X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

کوشکی: گویا حاکمیت این باور را از دست داده که باید برای مردم غذای فرهنگی مناسب تهیه کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدصادق کوشکی گفت: با نهایت تأسف باید عنوان کنم که عده ای همچنان سینمای آبگوشتی دوران پهلوی را دنبال کرده و به آن افتخار می کنند!

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: با نهایت تأسف باید عنوان کنم که عده ای همچنان سینمای آبگوشتی دوران پهلوی را دنبال کرده و به آن افتخار می کنند! سینمای آبگوشتی در آن دوران زننده نبود چرا که آن ها ادعایی در خصوص فرهنگی بودن سینما نداشتند اما در این دوران با این ادعاهایی که وجود دارد وجود چنین فیلم هایی به شدت زننده و نشانه ارتجاع و عقبگرد است و مدیران فرهنگی باید قاطعانه جلوی استمرار تولید این فیلم ها را بگیرند.

مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: عده ای که به آن ها عنوان سینمای بدنه داده می شود از دوران پهلوی شروع به ساخت فیلم های نازلی کردند که در آن ها رقاصه و کاباره حرف اول و آخر را می زد و تولید چنین فیلم هایی باعث می شد مخاطب به سالن های سینما مراجعه کند! در واقع برای سازندگان این آثار دنبال داستان و ارزش های هنری و سینمایی نبودند و تنها وجه کاسبکارانه سینما برایشان مهم بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه این خط همچنان در سینمای کشورمان دنبال می شود. برای مسئولان غذای فکری جامعه اهمیت ندارد و به اسم کمدی می آیند یک میلیارد می کارند و ده میلیارد درو می کنند و ذهن جوان ایرانی را مسموم می کنند! گویا حاکمیت این باور را از دست داده که باید برای مردم غذای فرهنگی مناسب تهیه کند!

کوشکی با بیان اینکه ای کاش همانطور که ما برای معده مان ارزش قائل هستیم و هر غذایی را نمی خوریم و به هر رستوران داری مجوز نمی دهیم کمی هم برای ذهن و تفکرمان ارزش قائل بودیم اظهار داشت: گویا ذهن مردم برای مدیران فاقد اهمیت است و نتیجه این می شود که عده ای همچنان به سینمای آبگوشتی افتخار می کنند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد نسبت به برخی نهادها و تولید فیلم هایی در ظاهر ارزشی و استراتژیک که فاقد عمق و معنا و باور هستند متذکر شد: برخی دستگاه ها وظیفه شان تبلیغ انقلاب اسلامی و ارزش های دینی است که وزارت ارشاد و حوزه هنری از جمله آن ها هستند؛ یا دستگاه های دیگری مثل سپاه و بنیاد شهید که جزو شرح وظایف آن ها تهیه محصولات فرهنگی است اما متأسفانه این دستگاه ها هم دچار آفت کم کاری و بی دقتی شده اند.

داور سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما ساخته هایی داشتیم که مرتبط با سازمان اوج بود؛ برخی از این ها اسم سینمای دفاع مقدس را داشتند اما روح دفاع مقدس در آن ها جاری نبود که به عنوان نمونه می توان از فیلم «تنگه ابوقریب» یاد کرد که داستان یک خطی اش مرتبط با دفاع مقدس است اما معنویت و حقیقت و روح دفاع مقدس در آن دیده نمی شود.

وی تأکید کرد: بنده به عنوان کسی که افتخار داشتم در کنار رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته باشم صراحتاً عنوان می کنم که این فیلم هیچ نشانی از جبهه و رزمندگان اسلام نداشت!

کوشکی یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از فیلم های قدیمی دفاع مقدسی مانند «دیده بان»، «مهاجر»، «پرواز در شب» و… سرشار از روح جبهه هستند اما چنین اثری در «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی دیده نمی شود! البته به عقیده من بهرام توکلی مقصر این اتفاق نیست، مقصر اوج است که ساخت چنین اثری را با این هزینه گزاف را به کسانی می سپارد که نه شناختی از جبهه و جنگ دارند و نه تعلق خاطری!

این استاد دانشگاه افزود: یا مثلاً فیلمی مانند «درخت گردو» که به مهدویان سفارش داده می شود چه نسبتی با جنگ دارد؟ آیا این کار اثری دفاع مقدسی است یا ضد جنگ؟ یا فیلمی مانند «رد خون ۲» آیا نقض غرض محسوب می شود یا خیر؟

وی همچنین از سایر دستگاه ها و نهادهای دیگر مانند بنیاد شهید نیز انتقاد کرد و گفت: پرسشی که بنده از مسئولان بنیاد شهید به عنوان نهادی که باید فرهنگ شهادت را ترویج کند این است که آخرین اثر سینمایی شان که درخور شهید و شهادت باشد کی تولید شده است؟ آیا آن ها این وظیفه را برای خود قائل نیستند که حداقل سالی یک فیلم سینمایی فاخر و شاخص برای شهدا و رزمندگان تولید کنند؟

کوشکی سپس با انتقاد از فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی که این روزها روی پرده سینماها است اظهار داشت: آیا این فیلم متعلق به زنان خرمشهر است؟ آیا این فیلم می تواند روح پاک آن فضا را به مخاطب خود منتقل کند؟ آیا این فیلم را می توان متعلق به رزمنده ای مانند شهید شهناز حاجی شاه دانست؟ قطعاً چنین نیست و من نمی دانم چرا برخی دستگاه و نهادهای سینمایی بودجه خود را به این اشخاص می دهند!؟

وی تصریح کرد: بی تردید امثال قیدی و مهدویان و توکلی زحمت کشیدند و در این شکی نیست اما دفاع مقدس به عنوان یک اتفاق معنوی و ارزش دینی باید توسط کسانی کار شود که این دوران را با گوشت و پوست و استخوان شان درک کردند. باید کسانی پشت تولید این فیلم ها باشند که ذهن و روح شان در آن فضا هست.

کوشکی در خاتمه این گفتگو افزود: بی شک دستگاه هایی که پول می دهند مسئولیت شان بسیار سنگین است. باید از آن ها پرسید چرا پول و امکانات به کسانی نمی دهید که به ارزش های دینی و انقلابی باور دارند و به آن همچنان احترام می گذارند؟ باید از مدیران سینمایی این سوأل را پرسید که آیا در طول ۱۰ سال اخیر یک فیلم سینمایی در رابطه با انقلاب و نهضت امام (ره) ساخته شده؟ نسل امروز از کجا باید انقلاب را بشناسد وقتی هیچ اثر سینمایی درخوری در این حوزه تولید نشده و هنوز ما در ایام انقلاب تنها فیلمی مانند «تیرباران» ساخته علی اصغر شادروان را باید نمایش دهیم که مربوط به دهه ۶۰ است؟ اسفا که سینما امروزه برای یک عده ای منبع درآمدزایی شده و به خوبی در آن مشغول کسب و کار هستند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رگ اصلی قلبم گرفته بود و برای قلبم فنر گذاشتند/باید برای معیشت کار کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر والی‌زاده دوبلور و صداپیشه درباره فعالیت این روزهای خود بیان کرد که مشغول دوبله سریالی برای پلتفرم‌هاست.

به گزارش سینماپرس، منوچهر والی‌زاده دوبلور، صداپیشه و گوینده رادیو چندی پیش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد. او البته بعد از چند ساعت از بیمارستان مرخص شد و وضعیت کنونی خود را مساعد می‌داند.

والی‌زاده درباره عارضه قلبی خود و بهبود وضعیتش به مهر بیان کرد: هفته پیش برای ساعاتی درگیر بیمارستان و بستری شدم که خدا را شکر رفع شد. رگ اصلی قلبم گرفته بود و برای قلبم فنر گذاشتند.

وی درباره اینکه همچنان باید استراحت کند یا خیر؟ اضافه کرد: بعد از آنکه مرخص شدم دو روز را در منزل استراحت کردم اما خدا را شکر الان می‌توانم به ادامه فعالیت‌هایم بپردازم. الان سر کار هستم و زندگی هم همین است نمی‌توانید کناری بنشینید و باید برای معیشت کار کنید.

والی‌زاده درباره آثار جدید خود عنوان کرد: مشغول دوبله سریال جدیدی هستیم که برای پلتفرم هاست. این هفته در صداوسیما هم یکی دو فیلم قرار است صداپیشگی کنم که فیلم‌هایی با بازیگری نیکلاس کیج و تام هنکس هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «ششمین جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان رسانه‌ای و شیوه‌نامه اجرایی بخش رسانه‌ای ششمین جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی توسط دبیرخانه این جشنواره منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، جواد تمدنی مدیر کمیته روابط عمومی و رسانه این جشنواره گفت:با توجه به اهمیت این موضوع و جریان ساز بودن نقش رسانه ها در افشای جنایات ایالات متحده آمریکا علیه ایران و سایر کشورهای جهان، بخش رسانه ای این جشنواره با تدبیر دبیر جشنواره و شورای سیاست گذاری تشکیل گردید.

وی افزود: در این بخش قرار است از آثار رسانه ای که با محورهای موضوعی این جشنواره تطابق و تناسب داشته باشد در سه حوزه رسانه های مکتوب، شبکه های رادیویی و تلویزیونی و پایگاه های اینترنتی و صفحات مجازی تولید، پس از مرحله ارزیابی و داوری تقدیر به عمل آید.

تمدنی اضافه کرد: از همه فعالان عرصه رسانه که آثاری را در حوزه های ذکر شده تولید و در فضای رسانه ای منتشر نموده اند درخواست می شود که با توجه به اطلاعات مندرج در متن فراخوان، آثار خود را از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.us-humanrights.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی و تقدیر از برگزیدگان در تیر و مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انجمن سینمای جوانان ایران» هیچ تعهدی دربرابر این سواستفاده‌های مجازی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن سینمای جوانان ایران طی بیانیه ای اعلام کرد: هرگونه تخلف، استفاده از نام و نشان انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان نمایندگی و دفتر، پیگرد قانونی خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، این انجمن اعلام کرد: باتوجه به فعالیت مجازی برخی صفحه‌های نامعتبر در فضای مجازی به نام انجمن سینمای جوانان ایران در شهرهای اطراف تهران و تخلف‌های صورت گرفته با نام و اعتبار انجمن سینمای جوانان ایران در سطح استان تهران، به این وسیله اعلام می‌شود که تنها دفتر رسمی انجمن سینمای جوانان ایران در استان تهران، دفتر ویژه تهران با مدیریت محمدتقی عسگری است.

انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر ویژه تهران به نشانی؛ تهران – خیابان استاد نجات‌اللهی جنوبی (ویلای سابق) – کوچه ششم – پلاک ۱۱ – کد پستی ۱۵۹۸۶۶۷۵۱۱ و شماره تماس ۰۲۱۸۸۸۰۲۸۷۷ و ۰۲۱۸۸۸۹۲۹۴۳ است.

هرگونه تخلف، استفاده از نام و نشان انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان نمایندگی و دفتر، پیگرد قانونی خواهد داشت و انجمن سینمای جوانان ایران هیچ تعهدی دربرابر این سواستفاده‌های مجازی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصوبه روز گذشته «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» جایگاه قانونی «صداوسیما» را تثبیت کرد/«ساترا» مسئول تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در خصوص تخلفات شبکه نمایش خانگی، حضور هنرپیشه‌های حاشیه‌آفرین و زیر سؤال بردن جایگاه ساترا از سوی برخی پلت‌فرم‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای به‌ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان تشکیل داد، در این جلسه به سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پرداخته شد. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به‌عهده سازمان صداوسیماست.

این جمله را چندی پیش عبدالحسین خسروپناه به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم مطرح کرد. او با اشاره به ضرورت هماهنگی با ساترا در راستای هدایت‌گری و نظارت درست بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، گفت: همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صداوسیما هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.

بعد از این صحبت‌ها باز شاهد تخلفاتی از جمله مصداق بارز آن مشکلات حاشیه‌ای سریال «رهایم کن» و بیانیه‌ای که ساترا منتشر کرد و بحث فقدان مجوز انتشار این سریال را پیش کشید.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در خصوص ماهیت قانونی ساترا به تسنیم گفت: اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که به‌منزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال ۱۳۷۹ دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده است و در واقع حکمرانی در آنجا هم به‌عهده صداوسیماست.

وی در ادامه اضافه کرد: به‌لحاظ قانونی نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه قانونی صداوسیما وجود ندارد کنار اسناد قانونی فراوانی که وجود دارد، البته دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور سابق در راستای همان قانون اساسی صادر شده است و تکلیف را مشخص می‌کند.

اما این نقص در موضوع تخلفات و آیین‌نامه تخلفات وجود دارد که رئیس رسانه ملّی در جریان گفت‌وگو به این نکته هم اشاره کرده است. او به این پرسش خبرنگار تسنیم “تخلفی که پلت‌فرم‌ها انجام می‌دهند بابت میدان دادن به برخی از هنرپیشه‌های حاشیه‌آفرین، چگونه رسیدگی می‌شود؟ چرا که این میدان دادن‌ها باعث می‌شود برخی از هنرپیشه‌ها به واکنش‌های غیرمنطقی‌شان ادامه دهند و تن به قانون ندهند؛ در صورتی که این پلت‌فرم‌ها قانوناً عمل کنند این‌گونه رفتارها کمرنگ یا حذف می‌شود و معضلی برای صداوسیما و شرایط فعلی جامعه نخواهد بود؟ “

رئیس صداوسیما در پاسخ به این پرسش تأکید کرد: در مورد نظارت بر سکوها و شبکه نمایش خانگی و همچنین صدور مجوز تولید و انتشار با اینکه براساس قانون اساسی وظایف سازمان صداوسیما قانوناً و منطقاً شأن رسانه ملّی است. برخی از سکوها و افراد با اشاره‌ای به اینکه مبنای قانونی تنظیم‌گری صداوسیما مشخص نیست گاهی اوقات برخی هنجارها را رعایت نمی‌کردند به‌ویژه هنگام گذراندن فرآیندهای قانونی دریافت مجوزهای تولید و انتشار به‌ویژه در مرحله انتشار به آن توجه نمی‌شد، اما مصوبه روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانونی صداوسیما را تثبیت کرد که پیش از این براساس قانون اساسی وجود داشت.

جبلی همچنین در واکنش به برخورد با تخلفات و عدم توجه به مجوزات انتشار و اصلاحات قانونی که ساترا اعلام می‌کند و همچنین حضور هنرپیشه‌های حاشیه‌آفرین به‌صورت پررنگ‌ در آثار نمایش خانگی، ابراز کرد: ساترا به‌نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست، این مبنا به‌علاوه مبانی قانونی دیگری که دارد، باید دنبال شود. ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جریان سوم سینما باید خود را برای انقلابی جدید در حوزه سینما آماده‌ کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه سرور ملی سینما به زودی راه اندازی می‌شود، گفت: تجهیز سینماهای استانی اتفاقی است که به دنبال آن هستیم و این موضوع اصلا شعار نیست.

به گزارش سینماپرس، نشست هنرمندان و سینماگران استان سمنان با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان امروز (۳۱ خرداد ماه) در این استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: سمنان، بیستمین سفر استانی مدیران سینمایی به منظور بررسی و پیگیری مشکلات سینمایی است در حالیکه پیش از دولت سیزدهم، ماموریت‌های سازمان در این سطح تعریف نشده است. سفرهای استانی و حضور میدانی مسئولان سینمایی در استان‌ها با رویکرد عدالت محوری بوده، مضافا اینکه این موضوع یکی از دغدغه‌های شخصی من محسوب می‌شود.

وی افزود: توجه به استان ها در حوزه زیرساخت، آموزش و توسعه منابع انسانی یک شعار نیست و قطعا اتفاقات مهمی درحال شکل‌گیری است.

خزاعی با اشاره به فقدان سینما در بیش از ۲۰۰ شهر دارای جمعیت ۵۰ هزار عنوان کرد: متاسفانه ظاهرا، سینما خیلی در اولویت برنامه‌های توسعه کشور نبوده است در حالیکه سینما و سالن نمایش، توسعه فرهنگی و شاخصه توسعه محسوب می‌شود. در حال حاضر مطالبه‌ای جدی در تهران و ‌شهرستان برای ساخت سینما اتفاق افتاده است.

به گفته وی، از آغاز دولت سیزدهم ۲۰۰ سالن سینما به بهره برداری رسیده و تا سه‌ماهه آینده(تا پایان شهریورماه) ۵۰ سالن دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و با خود عهد کرده‌ام تا پایان دوره چهار ساله دولت(۱۴۰۴) این تعداد را به ۱۰۰۰ سالن رسانده و به وعده‌هایمان‌ جامه عمل خواهیم پوشاند.

رئیس سازمان سینمایی در خصوص تجهیز سالن‌های سینما اظهار کرد: در زمینه تجهیز نیز شعار نمی‌دهیم و در اولین مصوبه شورای سینما ۱۸۰ میلیارد برای تجهیز مراکز سینمای جوان قطعی شده و زیرساخت این بودجه درحال فراهم شدن است و اطمینان می‌دهم تا پایان سال به این بخش اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تعبیر برخی هنرمندان نسبت به وجود سدی بر سر راه سینماگران شهرستانی و کوچ اجباری آن ها به تهران، درست است، تاکید کرد: در سازمان سینمایی درصدد برنامه ریزی برای ایجاد برخی مزیت‌ها و ساختارها در استان‌ها هستیم و در این زمینه در نظر داریم ایجاد بستر معرفی تهیه‌کننده های استانی از ظرفیت‌های استانی بیشتر استفاده کنیم‌ و با بهره‌مندی از عوامل استانی و بومی حتی در مراحل پخش و اکران، کادرسازی و تغییر ساختار در عرصه سینمای استانی را اجرایی کنیم. در طرح باشگاه فیلم اولی ها ضریب و سهمیه اصلی متعلق به استان است. همچنین در حوزه بازیگری نیز سامانه‌ای در بنیاد سینمایی فارابی در حال آماده‌سازی است.

خزاعی، آموزش رایگان فیلمسازی در تعدادی از استان ها، برنامه ریزی برای حضور گسترده‌تر سینماگران استانی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی کشور را از دیگر مشوق های حمایتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: سینما در دنیا در حال تحول و پوست‌اندازی است. با ورود متاورس و هوش مصنوعی، انقلابی در حوزه سینما و تکنولوژی تصویر در حال وقوع است که در این صورت فیلمسازی و جنس آن در اینده نزدیک عوض خواهد شد.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: سینما در اینده با بهره گیری از فناوری های نوین و ظرفیت هوش مصنوعی وارد دنیای جدیدی می شود، باید سینمای کشور را برای مواجهه با پدیده های نوین اماده کنید، در حال حاضر جریان سوم سینما باید خود را برای انقلابی جدید در حوزه سینما آماده‌ کند.

وی در این نشست از راه‌اندازی سرور ملی سینما خبر داد و تصریح کرد: به همت سینماشهر و با کمک شرکت های دانش بنیان و تکنسین‌های داخلی، سرور ملی در حال آماده شدن است که روند ایجاد و راه‌اندازی آن بیش از یکسال طول کشیده است و منجر به حذف هارد و پخش با تکنولوژی فیبر نوری خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش ناگهانی قیمت‌ها و فقدان بازار رقابت در عرضه، سرور سینمایی، سازمان، سینمایی‌نسبت به ورود چندین سرور با کیفیت بالاتر و قیمت‌های به صرفه‌تر به‌منظور حمایت از سینماداران شریف را در دستور کار قرار داده است. و در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان و تکنیسین های داخلی با کمک سینماشهر به دستاوردهای رسیدند که اخبار آن به زودی اعلام خواهد شد

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: سازمان تبلیغات و بازرگانی‌ سینمایی به منظور تامین هزینه در راستای حمایت های مالی و تبلیغات برای سینماهای کشور در حال حاضر در دستور کار سازمان سینمایی است چرا که این ظرفیت با جذب تبلیغات و تامین مالی و منابع کاربردی می تواند حامی خوبی برای سالن داران سینمایی در سطح کشور بویژه، استان‌ها باشد.

وی پیگیری برای راه‌اندازی بنیاد ملی انیمیشن را از برنامه های مهم سازمان سینمایی عنوان کرد که به زودی محقق خواهد شد.

خزاعی افزود: انیمیشن صنعتی پول ساز، جذاب و موقر در توسعه فرهنگ و دیپلماسی ارتباطی است و توجه به این صنعت از اولویت های سازمان سینمایی است که منافع ملی و بین‌المللی زیادی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ایجاد پاتوق‌های فیلم‌کوتاه در استان‌ها، فضای جدیدی را در سینما ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور احیای شورای سینمای استان‌ها را از جمله اقدامات در جهت شناسایی و حمایت منافع سینما در استان ها دانست.

خزاعی ادامه داد: فیلمسازی متکی صرف بر امکانات نیست بسیاری از فیلم‌های مطرح در جهان بدون امکانات ساخته شده‌اند. مشکل امروز سینما، در نوع تفکر و نگاه است و این مسئله ای که سینمای‌ما را رنج‌می دهد، نبود معنویت است.

در ادامه این نشست، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، ساختار سینمایی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها را ضعیف دانست و گفت: این ساختار در سمنان به مراتب ضعیف تر است.

وی افزود: ساختار سینمایی در سمنان تنها با یک نیرو اداره می شود و این ساختار برای توسعه و ترویج سینما نیازمند حمایت و تقویت بیشتر است.

وی با تقدیر از حمایت های سازمان سینمایی از استانها در دوره اخیر گفت: سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۱ تنها معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که حمایت های آن به طور کامل اجرا شد و با این حمایت ها برنامه های مختلفی در عرصه سینما در استان سمنان شکل گرفت.

فلاح به تشریح ظرفیت های سینمایی و جغرافیایی استان سمنان پرداخت و گفت: این استان با دارا بودن ظرفیت‌های طبیعی از جمله رود خانه، جنگل، کویر و … به راحتی می تواند در تولید فیلم های سینمایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی به وجود چهره های شاخص و فعالان سینمایی استان سمنان نیز اشاره کرد و گفت: این استان چهره های بنام سینمایی را به ایران عرضه کرده و نشان از توانمندی استان سمنان در عرصه هنر سینما است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به برگزاری کنگره سرداران و سه هزار شهید استان سمنان درسال ۱۴۰۳ نیز اشاره کرد و گفت: تولید ۱۰ فیلم کوتاه با موضوع دفاع مقدس و یک فیلم بلند سینمایی در این حوزه در برنامه قرار دارد که نیازمند حمایت از سوی معاونت سینمایی است.

در این سفر محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و هاشم میرزاخانی مدیر عامل سینما شهر، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» درای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با پایان مهلت ثبت‌نام بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، پوستر این رویداد موسیقایی نیز منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، مهلت ثبت نام فراخوان این دوره از جشنواره که از ۲۰ خرداد آغاز شده بود، سه‌شنبه ۳۰ خرداد به پایان رسید.

مرحله منطقه‌ای این جشنواره در تیرماه سال ۱۴۰۲، در یک گستره‌ ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیر رقابتی با حضور استان‌های تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز و قم پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

بر این اساس مرحله منطقه ای این جشنواره در استان‌های تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز، و قم با برگزاری در استان گلستان به عنوان منطقه اول، استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با برگزاری در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان منطقه دوم، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان با برگزاری در استان آذربایجان شرقی بعنوان منطقه سوم، استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و کردستان با برگزاری در استان کرمانشاه به عنوان منطقه چهارم، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با برگزاری در استان کرمان به عنوان منطقه پنجم صورت خواهد پذیرفت.

مهلت ثبت نام در جشنواره موسیقی نواحی ایران به اتمام رسید

پوستر این دوره از جشنواره با طراحی محمدحسین مجیدپور، الهام گرفته از نقشه ایران و انطباق آن با هنرمندی است که ساز می‌نوازد و از نگاهی دیگر گستردگیِ نغمگی اقوام ایران را نشان می‌دهد. همچنین این پوستر بیانگر وحدت در کثرت است که موضوع و محور جشنواره شانزدهم خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره تصمیم «شورای انقلاب فرهنگی» دقیق اطلاع رسانی نشده است/صدور تمام مجوزها در حوزه صوت و تصویر فراگیر بر عهده «وزارت ارشاد» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش اعظم اختیارات حوزه صوت و تصویر فراگیر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: آنچه که در افکار عمومی و برخی ازرسانه‌ها در این باره منتشر شده، درست نیست و بنا داریم در حوزه حکمرانی فرهنگی به صورت واحد کار تنظیم‌گری را انجام دهیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در گفت و گو با ایرنا درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی صوت و تصویر در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود مدیریت آن را به صدا و سیما واگذار شده است، اظهار داشت: از اواخر دولت قبل تصمیمی گرفته شد که طبق آن تمام اختیارات صوت و تصویر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صدا و سیما منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از زمانی که در دولت سیزدهم در جایگاه وزیر مشغول به فعالیت شدم به این موضوع نگاه متفاوتی را داشتم و جلسات متعددی در این باره برگزار شد و تصمیمی که روز گذشته در شورای انقلاب فرهنگی گرفته شد، دقیق اطلاع رسانی نشده است.

وی با اشاره به خبر دقیق شورا در این خصوص توضیح داد: بر اساس مصوبه شورا تمام فعالیت‌ها و مجوزهایی که صوت و تصویر فراگیر صادر می‌کرد، از این به بعد این مجوزها را خارج از صوت و فراگیر و بدون استثناء توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر خواهد کرد. یعنی تمام مجوزهایی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر هر آنچه به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سینما، موسیقی، تئاتر، بازی و سرگرمی، ‌ تبلیغات وغیره بوده، بر عهده این وزارتخانه است.

اسماعیلی با بیان اینکه دو موضوع از این قاعده استثناء‌ شده است، تصریح کرد: نخستین موضوع مربوط به پخش زنده تلویزیونی و اینترنتی است و دومی نیز به سریال‌های خانگی مربوط است که در صوت و تصویر فراگیر آن را بر عهده گرفت. البته درباره سریال ها مقرر شد دو نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورا حضور داشته باشند و این رویه تا زمانی است که کار جدید آغاز شده به ساماندهی لازم برسد.

نخستین موضوع مربوط به پخش زنده تلویزیونی و اینترنتی است ودومی نیز به سریال‌های خانگی مربوط است که در صوت و تصویر فراگیر آن را بر عهده گرفت. البته درباره سریال ها مقرر شد دو نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورا حضور داشته باشند و این رویه تا زمانی است که کار جدید آغاز شده به ساماندهی لازم برسد

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: بر اساس مصوبه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد کارگروهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، آیین نامه جدید مدیریت صوت و تصویر فراگیر را آماده و به تصویب شورای عالی برسانند تا پس از آن ابلاغ شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از اختیارات در حوزه صوت و تصویر فراگیر به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی داده شده است، خاطرنشان کرد: آنچه که در افکار عمومی و برخی ازرسانه‌ها در این باره منتشر شده، درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. بخش دیگر آن هم وزارتخانه نماینده دارد و بنا داریم حوزه حکمرانی فرهنگی به صورت واحد در یکجا کار تنظیم گری را انجام دهد.

*شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه‌شنبه – ۳۰ خرداد – که به ریاست رییس جمهور برگزار شد، سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر را بحث وبررسی کرد و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند.

بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.

همچنین بند دیگری از این الزامات که اصول و سیاست‌های ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به شکلی دقیق‌تر مشخص می‌کند، به تصویب رسید.
در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه با عنایت به سیاست‌ها و اصول تعیین شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

بر اساس مصوبه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بنیاد سینمایی فارابی» موجودیتی با عنوان «کلینیک فیلمنامه» را راه‌اندازی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی در راستای دست‌آورد سازی از اقداماتی پیش‌پا افتاده در حوزه هنر هفتم، با همکاری ماهنامه فیلم‌نگار، اقدام به راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه کرده است.

به گزارش سینماپرس، راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه، در راستای ارائه تسهیلات مشاوره‌ای و فکری به فیلمنامه‌نویسان، انجام شده است که جزئیات آن به‌طور کامل تبیین و در صفحات مجازی مجله فیلم‌نگار برای عموم علاقه‌مندان بارگذاری شده است.

هدف کلی از ایجاد کلینیک فیلمنامه، ارائه مشاوره در حوزه‌های سریال، فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلم بلند سینمایی و همچنین طرح فیلم‌نامه به نویسندگان و فعالان این حوزه است، مشاوره‌ای که می‌تواند در یک یا چند جلسه صورت بگیرد.

همچنین بعد از حداقل سه بازنویسی فیلمنامه، طبق نظر مشاوران، فیلمنامه حائز امکانات و امتیازات کیفی لازم، به شورای تولید بنیاد سینمایی فارابی ارجاع داده می‌شود تا در صورت صلاح‌دید مدیران، مطابق تعرفه‌های مصوب، امتیاز آن فیلمنامه از نویسنده خریداری شود.

فیلم‌نامه‌نویسانی که نیازمند این خدمات هستند، می‌توانند اخبار تکمیلی و اجرایی شدن این طرح را در صفحات مجازی ماهنامه فیلم‌نگار دنبال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افراد از کودکی مخاطب «کانون پرورش فکری» هستند/باید بپذیریم «کانون» از «آموزش و پرورش»جدا نیست و در درون آن قرار دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که آموزش و پرورش باید از درون قوی شود، گفت: طرح‌های فاخر فرهنگی باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شود.

به گزارش سینماپرس، رضامراد صحرایی در گردهمایی مشترک شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، مدیران استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رؤسای استانی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به راهبرد کلان این وزارتخانه در دوره فعلی، گفت: نکته‌ اول راهبرد یکی شدن ماست. این راهبرد حاصل مطالعه‌ای عمیق برروی آموزش‌وپرورش در چهار دهه گذشته است. آموزش‌وپرورش و نظام تعلیم‌وتربیت باید از درون قوی شود.

وی با تاکید بر این‌که طرح کانون مدرسه را جدی بگیرید، افزود: این طرح باید عملیاتی شود. این طرح در راستای یکپارچگی تأثیر زیادی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اسناد بالادستی و اهمیت آن‌ به مدیران و مسئولان آموزش پرورش و کانون پرورش فکری گفت: توصیه من به شما این است که دو سند مهم تحول بنیادین و اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با دقت مطالعه کنید؛ ‌ قابل قبول نیست که کنش‌گران و مجریان این اسناد آن‌ها را نخوانده باشند. کسی که سند تحول آموزش و پرورش را نخوانده، خود را مخاطب ولی فقیه ندانسته است؛ چگونه می‌تواند مجری این سیاست‌ها باشد؟

صحرایی افزود: بر اساس اساسنامه و مأموریت کانون، تربیت خبرنگار، هنرمند، نویسنده و کنشگر فرهنگی ایده‌ال برای آینده‌ کشور است.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه تصریح کرد: افراد از کودکی مخاطب کانون هستند. اگر خط ارتباط بین مدارس و کانون ایجاد شود؛ بسیاری از کارهای ناممکن، ممکن خواهد شد. وقتی فردی از کودکی در این فضا تربیت‌شده باشد؛ در بزرگ‌سالی دچار تزلزل نمی‌شود و جایگاه انقلاب و ارزش‌های آن را درک می‌کند. هنرمندی که از کودکی با ارزش‌ها انس گرفته باشد، آثار هنری ارزشمندی خلق خواهد کرد.

وی با اشاره به جایگاه ممتاز و متمایز کانون، طرحی را در خصوص تربیت کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد و گفت: برخی از من می‌خواهند که هنرستان فیلم‌سازی، خبرنگاری، رسانه و غیره بسازم. به نظر من اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، بهترین جایگاه برای آن کانون است. یک مدرسه‌ای از سمت آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شود و در اختیار کانون قرار گیرد؛ باید رشته رسانه طراحی کنیم و بعد به کانون مأموریت دهیم که این طرح را اجرا کند. چنین طرح برجسته‌ای را نباید به هر بخشی واگذار کرد و باید در داخل خودآموزش و پرورش و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی آن، مثل کانون، انجام شود.

صحرایی ضمن یادآوری و بازگویی برخی مأموریت‌های کانون، به اهمیت قصه‌ در ذهن کودکان اشاره کرد و افزود: باید کاری کنیم که تمام بچه‌های ایران یک قصه داشته باشند. آدم‌های قصه‌دار بیشتر موفق می‌شوند. قصه داشتن و رویا داشتن موجب می‌شود که افراد کار خود را پیش ببرند و ساخته شوند.

وی در خصوص هماهنگی کانون با بخش‌های فرهنگی و پرورشی اداره‌های کل آموزش پرورش تهران و شهرستان‌ها خاطر نشان کرد: برنامه باید یکی باشد؛ یعنی برنامه واحد و مجری دو بخش است. خودتان را جدا ندانید با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشید. کار سختی نیست با هم برنامه‌ریزی و تخصصی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص دو پیش شرط تحول اظهار کرد: هر کاری که برای تحول می‌خواهیم انجام دهیم ۲ پیش شرط ساده دارد؛ اول خودمان باید بخواهیم و در ادامه موانعی را که بسیاری از آن‌ها را خودمان ساخته‌ایم برداریم. بسیاری از این موانع، موانع اداری و قانونی هستند. برای مثال در دوره‌ای وزیری دستوری داده است. حالا با توجه به تغییر وضعیت نیاز است که این قانون تغییر کند. خصوصا در این دولت که همگان برای زدودن موانع و ایجاد تحول پای کار هستند.

وی در پایان افزود: یگانگی و یکی شدن کانون باید دو سمت داشته باشد؛ اول باید بپذیریم کانون از آموزش و پرورش جدا نیست و در درون آن قرار دارد. دوم یکی شدن با دیگر بخش‌هاست. جدایی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش به نفع هیچکس نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع