X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

سربخش: اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باید از دریچه سینما دیده شوند/ ردپای دشمن در حوزه فرهنگ و هنر به شدت محسوس است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی گفت: اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باید از دریچه سینما دیده شود و مدیران سینمایی باید شرایطی را فراهم کنند که هنرمندان متعهد به نظام و انقلاب اسلامی بتوانند با تکیه به ارزش های انقلابی آثار شاخص و درخشانی تولید کنند، بی تردید پرداختن به سوژه ها و موضوعات انقلابی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده نظام و انقلاب اسلامی است.

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر وقتی آثار سینمایی و برخی آثار به نمایش درآمده در سینما و به خصوص جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی را مشاهده می کنیم متوجه می شویم که بسیاری از این آثار نه تنها با مفاهیم و ارزش ها و آرمان های انقلابی، دینی، ملی و انسانی و اسلامی هیچ قرابتی ندارند بلکه ارزش ها را زیر سوأل هم می برند.

وی این اتفاق را برای سینمای کشور بسیار خطرآفرین توصیف و با بیان اینکه ردپای دشمن در حوزه فرهنگ و هنر به شدت محسوس است تصریح کرد: برخی فیلم هایی که ما می بینیم مصداق بارز دشمنی با امت انقلابی ایران اسلامی است. این دشمنان سعی دارند اخلاق را از جامعه بگیرند، خانواده ها را از هم گسیخته کنند، ارزش ها را زیر سوأل ببرند، حرمت ها را بشکنند، بی حیایی را زیاد کنند، مردم را بی ایمان کنند؛ همه این ها مصداق های بارزی است که در فیلم های سینمایی و برخی فیلم های به نماش درآمده در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و در جشنواره های فیلم فجر سال های اخیر شاهد آن بوده ایم.

مدیرمسئول نشریه سینمارسانه تأکید کرد: جامعه ما به خصوص نسل جوان نیازمند آن هستند که با تماشای آثار ارزشمند سینمایی، با ارزش ها، آرمان ها و مفاهیم دینی و اسلامی و انقلابی آشنا شوند اما کم کاری های زیاد از حد مدیران و آثار اندک ساخته شده در خصوص انقلاب اسلامی هرگز نتوانسته جواب نیازهای جوانان و آحاد افراد جامعه را بدهند.

این کارشناس فرهنگی سپس توجه به مسأله نفوذ فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران باید بدانند با ارائه برخی راهکارهای پیش پا افتاده نمی توانند این فجایع فرهنگی را جبران نمایند؛ اگر امروز بخش اعظمی از مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی به سینما نمی روند به دلیل این است که شوخی های جنسی در فیلم ها به شدت زیاد شده و هر بار شوخی ها بدتر و بیشتر از گذشته می شوند و حریم ها را بیشتر می شکنند؛ مسئولان باید فکری به حال محتوای شرم آور فیلم ها کرده و این آثار شنیع و ضد ارزشی را در نطفه خفه بکنند تا بیش از این هنرهفتم جایی برای نمایش فیلم های مهوع نباشد.

سربخش در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: مقام معظم رهبری بارها در خصوص مسائلی نظیر ولنگاری فرهنگی هشدار داده اند اما گویا گوش شنوایی در میان مدیران و مسئولان عرصه فرهنگ و هنر بالاخص مدیران سینمایی وجود ندارد و به همین دلیل ما شاهد ولنگاری های گسترده تر در سینمای کشور هستیم. بنده بار دیگر تأکید می کنم این راهی که برخی آقایان می روند به ترکستان است نباید بیش از این در این مسیر حرکت کنند. ما موظفیم تمامی اقشار جامعه به خصوص جوانان کشور را با پدیده هایی نظیر جنگ نرم و نفوذ فرهنگی بیگانگان آشنا کنیم، آن ها را به سمت اخلاق مداری و انسانیت هدایت کنیم چرا که وظیفه اصلی هر اثر فرهنگی و هنری انسان سازی است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز خبری از بلیت‌فروشی کنسرت‌ها نیست/ سامانه‌هایی پر از خالی!


هنوز خبری از بلیت‌فروشی کنسرت‌ها نیست/ سامانه‌هایی پر از خالی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاه لیبرالی دولت بنفش به تلویزیون اینترنتی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ضریب نفوذ اینترنت آنچنان در جامعه ما بالا رفته که دیگر نمی‌توان همچون گذشته تلویزیون را گسترده‌ترین رسانه جمعی دانست. حالا بسیاری از ما حتی برای دیدن برنامه‌های مورد علاقه‌مان به سراغ اینترنت می‌رویم و از طریق تلویزیون‌های اینترنتی به مجله‌های تصویری یا فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌مان دسترسی پیدا می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس،تلویزیون‌های اینترنتی دیگر برای ما چندان ناشناخته نیستند. بسیاری از ما کلیپ‌های آموزشی، سرگرمی و گاهی محتواهای عجیب و حتی مستهجن را در برخی از این تلویزیون‌های اینترنتی همچون آپارات، نماوا، فیلیمو و… بسیاری دیگر از تلویزیون‌های اینترنتی دیده‌ایم. اما تاکنون برای این تلویزیون‌ها افتتاحیه‌ای برگزار نشده بود. ۸ خرداد ماه بود که طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور طرح وزارت ارتباطات با عنوان «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» افتتاح شد. این افتتاحیه چند ماهی بعد از بخشنامه رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی سراسر کشور مبنی بر فعالیت در حوزه صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی تنها با مجوز صدا و سیما اتفاق افتاد. استدلال سیدابراهیم رئیسی برای ابلاغ این بخشنامه نظریه تفسیری شورای نگهبان در تاریخ ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۷۹ و همچنین ابلاغیه مقام رهبری خطاب به رئیس‌جمهوری در ۲۲ شهریور سال ۱۳۹۴ مبنی بر اینکه «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیماست.» با وجود این در همان زمان هم ابلاغیه رئیس قوه قضاییه با واکنش رئیس‌جمهور همراه بود. حجت‌الاسلام حسن روحانی در پی نوشتی خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: «اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»


این واکنش رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی در حالی است که این شورا تاکنون در خصوص صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی خروجی خاصی نداشته است آن‌هم در شرایطی که هشت سالی از آغاز فعالیت شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد. به عبارت دیگر اگر شورای عالی فضای مجازی بر فعالیت فعالان VOD و اشتراک ویدئو در فضای مجازی نظارت داشت چرا محتواهای مجرمانه در این شبکه‌ها به نمایش در می‌آمد؟ ابوذر منتظرالقائم، کارشناس فضای مجازی پیش از این در گفتگو با «جوان» درباره کوچ آسیب‌ها از شبکه‌های خارجی به شبکه‌های داخلی هشدار داده بود. به گفته وی، بیش از ۵۰ گروه موضوعی محتوای مجرمانه در این شبکه ویدیویی قابل رصد است، امری که نشان می‌دهد فعالان این عرصه به حال خود رها شده بودند.


از سوی دیگر وقتی طبق قانون و تأکید و دستور کتبی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه صدور مجوز فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی در اختیار صدا و سیماست، ورود دولت و وزارت ارتباطات به این حوزه و افتتاح طرحی تحت عنوان «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» می‌تواند مصداقی از یک «کودتای رسانه‌ای» باشد.


ساترا مسئول صدور مجوز تلویزیون‌های اینترنتی


تا قبل از رسمی شدن دریافت مجوز فعالان VOD و اشتراک ویدئو در فضای مجازی از صدا و سیما، این فعالان مجوز خود را از وزارت ارشاد دریافت می‌کردند. سال ۱۳۹۴ بود که براساس ابلاغیه‌ای مقام رهبری به ریاست جمهوری به عنوان رئیس مرکز ملی فضای مجازی بنا شد تا فعالیت در این زمینه با مجوز سازمان صدا و سیما باشد و به همین خاطر هم سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا تشکیل شد تا کار تنظیم‌گری بر فعالیت فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را بر عهده بگیرد.


پیش از بخشنامه قوه قضاییه هم ابتدای دی ماه سال‌جاری رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات صورت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در جلسه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرده بود که تمامی محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی شامل پلتفرم‌های اشتراک فیلم و VOD‌ها باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی مجوز بگیرند. بعد از این خبر نیز اعلام شد که آپارات، فیلیمو، نماوا و سرویس ویدئویی کافه بازار با ساترا برای دریافت مجوز و ادامه فعالیت به توافق اولیه رسیده‌اند. حالا به گفته معاون تدوین مقررات و امور حقوقی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر تاکنون آن‌ها به بیش از ۶۰ فعال در این حوزه مجوز داده‌اند.


تلویزیون اینترنتی چیست؟


«تلویزیون پروتکل اینترنت» (Internetprotocol television) نسبتاً جدید و در حال تکامل است که مخاطبان می‌توانند با خریداری و اتصال یک ست‌تاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود وصل کرده و از خدماتی مانند: دسترسی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلین، بانک آنلین و … بهره‌مند شوند.


در این سیستم با استفاده از پروتکل اینترنت برای ساخت یک شبکه، و خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه می‌شود، که این خدمات می‌تواند توسط اتصال پهنای باند وسیع در اختیار کاربر قرار گیرد. در تلویزیون‌های اینترنتی معمول در دنیا، مخاطبان تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست می‌یابند و هر کاربری خود تعیین می‌کند که چه چیزی را چگونه می‌خواهد ببیند. همچنین کاربر می‌تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می‌شود از زمان پخش آن برنامه با خبر شود یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. در واقع مهم‌ترین ویژگی‌های IPTV تولید محتوای اختصاصی و پخش آن از طریق اینترنت است. اما آنچه که روز هشت خرداد ماه تت عنوان افتتاحیه طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» چیست و آیا اصولاً راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی تحت اختیار دولت است یا خیر؟ این موضوعی است که در این پرونده می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

نظر مسئولان ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی


طبق آنچه که محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم در افتتاحیه طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» گفت: این طرح با کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه کننده خدمات VOD و با سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و راه‌اندازی شده است به‌منظور ارتقای سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده است. بنابه تأکید وی بدین‌ترتیب با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هم‌وطنان می‌توانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند. هدف‌گذاری تعیین‌شده در این پروژه رسیدن به ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.


بازار ۶۴۸ میلیارد تلویزیون اینترنتی سینما را در جیب گذاشت!


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» می‌گوید: «هم‌اکنون حدود ۸/ ۱ میلیون نفر عضو شبکه‌ها و سامانه‌های مختلف پخش ویدئو، موسیقی و تلویزیون اینترنتی هستند و حق عضویت پرداخت می‌کنند و همچنین حدود ۳ میلیون بیننده نیز بدون پرداخت حق عضویت، از محتواهای رایگان استفاده می‌کنند.»


به گفته ناظمی ۷۰ درصد ترافیک اینترنت در دنیا به پخش فیلم و ویدئو، موسیقی و صوت تعلق دارد و، اما این عدد در ایران حدود ۲۰ درصد است. این درحالی است که ظرفیت فعلی شبکه ما حدود ۱۴ برابر میزان مصرفی است که مردم از این محصولات فرهنگی استفاده می‌کنند.


رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ماهانه حدود ۷ میلیارد دقیقه توسط مردم از این محصولات فرهنگی استفاده می‌شود، گفت: در سال ۹۲ ارزش کل فروش سینماهای کشور حدود ۴۲میلیارد تومان بوده و امروز با تداوم روند فروش حق اشتراک تلویزیون‌های اینترنتی اندازه این بازار به حدود ۶۴۸ میلیارد تومان رسیده است. همانطور که شبکه حمل‌ونقل اینترنتی از حمل‌ونقل سنتی بزرگ‌تر شده، اندازه تلویزیون‌های اینترنتی نیز از تمام فروش در سینماهای کل کشور، بزرگ‌تر شده است.


ناظمی با اشاره به عضویت یک ماهه بابت حق عضویت تلویزیون‌های اینترنتی می‌افزاید: «با اجرای این طرح، پیش‌بینی می‌کنیم بازار تلویزیون‌های اینترنتی به دو برابر فعلی افزایش پیدا کند.»


تلویزیون اینترنتی دولتی خلاف قانون اساسی سیاست‌های نظام و منطق حکمرانی است


طبق قانون اساسی انتشار صوت و تصویر فراگیر در انحصار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین اصل بحث افتتاح تلویزیون اینترنتی از سوی دولت محل اشکال است و از نظر قانونی باید موضوع حل شود. مشکل اصلی فعلی این است که اساساً تشکیل تلویزیون‌های اینترنتی و صدور مجوز آن‌ها خارج از سازمان صداوسیما کار غیر قانونی است. بعد از این مهم وارد این بحث می‌شویم که براساس تدبیر مقام معظم رهبری، امکانی فراهم هست تا تلویزیون اینترنتی با هماهنگی صدا و سیما و تحت نظارت مستقیم این سازمان وجود داشته باشد.


ما در این زمینه مصوباتی داریم که تکلیف موضوع را مشخص کرده است و لذا هرگونه راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی توسط دولت از نظر قانونی ایراد دارد. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که بودجه‌های دولتی بابت حمایت از فرهنگ و اطلاع‌رسانی در کشور به شکل تصدی گرایانه توسط خود دولت مستقیماً هزینه شود و از این جهت تلویزیون‌های اینترنتی ایراد برنامه‌ای و بودجه هم دارد و از نظر سیاست‌های فرهنگی هم این کار دچار اشکال است. این کار کاملاً خلاف قانون اساسی است و وجاهت قانونی ندارد و برخلاف سیاست‌های کلی نظام است و با منطق حکمرانی هم کاملاً در تضاد است. منطق حکمرانی اقتضا می‌کند دولت کمترین حجم تصدی‌گری را داشته باشد. اینکه دولت بخواهد خودش تلویزیون اینترنتی راه‌اندازی و اداره کند این کاملاً با منطقه حکمرانی در دنیای امروز ناسازگار است.


بنابراین آسیب‌زا بودن یا فرصت بودن تلویزیون‌های اینترنتی موضوع دیگری است که ابتدا باید بحث‌های قانونی آن حل شود و بعد از حل چالش غیر قانونی بودن ما وارد این موضوع می‌شویم که چه سیاست‌های فرهنگی و سیاست‌های محتوایی دولت می‌خواهد روی این تلویزیون اینترنتی اعمال کند و چگونه آن را اداره کند. در حال حاضر بحث ما این است که این کار فاقد وجاهت قانونی و در تعارض با سیاست‌های کلی نظام است و مغایر با منطق حکمرانی است و یک نوع ورود تصدی گرایانه دولت به موضوعاتی است که کار مجموعه‌های مردمی یا نهادهای دیگر است. علاوه بر این برخی اپراتورها باید در این خصوص شفاف عمل کنند و وظیفه خودشان را به درستی انجام دهند و در پازل بازی سیاسی که دولت درست کرده است نیفتند. سرمایه‌گذاران برخی از اپراتورها مجموعه‌هایی هستند که باید دغدغه مقابله با اقدامات غیرقانونی را داشته باشند و جایی که هرگونه خطر قرار است انقلاب اسلامی وارد شود این‌ها باید وارد عمل شوند و تاکنون هم در برهه‌های مختلف خوب ظاهر شده‌اند ولی یکی از نگرانی‌ها این است که دولت به شکل ناخواسته بخواهد این‌ها را در اقدام غیرقانونی خود شریک کند و کاری بکند که آن‌ها مجبور شوند یا تمایل پیدا کنند که از این مسائل چشم‌پوشی بکنند که به مسئولان مربوطه هشدار می‌دهیم که در این خصوص فعال ظاهر شوند.


مهدی صرامی

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی

نگاه لیبرالی دولت به تلویزیون اینترنتی!

بحث تلویزیون اینترنتی و استفاده از اینترنت وای پی برای بحث تصویر موضوع جدیدی نیست. ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ حضرت آقا به صورت کتبی دستور راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی را دادند. اما براساس قانون اساسی انحصار صوت و تصویر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر شهریور سال ۱۳۹۴ حضرت آقا نامه خطاب به شخص رئیس‌جمهور زدند و در این نامه نوشتند که صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیماست در واقع به این ماجرا حاکمیتی نگاه شده نه دولتی.


از سوی دیگر براساس قانون اساسی در اصل ۱۱۰ که سیاست‌های کلی کشور را بر عهده رهبر گذاشته است و علاوه بر قانون اساسی، طبق دستور رهبری، هر نوع صدور مجوز یا رگولاتوری و تنظیم مقررات برای صوت و تصویر در فضای مجازی از حوزه اختیارات دولت خارج شده است.


بنابراین کاری که دولت در این زمینه انجام می‌دهد یک کودتای رسانه‌ای است. در واقع وزیر ارتباطات و رئیس‌جمهور در سال پایانی دولت می‌خواهند، رسانه‌های صوتی و تصویری را از تسلط حکومت خارج کنند.


شبکه‌های ای‌پی‌تی‌وی از طریق ستاپ باکس و تلویزیون‌های هوشمند هم قابل دریافت هستند. هم‌اکنون نیز در آپارات و امثال این‌ها شاهد پخش تصاویر مبتذل و مسائل غیر اخلاقی هستیم که بدون هیچ نظارتی پخش می‌شود. با این اتفاقی که هم اکنون افتاده است هر کسی می‌تواند یک شبکه تلویزیونی تأسیس کند بدون اینکه مجوزی داشته باشد و نظارتی بر آن بشود و هر آنچه بخواهد را به صورت رسمی و حتی از طریق زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات پخش کند. براساس تأکید رهبری بر اینکه صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به عهده سازمان صدا و سیماست این سازمان، سازمانی را تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ایجاد کرد. در واقع اینجا منظور رهبر این است که صدا و سیما انحصاری در تولید ندارد و در حوزه تولید صدا و سیما و برای بخش خصوصی مجوز صادر می‌کند تا هرگونه محتوایی در این شبکه‌های اینترنتی پخش نشود. هم‌اکنون نیز سازمان صدا و سیما برای تلویزیون‌های اینترنتی مجوز می‌دهد به طور مثال روبیکا یا برخی دیگر از شبکه‌های تلویزیون اینترنتی از صدا و سیما مجوزای پی‌تی‌وی دارد. در حال حاضر نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که زیر نظر وزارت ارتباطات است مدعی صدور مجوز برای تلویزیون‌های اینترنتی شده، اما به صورت قانونی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر برای تلویزیون‌های اینترنتی مجوز صادر می‌کند. وزارت ارتباطات یک دستگاه دولتی است که از پس همین فضای مجازی کنونی هم بر نیامده و ما با فساد و فحشا گسترده در اینستاگرام و فضای مجازی مواجه هستیم در چنین شرایطی افرادی که نتوانستند فضای مجازی را کنترل کنند می‌خواهند صدا و تصویر را هم به عهده بگیرند در آینده تلویزیون به شکل برودکست از بین می‌رود و OTT و تعاملی خواهد شد. این موجب می‌شود تا صدا و سیمایی که به شکل کنونی وجود دارد منسوخ شود و عملاً تلویزیون‌های اینترنتی جای آن را بگیرند. در چنین شرایطی صدا و سیما مجبور است با امکاناتی که در اختیار دارد با رسانه‌های اینترنتی دیگر مقابله بکند، اما به خاطر محدودیت‌هایش نمی‌تواند در این رقابت پیروز شود. به این خاطر که رسانه ملی ما نمی‌تواند هر محتوای را پخش کند، اما این تلویزیون‌های اینترنتی آزادانه محتوایی را پخش می‌کند. به طور مثال من خودم شاهد این بودم که یکی از این تلویزیون‌های اینترنتی محتوایی را به نمایش گذاشته بود که در آن‌واحد ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن محتوا را تماشا می‌کردند کدام یک از شبکه‌های تلویزیونی ما به طور همزمان ۵ میلیون مخاطب دارد. از سوی دیگر شاهد این هستیم که به شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی اینترنت رایگان داده‌اند و برای آن تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفته است. اما وقتی شبکه تلویزیون‌های اینترنتی راه بیفتد چیزی شبیه اینستاگرام خواهد شد، اما در جغرافیای ایران. وقتی انحصار صوت و تصویر را از رسانه ملی بگیرند امنیت را هم از کشور گرفته‌اند و مسائل دیگری که در اینستاگرام و امثال این‌ها اتفاق می‌افتد در تلویزیون‌های اینترنتی هم رخ خواهد داد.


رئیس قوه قضاییه براساس وظیفه‌اش و به استناد نامه رهبری، دستور داد تا تمام دادستان‌های کل کشور اگر تلویزیون اینترنتی دیدند که مجوز صدا و سیما را ندارد باید با آن برخورد شود. قوه قضاییه مسئول برخورد با موارد خلاف قانون است و این مسئله نیز خلاف قانون و تمام تلویزیون‌های اینترنتی که از صدا و سیما مجوز ندارند باید از سوی قوه قضاییه بسته شوند. طبق اصل تفکیک قوا در قانون اساسی رئیس‌جمهور حق ندارد به رئیس قوه قضاییه دستور بدهد یا در کارش دخالت کند. دستور رئیس قوه قضاییه یک دستور قضایی محسوب می‌شود و مجازات لغو یا نقض این دستور مجازات پنج سال انفصال از خدمات دولتی است. بنابراین باید قوه قضاییه جلوی این کودتای رسانه‌ای را بگیرد چراکه اگر جلوی این کار گرفته نشود پس از دولت دوازدهم، افکار عمومی ما دست رسانه‌های بی‌در وپیکری می‌افتد که فضایی همچون فضای اینستاگرام دارند و هرچه کثیف‌تر باشند بیشتر دیده می‌شوند. شبکه‌های تلویزیون اینترنتی هر قدر بیشتر هنجار شکنی کنند، مخاطبان بیشتری پیدا می‌کنند و این مسئله کشور را استحاله می‌کند. ما با کلیات تلویزیون اینترنتی قطعاً مخالف نیستیم و صددرصد موافقیم و این را از صدا و سیما مطالبه می‌کنیم که چرا تلویزیون اینترنتی را راه نمی‌اندازد و تلویزیون اینترنتی نباید در انحصار صدا و سیما باشد. بلکه صدا و سیما باید بستر این شبکه‌ها را فراهم کند تا هر کدام از ما حتی برای خانواده خودمان بتوانیم یک تلویزیون اینترنتی راه‌اندازی بکنیم، اما صدا و سیما باید مجوز این کار را صادر کند. در واقع از آنجا که وزارت ارتباطات و دولت بیشتر با نگاه لیبرالی وارد ماجرا شده‌اند در بلندمدت به کشور مردم و منافع ملی آسیب می‌زند و انتظار می‌رود، قوه قضاییه، مجلس و دستگاه‌هایی مثل سپاه پاسداران جلوی این کودتای رسانه‌ای را بگیرند.


روح الله مؤمن نسب

کارشناس فضای مجازی

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه شهید سلیمانی کمبودهای پژوهشی حوزه دفاع مقدس را رفع می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر علمی ‌اولین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: جایزه ‌سردار شهید حاج ‌قاسم ‌سلیمانی به‌دنبال‌ رفع‌ کمبودهای ‌پژوهشی‌ درحوزه ‌دفاع‌ مقدس ‌است.

به گزارش سینماپرس، ‌محسن پرویز با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی و برگزاری این جایزه گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم در حوزه‌های مختلف علوم انسانی کمبود پژوهش و تحقیق را داریم مخصوصاًًً، پژوهش‌هایی که کاربردی و نتیجه‌بخش و در رشته‌های مختلف باشد.
پیش از این مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، همزمان با چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس، با انتشار فراخوانی اعلام کرده بود اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را برگزار خواهد کرد. آخرین فرصت برای ارسال آثار پژوهشی پایان مرداد ۱۳۹۹ و زمان اعلام نتایج داوری ۲۵ آذر ۱۳۹۹ همزمان با روز پژوهش اعلام شده است. دبیر علمی ‌اولین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به برگزاری این دوسالانه گفت: جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ارتباط با پژوهش‌هایی است که در حوزه‌های نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، بین‌الملل، تاریخی و اقتصادی مرتبط با مقاومت صورت می‌گیرد و صرفاً پژوهش را دربر می‌گیرد. هدف اصلی تصمیم‌گیرندگان برای تأسیس این دوسالانه توجه دادن محققان و جامعه دانشگاهی به این سمت‌وسو بود تا به این موضوعات توجه ویژه‌تری شود. وی با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که درباره برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت می‌شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم راجع به ‌ضرورت کار در حوزه‌های مختلف صحبت کنیم، خیلی از امور را می‌توانیم زیر سؤال ببریم و بگوییم کار مشابهی وجود دارد و چه ضرورتی دارد ما این کار را انجام دهیم ولی اگر نگاه‌مان برگزاری کارهایی نه با هزینه‌های خیلی بالا و هدف تقویت یک حوزه‌ باشد، آن‌وقت احساس می‌کنیم هیچ کار اضافی در بعضی از حوزه‌های پراهمیت انجام‌ نشده است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد با عملکرد ولنگارانه خود چگونه متولی اصلی سه سند هنری کشور شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی کشور در حالی برگزار شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی که نقش معیوب ان در سال های اخیر موجب گسترش فضای ولنگاری فرهنگی در جامعه شده است به عنوان متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس برگزیده شد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی کشور که روز شنبه ۲۴ خرداد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، توضیح داد: در ابتدای این جلسه پیامدهای فرهنگی کرونا در ۹ محور اساسی مرور شد و مقرر شد که یک سند سیاستی درباره شرایط کرونا و به طور عام شرایط اضطرار در فضای طبیعی که منجر به انتقال بسیاری از ارتباطات و تعاملات کاری به فضای مجازی می‌شود، تدوین و در دستور کار ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی قرار گیرد.

عاملی در ادامه گفت: ما روزهایی در سال داریم که دی اکسید کربن در فضای زندگی مردم بالا می‌رود و هوا ناسالم است، یا از سوی دیگر زلزله به وقوع می‌پیوندد و یا ویروس‌های سرایت بخش مثل کرونا، آنفولانزا وارد زندگی عمومی و اجتماعی می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که افراد با محدودیت‌هایی وارد فضای طبیعی شوند. بنابراین فضای جایگزین می‌تواند بخشی مهم از ارتباطات، تراکنش‌های مالی و اداری و حتی آموزش و پژوهش را جبران کند. به همین دلیل نیازمند سیاست‌گذاری فرهنگی هستیم که منتهی به آسایش و سلامت مردم شود و بحث تنهایی و خود انزوایی که تحت تأثیر کرونا اتفاق می‌افتد در این نگاه دیده شود و از ظرفیت‌هایی که فضای مجازی برای محیط سالم و پاک می‌تواند فراهم کند استفاده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هم اکنون که موضوعات کلانی مثل آموزش به فضای دوم منتقل شده و آموزش و پرورش و آموزش عالی کاملاً در این فضا شکل گرفته است، پس نیازمند یک سیاست‌گذاری فرهنگی با نگاه به فضای فیزیکی و فضای مجازی هستیم که مقرر شد بر مبنای ۹ محور بحث شده در جلسه بتوانیم شرایط سیاستی لازم را فراهم کنیم.

وی درباره دستور دوم جلسه نیز بیان کرد: دستور دوم جلسه مروری بر مصوبات سال گذشته ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود که طی آن ۱۱ مصوبه مهم داشتیم که هر ۱۱ مصوبه تاکنون ابلاغ و در دستگاه‌های اجرایی تبدیل به یک فرآیند شده است. از سوی دیگر زیر ساخت به فعالیت افتادن برنامه‌های اقدام سند مهندسی فرهنگی نیز در این مصوبات دیده شده است. از جمله اینکه چارچوب تدوین اسناد ملی با پیوستی که جزئیات اسناد را مشخص کرده تعیین شده است.

عاملی به دستور سوم جلسه که به موضوع بحث ۲۱ سند ملی اختصاص داشت، اشاره کرد و گفت: دستور سوم جلسه بحث ۲۱ سند ملی است که در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور پیش‌بینی شده و نگاهمان در تدوین این اسناد این نبود که آنها را در دبیرخانه خودمان تدوین کنیم. بلکه گفتیم که در دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌هایی که ذی‌نفع موضوع هستند و روزانه با این مسائل درگیر هستند در قالب لایحه به ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی پیشنهاد شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در این جلسه متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه محوری تعیین شد و این وزارتخانه، سایر دستگاه‌های همکار را طی فرآیندی که در سند مشخص شده پیشنهاد خواهد کرد و مقرر شد برای سایر اسناد با حضور دستگاه مربوطه تصمیم‌گیری شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید تعطیلی سینماهای پکن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای شهر پکن در کشور چین به دلیل بروز مواردی جدید از بیماری کووید ۱۹ بسته خواهند ماند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی،  مقامات چین روز جمعه میخی دیگر بر تابوت سینمای چین زدند و به طور رسمی اعلام کردند که پس از کشف سه مورد جدید ویروس کرونا در پایتخت، سینما ها در پکن باید فعلا تعطیل بمانند.

پکن روز پنج‌شنبه اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ طی دو ماه گذشته را در یکی از ساکنین منطقه «ژیچنگ» که حداقل دوهفته است که از شهر خارج نشده، یافت. دو مورد جدید دیگر از دو منطقه متفاوت نیز روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی که توسط شهرداری پکن برگزار شده بود، اعلام شد.

مقامات پکن در نشست خواستار تقویت اقدامات پیشگیرانه شدند و ابراز داشتند که سینماها و دیگر مکانهای تفریحی سرپوشیده باید موقتاً بسته باشند.

سینماهای چین به دلیل بیماری کووید ۱۹ از اواخر ژانویه تعطیل شده‌ و از آن زمان هزاران نفر ورشکسته شده‌اند. شورای عالی اجرایی کشور در ۸ ماه می اعلام کرد که اماکن سرگرمی از جمله سینماها می‌توانند کار خود را از سر بگیرند، اما هیچ یک از دستورالعملهای محلی برای انجام این کار تاکنون صادر نشده و سینماها را در برزخ تعطیلی رها کرده‌اند.

اگرچه این بخشنامه جدید پکن فقط در مورد پایتخت صدق می‌کند، اما نشان می‌دهد که بادها در حال حاضر به نفع بازگشایی سینماها نمی‌وزند.  این امر احتمالاً باعث می‌شود که مناطق دیگر نیز نسبت به از سرگیری مجدد کسب و کار احتیاط کنند، حتی اگر در حال حاضر آنچنان در معرض خطر کروناویروس نباشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمله به خبرنگار پرس تی وی در لندن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی که در حال تهیه گزارش از اعتراضات خیابانی مردم لندن بود، مورد حمله افراد وابسته به گروه های راست افراطی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، رابرت اینلاکش، خبرنگار شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، که روز گذشته در حال گزارش زنده از درگیری های میان معترضان به نژادپرستی و گروه های راست افراطی در لندن پایتخت انگلیس بود، مورد حمله تعداد ی از افراد وابسته به گروه های راست افراطی قرار گرفت.

در جریان این اتفاق مشاهده می کنیم که تنها چند دقیقه پس از شروع گزارش زنده توسط رابرت اینلاکش خبرنگار پرس تی وی، عده‌ای از افراطیون راستگرا با حمله به وی، میکروفون شبکه را از دست او می گیرند و اجازه تهیه گزارش از این درگیری ها را به وی نمی دهند. گفتنی است این حمله در مقابل نیروهای پلیس لندن اتفاق اتفاد و آن ها هیچ عکس العملی نسبت به این اتفاق نشان ندادند.

حمله به خبرنگاران شبکه پرس تی وی و ایجاد محدودیت ها برای آن ها در تهیه گزارش از وقایع و رویدادها، تازگی ندارد و  خبرنگاران این شبکه در طی سال های اخیر بارها شاهد این نوع رفتارهای خشونت آمیز و خلاف قانون از سوی گروه های مختلف بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی پنج نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب از معرفی ۵ نامزد نهایی چهره سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب درباره انتخاب نامزدهای نهایی چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ گفت: امسال نیز با جمع‌آوری آرای جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر، ابتدا ۱۴ نفر برای این عنوان نامزد شدند که از آن تعداد، ۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

مجدالدین معلمی تشریح کرد: «جواد افشار» برای کارگردانی سریال «گاندو» و واکنش هنری به‌هنگام به اتفاقات سیاسی روز، «صابر شیخ‌رضایی» برای طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری لانه جاسوسی و تولید پوستر برای شهادت سردار سلیمانی، «غلامرضا صنعتگر» برای خوانندگی تصنیف‌های «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران»، «محسن کاظمی» برای نویسندگی کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» که به عنوان اثر برگزیده جایزه جلال آل احمد برگزیده شد و «حسن روح‌الامین» برای خلق آثاری به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، به عنوان ۵ نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب انتخاب شدند.

معلمی یادآور شد: از میان ۵ نامزد نهایی، با نظرسنجی از ۱۲۰ نفر از مدیران ارشد و هنرمندان پیشکسوت و برجسته کشور، یک نفر به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده و در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد.

معلمی ادامه داد: هنرمندانی مانند نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، حسن روح‌الامین، وجیهه سامانی، مرتضی شعبانی، محمدصابر شیخ‌رضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن عنایتی، محسن کاظمی و زهرا کاردانی، ۱۴ نامزد اولیه کسب این عنوان در سال گذشته بودند.

دبیر هفته هنر انقلاب در مورد ملاک و معیار انتخاب هنرمندان برای این رویداد بزرگ هنری، توضیح داد: دبیرخانه هفته هنر به صورت سالیانه تولیدات عرصه هنر انقلاب را رصد می‌کند و آن آثار و تولیداتی را که جذب مخاطب بیشتری داشته و از تأثیرگذاری و خلاقیت بالاتری برخوردار باشند، به عنوان نامزد انتخاب می‌کند.

وی افزود: در بررسی آثار، سالِ عرضه و نشر آثار، نه سال تولید آن‌ها، مدنظر قرار می‌گیرد، ضمن اینکه استقبال مخاطبان نیز برای برگزیده شدن تولیدات از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که ممکن است آثار خوبی در بازه زمانی مورد نظر ارائه و اکران شده باشند، ولی، چون مورد اقبال عمومی قرار نگرفته‌اند، از چرخه انتخاب خارج می‌شوند.

معلمی همچنین با اشاره به فراهم شدن امکان برای نظرسنجی مردمی در این اتفاق گفت: امسال علاوه بر آرای مدیران و هنرمندان، رأی‌گیری مردمی را نیز از طریق نرم‌افزار حوزه هنری اضافه کردیم و در یک تناسب درصدی، رأی مردم را هم در جمع‌بندی نهایی لحاظ خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که هفته هنر انقلاب هر سال از ۲۰ تا ۲۶ فروردین‌ماه مصادف با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می‌شود، تأکید کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مختل شدن فعالیت‌های اجتماعی، برگزاری این رویداد به تعویق افتاد و در تلاش هستیم با بهبود اوضاع و تحت کنترل درآمدن این ویروس، مراسم اختتامیه را به صورت حضوری و در حوزه هنری برگزار کنیم.

معاون هنری حوزه هنری در پایان، هدف از برگزاری هفته هنر انقلاب را مرور و الگوسازی فعالیت‌های برجسته‌ این عرصه و معرفی کسانی دانست که در این حوزه کارهای عالی و شاخصی انجام داده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادای دین سینماگران به جامعه پزشکی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» بخشی ویژه برای پاسداشت مدافعان سلامت دارد و این بخش را به صورت بین‌المللی برگزار خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» بخشی ویژه برای پاسداشت مدافعان سلامت دارد. در این بخش که به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، آثار داخلی و خارجی در قالب فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ و موشن گرافیک به رقابت می‌پردازند.

ثبت نام برای شرکت در این بخش  از ۲۰ خرداد ۹۹ آغاز شده و آخرین مهلت ارسال اثر ۳۰ مرداد سال جاری است و آثاری که به بخش رقابتی راه پیدا کردند ۱۲ شهریور معرفی می‌شوند.

هیات داوران در این بخش ۶ تندیس و دیپلم افتخار اهدا خواهد کرد. همچنین در حاشیه این بخش، مجموعه‌ای از عکس و پوسترهای مرتبط با این موضوع از میان آثار ارسالی هنرمندان عکاس و گرافیست انتخاب شده و به صاحبان آثار پذیرفته شده جوایزی اهدا می‌شود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در ۲ زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهر مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذر همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرشاد گل سفیدی» در حال تصویربرداری سریال «دادِستان» – اخبار سینمای ایران و جهان

فرشاد گل سفیدی به عنوان مدیر تصویربرداری سریال «دادِستان» انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، فرشاد گل سفیدی مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما درباره جدیدترین فعالیت‌ هنری خود به خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر مدیر تصویربرداری سریال «دادِستان» به کارگردانی مسعود ده نمکی هستم. فضای این اثر به لحاظ تکنیکی و محتوایی، خاص و جدید است و نسبت به دیگر سریال‌های تلویزیون با جهش بالاتری مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «هفت» بیان کرد: از آنجا که سن استاد علی نصیریان بالاست و در شرایط کرونایی قرار داریم، ترجیح دادیم کار تولید و فیلمبرداری را عقب بیندازیم تا به شرایط عادی برگردیم.

این کارگردان درباره دیگر کارهای سینمایی خود در قامت فیلمبردار عنوان کرد: با چند پروژه رایزنی‌ و صحبت‌ کردم که فعلاً به نتیجه نرسیده است. اصولاً کار خوب کم است و به شخصه تمایلی به انجام برخی کارها ندارم؛ چون علاقه و عشقی برای آنها در درونم شکل نمی‌گیرد و در چنین شرایطی خروجی خوب و دستاوردی نصیب من نخواهد شد. به عنوان مثال ترجیح می‌دهم سراغ کارهای کمدی سطح پایین نروم.

گل سفیدی در پایان گفت: البته یک زمان این کار را انجام دادم که دلیلش رفاقت و صمیمیت با کارگردان و یا مهم بودن جریان مالی برایم بود؛ اما الان دیگر دغدغه مالی اولویت من نیست. با این حال اگر دلیل قانع‌کننده‌ای باشد، شاید چنین فیلم‌هایی را هم فیلمبرداری کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع