X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مهمترین خط قرمز «هنرهای نمایشی» باید «خانواده» باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتقاد دارد، سریال‌های خانگی باید رویه‌شان را تغییر دهند و بیشتر به خانواده اهمیت دهند. نه به سبک برخی از آثار همواره مصرف سیگار را ترویج بدهند و زوال خانواده را نمایش دهند.

به گزارش سینماپرس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با اهالی هنر و تئاتر کشور یک بار دیگر نگرانی خودش را نسبت به برخی از سریال‌های نمایش‌خانگی و دیگر آثار نمایشی اعلام کرد. او گفت: مهمترین خط قرمز هنرهای نمایشی باید خانواده باشد که این موضوع متأسفانه در بسیاری از آثار نمایشی دیده نمی‌شود.

او همچنین به این نکته اشاره کرد: در هنرهای نمایشی، باید توجه به این فرهنگ مورد توجه قرار گیرد، اما الان با آثاری در حوزه‌های نمایشی مانند تئاتر مواجه هستیم که بیننده، بعد از دیدن نمایش، به‌سمت پوچ‌گرایی سوق داده می‌شود و یا متأسفانه برخی ازسریال های شبکه نمایش‌ خانگی که ترویج نابودی خانواده را نمایش می‌دهند.

این نکات حجت‌الاسلام خسروپناه و نگرانی‌هایش از روز نخست حضور در مسئولیت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها مطرح شده است. او همچنین درباره ترویج مصرف سیگار و یا مشروبات الکلی هم توصیه‌هایی داشته که نمایشِ آنها به جامعه آسیب وارد می‌کند. چرا که اولین عامل خودکشی در ایران و دنیا اعتیاد و مشروبات الکلی است.

البته او در جمع بازیگران این نکته را هم یادآوری کرد سیاری از این هنرها نیز یک هویت ایرانی و اسلامی دارند، اگر چه آنچه که هم اکنون به‌عنوان تئاتر شناخته می‌شود، شاید وارداتی باشد، اما هنرهای نمایشی با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین است و ریشه در فرهنگ خود ما دارد و این موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. هنر اصول خودش را دارد و نمی‌توان این اصول را نادیده گرفت، به همین دلیل هم در تدوین سند حکمرانی هنرهای نمایشی، باید دیدگاه اساتید این رشته دریافت شود تا در تدوین این سند از این دیدگاه‌ها استفاده شود. برای حل مشکلات حوزه هنرهای نمایشی یک راهکار می‌توان ارائه داد و آن تدوین سند حکمرانی هنرهای نمایشی است. البته بارها گفته شده که حکومت‌داری با حکمرانی متفاوت است که باید دقت شود.

هنرمندانی همچون ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، فرهاد قائمیان، سیدجواد طاهری بازیگر و مدیر تئاترشهر در این جلسه حضور داشتند که نکاتی را مطرح کردند. ایرج راد که رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر هم برعهده اوست با اشاره به وجود ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل رشته تئاتر در کشور گفت: هنوز هنر و خصوصا تئاتر به‌عنوان شغل در کشور شناخته نمی‌شود و هم اکنون بسیاری از این فارغ التحصیلان، که غالباً جوانانی هستند که با هزینه و تلاش بسیار و با صرف عمر و توان، این رشته را در مراکز آموزش عالی خوانده‌اند ولی متأسفانه زمینه مناسبی برای فعالیت آنها وجود ندارد.

مدیرعامل پیشین خانه تئاتر افزود: محدودیت سالن و امکانات در کشور نیز به گونه‌ای است که بسیاری از این فارغ‌التحصیلان، مجبور به فعالیت‌های غیر مرتبط با تئاتر هستند و باید گفت که تعدادی از آنان در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند. شغل شناخته شدن هنر؛ یکی از خواسته‌های حداقلی هنرمندان است.

وی با اشاره به زحمات فراوانی که برای ایجاد سازمان تئاتر و ایجاد تشکل‌های صنفی مرتبط با هنرهای نمایشی در کشور کشیده شد گفت: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، هیچ اسمی از تئاتر به میان نیامده بود، در برنامه ششم نیز در این باره مصوباتی داشتیم اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاد، حتی در طول سال‌های گذشته، برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در زمینه هنرهای نمایشی، اجرایی نشد.

قطب الدین صادقی نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه تئاتر و هنرهای نمایشی، یکی از چهار پرچم فرهنگی و از اسطوره‌های فرهنگی این سرزمین در طول همه قرن‌های گذشته است گفت: این هنر سرشار از ارزش‌های اخلاقی است که متأسفانه به خاطر سیاست‌های غلط، هم اکنون بار تجاری گرفته است. هم اکنون در ۶۷ دانشکده کشور، ۳ هزار کلاس آموزش تئاتر برگزار می‌شود، بی‌توجهی به آینده شغلی این افراد، امید و شادمانی را از این جوانان می‌گیرد.

وی افزود: متأسفانه ما، با اینکه فرهنگ نمایشی قدرتمندی داریم و تنوعی از انواع نمایش تراژیک و طنز و سنتی و کودک داریم حتی یک مکان به‌عنوان تئأتر ملی نداریم. متأسفانه الان تئاتر یک بازار تجاری شده است و به همین دلیل نیز بیش از ۹۵ درصد مردم اصولا تئاتر نمی‌بینند.

هوشنگ توکلی نیز در این نشست با اشاره به رشد تئاتر در دوران انقلاب اسلامی گفت: هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل رشته تئاتر و نمایش در کشور داریم اما متناسب با این رشد، زیرساخت‌های مناسب آماده نشده است.

فرهاد قائمیان نیز در بخشی از این نشست با اشاره به وضعیت تئاتر به ویژه در استان‌ها گفت: بسیاری از مراکز استان‌ها فاقد یک سالن تئاتر مناسب هستند این در حالیست که مشخص نیست که خروجی مراکز مختلف آموزش عالی همچنین آموزشگاه‌های آزاد در تربیت فارغ التحصیلان تئاتر چیست؟ در بسیاری از مواقع، نظارت تاثیرگذار نیست و فقط بازدارننده است. هم اکنون یک اداره‌کل متولی تئاتر در کشور است و جای تعجب دارد که چرا تئاتر، که زیر بنای دیگر هنرهای نمایشی در سینما و تلویزیون است، یک سازمان مشخص مانند سازمان سینمایی ندارد.

سید جواد طاهری مدیر تئاتر شهر نیز در این دیدار به اشاره به محدودیت و مشکلات این مجموعه گفت: در سال گذشته از بیش از ۲۰۰ اثر نمایشی که خواستار اجرا در تئاتر شهر بودند، حداکثر ۳۰ اثر ظرفیت اجرا پیدا کردند چون در تئاتر شهر زیرساخت‌ها نیاز به تقویت دارند و توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا نیست. وی افزود: قوانین مصوب در حوزه نمایش نیز غالبا کلی است و بر همین اساس نیز سلیقه‌ای اجرا می‌شود، پاک‌سازی محیط تئاتر شهر و معضلات مرتبط نیز از مشکلاتی است که متأسفانه حل نشده است.

در ابتدای این جلسه گزارش از وضعیت تئاتر کشور توسط دکتر علی ایزدی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مرکز هنرهای نمایشی ارائه شد، دکتر ایزدی در این گزارش، تعداد سالن‌های نمایش در کشور را ۱۳۴۳ سالن اعلام کرد و گفت: به ازای هر ۷۸۲ نفر، یک صندلی نمایش در کشور وجود دارد، همچنین در سال گذشته، ۱۰۸۳ تئاتر در کشور مجوز گرفت و تاکنون در سال ۱۴۰۲، ۶۵۸ نمایش مجوز گرفته است. بیش از ۹ جشنواره تئاتر بین‌المللی و ۲۶ جشنواره ملی و سراسری همه سال در کشور برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *