
سینماپرس: مرحله نخست داوری آثار شرکتکنندگان در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بررسی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ اثر آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، با پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و دریافت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ اثر، مرحله نخست داوری این جشنواره با بررسی و ارزیابی آثار توسط هیأتهای انتخاب، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان موسیقی کشور آغاز شد.
در این دوره از جشنواره حدود ۲ هزار و ۴۰۰ اثر در بخشهای مختلف موسیقی «دستگاهی»، «نواحی» و «کلاسیک» به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این تعداد ۵۰ درصد آثار مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد موسیقی نواحی است.
اسامی راهیافتگان به مرحله نهایی این جشنواره، همراه با اطلاعات تکمیلی، متعاقباً از طریق سایت انجمن موسیقی ایران اعلام خواهد شد.
چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود

سینماپرس: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بسیاری از اوقات بودجه مصوب مجلس برای بخشهای فرهنگی از سوی دستگاههای اجرایی تخصیص داده نمیشود و هر کجا کم میآورند، از بودجه فرهنگ کم میکنند.
به گزارش سینماپرس، حجتالاسلام سیدرضا تقوی، با اشاره به کمبود بودجه فرهنگی، اظهار داشت: بودجه فرهنگی در مقایسه با بودجه سایر حوزهها بسیار اندک است که البته این مسئله صرفاً مربوط به این زمان و دولت کنونی نیست و متأسفانه در همه دورهها، دولتها بودجه کافی به بخش فرهنگ تخصیص نمیدهند.
وی افزود: جای تأسف دارد که بودجه بخش فرهنگی با نیازها و شأنی که مقوله فرهنگ دارد، هیچ سنخیتی ندارد.
شایعهسازی درباره بودجه حوزه علمیه اقدامی ناجوانمردانه است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته گاهی ارقامی در لوایح بودجه سالیانه برای بخشهای فرهنگی اعلام میشود و عدهای دنبال سوژه هستند و ارقامی را کنار هم ردیف کرده و شایعه درست میکنند که بودجه کلانی به بخش فرهنگ اختصاص یافته است. این افراد به نوعی القا میکنند تا به مردم بگویند که گرفتاریها و کمبودهایی که دارید به دلیل آن است که بودجه شما به مساجد، حوزههای علمیه و روحانیت داده میشود که حرکت بسیار ناجوانمردانهای است که این افراد دنبال میکنند، اما هیچ گاه در عمل چنین مسئلهای تحقق پیدا نکرده است.
تقوی افزود: معمولاً در لوایح بودجه مبالغی درباره بخشهای فرهنگی گفته میشود، اما گاهی اوقات صرفاً یک سوم مبالغی که در لایحه بودجه به تصویب رسیده، به بخشهای فرهنگی اختصاص داده میشود و بر این اساس باید گفت که بین تصویب و تخصیص بودجه تفاوت بسیار زیادی است.
وی بیان کرد: بسیاری از اوقات مبالغی را که مجلس برای بخشهای فرهنگی به تصویب میرساند، از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نمیشود و معمولاً هر کجا که کم میآورند، از بودجههای فرهنگی کم میکنند.
بخش فرهنگ هیچگاه سهم مطلوبی از بودجه عمومی نداشته است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته شاید آنها هم مشکلاتی داشته باشند و بنده نمیخواهم مشکلات دستگاههای اجرایی را نادیده بگیرم، اما این مشکلات باید عادلانه حل شود، نه اینکه برای همه مشکلات صرفاً از بودجه بخش فرهنگی کم کنیم. بخش فرهنگ هیچ گاه از بودجه عمومی کشور سهم لازم و مطلوب را نداشته است و بودجههای فرهنگی بسیار اندک است و این مسئله قابل انکار نیست.
تقوی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات بخشهای فرهنگی مبنی بر موازی کاری بین دستگاهها، گفت: در صورتی که دستگاههای فرهنگی با مسئله موازی کاری مواجه هستند، باید لایحهای را در این زمینه به مجلس ارائه کنند تا مجلس این مشکل را حل و فصل کند.
مجلس موازیکاری دستگاههای فرهنگی را حل میکند
وی با تأکید بر اینکه مجلس آمادگی دارد که مشکل موازی کاری دستگاههای فرهنگی را حل کند، ادامه داد: در صورتی که مشکلات فرهنگی نیاز به تصویب و اصلاح قانون دارند، ما در مجلس تمام قد در خدمت دستگاههای فرهنگی هستیم و حتماً به فرهنگ کمک میکنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته باید در وهله اول مشخص شود که آیا تنوع دستگاههای فرهنگی مسئلهای مفید است یا آنکه به مقوله فرهنگ لطمه میزند. البته بنده معتقدم که باید حوزههای فعالیت دستگاههای فرهنگی به طور دقیق تعریف شود تا تداخل مسئولیت نداشته باشند.
تقوی بیان کرد: برای مثال مقام معظم رهبری فرمودند که ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و در حال حاضر نهادهای مختلفی از جمله سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی متولی این مسئله هستند که اگر شرح وظایف مشخص باشد، میتوان به صورت دقیق مقدمات تحقق این مسئله را فراهم کرد، اما گاهی اوقات میبینیم که مسئولیت دستگاهها گم میشود و بر این اساس لازم است که مسئولیتها را شفاف کنیم.
وی تاکید کرد: در هر صورت ما میتوانیم تعدد دستگاههای فرهنگی تغییر داده و آنها را متمرکز کنیم که این مسئله نیاز به بحث و بررسی کارشناسی دارد و زمانی که فعالیت کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت رسمی آغاز شود، قطعاً آمادگی داریم که این موضوع را هم مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
استقبال کم نمایندگان از کمیسیون فرهنگی، نقطه ضعف مجلس است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال کم نمایندگان از حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: مجلس یازدهم نمایندگان بسیار خوب و متخصصی در بخشهای مختلف دارد و ترکیب این مجلس بسیار خوب است، اما اقبال کم نمایندگان به کمیسیون فرهنگی را یکی از نقاط ضعف این مجلس میدانم.
تقوی یادآور شد: مقام معظم رهبری در آغاز مجلس پیامی خطاب به نمایندگان صادر فرمودند و در آن تأکید کردند که مجلس به مقوله اقتصاد و فرهنگ توجه کند.
وی افزود: اقتصاد و معیشت مردم اولویت دارد و باید مجلس به کمک دولت به امر معیشت برسد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند و لازم است در این زمینه ریل گذاریهایی را انجام دهد و بر نظارت خود بیفزاید تا بار سنگین معیشتی را از دوش مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه بردارد.
بخشی از مشکلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مسئله فرهنگ هم در اولویت است و معتقدم که بخشی از مشکلات اقتصادی ما ریشه فرهنگی دارد و اگر مسائل فرهنگی آن را حل کنیم، قطعاً جنبههای اقتصادی هم حل میشود.
تقوی اظهار داشت: برای مثال اصلاح الگوی مصرف، بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی، مبارزه با اشرافیگری و وجدان کاری همگی مسائل فرهنگی هستند که در حوزه اقتصاد ظهور و بروز پیدا میکنند و اگر در این بخشها کار فرهنگی دقیقی صورت گیرد، قطعاً مسائل و مشکلات اقتصادی هم حل میشود.
تولیدکنندگان به کیفیت تولیدات خود بیافزایند
وی افزود: برای مثال زمانی که تولیدکنندگان ما به مسئله وجدان کاری توجه داشته باشند، دیگر شاهد اجناس و تولیدات نامطلوب در بازار نخواهیم بود و اگر شرکتهای خودروسازی ما کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند و فقط به دنبال سرهم بندی کردن و رنگ و لعاب دادن به محصولات نباشند، قطعاً مشتریان از صنعت داخلی حمایت میکنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از دلایل گرایش مردم به تولیدات خارجی آن است که در برخی از اقلام و محصولات کیفیت کالاهای صنعتی و تولیدات ما در حد مطلوب نیست و بر این اساس اجناس داخلی باید کیفیت قابل قبولی داشته باشند و نمیتوان با بخشنامه و توصیه مردم را وادار به حمایت از تولید داخلی کرد و اولین شرط حمایت از کالاهای داخلی آن است که اجناس باکیفیت به بازار عرضه شود.
*مهـــر

سینماپرس: سریال «جنگل سرخ» درباره ماجراهای دهه شصت و حضور منافقین در جنگلهای شمال کشور است.
به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «جنگل سرخ» به نویسندگی حسین تراب نژاد در ۳۰ قسمت تولید خواهد شد.
این سریال درباره ماجراهای دهه شصت و حضور منافقین در جنگل های شمال کشور است.
مبنای نگارش این سریال بر اساس داستان های واقعی است و خط اصلی داستان به نفوذ نیروهای امنیتی در میان منافقین و تلاش برای ردیابی تیم های مختلف آن ها در جنگل می پردازد.
در حال حاضر بیش از نیمی از این سریال به نگارش درآمده و تهیه کنندگی آن بر عهده ابوالفضل صفری است.
ابوالفضل صفری تهیه کنندگی سریال های ترور خاموش، سارق روح، خانه امن و … را در کارنامه کاری خود داشته است.

سینماپرس: پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: نه تنها سلبریتی هایی که درآمدهای میلیاردی و نجومی دارند بلکه سایر افراد پولدار جامعه که مشخص نیست پول های شان را چگونه به دست آورده اند و مهمتر از همه نهادها و سازمان ها و ارگان های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر موظف هستند تا از اهالی سینما و هنرمندان پشتیبانی کنند اما متأسفانه چنین اتفاقی رخ نمی دهد به عنوان مثال خانه سینما در این بحران کرونا چه پشتیبانی از اهالی سینما داشت؟
بازیگر فیلم های سینمایی «گل های داودی» و «ناصرالدین شاه آکتور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کمک به هم نوع امری انسانی و خداپسندانه است که باید در جامعه ما نهادینه شود اما بنده معتقدم ما نباید پیکان انتقادات و حملات مان را به سمت سلبریتی ها ببریم چرا که هنرمندان و سلبریتی ها در یک مکعب شیشه ای هستند و همواره از همه طرف دیده می شوند و همه از آن ها انتظار دارند که به یاری مردم بشتابند.
وی ادامه داد: درست است که وظیفه انسانی و اجتماعی و فرهنگی این افراد ایجاب می کند که به یاری مردم و سایر همکاران عاجز و درمانده شان بشتابند اما سوأل اینجا است که وظیفه سایر آحاد افراد جامعه در این حوزه چه می شود؟
این سینماگر پیشکسوت با بیان اینکه ما این روزها در جامعه شاهد طبقه ای به شدت مرفه هستیم که زندگی های لوکس و فوق لاکچری دارند اظهار داشت: این افراد که مشخص نیست این پول ها را از کجا و چطور به دست آورده اند در این بحران کرونا باید فکری به حال هم میهنان شان بکنند؛ امثال افرادی که امروز در قوه قضائیه محاکمه می شوند و پول های عجیب و غریب و بادآورده به دست آورده اند باید تدبیری برای رفع معضلات جامعه بکنند و چشم ها نباید تنها به سلبریتی ها باشد!
معصومی در همین راستا با انتقاد شدید از دستگاه ها و سازمان های فرهنگی و هنری متذکر شد: سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و… چرا هیچ تدبیری برای رفع بحران شدید به وجود آمده در زندگی هنرمندان ندارند؟ ما هنرمندانی را داریم که سال ها عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند اما اینک در بدترین شرایط معیشتی و مالی زندگی می کنند و در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.
بازیگر فیلم های سینمایی «خارج از محدوده» و «مسافرری» در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: چرا وزارت ارشاد باید اجازه دهد هنرمندان بزرگ این مرز و بوم چنین زندگی مفلوکی داشته باشند؟ شاید باور نکنید اما باید بگویم حقوق ماهیانه بنده به عنوان یک هنرمند پیشکسوت تنها۱۵۰ هزار تومان است! این رقم در این زمانه خنده آور نیست؟ من بسیار متأسفم که شأن هنر و هنرمند این روزها تا این میزان تنزل کرده و هیچ یک از مدیران و مسئولان کمترین تدبیری برای رفع این معضلات مهم ندارند.