X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

ایجاز مولفه‌ی مهم فیلم‌نامه فیلم کوتاه است/اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید «ژانر ملودرام» را بشناسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رسول صدرعاملی گفت: ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.

به گزارش سینماپرس، گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر آموزه‌های اردوی فیلم‌سازی کاشان در محل پردیس ملت تهران در جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور حسن حسینی و رسول صدرعاملی برگزار شد.

در ابتدا، حسن حسینی با بیان اینکه در کلاس‌های آموزشی فیلم‌سازی حتما دیدن فیلم مهم و تاثیرگذار است، به‌تشریح ابعاد ژانرها پرداخت و گفت: روایت در طبقه‌بندی ژانرها مهم است؛ همه فیلم‌ها از یک نقطه‌ی ثبات اولیه الف به ب می‌رسند و این مسیر نوع ژانر را مشخص می‌کند.

او سپس با بیان اینکه ژانر علمی _تخیلی در گذشته خیلی سیاسی بوده‌ است، گفت: در این ژانر باید درباره زمان آینده سخن گفت؛ ویژگی تاریخ در فیلم علمی_تخیلی اتکای بر منطق و خرد است.

در بخش دیگر این نشست، رسول صدرعاملی به استقبال فیلم‌سازان فیلم کوتاه از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای جشنواره بود و ایستادگی کردیم و موفق شدیم، گفت: جشنواره امسال باشکوه‌ برگزار شده است و امیدوارم سال‌های آینده همچنان باشکوه‌ و بدون هیچ‌گونه حاشیه‌های بی‌مورد برگزار شود.

او چنین ادعایی را که ملودرام یک ژانر فرعی است، اشتباه دانست و بیان کرد: ملودرام واقعا فرعی نیست؛ هر فیلم در جهان یک قصه‌ی «یکی بود، یکی نبود» دارد و متکی بر قصه است.

صدرعاملی با بیان اینکه ملودرام «برخورد خیر و شر است»، گفت: قهرمان‌های ملودرام معمولا مردم عادی‌اند.

این فیلم‌ساز عدم شناخت فیلم‌سازان نسبت‌به ژانر ملودرام را مشکل مشترک بسیاری از آن‌ها دانست و گفت: عدم شناخت ملودرام به چنین می‌ماند که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.

او به تجربه حضور در اردوی فیلم‌سازی کاشان اشاره کرد و گفت: این اردو برای من یک تجربه‌ی خوب بود؛ در جریان اردو با جوانان فیلم‌سازی آشنا شدم که نگاه خیلی متفاوتی به جهان و هستی داشتند که برای من هم خوب بود. من در اردو تلاش کردم از تجارب خودم و بازی حس بگویم چون ملودرام حس دارد.

صدرعاملی تمرین کارجمعی در فیلم‌سازی کوتاه را یک اتفاق پربرکت خواند و بیان کرد: برای نوشتن فیلم‌نامه فیلم کوتاه نباید خودخواهانه برخورد کرد بلکه باید تیم‌ورک شد تا اتفاقات خوب رقم بخورد. ایجاز مولفه‌ی مهم فیلم‌نامه فیلم کوتاه است؛ خلاصه‌گویی و کم‌گویی در این زمینه نجات دهنده است.

این کارگردان عنوان کرد: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است، اگرچه مشکلی نیست از این عرصه وارد سینمای بلند شویم اما معتقدم این نوع سینما که فیلم‌سازان خوب و مطرحی دارد، برای خود شخصیت مستقلی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *