصفانه داشته و راهکار ارائه دهد. تئاتر نجیب ما این کار و روند را با سختی‌های بسیاری انجام می‌دهد اما اشخاصی که حتی برای تماشای تئاتر هزینه بلیت پرداخت نمی‌کنند و به صورت رایگان به تماشای آثار می‌نشینند، مسائلی را مطرح می‌کنند که در شأن مملکت و هنرمندان این کشور نیست. این مملکت با از دست رفتن هنرمندان به فنا می‌رود و نباید این کار را با هنرمندان و این مملکت انجام داد.

اشخاصی که حتی برای تماشای تئاتر هزینه بلیت پرداخت نمی‌کنند و به صورت رایگان به تماشای آثار می‌نشینند، مسائلی را مطرح می‌کنند که در شأن مملکت و هنرمندان این کشور نیست. این مملکت با از دست رفتن هنرمندان به فنا می‌رود و نباید این کار را با هنرمندان و این مملکت انجام داد نظری با بیان اینکه منظور این نیست که دستگاه فرهنگی بی‌اشکال فعالیت می‌کند، تأکید کرد: این اشخاصی که حاشیه‌سازی می‌کنند چشمان‌شان بسته است. اگر اشکالی وجود دارد می‌تواند به درستی بیان کرد نه اینکه با دروغ‌افکنی هنرمندان را مأیوس کرد. تولید یک اثر هنری سخت است و زمان می‌برد. به فرمایش مقام معظم رهبری، دستگاه‌ها فرهنگی باید اشتغال‌زایی کنند و هنر نمایش همین کار را انجام می‌دهند. هر سال حدود یک هزار و ۲۷۰ دانشجوی مقطع کارشناسی هنر فارغ‌التحصیل می‌شوند. اینها نمی‌توانند استخدام ادارات شوند یا بنگاه‌های اقتصادی به راه بیاندازند و باید در حوزه هنر کار کنند تا آینده مملکت را رقم بزنند. این بی‌اخلاقی نسبت به تئاتر و هنرمندان تئاتر گناه است.

وی با بیان اینکه اگر برخی اشخاص با شخص بنده مشکل دارند حاضر هستم کار را به هرکسی که این مسئولیت را می‌پذیرد بسپارم و بروم، یادآور شد: اگر این اشخاص دغدغه دارند و درست می‌گویند بروند و مسائل فرهنگی را در کف خیابان حل کنند نه در سالن تئاتر که مخاطب به عنوان یک ثروت و سرمایه برای تئاتر است و با این روند این سرمایه از تئاتر دور می‌شود. با این حاشیه‌های ناروا آن‌ها هم که تئاتر را ندیده‌اند از تئاتر و هنر می‌ترسند و دوری می‌کنند. این روند لطمه به معاش هنرمند وارد می‌کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: چه کسی گفته که معاش هنرمند مملکت را با کلمات ناروا به خطر بیاندازند؟ جدی‌ترین بی‌اخلاقی هم در فضای مجازی و به صورت بی‌نام صورت می‌گیرد، آن هم از سوی افرادی از خدا بی‌خبری که حواشی و اخبار کذبی را نسبت به تئاتر و هنرمندان تئاتر نشر می‌دهند. امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند اگر از چیزی یقین ندارید نمی‌توانید قضاوت کنید. اگر شیعه هستیم و از خدا می‌ترسیم نباید چنین رفتاری داشته باشیم.

نظری سپس به مظلومیت هنرمندان تئاتر در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا همه افرادی که در کارهای دولتی فعالیت بودند حقوق و مزایای خود را دریافت کردند اما بسیاری از هنرمندان تئاتر در فقر و گرسنگی به سر می‌بردند. این آقایانی که این مطالب را می‌نویسند آن زمان‌ها را نادیده گرفته‌اند که هنرمندان تئاتر برای اینکه جان مخاطب به خطر نیفتد در خانه ماندند و ریالی درآمد نداشتند.

این آقایان چه از جان تئاتر می‌خواهند؟

وی متذکر شد: این آقایان چه از جان تئاتر می‌خواهند؟ در هیچ کجای دنیا تئاتر انقلابی را به راه نیانداخته است بلکه مسائل فرهنگی را در سطح جامعه حل کرده است. حق هنرمندانی که در زمان جنگ پا به پای رزمنده‌ها بودند و به صورت رایگان در کنار دولت کار می‌کردند این نیست. دوستان یادشان رفته ولی مردم ایران این روزها را یادشان نرفته که هنرمندان‌شان پای انقلاب و رزمندگانشان بودند. این بی‌اخلاقی‌ها ظلم به مردم، جامعه، انقلاب و فرهنگ جامعه است.

این مدیر تئاتر اظهار کرد: اگر اشکالی هم وجود دارد باید در رفع آن کمک کنیم. نباید مدیران را که تلاش می‌کنند کمبودهای گذشته را رفع کنند زیرسؤال ببرند. با این روند فرهنگ درست نمی‌شود بلکه این کار تفرقه‌افکنی و دشمنی است. امیدوارم با کمک دستگاه‌های امنیتی این افراد شناسایی شوند زیرا این کاری که انجام می‌دهند تفرقه‌افکنی است.

برخی دوستان بابت استقبال از جشنواره «مبارک» ناراحتند!

نظری درباره حاشیه ایجاد شده در فضای مجازی برای یکی از آثار به صحنه رفته در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، اظهار کرد: معتقدم نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در میان رویدادها و فعالیت‌های یک سال اخیر از استقبال بی‌نظیری برخوردار بوده ولی گویا دوستان از این موضوع ناراحت هستند. ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری در ایام قربان تا غدیر شادی مؤمنانه‌ای را برای مردم تدارک دیده‌ایم ولی این دوستان می‌خواهند به این روند خدشه وارد کنند.

آیا آمار هنرمندانی که از کشور خارج شده‌اند را دارید؟ اگر اشکالی وجود دارد سیستم مسئول دارد و می‌توان با ارائه انتقاد منصفانه و سازنده آن را مطرح کرد. متأسفانه این آقایان به اذهان عمومی خدشه وارد می‌کنند و بهانه دست دشمنان انقلاب می‌دهند وی یادآور شد: این حاشیه‌های بی‌اساس برای نمایشی ایجاد شده که پیش‌تر و به مدت ۳۰ شب در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده و هیچ مشکلی نداشته است و پس از آن نیز در مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است و سپس وارد جشنواره شده است. آثار قبل از اجرا بازبینی می‌شوند و کارشناسان نظارت و ارزشیابی نیز هر چند روز به تماشای اجرای آثار می‌نشینند. گروهی جوان و خلاق مسائل اجتماعی را در اثر یا آثار خود مطرح می‌کنند و هر کسی که تأویلی ناروا دارد نمی‌تواند موضوع نمایش را به موضوعات دیگر ربط دهد و بگوید جامعه با اجرای این اثر یا فلان اثر به خطر افتاده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: تئاتر صاحب دارد و کارشناسان نظارت و ارزشیابی مدام اجراهای تئاتری را بررسی می‌کنند. عده‌ای با تقطیع برخی تصاویر و انتشار آن‌ها در فضای مجازی می‌گویند ببینید وزارت فرهنگ و ارشاد چه کار می‌کند. این در حالی است که در تئاتر نظارت، آن هم به‌صورت سفت و سخت وجود دارد. هنرمند تئاتر فهیم و با شعور است ولی ما گرفتار بی‌اخلاقی‌های عده‌ای شده‌ایم که قصدشان تخریب تئاتر و هنرمندان آن است.

نظری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قصد هنرمند افزایش فهم و شعور جامعه است و چه چیزی بهتر از این؟ هنرمند، نظام رفتاری اجتماع را درست می‌کند. هنرمند را با این رفتار خانه‌نشین می‌کنید. آقایانی که این مطالب را منتشر می‌کنید، آیا آمار هنرمندانی که از کشور خارج شده‌اند را دارید؟ اگر اشکالی وجود دارد سیستم مسئول دارد و می‌توان با ارائه انتقاد منصفانه و سازنده آن را مطرح کرد. متأسفانه این آقایان به اذهان عمومی خدشه وارد می‌کنند و بهانه دست دشمنان انقلاب می‌دهند.

وی متذکر شد: این آقایانی که این اقدامات را انجام می‌دهند به فکر آخرت خود هم باشند زیرا حق‌الناس را زیر پا گذاشته‌اند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تأکید کرد: هنرمندان ولی نعمت این نظام هستند و همیشه همراه دولت بوده و هستند و دولت هم هر کاری بتواند برای هنر و هنرمندان انجام می‌دهد. مسئولان دولت تلاش می‌کنند تا در این شرایط سخت اقتصادی، زحمت هنرمندان نادیده گرفته نشود. هیچ کسی حق ندارد زحمات هنرمندان، مسئولان و مدیران هنری را ضایع کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کشوری که عموم آن کتابخوان نباشند و کتابخوانی یک فرهنگ و عادت نباشد جامعه‌اش به آینده خود امیدی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تولید محتوا در زمینه مالی و بازارهای سرمایه‌ای حلقه مفقوده توسعه آگاهی عمومی و تخصصی این بخش است.

به گزارش سینماپرس، سیدیاسر احمدوند روز شنبه -۱۷ تیرماه- در همایش تجلیل از نویسندگان بازار سرمایه اظهارداشت: انتشارات تخصصی برای بورس گامی مهم در زمینه آگاهی‌سازی مردم و پرورش نیروهای متخصص در حوزه مالی و بازار سرمایه است.

وی اضافه کرد: وضعیت تولید محتوا در حوزه مالی و بازار سرمایه در کشور ما خیلی به سامان نیست بنابراین گسترش مراکزی که در در حوزه تولید محتوا در زمینه اقتصادی و بورس فعالیت می‌کنند الزامی است.

احمدوند تاکید کرد: در اقتصاد هم مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر ما شاهد شبه علم هستیم که نیازمند حرکت به سمت تهیه و تدوین محتواهای کاملا علمی براساس نیازهای اقتصادی ما است. ترویج دانش مورد نیاز و روزامد در زمینه بورس می‌تواند فضای اقتصادی کشور را متحول کند.

به گفته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر جامعه‌ای می‌خواهد پیشرفت کند باید به شکل عمومی کتابخوانی را هدف خود قرار دهد. امروزه پیشرفت شرق آسیا مبتنی بر توسعه کتابخوانی است که از چند دهه پیش آغاز شده و یک شبه اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: اگر مراکز خدماتی و تولیدی بخشی از منابع خود را به حوزه کتاب تخصیص دهند حرکتی مضاعف به سمت تولید مبانی علمی و آگاهی‌سازی عمومی خواهیم داشت.

احمدوند تاکید کرد: کشوری که عموم آن کتابخوان نباشند و کتابخوانی یک فرهنگ و عادت نباشد، جامعه‌اش به آینده خود امیدی ندارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه تولید محتوای ادبی کشور نسبت به بخش‌های دیگر اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ هزار تولید محتوای ادبی سالانه در کشور داریم و این نشان از نشاط جامعه دارد.

احمدوند بر بومی سازی دانش در کشور تاکید کرد و افزود: در حوزه مالی و بازار سرمایه این تولید محتوا باید به دست متخصصین این حوزه انجام شود.

همزمان با روز قلم آیین تجلیل از نویسندگان بازار سرمایه ایران در مراسمی با عنوان «سرمایه قلم» با حضور فعالان این حوزه و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل لاله تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موجودیت مجهول «باشگاه فیلم‌اولی‌های» فراخوان «بازیگر اولی‌ها» داد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موجودیت مجهول باشگاه فیلم‌اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی که همچنان از مشروعیت قانونی و کارکرد لازم برخوردار نیست، حالا با ادعای تداوم استعدادیابی در سینمای ایران، فراخوان موجودیت جدیدی با عنوان «بازیگر اولی‌ها» را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، در راستای کشف استعدادهای برتر و تسهیل ورود علاقه‌مندان مستعد و متعهد به عرصه بازیگری در سینما و در راستای تحقق اهداف کلان سیاست‌های عدالت فرهنگی و همچنین گسترش اخلاق، امید و آگاهی؛ باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی نخستین دوره‌ی استعدادیابی و بورسیه بازیگری را تحت عنوان «بازیگر اولی‌ها» برگزار می‌کند.

درگاه ثبت درخواست بررسی صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان بازیگری اولی که زیر نظر باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی از تاریخ یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۲ قابل دسترس است و افراد متقاضی می‌بایست پس از ثبت‌نام در سامانه سناریو کوتاهی که در فراخوان اعلام شده است را مقابل دوربین (تلفن همراه یا دوربین حرفه‌ای) بازی کنند، به گونه‌ای که تصویر و صدای واضح داشته باشد و سپس نسبت به بارگذاری آن در سامانه اقدام کند.

براساس این خبر، برگزیدگان نهایی در دوره‌ای که باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی برنامه‌ریزی کرده است، به صورت فشرده شرکت خواهند کرد. در پایان این دوره، آزمون جامعی برگزار می‌شود و منتخبین نهایی با کسب امتیاز لازم در آزمون، «بورسیه بازیگر اولی» بنیاد سینمایی فارابی خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسین یاری» به «سلمان فارسی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داودمیرباقری به زودی وارد فاز «ایران باستان» می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سریال سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری در ۳ فصل بیزانس، ایران باستان و حجاز صدر اسلام تولید می‌شود.

تصویربرداری فصل بیزانس که از یازدهم دی سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، به تازگی به پایان رسید و قرار است با پشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید، به‌زودی تصویربرداری فصل ایران باستان آغاز شود.

در این فصل تعدادی بازیگر جدید به جمع بازیگران سریال اضافه شده‌اند.

حسین یاری یکی از بازیگران اصلی این فصل است.

نام او به تازگی در صفحه ویکی‌پدیا سریال به جمع بازیگران اضافه شده است.

این بازیگر تاکنون در تعدادی سریال تاریخی – مذهبی از جمله «مردان آنجلس»، «مریم مقدس(س)» و «فرستاده» به ایفای نقش پرداخته است.

یاری علاوه بر این در چند سریال تاریخی دیگر از جمله «روشن‌تر از خاموشی»، «شهر آشوب»، «شب دهم» و… نیز بازی کرده است.

سلمان فارسی نخستین تجربه همکاری حسین یاری با داود میرباقری است.

این سریال از محصولات مرکز سیمافیلم است که در در ۶۰ تا ۶۵ قسمت آماده پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع