X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

بازگشایی سینماها تنها به ضرر تهیه کنندگان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» گفت: واقعیت امر در قبال بازگشایی سینماها شاید کار دیگری در وضعیت فعلی نمی توان کرد اما مطمئنا درخصوص کاهش نصفِ مخاطبان سینما در زمان بازگشایی اولین کسانی که متضرر می شوند تهیه کنندگان آثار هستند.

به گزارش سینماپرس، ساسان سالور تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین وضعیت اکران این فیلم سینمایی گفت: خوشبختانه صحبت‌های نهایی و برنامه ریزی‌ها به خوبی پیش رفته و اقدامات اولیه جهت تبلیغ اکران فیلم سینمایی هایلایت به صورت آنلاین صورت گرفته است، این فیلم از هفته آینده وارد چرخه اکران آنلاین خواهد شد. وی درباره پیش بینی خود نسبت به آینده سینمای کشور طی سال جاری اظهار کرد: بازگشت به حالت قبلی سینما و استقبال مردم از سینما زمان بر است، باید مردم با خیال راحت وارد سالن سینما شوند و بیماری کرونا به کمترین حد خود برسد، جامعه برای بازگشت به سینما امنیت بهداشتی نیازمند است که این اتفاق هم تنها با گذر زمان حاصل می‌شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» در همین راستا ادامه داد: پیش بینی من نسبت به بازگشت وضعیت سینماها به وضعیت قبل این است که تا پایان سال باید به جامعه و سینما فرصت دهیم، به احتمال فراوان سینما در نوروز ۱۴۰۰ به حالت قبلی خود باز خواهد گشت و غیر از این کمی خوشبینانه است.

وی درباره شیوه بازگشایی سینماها با پنجاه درصد ظرفیت سالن سینما ادامه داد: واقعیت امر شاید کار دیگری در وضعیت فعلی نمی‌توان کرد، اما در قبال کاهش نصفِ مخاطبان سینما در زمان بازگشایی اولین کسانی که متضرر می‌شوند تهیه کنندگان آثار هستند. اما بدون شک این بهترین راه ممکن بوده و طبیعتا برای این نوع بازگشایی فکر شده است، بدون شک برای نحوه بازگشایی سینماها طی ماه‌های گذشته نظرات کارشناسان جمع آوری شده و در نتیجه راهکار خوبی برای بازگشایی در نظر گرفته شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» درباره زمان اکران فیلم سینمایی «سه کام حبس» افزود: این فیلم اثری برای سالن سینما است و باید شرایطی مطلوب و پرمخاطب اکران شود، برای اکران سه کام حبس هیچ عجله‌ای ندارم و ترجیح می‌دهم کرونا به طور کامل از کشور رخت ببندد و بعد از آن فیلمم را اکران کنم. حال ممکن است این اتفاق به سال آینده موکول شود، اما در هر صورت نظر من اکران این فیلم در شرایط کاملا ایده آل است.

وی درباره پروتکل‌های اعمالی برای بازگشایی سینماها اذعان کرد: متاسفانه سینمای کشور ابزار و امکانات خوبی ندارد، خود ما شاهد استقبال مردم از سینما ماشین بودیم، ما باید مدیوم‌های تازه‌ای را در اکران تجربه کنیم، اما متاسفانه به دلیل نداشتن امکانات این اتفاق به سختی رخ می‌دهد. در حال حاضر فصل تابستان می‌تواند بهترین زمان برای اکران آثار در محیط‌های روباز است، به نظر من باید این فرصت را در زمانی که مردم کمتر میلی برای حضور در سالن سینما دارند مغتنم شماریم و اکران محیطی را جدی‌تر بگیریم.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: کرونا متاسفانه طی ماه‌های گذشته تمام جامعه را درگیر خود کرده است، امیدوارم که شرایط هرچه سریعتر به وضعیت عادی و سابق خود برگردد، سینما پیش از کرونا هم وضعیت چندان خوبی نداشت، اما هم اکنون در شرایطی کاملا بحرانی به سر می‌برد که برای گذار از آن تنها برنامه ریزی و تصمیمات هوشمندانه نیاز است.

وی با اشاره به ترافیک اکران پس از بازگشایی سینماها افزود: من مطمئن هستم که بعد از پایان کرونا با صف وحشتناک اکران روبرو خواهیم شد، هم اکنون تعداد زیادی فیلم پشت صف اکران مانده اند، این را هم اضافه کنیم که تا پایان سال فیلم‌های کمی اکران می‌شوند و در عین حال تولید آثار هم به این صف اضافه می‌شود، نتیجه آنکه نوروز سال آتی با صف چند صد فیلم در چرخه اکران روبرو خواهیم بود که خودش چالش بزرگی برای سینمای سال ۱۴۰۰ است.

سالور با تاکید بر نصف شدن ظرفیت اکران طی سال جاری خاطرنشان کرد: درباره اکران سینماها نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه به هیچ وجه ما نباید توپ را در زمین تماشاگران بیندازیم، ما نمی‌توانیم به زور مخاطب را به سالن سینما بکشانیم، زیرا مخاطبان در درجه اول به سلامت خود فکر می‌کنند که کاملا هم طبیعی است. نباید هیچ اجبار و تبلیغات کاذبی برای کشاندن مخاطبان به سالن سینما وجود داشته باشد، زیرا همه ما سینماگران نسبت به سلامت جامعه خود مسئول هستیم پس باید اگر مخاطبان حتی به سینما هم نیامدند به انتخاب آن‌ها احترام بگذاریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پروازهای ناتمام» آماده پخش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم داستانی «پروازهای ناتمام» با موضوع حمله ملخ‌های دریایی به چابهار آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، تدوین فیلم داستانی «پروازهای ناتمام» که در لوکیشن‌های مختلفی در تهران و شهرستان چابهار فیلمبرداری شده بود به پایان رسید.

«پروازهای ناتمام» داستان حمله ملخ‌های دریایی را روایت می‌کند. این فیلم اواخر سال ۹۸ آماده نمایش شده بود که نمایش آن به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

فرود عوض‌پور کارگردان این فیلم گفته است که به احتمال بسیار زیاد این پروژه در تلویزیون به نمایش گذاشته شود.

«پروازهای ناتمام» داستان یک خانم عکاس است که برای انجام پروژه ای به چابهار می رود و در آنجا درگیر ماجرایی می شود.

در این فیلم بازیگرانی چون سانیا سالاری، زبیده نارویی، مهرداد بلوچ، حبیبه فولادی، محمد کناری، عبدالحمید باشنده، سعیده نوربخش، محمود چالاکی، سید محمدرضا میر، ام‌البنین فرنیایی، یاسر دشتی حضور دارند.

از جمله عوامل این پروژه می‌توان به تهیه کننده: سعید لطفی، نویسنده و کارگردان: فرود عوض‌پور، مدیر فیلمبرداری: وحید بیوته، صدابردار: ایمان ترابی، تدوین: ماهک منصوریان، اصلاح رنگ: جمشید مجد وفایی، صداگذار: سیدرضا گدازگر، فیلمبرداری هوایی: ایمان ترابی، مدیر تولید: منصور غلامی، چهره پرداز: ناهید طلوع، طراح صحنه و لباس: منصوره سجادیان، دستیار فیلمبردار: غلامرضا رضایی، تدارکات: عبدالله فولادی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آماده اکران فیلم «پیشی میشی» در تیرماه هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمد احمدی تهیه کننده فیلم «پیشی میشی» اعلام کرد که آمادگی دارد این فیلم را به عنوان اولین فیلم کودک و خانواده بعد از بازگشایی سینماها در تیرماه اکران کند.

به گزارش سینماپرس، احمد احمدی  تهیه کننده فیلم «پیشی میشی» درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم گفت: فیلم «پیشی میشی» آماده نمایش است و قرار بود ما در نوروز ۹۹ آن را اکران کنیم اما متاسفانه بدلیل گسترش ویروس کرونا این امر امکان‌پذیر نشد.

وی ادامه داد: حال که قرار است بعد از حدود ۳ ماه سینماها دوباره باز شود این آمادگی را داریم در صورتی که سازمان سینمایی حمایت های لازم را انجام دهد، به عنوان یکی از اولین فیلم های اکران در سینما به عنوان فیلم کودک و خانواده، «پیشی میشی» را اکران می کنیم.

 فیلم «پیش میشی» به تهیه کنندگی احمد احمدی و کارگردانی حسین قناعت و با بازی رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، نفیسه روشن، ارژنگ امیرفضلی، علی کاظمی، ساعد هدایتی، محمد شیری، سپهر سهرابی، یوسف صیادی، صدیقه کیانفر، عباس محبوب، ‌ طاها و ماهان عابدی ساخته شده است.

‌پخش فیلم بر عهده رسانه فیلمسازان مولود به مدیریت حبیب اسماعیلی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صداگذاری «طلاخون» به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صداگذاری فیلم سینمایی «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، صداگذاری فیلم سینمایی «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی توسط سیدعلیرضا علویان به پایان رسید.

هچنین تدوین این فیلم سینمایی توسط احسان شیبانی انجام شده است.

شهاب حسینی، حسام منظور، زهرا خوشکام، ترنم کرمانیان و با معرفی بهار قاسمی بازیگران «طلاخون» هستند.

اصلاح رنگ این فیلم سینمایی به زودی آغاز می‌شود.

حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری، محمود سماک‌باشی صدابردار، عبدالله اسکندری طراح چهره‌پردازی، آلما گشتاسب طراح لباس و حسن کلامی تهیه کننده «طلاخون» هستند.

«طلاخون» چهارمین فیلم سینمایی ابراهیم شیبانی بعد از فیلم‌های «هیچ‌کجا، هیچ‌کس»، «صحنه جرم، ورود ممنوع!» و «زهرعسل» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت توسط محمد روح‌الامین طراحی و رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، نشان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت توسط سید محمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، محمد روح‌الامین طراح و گرافیست و جمعی از مدیران بخش‌های این جشنواره رونمایی شد.

محمد روح‌الامین طراح و مدیر هنری و هویت بصری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت درباره طراحی نشان جشنواره گفت: در طراحی این نشان سعی کردم با بهره‌گیری از گزاره‌های مرتبط با مفهوم پایداری و مقاومت و تلفیق آن با صحنه نمایش، ارتباط معنوی ایستادگی و پیوند آن با هنر فاخر نمایش را در معرض دید مخاطبان قرار دهم. طراحی ۵ سرو، که در نقطه مرکزی آن سرو رشیدتری با رنگ سرخ به عنوان نماد شهید جلوه‌نمایی می‌کند، موضوع و تم اصلی این نشان است که در واقع تمثیلی از وجود مقدس و مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان نماد تاریخی و الگوی مقاومت در برابر ظلم و ستم است.

روح‌الامین افزود: این نشان ابتدا با تکنیک طراحی با دست (hand writing) اجرا شد و سپس توسط نرم‌افزارهای تخصصی مربوطه به این شکل، نهایی شد. طراحی عنوان جشنواره نیز با استفاده از خط کوفی بنایی که از جمله خطوط سنتی در معماری ایرانی اسلامی است، انجام شد که متناسب با اجزای بصری نشان است.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با دبیری حمید نیلی و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، آذرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت کارتونیست ها از شعار «نمی‌توانم نفس بکشم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی و با نمایش ۷۲ اثر از ۴۵ هنرمند ایرانی و خارجی چهارشنبه ۲۱ خردادماه در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» صبح چهارشنبه ۲۱ خردادماه با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این نمایشگاه، مجتبی رحماندوست، محمدرضا سنگری، مازیار بیژنی و جمعی از مدیران حوزه هنری و هنرمندان کاریکاتوریست در گالری عالی حوزه هنری برگزار شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» حاصل یک حرکت جهادی بود و تلاش شبانه‌روزی دوستان در برگزاری آن ستودنی بود. با رایزنی‌های صورت گرفته، ۷۲ اثر از ۴۵ هنرمند از ۲۷ کشور جهان برای نمایش انتخاب شدند. کتاب آثار این نمایشگاه نیز چاپ شده است و از هفته آینده در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در ابتدا قرار بود این نمایشگاه را به صورت ملی و سراسری در کشور برپا کنیم اما با توجه به اینکه هفته حقوق بشر نزدیک است و اتفاقی بود که در تمام جهان به بحث نژادپرستی توجه و اعتراض شده است، تصمیم گرفتیم فراخوان این رویداد را به صورت بین‌المللی منتشر کنیم.

شجاعی طباطبایی بیان کرد: بحث زیرپا گذاشتن حقوق بشر در آمریکا که از حقوق بشر دم می‌زنند، مدام اتفاق می‌افتد و در عمل در کشور خودشان، ناقض حقوق بشر هستند. از هر ۱۰ آمریکایی که به کرونا مبتلا شدند ۷ نفرشان رنگین پوست هستند و این مساله، نشان‌دهنده ظلم و تبعیضی است که به آنها روا داشته می‌شود و بعد از آن، با اتفاق تلخی که از سوی پلیس رقم خورد، دمل‌های چرکی بیرون می‌زند، همچنان که برخی از کاریکاتوریست‌های عرب، عنوان این جریان را «بهار آمریکایی» می‌نامند.

وی گفت: قرار بود عنوان نمایشگاه در ابتدای کار «افول آمریکا» باشد اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جورج فلوید و تأکیدات ایشان درباره پرداختن به شعار «نمی‌توانم نفس بکشم»، ما نیز عنوان را به این موضوع تغییر دادیم.

به گزارش مهر، در مراسم افتتاح نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم»، کتاب آثار این نمایشگاه نیز توسط محسن مؤمنی شریف و مجتبی رحماندوست رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «بر باد رفته» از آرشیو کمپانی HBO Max حذف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با بالا گرفتن موج اعتراض‌ها علیه نژادپرستی، فیلم سینمایی «بر باد رفته» از آرشیو سرویس نمایش آنلاین HBO Max (اچ بی اُ مکس) حذف شد.

به گزارش سینماپرس نقل از ورایتی، در پی شدت گرفتن اعتراض ها به مرگ جورج فلوید در آمریکا، روز سه شنبه کمپانی HBO Max (اچ بی اُ مکس) فیلم سینمایی «بر باد رفته» محصول سال ۱۹۳۹ را از آرشیو خود حذف کرد.

یکی از سخنگوهای کمپانی HBO Max (اچ بی اُ مکس) در این باره گفت: فیلم سینمایی «بر باد رفته» محصولی برای زمان خود است و برخی از تعصبات قومی و نژادی را به تصویر می‌کشد که متاسفانه در جامعه آن زمان آمریکا رایج بود. ساخت این فیلم‌های نژادپرستانه اشتباه بود و اکنون نیز اشتباه است. ما هم فکر کردیم که باقی گذاشتن این فیلم در آرشیو بدون هیج توضیحی دور از حس مسئولیت پذیری ما خواهد بود.

او افزود: مضامین نژادپرستانه کاملاً با ارزش‌های کمپانی وارنر مدیا مغایر است. پس زمانی که بخواهیم این آثار را به سرویس خود بازگردانیم، آن‌ها را همراه با توضیحات و محکوم کردن محتوای آن باز می‌گردانیم ولی آن‌ها را همانطور که هستند نمایش می‌دهیم؛ در غیر این صورت ادعا می‌شود که چنین تعصبات نژادی هیچگاه وجود نداشته‌ است. اگر می‌خواهیم عدالت و برابری بیشتری در آینده ایجاد کنیم، باید بدانیم تاریخ و گذشته ما چگونه بوده است.

حذف فیلم «بر باد رفته» از آرشیو کمپانی HBO Max (اچ بی اُ مکس) در حالی صورت گرفت که جان ریدلی نویسنده فیلم «۱۲ سال بردگی»، طی نوشته‌ای خواست این فیلم سینمایی به دلیل محتوای نژادپرستانه و حمایت از تبعیض‌ها در زمان جنگ داخلی آمریکا، از سرویس‌های استریم مختلف حذف شود.

فیلم سینمایی «بر باد رفته» هشت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

در زمان انتشار این فیلم سینمایی با استقبال زیادی در سینماها روبرو شد و پرفروش‌ترین فیلم سینمایی تاریخ خود است.

انتهای پیام/

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمادگی کامل داریم که حتی از جلوی درب ورودی غربالگری‌ها را انجام دهیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهزادیان گفت:جلسه نماینده اورژانس کشور با مدیران سینما به منظور آموزش پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی سینماها برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی بهزادیان مدیر سینما فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره آمادگی سینماها برای میزبانی از مردم همزمان با بازگشایی سینماها گفت: جلسه‌ای در سازمان سینمایی وزارت ارشاد امروز صبح با حضور نماینده اورژانس کشور، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی، مسعود نجفی و مدیران و کارکنان سینماها با هدف آموزش پرسنل و مدیران سینما برای رعایت و انجام پروتکل‌های بهداشتی برگزار و آموزش‌های لازم داده شد.

وی افزود: علاوه بر اینکه باید پنجاه درصد بلیت فروشی داشته باشیم، قرار است انجمن سینماداران مواد ضد عفونی کننده و دیگر موارد لازم را در اختیار سینماها بگذارند. البته ما زیاد منتظر کمک انجمن سینماداران نیستیم، چون شاید کمکشان برسد و شاید نرسد، به همین علت خودمان ژل ضد عفونی کننده، تب سنج، دستکش و ماسک برای پرسنل سینما و مردم خریده‌ایم.

بهزادیان با اشاره به کارهای ویژه‌ای که به طور مشخص برای سینما فرهنگ انجام دادند، بیان کرد:  ما آمادگی کامل داریم که حتی از جلوی درب ورودی غربالگری‌ها را انجام دهیم و تماشاچی بدون ماسک اجازه ورود نخواهد داشت، چون در جلوگیری از انتقال ویروس بسیار موثر است.

وی وضعیت بازگشایی سینماها از اول تیرماه را پیش بینی کرد و گفت: در صورت اکران فیلم‌های قوی، انگیزه ورود به سینما ایجاد می‌شود، چون سلامتی بحث اول است و سرگرمی شاید بحث دوم یا سوم مردم باشد. پس اگر فیلم‌ها قدرت جذب داشته باشد، مردم حضور پیدا می‌کنند و با همان پنجاه درصد هم می‌توان تا حدودی موفق عمل کرد.

مدیر سینما فرهنگ درباره وضعیت سینمای امسال گفت: سینما دو زمان طلایی نوروز و عید فطر را از دست داد و تا رسیدن به محرم و صفر فقط دو ماه وقت داریم که از فرصت اکران استفاده کنیم چراکه در ایام سوگواری تعطیلات زیادی وجود دارد و فیلم‌های کمدی را نمی‌توان اکران کرد. با توجه به اینکه گفته شده شاید پاییز زمان اوج  کرونا باشد احتمالا سینماها دوباره ضربه می‌خورند پس به گیشه زیاد خوش بین نیستیم و امیدواریم هزینه‌های جاری در بیاید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسببان قطعِ شبکه‌های خارجی تلویزیون، نفوذی‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار با انتقاد جدی از قطع چند شبکه خارجی تلویزیون اعلام کرد که قطع شبکه الکوثر به علت بدهی آبروریزی فرهنگی است و افرادی که در روند فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی ما اختلال به وجود می‌آورند، نفوذی‌اند.

به گزارش سینماپرس، در حالی که در روزهای گذشته دو شبکه برون مرزی صداوسیما به سبب انباشت بدهی‌های پرداخت نشده به ماهواره‌های پخش‌کننده‌شان، امکان پخش خود را از این ماهواره‌ها از دست داده‌اند، سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار با اشاره بر نقش شبکه برون‌مرزی الکوثر در معرفی گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان نمونه، قطع این شبکه از ماهواره یوتل‌ست به علت انباشت بدهی را یک آبروریزی فرهنگی برای کشور عنوان کرد.

سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار در واکنش به عدم تخصیص کافی و به موقع بودجه ارزی شبکه برون‌مرزی الکوثر و حذف این شبکه از ماهواره فرانسوی یوتل‌ست گفت: وقتی در کشور خودمان چنین اتفاقاتی می‌افتد و مثلاً بودجه صداوسیما درست نمی‌شود پیشرفتی برای این شبکه‌ها حاصل نخواهد شد.

وی گفت: نقطه مقابل شبکه‌های داخلی ما شبکه‌های برون‌مرزی‌اند، وقتی می‌بینیم که شرکت گوگل کانال‌های یوتیوپ یا جیمیل‌های شبکه‌های برون‌مرزی ما را می‌بندد، این نشان‌دهنده آن است که این شبکه‌ها کار خودشان را به خوبی انجام داده‌اند و تأثیرشان را روی مخاطب خارجی گذاشته‌اند. منظور این نیست که از بودجه  شبکه‌های داخلی کم کنند و به برون‌مرزی بدهند  اما در اولویت‌بندی باید دقت شود. دولت‌های مختلفی که روی کار می‌آیند، موظف‌اند که بودجه‌های خوبی به صداوسیما بدهند؛ من اطلاع دارم که اکثر اوقات این بودجه‌ها پرداخت نمی‌شود.

کریمی افزود: من اعتقادم این است افرادی که در روند فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی ما اختلال به وجود می‌آورند، نفوذی‌اند، مدیران کلان و تصمیم‌گیر متأثر از مشاورانی‌اند که آنها را در شرایطی قرار می‌دهند که موضع‌گیریشان این‌گونه باشد. قطع یک شبکه برون‌مرزی از ماهواره یوتل‌ست صدور و اعلام مظلومیت انقلاب ما به دنیا را با لطمه مواجه می‌کند. اگر قرار بر این باشد که شبکه‌های برون‌مرزی ما پیشانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشند و بعد ما آن را به راحتی در اختیار دشمن بگذاریم که به همین راحتی آن را از شبکه‌های ماهواره‌ای حذف کنند، عملاٌ جز اینکه ما داریم آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم، همکاری با دشمن می‌کنیم کار دیگری نکرده‌ایم. این‌ها کاملاً مسجل است یا مسئولان ما باید اقرار به این موضوع کنند که کوتاهی کرده‌اند و یا اگر دلیلی دیگر دارند آن را برای مردم تشریح کنند.

این مستندساز درباره راهکارهای مقابله با این رویکرد، گفت:  اول و آخر راهکار این است که ما به استقلال برسیم؛ یعنی ما خودمان ماهواره و امکان پخش داشته باشیم، خودمان قسمتی از فضا و زمین را بتوانیم برای پخش برنامه‌های‌مان در اختیار بگیریم اما می‌توان گفت که دم‌دست‌ترین اقدامی که الان می‌شود به عهده گرفت و آن را پیش برد این است که پرداخت بدهی‌ها را اولویت قرار دهیم، این پرداخت بدهی به نظر من حتی از خیلی از مسائل واجب‌تر است چون ما به این وسیله می‌توانیم از نظام‌مان که هدف اصلی دشمنانمان است دفاع کنیم.

کریمی درباره راهکارهایی برای مقابله با مشکلاتی مثل انباشت بدهی برای شبکه‌های برون مرزی گفت: اولویت‌بندی بسیار مهم است؛ یعنی مدیران ما به این فهم برسند در ردیف بودجه‌هایی که تأمین می‌کنند، در پرداخت بدهی‌هایی که مشخص می‌شود، اولویت‌ها را باید ببینند. وقتی دغدغه انقلابی نداشته باشند طبیعی است که برایشان محلی از اعراب ندارد.

وی گفت: شبکه‌های برون‌مرزی ما پیشانی انقلاب‌اند، تنها جایی که می‌تواند تأثیرگذار باشد همین شبکه‌ها هستند. الکوثر در اصل جانشین سحر عربی باید باشد، من سال ۸۲ که آمریکایی‌ها تازه در عراق درگیر شده بودند، برای ساخت مستند به عراق رفته بودم و صدام هم هنوز پنهان بود، خیلی خوشحال بودند که ما جزء اولین ایرانی‌هایی بودیم که برای ساخت مستند در آن دوره وارد شده بودیم و در مورد شبکه‌های برون مرزی ما اظهارنظرهای مثبتی می‌کردند.

کریمی گفت: وقتی ما می‌بینیم حتی کسی جانش را به خطر می‌اندازد که بتواند پیام انقلاب ما را از طریق شبکه‌ها بگیرد، چرا باید در اولویت‌بندی‌هایمان به اینجا برسیم که برایمان اهمیت نداشته باشد و این آبروریزی فرهنگی برای ما است که بگوییم شبکه‌ای مثل الکوثر با این حجم از استقبال در سطح بین‌الملل به دلیل عدم پرداخت بدهی تعطیل شد، این آبروریزی برای جمهوری اسلامی است.

وی درباره اهمیت این موضوع به عنوان یک موضوع فراجناحی گفت: وقتی اولویت‌ها را ندانیم، کسی که در بیرون از کشور بیننده شبکه‌های برون‌مرزی ما است وقتی متوجه شود به دلیل بدهی الکوثر از دسترس خارج شده است، پاشنه آشیل جمهوری اسلامی دستش می‌آید و به دلیل مدیریت ناصحیح، کل نظام جمهوری اسلامی زیر سؤال می‌رود، این واقعاً چیز کمی نیست و مدیران باید متوجه باشند که چه اتفاقاتی در سطح کلان افتاده است.

شایان ذکر آن است که شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست اوایل خرداد پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد. پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد. در ادامه شرکت‌ ماهواره‌ای پاکست، کانال اردوی شبکه سحر را قطع کرد و حالا با نپرداختن بدهی‌های ارزی، قطع شبکه آی‌فیلم انگلیسی و عربی را در دستور کارشان دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشایی سینماها با استقبال مخاطبان همراه می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگاه آموزشی رعایت نکات ایمنی و آشنایی با دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا در سالن‌های سینما در سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، پیش از شروع کارگاه آموزشی رعایت نکات ایمنی و آشنایی با دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا که صبح امروز چهارشنبه ۲۱ خردادماه با حضور مدیران و پرسنل سینماها برگزار شد، سید مهدی طباطبایی‌نژاد از اهمیت و تاثیرگذاری نقش سالن‌های سینما در بازگشت آرامش خاطر و ایجاد شرایط برای بازگشت به شرایط ایده‌آل در جامعه سخن گفت.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه به ناچار باید با موضوع زندگی در شرایط کرونا کنار بیاییم گفت: سینما و مراکز فرهنگی می‌توانند فضای زندگی را به شرایطی شاد و امیدبخش تبدیل کنند.

وی ادامه داد: مقصود ما از این جلسه و جلسات مشابه که در استان‌های مختلف به صورت مجازی برگزار می‌شود، این است که به مردم شریف کشورمان این اطمینان خاطر را بدهیم که فضای سینمای ایران یک فضای ایمن، پاکیزه و مراقبت شده جهت حضور خانواده‌ها برای به تماشا نشستن آثار ارزشمند سینمای ایران است.

معاون سازمان سینمایی با اشاره به روند بازگشایی سالن‌های سینما و نبود استقبال و اطمینان خاطر مردم و خانواده‌ها در برخی از کشورهای آسیب‌دیده از ویروس کرونا گفت: نبود اطمینان خاطر از فضاهای عمومی ممکن است باعث شود سینماها در بدو بازگشایی مورد استقبال قرار نگیرد و وظیفه ما به‌عنوان مدیران سینماها و مسئولان و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران این است که جامعه مخاطب را به این اطمینان خاطر برسانیم که وقتی به سینما می‌روند به یک فضای ایمن وارد شده‌اند، فضایی که همه مراقبت‌های لازم برای حضور آن‌ها در نظر گرفته شده است و پروتکل‌های لازم بهداشتی که ستاد ملی کرونا در نظر گرفته است به طور دقیق توسط مدیران سینمایی رعایت می‌شود و مدیران و کارکنان کار آزموده در سینماها حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: امکانات لازم بهداشتی در سینماها مهیا شده است که طی روزهای آینده از طریق انجمن سینماداران تحویل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در یک چینش منطقی و مناسب برای این مرحله از اکران، ۲ یا ۳ فیلم تازه در کنار امتداد اکران فیلم‌هایی که از قبل بر پرده بودند را در نظر گرفته‌ایم و با اطمینان خاطری که انشاالله برای مخاطبین ایجاد خواهد شد معتقدم سینماها با استقبال خوبی مواجه خواهند شد و از این منظر شرایط کشور و مردم ما با بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است.

بنابر گفته این مدیر سینمایی بازگشایی سالن‌های سینما ابتدا با درخواست ۴۰ درصد ظرفیت مطرح شد و در ادامه با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت ستاد ملی کرونا به ظرفیت ۵۰ در صد رسید و امیدواریم این ظرفیت را بتوانیم به مرور افزایش دهیم.

طباطبایی‌نژاد نحوه عملکرد مناسب عوامل اجرایی و کارکنان و مدیران سینماها، نقش تاثیرگذاری مثبت صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی را در تشویق و اطمینان بخشی به مردم جهت استقبال از فیلم‌های روی پرده بسیار مهم و تاثیرگذار دانست.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از همکاری رییس اورژانس کشور برای برپایی این کارگاه آموزشی قدردانی کرد.

در ادامه سعید مهر سروش به عنوان مدرس این کارگاه در بیش از یک ساعت نکات آموزشی مورد نظر جهت آموزش مدیران و پرسنل سینماها را مطرح کرد و پاسخگوی سوالات آنها شد.

محمدرضا فرجی مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش هم در پایان جلسه توضیحاتی را درباره تامین اقلام بهداشتی سینماها مطرح کرد.

این کارگاه آموزشی بعد از مصوبه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما در پی دیدار رییس سازمان سینمایی و رییس سازمان اورژانس کشور برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع