X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

شبکه نمایش خانگی را بیش از حد بزرگ نکنیم

چندی پیش عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی از جهت ترویج قتل و خشونت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی از سریال‌های نمایش خانگی هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می‌کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل رواج می‌یابد! درحالی که اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار شده است، این رویه نیاز به اصلاح دارد.

حامد مظفری، منتقد سینما در پاسخ به این سوال که سناریو‌های قتلی که در فیلم‌های نمایش خانگی کشیده می‌شود، چقدر در ترویج خشونت نقش دارد؟ گفت: اگرچه صحبت‌های آقای خسروپناه غلط نیست، ولی از آنجایی که در یک دهه اخیر فیلمسازان در سینما و تلویزیون به سراغ ژانر جنایی نرفته بودند و همه شروع به ساخت تولیدات آپارتمانی کرده بودند، همین امر باعث شده بعضی‌ها فکر کنند پلتفرم‌هایی که پشت سرهم دو سه سریال جنایی می‌سازند، ناشی از تب آن‌ها برای ترویج خشونت است.

مظفری ادامه داد: در حالی که پیش از این سریال‌های جنایی ساخته شده بود. مثلاً دهه ۶۰ فیلم «شب بیست و نهم» در ژانر جنایی ساخته شده بود و هنوز با دیدن آن ترس و دلهره به سراغ آدم می‌آید. مثلاً فیلم‌هایی که ساموئل خاچیکیان در اول انقلاب می‌ساخت، رگه‌های جنایی داشت. اما در یک دهه اخیر سینما به سمت آثار هنر و تجربه و تلویزیون به سمت فیلم‌های کمدی و سریال‌های آپارتمانی حرکت کرد.

این منتقد سینما با بیان اینکه ساخت فیلم‌هایی مانند «خون سرد»، «قهوه ترک» و «پوست شیر» در شبکه نمایش خانگی انگار تازگی دارد و گویا بالا رفتن آمار قتل و جنایت بخاطر سریال‌های نمایش خانگی است، گفت: در حالی قبلاً که شبکه نمایش خانگی نبود و مجله‌ای مرتبط با حوادث منتشر می‌شد، پر از اخبار مرتبط با جرم و جنایت بود. در همه جای دنیا خشونت هست و ربطی به شبکه نمایش خانگی ندارد. ما نباید وی‌او‌دی‌ها را بیش از حد بزرگ کنیم. فکر نمی‌کنم مهمترین پلتفرم‌مان بیشتر از یک میلیون کاربر داشته باشد. تازه این آمار به گفته خودشان است. تاثیرپذیری شبکه نمایش خانگی آنقدر زیاد نیست که جرم و جنایت را به مردم یاد بدهد. 

مظفری در پاسخ به این سوال که حدود یکی دو سال پیش یکی سایت‌های خبری مدعی شده بود که یکی از صحنه‌های قتلی که به وقوع پیوسته با الهام از سریال «خون سرد» بوده، گفت: نکته جالب اینجاست که سازنده سریال گفته بود این اثر را از سریال آمریکایی بنام «دکستر» الهام گرفته است. یعنی سازنده ایرانی شخصیت قاتل خون‌آشام خارجی را پیاده کرده بود. در حالی که اگر این سریال تالیفی بود، می‌توانستیم مدعی شویم که قاتل از یک صحنه ایرانی تقلید کرده است.

این منتقد سینما با بیان اینکه جز یکی دو قسمت بقیه قسمت‌های فیلم‌های نمایش خانگی را مردم دنبال نمی‌کنند، به جز موارد معدودی. مردم حاضرند «پدر سالار» را برای هزارمین بار ببینند؛ چون ساختار داستان درست است. حتی بازیگر نقش فرعی هم بازی اصولی را به نمایش می‌گذارد. اما ۷۰ تا ۸۰ درصد سریال‌های نمایش خانگی با نگاه «بساز بفروشی» جلو می‌روند. هنوز در سریال‌سازی به شکوفایی نرسیدند، چه برسد به اینکه مخاطب را جذب خود کنند و تاثیرگذار باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *