X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

اعتبار دفترچه‌های درمانی سازمان تأمین اجتماعی هنرمندان تمدید شد


اعتبار دفترچه‌های درمانی سازمان تأمین اجتماعی هنرمندان تمدید شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اطلاعیه تازه صندوق اعتباری هنر برای بیمه‌شدگان


اطلاعیه تازه صندوق اعتباری هنر برای بیمه‌شدگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ملاحظات آغاز نمایش‌های خیابانی در کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه روند تدریجی بازگشایی سالن‌های نمایش،‌اجراهای سراسر کشور با نمایش‌های خیابانی همراه خواهد بود که این نمایش‌ها البته پروتکل‌های خاصی برای پذیرایی از مخاطبان را در نظر گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته جدول اجرای نمایش‌های خیابانی پس از چند روز از ابلاغ بازگشایی سالن‌های فرهنگی، هنری در کشور از سوی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد. طبق این جدول ۱۲ گروه نمایشی با مشارکت کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱،   ۲۱ خرداد تا شنبه ۳۱ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در پهنه فرهنگ و هنر رودکی (محوطه مجموعه تئاترشهر) میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی می‌شوند.  

قرار است در تهران ۱۲ اثر طی ۴۸ اجرا به نمایش در بیایند. همچنین در بازه زمانی ذکر شده ۳ گروه در شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجانِ استان کرمان، ۶ گروه در شهرهای قزوین، شهر الوند و تاکستانِ استان قزوین، ۷ گروه در شهرهای رشت، لاهیجان و آستانه اشرفیه استان گیلان و ۴ گروه در سطح شهر کرمانشاه استان کرمانشاه با مشارکت ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها به اجرای تئاتر خیابانی می‌پردازند.

آغاز اجراهای تئاتر خیابانی با شعار «من، تو، ما/ تئاتر، زندگی، کرونا» از امروز، چهارشنبه ۲۱ خردادماه در تهران و چند استان دیگر، پایانی بر تعطیلی قریب به چهار ماهه اجراهای زنده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا است.

از سوم اسفند ماه تا کنون هیچ نمایشی در سطح کشور از صحنه‌ای تا خیابانی و … اجرا نشده و هنرمندان هیچ کاری تدارک ندیده‌اند اما در این مدت کوتاه از ابلاغ ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی نمایش‌ها از ابتدای تیر ماه، تصمیم بر این شد که اجراها با رعایت موازین و پروتکل‌ها ابتدا با تئاترهای خیابانی کلید بخورند.

اینکه در این مدت کوتاه آثار آماده سازی شده و همینطور موازین بهداشتی بتواند رعایت شود، اتفاق خیلی خوبی است و از این هم مهمتر اینکه بتوانیم از تئاتر برای فرهنگسازی کرونایی استفاده کنیم و مردم را بیش از گذشته به این امر سوق دهیم که هنوز ویروس از بین نرفته و در میان ما است.

*ملاحظات بهداشتی برای برگزاری نمایش‌های خیابانی

از گذشته تاکنون اینطور بوده که نمایش‌های خیابانی تعداد بیشتری از مردم را سمت خود جلب می‌کنند همینکه تراکم مردم زیاد تر است و مخاطبان برای دیدن تئاتر بلیتی پرداخت نمی‌کنند بنابراین در مکان‌ها و سکوها یا استیج‌ها جمع می‌شوند و بازیگران بر آن اجرا کرده و مردم هم دور تا دور کارها را تماشا می‌کنند. اما حال این نگرانی وجود دارد که چطور می‌توانیم هنوز به دلیل از بین نرفتن ویروس مردم را به سمت این استیج‌ها سوق بدهیم و با چه پروتکلی مراقب انتقال ویروس نشویم.

سامان خلیلیان، مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان می‌کند: شرایط هماهنگ کردن اجراها در این مدت کم، فشرده بود حتی اینطور بگویم که در شب‌های گذشته خیلی کم خوابیدیم چرا که تلاش کردیم گروه‌های نمایشی استان‌های مختلف را هماهنگ کنیم با مسئولان بخش‌های مختلف صحبت کنیم و این اجراها را مجوز بگیریم، اما خدا را شاکریم که این هماهنگی در استان‌ها و گروه‌ها صورت گرفت و از امروز نیز اجراها شروع می‌شوند.

وی که خود در راه رفتن به سمت تئاتر شهر و هماهنگی اجراها بود، ‌با اشاره به اجرای نمایش‌ها در تهران روبه روی مجموعه تئاتر شهر (پهنه فرهنگ رودکی) می‌گوید: یک استیج ترتیب دادیم که با نوار چسب‌های  رنگی فاصله گذاری یک و نیم متر روی زمین صورت گرفته و همچنین ۱۵۰ تا ۲۰۰ صندلی نیز چیده شده که مردم روی آنها بنشیند و ارتباط نزدیک تری وجود نداشته باشد. در استان‌ها نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

خلیلیان با اشاره به قرمز بودن وضعیت در استان کرمانشاه و توجه زیاد به رعایت موازین بهداشتی گفت: از بین استان‌هایی که شرایط بدتری به لحاظ کرونا دارند تنها در کرمانشاه اجرا خواهیم داشتیم که زمان حدود ۹۰ ثانیه فقط پشت چراغ های قرمز در نظر گرفته شده که پلاکارت‌ها و عروسک‌هایی برای اطلاع رسانی کرونا نمایش داده می‌شوند. در اینجا فقط بحث تئاتر نیست بلکه اطلاع رسانی برای مراقبت از کرونا است یک نوع فرهنگ‌سازی که پشت ۳۵۰ تا ۴۰۰ چراغ قرمز استان کرمانشاه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر انجام همه نوع هماهنگی در سطح استان‌ها برای اجرای نمایش‌ها گفت: امیدواریم اتفاق خوبی در این مدت بیافتد و چراغ تئاتر در سراسر کشور با این اجراهای خیابانی پر فروغ بشود.

هنرمندانی چون امیرحسین انصافی، ‌احمد صمیمی، ابراهیم رحیمی، علی محمد و فاطمه رادمنش، جمشید عسگری، ابوالفضل چهل امیرانی، مسعود محرابی، محمدهادی عطایی، شهاب راحله، سیدپویا امامی، جمشید عسگری و … برای اجرا در این روزها در نظر گرفته شده‌اند. نکته دیگر بحث اسکان و حضور این هنرمندان است که از تهران یا دیگر شهرها قرار است در دیگر شهرها حضور پیدا کنند.

اسامی نمایش‌ها شامل : کوئید ۱۸، بازگشت، آگهی برای…، قند توی دل، ۳ تابلو ـ کار، بیست کوئید، فراری، دست ها به دنبال چه می کردند، ‌ویروس و سیروس، کارگران مشغول بی کاری اند، زندگی با طعم محبت، آنچه در آیینه می بینید از یک خبرنگار به شما نزدیک تر است هستند.

سیدپویان امامی، ‌هنرمند تئاتر خیابانی در این باره به فارس گفت: چند روز پیش در ارتباط با حضورمان در تهران صحبت‌هایی شد که من نظر مثبت دادم و حال جدول اجراها بسته شده و من چهار روز در تهران اجرا دارم که امیدوارم اتفاقات خوبی در این مدت بیافتد و ما بتوانیم نظر مثبت مردم را جلب کنیم.

اجراهای تئاتر خیابانی از امشب در مکان‌های مطرح شده و در تهران نیز در پهنه رودکی هر شب ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهند شد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی فرانسه‌ «بنکسی» از ایتالیا سر درآورد


نقاشی فرانسه‌ «بنکسی» از ایتالیا سر درآورد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایل‌دا» به تصویربرداری جنگی می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ادامه تصویربرداری بخش‌های جنگی مجموعه تلویزیونی «ایل‌دا» که در مرکز سیمافیلم تهیه می‌شود، در خرم‌آباد از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده سریال «ایل دا» با اشاره به آغاز ضبط بخش های جنگی این سریال تاکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و فراگیری این ویروس در استان لرستان کار تصویربرداری متوقف شد که با فراهم شدن شرایط برای استقرار گروه در خرم آباد ۳۰ درصد باقی مانده مجموعه از هفته آتی جلوی دوربین می‌رود.

وی ادامه داد: بخش‌های باقی مانده مربوط به صحنه‌های جنگی و پرحجم کار است که دارای جلوه‌های ویژه خواهد بود که مدت ۲ ماه زمان برای تصویربرداری این بخش‌ها در نظر گرفتیم که امیدواریم با همکاری گروه به خوبی انجام شود.

سبط احمدی درباره زمان پخش سریال گفت: مجموعه «ایل‌دا» برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس آماده و روانه آنتن خواهد شد.

وی درباره حضور بازیگران در صحنه‌های باقی مانده توضیح داد: به جز پوریا پورسرخ، خسرو شهراز و کوروش سلیمانی دیگر بازیگران در بخش‌های جنگی بازی خواهند داشت.

«ایل‌دا» یکی از مجموعه‌های پربازیگر و از تولیدات سیما فیلم است. در این مجموعه بیش از ۳۵ بازیگر حرفه ای سینما و تلویزیون با گریم های متفاوت فعال هستند همچنین بیش از ۱۰۰ بازیگر تلویزیون و تئاتر لرستان در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.

«ایل‌دا» در گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم و به تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی و کارگردانی راما قویدل و نویسندگی نوشین پیرحیاتی در حال تولید است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پرویز فلاحی پور» قاضی «خانه امن» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با ادامه تصویربرداری مجموعه «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی، پرویز فلاحی پور به جمع بازیگران این سریال پیوست.

به گزارش سینماپرس، «خانه امن» که از تولیدات مرکز سیما فیلم است به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری از تابستان ۹۸ در شهر تهران کلید خورده و بیش از ۶۰ درصد از این مجموعه جلوی دوربین احمد معظمی رفته است.

پرویز فلاحی پور نیز به تازگی به جمع این سریال پربازیگر سیاسی-امنیتی پیوسته و  گفتنی ست این دومین همکاری فلاحی پور با گروه سازنده است. این بازیگر پیشکسوت نقش یک قاضی را در خانه امن ایفا می کند.

حمیدرضا پگاه، سیما تیرانداز، امین زندگانی و سامان صفاری در این مجموعه به ایفای نقش می پردازند و اسامی سایر بازیگران این پروژه نیز به زودی اعلام خواهد شد.

سایر عوامل سریال عبارتند از: تهیه کننده: ابوالفضل صفری، کارگردان: احمد معظمی، مشاور تهیه کننده: مرتضی متولی، مشاور پروژه : مرتضی اصفهانی، مدیر تولید: کامیاب متولی، مدیر فیلمبرداری: احمد گودرزی، تدوین: پری سا ناهیدپور، مدیر برنامه ریزی: سیدجواد حسینی، جلوه های ویژه بصری: مهدیار سزاوار، طراح گریم: محمدرضا ملکی، طراح لباس: آگرین صالحی، طراح صحنه: سعید آهنگرانی، مدیر صدابرداری: مهرداد دادگری، عکاس : سمیرا بختیاری و مدیر تدارکات: فرید خضرایی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمله‌ معترضان به مجسمه‌های «کریستف کلمب»


حمله‌ معترضان به مجسمه‌های «کریستف کلمب»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ضد» سطح آگاهی امنیتی مردم را بالا می‌برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: من فیلمنامه «ضد» را زمانی که «گاندو» در پیش‌تولید قرار داشت نوشتم، ولی به دلایلی شرایط ساخت آن مهیا نشد تا اینکه امسال شرایط فراهم شد

به گزارش سینماپرس، سیمافیلم در حال تدارک ساخت سریالی امنیتی به نام «ضد» است؛ مجموعه‌ای که نگارش فیلمنامه آن را آرش قادری بر عهده دارد. قادری که سابقه نگارش فیلمنامه‌های پلیسی و امنیتی از جمله سریال «گاندو» را در کارنامه خود دارد در گفتگو با جوان به «ضد» و ساخت سریال‌های امنیتی در تلویزیون پرداخته است. وی می‌گوید آنقدر سر «گاندو» به عوامل فشار آمده و تهدید شده‌اند که برای ساخت ادامه آن همه محتاط شده‌اند.

آیا «ضد» در همان حال و هوای گاندو است؟

من فیلمنامه «ضد» را زمانی که «گاندو» در پیش‌تولید قرار داشت نوشتم و متنش کامل بود، ولی به واسطه دلایلی شرایط ساخت آن مهیا نشد تا اینکه امسال شرایط تولید فراهم شد. اگر همان زمان تولید شده بود، شاید اکنون یک سال از پایان پخش آن می‌گذشت. این سریال برخلاف «گاندو» که به یک کیس امنیتی خاص می‌پرداخت به موضوعات متنوعی پرداخته و داستانش بیشتر جنبه آگاهی‌رسانی به مردم دارد و تعریفی از جاسوسی، نفوذ و امنیت را با زبان ساده بیان می‌کند، اما داستان سریال اپیزودیک نیست.

مردم با تماشای «گاندو» با موضوعاتی در این باره در سطح بالایی از آن آشنا شدند، اگر تعاریف «ضد» ساده‌تر است بهتر نبود اول این سریال ساخته می‌شد؟

سفارش دهنده دو سریال متفاوت است. در مورد «گاندو» قضیه ضد جاسوسی مطرح بود و با کمک و راهنمایی نهاد امنیتی مربوطه کار ساخته شد، ولی درباره «ضد» موضوع فرق می‌کند، در «ضد» می‌گوییم که اطلاعات در هر سطحی مهم است و هر کس در هر جایی می‌تواند یک منبع اطلاعاتی باشد و باید از اطلاعاتی که دارد مراقبت کند، مثلاً در پرونده‌ای به من نقش یک چوپان در درز موارد اطلاعاتی را نشان دادند، واقعاً کسی فکرش را می‌کند که چوپانی که با گوسفندها در ارتباط است می‌تواند اطلاعات مهمی داشته باشد!؟ نمی‌خواهم بگویم که اگر «ضد» قبل از «گاندو» پخش می‌شد بهتر بود ولی می‌شود گفت که در صورت چنین کاری، سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل امنیتی بالاتر می‌رفت.

به نظرم تا قبل از «گاندو» تعریف ما از جاسوس یک فرد کراواتی بود که از خارج می‌آید، دنبال اطلاعات است و آنقدر تابلو است که از همان ابتدا بیننده‌ها می‌فهمیدند که او جاسوس است!

بله، همیشه هم یک نقشه کاغذی با خودش داشت! البته این تعریف از جاسوس خیلی قدیمی شده ولی در زمان خودش تا حدی هم درست بوده، اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. یک دوره برای اینکه بفهمند شما چه آهنگی گوش می‌کنی باید نوارهای کاست ماشینت را چک می‌کردند، اما الان کافی است لیست دانلودهای اینترنتت را ببینند. ما در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی از خودمان منتشر می‌کنیم. فهرست جست‌وجوهای گوگل ما خیلی از اطلاعات پیرامون ما را روشن می‌کند.

تصور این بود که بعد از گاندو و استقبال از آن روند ساخت سریال‌های امنیتی سرعت بگیرد، اما اینطور نشد و حتی تولیدات بعدی با کیفیت پایین‌تری ساخته شدند، چرا پسرفت داشته‌ایم؟

شترسواری دولادولا نمی‌شود. نمی‌شود در آب رفت و خیس نشد، ما «گاندو» را کار کردیم و پیامدهای آن را دیدیم، تاوانش را هم دادیم. خیلی از بچه‌های پروژه «گاندو» اذیت شدند، حتی تهدید جانی هم شدند ولی «گاندو» باعث شد تا سقف توقع مردم بالاتر بود. همین تولیداتی که می‌گویید بعد از «گاندو» پخش شدند و افت داشتند، اگر قبل از «گاندو» پخش می‌شدند هیچ کس به آن‌ها ایرادی نمی‌گرفت، چون کف و سقفی تعیین نشده بود، اما همین الان اگر من دوباره همان «گاندو» را بسازم افت کرده‌ام، چون سقف کار قبلی باید کف خواسته‌ها از کار بعدی باشد. هنوز هم از اینکه بعد از ۱۰ سال می‌گویند «هوش سیاه» یکی از بهترین سریال‌های پلیسی است، غصه می‌خورم، من آن را برای همان دوره نوشتم و انتظار این بود که در این سال‌ها تولیدات بهتری تولید شود.

چرا فصل دوم سریال «گاندو» ساخته نشد!؟

شاید به خاطر همان فشارها بود که باعث شد همه دست به عصا شوند. در تلویزیون سابقه نداشته که برای یک سریال از دفتر ریاست جمهوری نامه به بیت رهبری بزنند! فشار زیادی سر «گاندو» به ما وارد شد. از سوی دیگر هم سریال امنیتی ساختن نیازمند پرونده‌های امنیتی است و باید نهاد امنیتی آن را پیشنهاد بدهد.

ولی تجربه ساخت سریال دنباله‌دار مثل «پایتخت» نشان داده مردم از تولیدات ادامه‌دار استقبال می‌کنند و می‌شد «گاندو» را هم ادامه داد!

همان زمان که «گاندو» در اوج بود و مردم از آن استقبال کرده بودند، پیشنهادهایی برای ساخت فصل دوم داده شد، حتی موارد پیشنهادی هم بیان شد، اما بعد از آن پیگیری نشد و هم من و هم موسسه سازنده درگیر کارهای دیگری شدیم. من سریال «پایتخت» را خیلی دوست دارم در یک ملودرام مانند «پایتخت» می‌توانید زندگی را به سادگی آنچه هست نشان دهید، اما سریال امنیتی به این راحتی‌ها نیست، حتی فرق میان امنیتی و سریال پلیسی در این است که شما در سریال پلیسی وارد مسائل جناحی نمی‌شوید، می‌توانید یک کلانتری نشان دهید و ماشین چراغ گردان و دزدی که دستبند زده شده، اما در سریال امنیتی پرونده‌هایی داریم که بیش از ۲۰ سال روی آن کار شده و بدون شلیک یک گلوله به نتیجه رسیده است. برخوردهایی که سر «گاندو» شد هم باعث شد همه محتاط‌تر شوند.

برگردیم به سریال «ضد»، امسال این سریال پخش خواهد شد!؟

درباره ساخت سریال «ضد» شاید بهتر باشد آقای جلالی تهیه‌کننده صحبت کند ولی هنوز کارگردان کار مشخص نشده است، فکر می‌کنم اگر سریع‌تر کار تولید سریال مشخص شود بعید نیست که تا پیش از پایان سال پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال های ضعیف رسانه ملی مردم را به سمت تماشای ماهواره ها سوق می دهد/ انتقاد نسبت به باندبازی و بی توجهی به هویت ایرانی-اسلامی در صدا و سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از پخش سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری نظر فعالان فرهنگی عرصه صدا و سیما را جویا شدیم. بر شمردن مشکلات ناشی از عدم خلاقیت و نوآوری و کمبود بودجه مناسب مواردی بود که واکنش ایشان را به روند تولید این گونه سریال ها بر انگیخت و بعضاً با بیان اینکه سریال های مناسبتی دیگر جایگاهی نزد مخاطبان ندارند خواستار تغییر رویه در این زمینه شدند.

به گزارش سینماپرس تلویزیون یکی از مهمترین رسانه هایی است که در تمامی کشورهای جهان حکومت ها و دولت های مختلف برای آن جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شده است چرا که این رسانه فراگیر که در هر خانه ای یافت می شود و تأثیرات زیادی روی عامه مردم به جای گذاشته و به همین دلیل همواره به این رسانه به عنوان یکی از حساس ترین دستگاه های تبلیغاتی کشورها نگاه می شود.

از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند که در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و… آثاری را برای مخاطبان پخش می کردند که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و… استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر تعداد شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توجه مخاطبان به برنامه های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی را به دلیل عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می دانند و معتقدند با گذشت هر سال، تولیدات تلویزیون روندی رو به زوال را پیش رو می گیرد و این برای یک رسانه ملی ضعف بزرگی محسوب می شود.

بسیاری کارشناسان بر این باورند که سریال های ماه رمضان امسال بی کیفیت، ضعیف و تکرار آثار گذشته بودند که نابسامانی های امور مالی و به هم ریختگی اوضاع اداری و اجرایی و جا به جایی مدیران و نبود برنامه سازان حرفه ای و هنرمندان صاحب نام از عوامل اصلی بی برنامگی و نداشتن فیلم و سریال جدید و قوی و جذاب سیما است.

تعدادی دیگر با بر شمردن مشکلات ناشی از عدم تناسب موضوعی، استفاده از تعداد محدودی از کارگردانان و فیلمنامه نویسان نورچشمی، تقلید از سریال های غربی و شتاب زدگی دلیل اصلی افول سریال های مناسبتی دانستند.

تقلید و کلیشه پردازی، عدم کوشش برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه، استفاده از بازیگران و سوژه های تاریخ مصرف گذشته، شوخی های اروتیک و بی توجهی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی از جمله مواردی بود که منتقدان و کارشناسان نسبت به آن ها اتفاق نظر داشتند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: امیرحسین شریفی، مهدی احمدی، مهدی امینی خواه، مسعود آب پرور، دکتر امان الله قرایی مقدم، امرالله احمدجو و مهدی باقربیگی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: متأسفانه امسال هم همچون چند سال اخیر ما شاهد تولید یک سری سریال هایی بودیم که از ضعف شدید ساختار و محتوا رنج می بردند و نتوانستند انبوه مخاطبان را پای تلویزیون بنشانند؛ بنده معتقدم سریال های ضعیف رسانه ملی مردم را به سمت تماشای سریال های مستهجن و مبتذل شبکه های ماهواره ای سوق داده است و این مسأله ای بسیار خطرناک است. من نمی دانم مدیران رسانه ملی با کدام تدبیر و درایتی پول های بیت المال را این چنین به آتش می کشند و سریال هایی تولید می کنند که عاری از هر جذابیتی هستند؟ امروزه بخش عمده ای از مردم به سمت تماشای سریال های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نظیر «جم» روی آورده اند و میزان مخاطبان شبکه های ماهواره ای به مراتب از میزان مخاطبان رسانه ملی بیشتر شده است. متأسفانه حتی برخی افراد مومن و معتقد هم به سمت تماشای سریال های ماهواره ای روی آورده اند و این مطلب بسیار دردآور است چرا که این سریال ها سرشار از بدآموزی هستند و جامعه و بنیان خانواده را به سمت انحطاط و تباهی می کشانند.

مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این رابطه اظهار داشت: اگر امروزه استقبال چندانی از سریال ها به ویژه سریال های مناسبتی صورت نمی گیرد به دلیل ضعف های ساختاری و محتوایی آن ها و عدم تطابق با ذائقه و نیاز مخاطبان امروزی است از این رو فرم و محتوای سریال های تلویزیونی باید بر اساس ذائقه مخاطبان امروز باشد تا بتوان آن ها را با برنامه های نمایشی در رسانه ملی آشتی داد. مدیران تلویزیون هرچه دیرتر تقلا کنند در آینده حسرت بیشتری خواهیم خورد! مدیران باید آگاه باشند که رسانه باید در دل جامعه بوده و از جریانات روز دور نباشد؛ ما باید فرم و محتوا را بر اساس زمانه جلو ببریم. این اتفاقی است که برای رسانه های تصویری در هر کشوری الزامی است!

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: سریال ها واقعیات اجتماعی را بیان نمی کنند و پیام مردمی ندارند؛ اصولاً نه تنها سریال ها که عموم هنرها در کشور دارای چنین وضعیتی هستند به نحوی که می توان بر این امر صحه گذاشت که هنر ایران در خدمت جامعه نیست و از این رو مردم وقتی تصویری از خودشان در آثار هنری نمی بینند از آن گریزان می شوند. مدیران و سیاست گذاران رسانه ملی باید درصدد آن باشند تا رنگ شادی را به آثار تلویزیونی برگردانند؛ ما باید نسل جوان را به سمت تلویزیون جذب کنیم تا از ماهواره ها و فضای مجازی آموزه هایی مغایر با اهداف ملی، فرهنگی و دینی مان دریافت نکند. هجوم فرهنگ و تمدن غربی به جامعه ما بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می کنیم و اگر این هجوم ادامه پیدا کند تا چند سال آینده هیچ اثری از هویت ملی برای ما باقی نخواهد ماند و مدیران رسانه ملی باید به این اخطار توجه ویژه داشته باشند.

مهدی احمدی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این راستا گفت: چندسالی است سریال های مناسبتی در حال افول جدی هستند و پیروی این اتفاق سریال های ماه مبارک رمضان ۹۹ نیز یکی از دیگری بی حال تر تر و سرشار از ضعف های فاحش ساختاری و محتوایی بودند و نتوانستند آنطور که شایسته است مخاطبان را به سمت خود جذب کنند. یکی از بزرگترین اتفاقاتی که باعث لطمه زدن به سریال های مناسبتی شده این است که این سریال ها از نظر موضوعی هیچ تقارن مناسبتی با ایام پخش شان ندارند؛ مثلاً سریالی که در ماه مبارک رمضان پخش می شود هیچ نشانی از رمضان با خود به همراه ندارد و یا سریال نوروزی هیچ ارتباطی با نوروز ندارد و همین مسأله به خودی خود سبب ساز آن می شود تا مردم همذات پنداری چندانی با این سریال ها در ایام خاص نداشته باشند.

مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: سریال های تلویزیونی برای جذب مخاطب باید با سلیقه جامعه و اتفاقات روز همگام شوند اما متأسفانه آنچه ما امروزه در تلویزیون و حتی سینما شاهد آن هستیم بی توجهی صرف به نیازهای روز جامعه است و فیلمسازان اغلب با پرداختن به مضامین و سوژه های تکراری و حتی کلیشه پردازی در ساختار آثارشان باعث قهر جدی مردم با فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی شده اند! مسئولان باید آگاه باشند که اگر محصول نهایی تولید شده باب میل و سلیقه مخاطبان نباشد، تحقیقات جدی در زمان نگارش فیلمنامه وجود نداشته باشد، نیازهای روز جامعه در فیلمنامه گنجانده نشود و در یک جمله سریال یا فیلم نتواند در بحث مهم محتوا مخاطب امروزی را اقناع کند، آن اثر بی تردید با شکست جدی و بایکوت از سوی مردم روبرو خواهد شد.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید نسبت به کیفیت پایین آثار تلویزیونی گفت: تقلید و کپی برداری از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، فقدان خلاقیت و صرف زمان اندک برای تولید، باعث افت شدید کیفی محصولات تلویزیونی شده به نحوی که کیفیت فوق العاده ضعیف آثار تلویزیونی به ویژه سریال های مناسبتی مردم را از تماشای برنامه های تلویزیون بری کرده است. در حالی که رقبای رسانه ملی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با ساختن برنامه های جذاب برای مردم و نشانه گرفتن غرایز جوانان روز به روز در حال افزایش میزان مخاطب هستند و به صورت حساب شده و با برنامه ریزی قبلی درصدد آن هستند تا به اخلاق، فرهنگ و زبان و ملیت ما لطمه بزنند، ما تنها شاهد تماشای این اتفاقات تلخ و دردآور هستیم و هیچ کاری برای برون رفت از این اوضاع و احوال بغرنج انجام نمی دهیم.

مهدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری گفت: باندبازی های رایج در سازمان صدا و سیما باعث افت شدید کیفیت آثار شده است؛ وقتی تنها تعدادی محدود تهیه کنندگان و فیلمسازان خاص می توانند با تلویزیون همکاری داشته باشند و شرایط برای حضور سایرین به شدت دشوار و طاقت فرسا است قطعا باید انتظار اتفاقات بدتر از این را هم داشته باشیم. سال ها پیش سریال های مناسبتی در ایام مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، عید سعید نوروز، ماه محرم و… آنقدر مخاطب داشتند که بعضا حتی دورهمی ها و شب نشینی های فامیلی و دوستانه را هم تحت الشعاع خود قرار می دادند اما هرچه زمان گذشت به دلیل اینکه باندبازی های مفرط در تلویزیون وجود داشت از کیفیت این آثار کاسته شد و با افول و نزول سریال های مناسبتی مردم دیگر تمایلی برای تماشای این برنامه ها از خود نشان ندادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاشیه لاکچری یک خواننده سنتی/ وقتی مُشت‌های «همایون» سوژه شد!


حاشیه لاکچری یک خواننده سنتی/ وقتی مُشت‌های «همایون» سوژه شد!

مشاهده خبر از سایت منبع