
سینماپرس: ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: مجلس به عنوان نهاد قانون گذار باید قوانین مشخصی برای حمایت از آثار سینمای ایرانی-اسلامی و انقلابی داشته باشد چرا که سینماگران ارزشی که پرچمدار سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستند طی این سال ها با بی مهری شدید مسئولان روبرو و بایکوت شده اند و برای احیای این سینمای مهم و ارزنده ما نیاز به حمایت جدی مجلس داریم.
بازیگر فیلم های سینمایی «مامان بهروز منو زد» و «رسوایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه است؛ اول حوزه حمایتی و دوم حوزه نظارتی؛ نکته مهم آن است که کمیسیون فرهنگی مجلس باید از جامعه هنری و سینماگران حمایت کند و متأسفانه از آنجا که این حمایت تاکنون به شکل جدی وجود نداشته بین سینماگران چنددستگی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: طی سال های اخیر ما شاهد آن بودیم که برخی سلبریتی ها همیشه تحت یک شرایط عالی و ایده آل کار دارند اما سینماگران انقلابی، مومن و متعهد و ولایتمدار اغلب به فراموشی سپرده شده و با بیکاری و خانه نشینی و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند؛ این اتفاق در حالی است که باید در سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سینمای ارزشی و انقلابی و دفاع مقدسی حمایت های ویژه تری صورت گیرد.
این سینماگر تصریح کرد: برخی دست های پیدا و پنهان طی سال های اخیر سینماگران انقلابی را به عمد از دایره سینما خارج کرده اند؛ به زعم بنده دولت مسبب اصلی این جریان نامبارک است و قطعاً اگر مجلس شورای اسلامی در این خصوص رویکرد مشخصی داشت و از سینماگران انقلابی حمایت می کرد ما هرگز شاهد چنین رخدادی نبودیم.
همراه در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: امید همه هنرمندان و سینماگران این است که مجلس یازدهم که رویکردی انقلابی دارد با جدیت به این مسأله مهم ورود پیدا کرده و ضمن حمایت ویژه از سینماگران متعهد و انقلابی، نظارت جدی و ویژه تری بر عملکرد سازمان سینمایی و نهادها و شوراهای تابعه این سازمان به ویژه شوراهای پروانه ساخت و نمایش داشته باشد تا ما بیش از این شاهد بروز ولنگاری فرهنگی و ابتذال بیشتر در سینما نباشیم.

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم و نماینده مجلس یازدهم گفت: امروزه با رخوت و بی انگیزگی برای اجرای قانون از سوی مسئولان دولت به ویژه در حوزه فرهنگی روبرو هستیم که بسیار تأسف بار و ناراحت کننده است.
این عضو نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده هنوز در خصوص فعالیتم در مجلس یازدهم به جمع بندی نرسیده ام و ممکن است در این دوره مجلس وارد حوزه نظارت شده و به کمیسیون اصل ۹۰ بروم.
وی در همین راستا افزود: به دلیل تخلفات و اشکالات زیاد در حوزه اجرای قوانین که متأسفانه ما را با نگرانی های جدی مواجه کرده است شرایط اقتضا می کند که مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت بر عملکرد دولت به صورت جدی تری ورود پیدا کند و اجرائیات دولت را در حوزه های مختلف از جمله حوزه مهم فرهنگ و هنر قاطعانه پیگیری نماید.
پژمانفر ادامه داد: اصل نظارت باعث شده تا این روزها شخصا این انگیزه را پیدا کنم که به کمیسیون اصل ۹۰ بروم تا از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای نظارت جدی بر عملکرد دستگاه های دولتی استفاده کنم.
این عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: بی تردید تعلق خاطر بنده در وهله اول، دوم و سوم تنها حوزه فرهنگ و هنر است اما به این دلیل وارد حوزه نظارت می شوم که بتوانم مسئولان را موظف به اجرای قوانین کنم.
پژمانفر در این راستا متذکر شد: ما قوانین بسیار خوبی داریم که اگر اراده ای برای عمل به این قوانین وجود داشت تاکنون بخش عمده ای از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کاهش پیدا کرده و یا به طور کامل از بین رفته بود اما همانطور که پیش از این تأکید کردم امروزه ما به یک رخوت عجیب در حوزه فرهنگی کشور روبرو هستیم که این مسأله باید هرچه سریع تر اصلاح شود.

سینماپرس: اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: شیوع کرونا بهترین موقعیت برای عیارسنجی سلبریتی ها بود؛ ما در این ایام شاهد بودیم که بسیاری از سلبریتی های سینما در سراسر جهان که درآمدهای هنگفتی داشتند بخشی از زندگی و پول شان را برای کمک به مردم و رفع بحران کرونا اختصاص دادند اما متأسفانه سلبریتی های سینمای ایران بار دیگر ثابت کردند که دغدغه ای برای رفع بحران های زندگی هم میهنان و حتی همکاران شان ندارند.
بازیگر فیلم های سینمایی «کافه ترانزیت» و «همسر دلخواه من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دین ما، فرهنگ ما و اخلاق و انسانیت ما را همواره به کمک و کمک کردن توصیه کرده اند؛ کمک به هم نوع در زمانه ای که عرصه بر جامعه تنگ شده بسیار مهم و با ارزش است و واضح است انسان هایی که اندکی خرد و دانش دارند باید همواره به یکدیگر کمک کرده و دست هم را بگیرند.
وی ادامه داد: سلبریتی های وطنی اگر قرار است به مردم و یا همکاران شان کمک کنند الآن باید خودشان را نشان بدهند؛ این وظیفه سلبریتی های سینمای ایران بود که فرهنگ والای عیاری و جوانمردی را به سلبریتی های دنیا یاد می دادند! این باعث تأسف است که سلبریتی های غربی این همه به مردم شان کمک کردند اما در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداد.
سلطانیان سپس با انتقاد شدید از عملکرد منفعلانه مسئولان خانه سینما و بی توجهی به بحران گسترده بیکاری و خانه نشینی و بی پولی سینماگران تصریح کرد: نه تنها سلبریتی های میلیاردر که متأسفانه مسئولان تنها نهاد صنفی سینماگران نیز قدم شایسته و مثبتی برای رفع بحران زندگی سینماگران برنداشته است؛ سوأل بنده این است که خانه سینما چرا هیچ کار شایسته ای برای رفع بحران معیشتی زندگی سینماگران انجام نمی دهد؟ این خانه برای چه دایر شده؟ برای چه خود را جامعه اصناف سینمای ایران می داند وقتی در چنین روزهای بحرانی نمی تواند کاری درخور برای سینماگران انجام دهد؟
بازیگر سریال های تلویزیونی «وضعیت سفید» و «یوسف پیامبر (ع)» در پایان این گفتگو متذکر شد: همکارانی که دست شان به دهان شان می رسد باید به سایر همکاران بی پول و بیکار و خانه نشین شان کمک کنند تا آن ها شرمنده صاحب خانه، همسر و فرزندان شان نشوند؛ به خصوص ما با خیل عظیمی از بازیگران بیکار و بی پول مواجه هستیم که نزد مردم اعتبار دارند؛ مردم چهره آن ها را می شناسند و این بازیگران نمی توانند دست به قرض کردن پول و یا خریداری جنس به صورت نسیه و… شوند! بر ماست که خودمان حرمت سینما، هنر و همکاران مان را حفظ کنیم و بخشی از درآمدهای میلیاردی را صرف رفع بحران معیشتی سایر هنرمندان نماییم.

سینماپرس: مستند «خرامان» به کارگردانی آرش اسحاقی در جشنواره شفیلد انگلستان نمایش داده می شود.
به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم مستند «شفیلد» از جشنوارههای سینمای مستند در جهان و مهمترین جشنواره سینمای مستند در انگلستان است که امسال به دلیل فراگیری بیماری کرونا همانند بسیاری از جشنوارههای مهم به صورت آنلاین برگزار می شود.
مستند «خرامان» که قرار است در این جشنواره به نمایش گذاشته شود به واکاوی جهان مرد رامشگری میپردازد که نمیتواند همچون گذشته، هنرش را به نمایش بگذارد.
این مستند سال گذشته جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره یاماگاتای ژاپن دریافت کرد و پیش از این نیز در جشنوارههای نیواورلئان و یوتای آمریکا و سیدنی استرالیا روی پرده رفت. همچنین از دهمین جشن مستقل سینمای مستند، جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلم بلند در بیستمین جشن بزرگ خانه سینما و نامزد بهترین مستند در دومین آکادمی سینما سینما بود.
عوامل این مستند عبارتند از نویسنده، کارگردان و تدوینگر: آرش اسحاقی، تهیه کننده: طلا آزادروش، مدیرتولید: مونا شریفی، فیلمبردار: آریا آزادروش، صدابردار: علیرضا قناتی، پالایش رنگ: رضا تیموری، برگردان: حسن شریفالدین، زیرنویس: رضا تاریوردی، عکاس: میثاق همایونی، روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی و پخشکننده: کمپانی ونرا فیلم.

سینماپرس: انیمیشن سینمایی «بنیامین» از طریق سامانه نمایش آنلاین (VOD) عماریار و شبکه نمایش خانگی عرضه شد.
به گزارش سینماپرس، انیمیشن سینمایی «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیهکنندگی مصطفی حسنآبادی، از امروز سهشنبه ۲۰ خردادماه از طریق سامانه نمایش آنلاین (VOD) عماریار به آدرس Ammaryar.ir و همچنین شبکه نمایش خانگی عرضه شد.
انیمیشن سینمایی «بنیامین» با ۵ میلیارد و ۲۲۱ میلیون تومان فروش در سینماتیکت و ۳۱۲ میلیون تومان فروش در مناطق و شهرهای فاقد سینما توسط سامانه توزیع عماریار (سینماسیار)، در مجموع ۵ میلیارد و ۵۳۳ میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشت.
این انیمیشن، داستان ۲ دوست به نامهای «آشر» و «بنیامین» را روایت میکند که خرابکاری آشر، باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه میشود. بنیامین تصمیم میگیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی است برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر.
علاقهمندان برای تهیه انیمیشن سینمایی «بنیامین»، میتوانند به سایت «عماریار» به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کرده و با کد تخفیف benyamin از ۵۰ درصد تخفیف ویژه خرید اشتراک سه ماهه به مناسبت انتشار انیمیشن بنیامین برخوردار شوند.
بنیامین، در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه «تجلی اراده ملی» را به خود اختصاص داد و در سیودومین جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان، جایزه «بهترین انیمیشن سینمایی» را کسب کرد.

سینماپرس: بیانیه شورای مرکزی انجمن صنفی پخشکنندگان سینمای ایران درباره اکران آنلاین فیلمها منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، در آخرین جلسه دوشنبه مورخ ۱۹ خردادماه که با حضور حداکثری اعضا در خانه سینما برگزار شد، نکات مهم و راهبردی در خصوص اکران آنلاین فیلمها عنوان شد.
در این جلسه در ارتباط با زمان بهینه تعویض فیلمها در اکران آنلاین و همچنین ضرورت رعایت کپیرایت توسط صاحبان آثار صحبت شد و این شورا از وزارت ارشاد و نیروی انتظامی درخواست حمایت از صاحبان آثار و برخورد قاطع با متخلفان را دارد.
متن کامل این بیانیه بدین قرار است:
با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور که لزوم نمایش آنلاین را در عرصه اکران به صاحبان فیلم نشان داده و هر روز شاهد اکران فیلمهای بیشتری به صورت آنلاین هستیم نکات زیر لازم به ذکر است:
۱- باید قبل از نمایش آنلاین با دفاتر پخش تسویه کامل انجام شده و رضایتنامه گرفته شود زیرا بسیاری از صاحبان فیلم بابت در اختیار قرار دادن فیلمهایشان، مبالغی را از دفاتر پخش به عنوان قرضالحسنه دریافت میکنند. همچنین دفاتر پخش معمولاً مبالغی را بابت چاپ عکس، پوستر و مواد تبلیغاتی هزینه میکنند.
۲- نمایش فیلم به صورت هر هفته یک فیلم، صاحبان فیلم و دفاتر پخش را دچار اشکال میکند، بهتر است به جای هفتهای یک فیلم هر ۲ تا ۳ هفته در میان یک فیلم نمایش داده شود.
۳- مسئله کپیرایت برای دفاتر پخش و صاحبان فیلم بسیار ضروری است. در حال حاضر فیلمها بدون عضویت در کپیرایت بیدفاع بوده و مورد سوءاستفاده قرار میگیرند و سایتهای گوناگون و شبکههای ماهوارهای با سرقت فیلمها هر روز مال و هستی صاحبان فیلم را به یغما میبرند. لذا از وزارت ارشاد و نیروی انتظامی درخواست برخورد قاطع با متخلفان را داریم.
۴- انجمن آمادگی ارائه مشاوره به کلیه صاحبان فیلم را دارد تا بتوانند با آگاهی کامل وارد فضای اکران آنلاین شوند.
۵- در دستور کار انجمن، تشکیل شورای نمایش آنلاین که به صاحبان فیلم و دفاتر پخش کمک و مشاوره خواهد داد نیز قرار دارد.
۶- در مورد رایت ویدئو و نمایش خانگی حفظ حقوق صاحبان فیلم ضرورت دارد در این زمینه انجمن صنفی پخشکنندگان آماده ارائه مشاوره قبل از انعقاد قرارداد است.
در خاتمه به کلیه تهیهکنندگان، صاحبان فیلم و مدیران پخش و مسئولان اکران آنلاین اعلام میکند که در این شرایط حساس بسیار ضروری است تا از حقوق صاحبان فیلم مراقبت شود زیرا در غیر این صورت توان فیلمسازی از دست خواهد رفت. پس همگی دست در دست هم در این امر مهم کوشا باشیم.

سینماپرس: قطبالدین صادقی با انتقاد صریح از سیاستهای وزارت ارشاد برای حمایت از تئاتر در شرایط کرونایی، دولت دوازدهم را دولتی بیگانه با فرهنگ و هنر توصیف کرد.
به گزارش سینماپرس، قطبالدین صادقی هنرمند شناخته شده تئاتر ایران و مؤسس و رئیس تماشاخانه خصوصی «شانو»، درباره وضعیت و امکان از سرگیری فعالیتهای این تماشاخانه به مهر گفت: من خیلی نگرانم. طی ۵ ماه گذشته ریالی درآمد نداشتهایم و تمامی هزینههای اجاره ملک، نگهداری تماشاخانه و کارکنان آن را از جیب پرداخت کردیم و دیگر پساندازی برایمان باقی نمانده است. اگر شرایط کرونایی تئاتر ایران ادامه پیدا کند ورشکسته میشوم و مجبور خواهم بود که تماشاخانه «شانو» را تعطیل کنم.
این کارگردان باسابقه تئاتر ایران با بیان اینکه تصمیمگیریهای دولت یازدهم و دوازدهم در اکثر زمینهها از جمله فرهنگ و هنر درست نبوده، یادآور شد: دولت باید از پس هزینههای مردم بربیاید و مسئولیت مردم و زندگی آنها را بر عهده بگیرد ولی متأسفانه چنین رویکردی از سوی دولت وجود ندارد و رابطه مردم و دولت یکسویه شده است و گویا تنها این مردم هستند که وظایفی را برعهده دارند!
صادقی درباره سخنان حسن روحانی رئیسجمهور دولت دوازدهم درباره بازگشایی سالنهای سینما و موسیقی و اینکه در سخنان خود از تئاتر نام نبرده است، تأکید کرد: اولین ضرری که ما کردهایم این است که مسئولینمان فرهنگی نیستند. دولت فعلی فرهنگ و هنر را نمیشناسد و تنها مبانی کلی و نامها را بلد هستند تا بهضرورت فقط از نامها را به زبان میآورند تا از آنها استفاده کنند. بعید میدانم وقتی مسئولان ما نام سینما یا موسیقی را هم به زبان میآورند، چیزی درباره این هنرها بدانند!
این مدرس تئاتر ایران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اصلاً این دولت فرهنگی نیست و نه تنها با فرهنگ سنتی ایران بیگانه است، بلکه فرهنگ مدرن را هم نمیشناسد. متأسفانه اکثر دولتها از افراد سیاسی تشکیل شدهاند که کلاً با فرهنگ بیگانه هستند و ضرورت فرهنگ و جایگاه آن را در ارتباط با مردم ایران و جامعه جهانی درک نمیکنند.
وی درباره بازگشایی مجدد سالنهای تئاتر و پیشبینی استقبال مخاطبان برای حضور در سالنها هم اظهار کرد: نمیدانم مردم دوباره اعتماد میکنند تا وارد سالنها شوند یا نه. متأسفانه دولت به دلیل اینکه نتوانسته از پس هزینهها بربیاید، فعالیتهای جمعی و گروهی را آزاد کرده و این امر و شکلگیری موج دوباره کرونا، میتواند ضربه جبرانناپذیری به فرهنگ، اقتصاد، روابط اجتماعی و روانیمان وارد کند.
صادقی با بیان اینکه در اروپا هم فعالیتهای گروهی و جمعی آغاز شده اما با احتیاط فراوان، افزود: در ایران دولت اینگونه عمل نکرده و این روند میتواند عواقب گرانباری به همراه داشته باشد و کل زندگی مردم و حیات اجتماعی را به خطر بیاندازد.

سینماپرس: در پی قطعی شبکههای الکوثر و کانال اردوزبان شبکه سحر، رادیو دری معاونت برونمرزی ایران که برای مردم افغانستان برنامه پخش میکرد هم، قطع شد.
به گزارش سینماپرس، از صبح امروز صدای رادیو دری برون مرزی ایران در کابل قطع شده است.
بنا بر این گزارش، گمانه زنیها حاکی از آن است که این اتفاق هم به دلیل تراکم بدهی رخ داده باشد.
شبکه الکوثر معاونت برونمرزی رسانه ملی نیز از ۳۱ اردیبهشت تاکنون به دلیل بدهی ارزشی انباشت شده به ماهواره فرانسوی یوتل ست قطع شده است.
همچنین کانال ۲۴ ساعته اردوی شبکه سحر نیز از ۶ خرداد ماه به دلیل مشابه، امکان پخش خود را از ماهواره پاک ست از دست داده است.