X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«تبری» و «تولی» مقدمه «جهاد» است/«مداحی» مقدمه جهاد، عین جهاد، رمز جهاد، روح و منطق جهاد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرمانده سپاه در خصوص اهمیت مداحی در امر جهاد گفت: استحکام‌بخشی به روح و قلب نتیجه عمل مداحان است و این مقدمه جهاد است. مداحی مقدمه جهاد، عین جهاد، رمز جهاد، روح و منطق جهاد است.

به گزارش سینماپرس، سردار سلامی – فرمانده کل سپاه- در گردهمایی ذاکران و مداحان بسیج سراسر کشور که از صبح امروز دوشنبه(۸ آبان‌ماه) در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین آغاز به کار کرده است با بیان اینکه خداوند را شاکرم که در جمع دلدادگانی که ترکیبی از احساس عمیق دینی، شور حسینی و شعور عاشورایی دارند، هستم اظهار کرد: جامعه مداحان برای جریان‌یابی جاذبه الهی عاشورا و حرکت دادن این واقعه عظیم در متن زمان و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر یک مجاهدت بزرگ را انجام می‌دهند. عاشورا قله فضایل عالم هستی است؛ رفیع‌ترین و عظیم‌ترین واقعه‌ای که در آن همه ارزش‌های الهی و انسانی در اوج تجلی پیدا کرد. زیباترین و عمیق‌ترین واقعه عالم در عاشورا تبلور یافت همانگونه که در مورد قرآن فرمودند ظاهر آن زیبا و دل انگیز و مصون است اما باطن آن عمیق و بی‌انتها است.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: در طول زندگی فرهنگ جهاد و شهادت از آن سرچشمه عاشورا به عنوان حقیقت جاری در قلب‌ها و دل‌های مومنان و محبان به یک زندگی با طراوت و بهجت معنوی تبدیل شده است و تاریخ را حرکت داده و شخصیت‌های عاشورا را تکثیر کرده و به عاشورا امتداد داده است. عاشورا متوقف شده در زمان نیست بلکه جاری و زنده است و صاحب حیات و حیات‌بخش است و قدرت و ایمان و شور و شعور و آگاهی ایجاد می‌کند و میدان پرورش حب و بغض است و در زیارت عاشورا هم به این موضوع پرداخته شده است.

سردار سلامی ابراز کرد: وقتی صاحب بغض هستیم میل به جهاد داریم اما بدون برائت نمی‌توانیم جهاد کنیم و تبری و تولی مقدمه جهاد است و بدون حب به اسلام نمی‌توانیم در میدان جهاد حضور پیدا کنیم. از نخستین لحظه‌های طول اسلام در غار حرا هیچ کسی باور نمی‌کرد که اسلام بتواند از درون دره‌های تنگ و باریک مکه عالم را طی کند.

وی افزود: بدون جهاد و شهادت اسلام پیش نمی‌رود، این معنی جنگ‌طلبی مسلمان و یا اسلام دین جنگ نیست؛ اتفاقا اسلام به صلح و آرامش اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهد. آرامش برای اسلام یک اصل است اما چون اسلام پیام‌آور آزادی انسان است منطق عدالت را جاری می‌کند. به صورت طبیعی پیام‌ها و شعارها اسلام از تقوای علوم است و با استکبار و ظلم در ستیز است.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: اسلام می‌فرماید صلح جزو اساسی اسلام است اما برای رسیدن به این حقایق عظیم باید از گذرگاه سخت مقاومت مستکبران عبور کرد. مستکبران می‌خواهند نور اسلام را خاموش کنند و اسلام هرجا طلوع کند مستکبران در مقابل آن صف‌آرایی می‌کنند. چون جمع اسلام و کفر در یک جا ممکن نیست. مشرکان با تمام قدرت خود در برابر اسلام می‌ایستند.

سردار سلامی اظهار کرد: ممکن است نام و صحنه‌گردانان تغییر کند اما ماهیت آنها عوض نمی‌شود و سنت این است که مسلمانان در غفلت می‌جنگند و در غفلت پیروز می‌شوند. این سنت الهی است که مومنان غلیل بر جمع کثیر پیروز می‌شوند. پس جهاد مسیر و راه و شهادت طریقت و منش ما است و این جهاد به حب و بغض نیاز دارد. ما عاشورا را در دفاع مقدس تمرین کردیم ولی دفاع مقدس منبسط شده از عاشورا بود. در عاشورا خداوند تمام عظمت هستی را به میدان آورد تا امام حسین(ع) برای اسلام شهید و حجت تا ابد برای همه تمام شود که هیچ بهانه‌ای برای ترک میدان جهاد وجود ندارد.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ایمان سرشار از روح است و جهاد ایمانی چیزی است که در آن شهادت و تکه‌تکه شدن زیباترین و دلنشنیتن ترین آرزوی انسان را شکل می‌دهد. در این میان کار مداحان اهل‌بیت(ع) از مسیر نشر آن واقعه‌های بزرگ و پرورش روح ایمان برای جهاد و پرورش امر ولایت و محبت نسبت به اسلام است در حدی که انسان‌ها حاصر باشند در میدان جنگ از یکدیگر پیشی بگیرند. استحکام بخشی به روح و قلب نتیجه عمل مداحان است و این مقدمه جهاد است، مداحی مقدمه جهاد، عین جهاد، رمز جهاد، روح و منطق جهاد است.

وی افزود: مداحی احیا جهاد است زیرا مدح امر به معروف و نهی از منکر و احکام را بیان می‌کنید و باعث ایجاد معرفت می‌شود. چقدر زیبا است که این شهد شیرین را همراه اهل‌بیت(ع) در سرعت پیمودن راه اسارت در گام جویندگان حقیقت، محبت و معنویت می‌نشانید و این زیبایی ذکر است.

سردار سلامی ادامه داد: نوحه‌هایی که در میدان رزم می‌خواندید، جوانان ما را مهیا مقاومت کرد. این عظمت کار شماست که یک هنر مرکب است. محتوا، معرفت، شعر، صدای وزین و خوش و آهنگ است اما در عقبه آم سرزندگی موج‌ می‌زند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز شاهد صحنه واضح از تقابل حق و باطل هستیم. لشکر کفر تمام توان سیاسی و زور خود را به میدان آورده است تا در یک سرزمینی کوچک تلاش می‌کند تا کفر را بر اسلام پیروزی دهد. نمی‌خواهد در تاریخ ثبت شود که گرپهی کم سلاح و محاصره شده در یک باریکه تمام قدرت کفر را شکست داد. این واقعیت است که همه کفر با تمام استعداد ممکن به میدان آمده است، در غزه همه آمدند و این نمایه‌ای از عاشوراست. مستکبران تمام قدرت خود را در اسارت مومنان می‌بینند. آمریکا و اروپا جهانی ماندن قدرت خود را در تسخیر سرزمین، قلب و ذهن مسلمانان می‌بینند.

وی گفت: دنیای مستکبر بدون تسخیر سرزمین و قلب مسلمانان قادر به حیات نیست. در هر نقطه جهان اسلام یک خنجری بر پیکر اسلام فروبردند. در شرق اسلام رژیم صهیونسیتی را ایجاد کردند، در جای دیگر جمعی تکفیری را ایجاد کردند. آنها بنا دارند نشان دهند که بدون تکیه به کشورهای غربی نمی‌توان آرام زندگی کرد.

سردار سلامی با بیان اینکه بیشتر جنگ‌های نیم قرن اخیر در کشورهای اسلامی بوده است گفت: در شهرهای مختلف سوریه، عراق، یمن، فلسطین و … این سیاست غرب موجب دفن یادگارهای تمدن اسلامی زیر خاک‌ها شده است.

فرمانده کل سپاه گفت: صهیونسیت‌ها که عصاره مکر و زور و مکر دشمن هستند تا سه هفته پیش تصور می‌کردند که ناامنی و ترس، آن سوی دیوارها معنا دارد و متعلق به فلسطین است. تصور می‌کردند آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه حامی آن‌هاست و کسی نمی‌تواند به آن‌ها دست یابد. این تصور مقامات و شهروندان آنها بود. تصور می‌کردند یک دستگاه امنیتی پیچیده دارند که همه چیز را تحت کنترل دارد و هر حرکتی از چشمان آن‌ها مخفی نیست. هرچه تجهیزات پیشرفته اطلاعاتی، الکترونیکی‌ اپتیکی و انسانی را در اختیار دارند و تصور می‌کردند ارتش قدرتمندی دارند. با این چهار تصور آرام می‌خوابیدند.

وی گفت: در هفتم اکتبر همان ۱۵ مهرماه تمام این تصورات فروریخت. برای این رژیم اولین می‌تواند فروپاشی کامل و شکست آخر باشد. در این سرزمین مردم، دستگاه‌ها و ارتش همه باهم زندگی می‌کنند. جنگ و زندگی تفکیک پذیر نیست. تا به امروز توانستند این تصور را ایجاد کنند که امکان انتقال ناامنی به مرزهای این سرزمین نیست. بزرگترین شکست برای آنان رقم خورد.

سردار سلامی گفت: ماندن در این سرزمین دیگر زمینه زندگی نیست بلکه پذیرش جنگ است. فلسطین اشغالی که نابه حق اسرائیل خوانده می‌شود از مهاجرت‌ها شکل گرفته است زیرا ماهیت و هویت اسرائیلی وجود ندارد. هرچه بمباران می‌کنند غزه می‌ماند زیرا کودکان غزه تسلیم نمی‌شود و می‌گویند اینجا سرزمین ما و هویت ماست و این فرق می‌کند با افرادی که برای ثروت و مال اندوزی به آن سرزمین آمدند. ترس از مرگ میان صهیونیست‌ها عمومیت دارد و جاری است.

فرمانده کل سپاه با تشریح غیرقابل ترمیم بودن این شکست که رهبر انقلاب فرمودند تصریح کرد: اسرائیلی‌ها دیگر نمی‌توانند به دستگاه امنیتی خود، ارتش و حتی آمریکا اعتماد کنند که همیشه دیر می‌رسد. این بار شانس آوردند اما ممکن است که مرتبه بعدی این مهم رقم نخورد، برای همین بمباران می‌کند و زنان و کودکان را می‌کشد. این در هیچ ادبیات و منطقی پیروزی نیست بلکه اوج شکست است.

وی گفت: تانک‌های بسیاری را پشت مرزهای غزه گذاشتند اما قدمی پیش نمی‌گذارند زیرا جنگ با اسلحه پیش‌ نمی‌رود و نیاز به مردان با ایمان و با قلب‌های مطمئن نیاز دارد نه دل‌های مضطرب و قلب‌های پریشان. هیچ راهی وجود ندارد که کفار بر مسلمانان غلبه یابند. این‌ها محکوم به شکست هستند.

سردار سلامی در پایان خاطرنشان کرد: شکست این‌ها پر هرینه خواهد و افراد بسیاری به شهادت خواهند رسید. ‌شما مداحان اهل دعا و مناجات هستید گ، دعا کنید خداوند این صحنه را بر مسلمانان آسان کند و دشمنان را از این مسیر بدر کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *