X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مارکتینگ «موسیقی تئاتر» در قیاس با «موسیقی فیلم» ضعیف‌تر و نیازمند توجه بیشتر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس انجمن موسیقی تئاتر با اعلام برپایی دومین کنسرت موسیقی تئاتر از بی‌توجهی به این شاخه هنری ابراز تاسف کرد و گفت: مدیران هنری در پاسخ به پیشنهادها و درخواست‌های ما فقط لبخندهای قشنگ می‌زنند.

به گزارش سینماپرس، سعید ذهنی در گفتگو با ایسنا ادامه داد: دومین کنسرت موسیقی تئاتر را در دو بخش «دِم» و «دوردست» برگزار می‌کنیم و هدف اصلی این کنسرت نیز همچون اولین کنسرت موسیقی تئاتر که چندی پیش برگزار شد، ترویج و ارتقای موسیقیِ تئاتر است.

او ادامه داد: از آنجاکه تئاتر در ایران اجراها و مخاطبان محدودی دارد، موسیقی آثار نمایشی هم کمتر شنیده می‌شود و فرصت محدودی برای ارائه به مخاطبان را پیدا می‌کند. به همین دلیل مارکتینگ موسیقی تئاتر در قیاس با موسیقی فیلم ضعیف‌تر و نیازمند توجه بیشتر است.

این آهنگساز، خط مشی اصلی انجمن موسیقی تئاتر را آشتی مخاطبان با موسیقی تئاتر خواند و تاکید کرد: موسیقی تئاتر با کنسرت تئاتر متفاوت است. در موسیقی تئاتر، آهنگ‌هایی اجرا می‌شود که ویژه آثار نمایشی ساخته شده ولی در موسیقی تئاتر، عموما یک خواننده موسیقی که معمولا هم موسیقی پاپ است، در خلال اجرای یک نمایش به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازد.

ذهنی با تشریح برنامه‌های این کنسرت توضیح داد: دومین کنسرت موسیقی تئاتر از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول موسیقی نمایش «عزیز شنگال» که ساخته مهرداد میرزایی است و سال ۹۳ با کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شده، با تنظیم مجدد اجرا می‌شود. گروهی از دوستان انجمن بر اساس تم‌های اصلی کار، این قطعات را اجرا می‌کنند. ضمن اینکه پوستر و تصاویری از نمایش هم پخش می‌شود.

او اضافه کرد: در بخش دوم به موسیقی سه تئاتر می‌پردازیم؛ «بانوی آوازخوان» ساخته کیارش اعتماد سیفی. این نمایش به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی تابستان سال ۹۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. در ادامه موسیقی نمایش «تبرئه» به آهنگسازی مشترک ارشام مودبیان و کیارش اعتماد سیفی اجرا می‌شود. این نمایش نیز با کارگردانی منیژه محامدی سال ۸۷ در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه رفت و موسیقی آن بعدتر منتشر شد.

به گفته او، قرار است در ادامه این برنامه، موسیقی نمایش «تقدیربازان» دیگر ساخته‌ کیارش اعتماد سیفی اجرا بشود. این اثر نمایشی به کارگردانی سیما تیرانداز بهار سال ۹۴ در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه رفت.

ذهنی در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای مارکتینگ موسیقی تئاتر پیشنهاد می‌کنید، توضیح داد: بارها در دوره‌های گوناگون با مرکز هنرهای نمایشی صحبت کرده‌ایم و همه مدیران مرکز هم قول مساعد داده‌اند ولی تنها پاسخ‌شان یک لبخند زیبا بوده که به نتیجه‌ای نرسیده است. آخرین بار جلسه مشترکی با آقای نظری (مدیر کل هنرهای نمایشی) و آقای الهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی) داشتیم و از هر دو عزیز خواستار حمایت شدیم تا بعد از انجام کار کارشناسی، امکانات لازم را که در اختیار دارند، ارائه بدهند و خودشان تهیه‌کننده کار شوند و این فرصت به آهنگسازان تئاتر داده شود تا آثای خود را ضبط کنند.

او تاکید کرد: مرکز هنرهای نمایشی با پخش این آثار در دفترهای استانی هم به حمایت از موسیقی تئاتر می‌پردازد و هم بازاری برای این کار ایجاد می‌کند و خودشان می‌توانند از این مارکتینگ استفاده کنند. این مرکز استودیو دارد و فقط با ارائه همین امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند از این جریان حمایت کند.

ذهنی خاطرنشان کرد: وضعیت موسیقی تئاتر با سینما و تلویزیون متفاوت است. اغلب موسیقی‌های درخشان رسانه‌های تصویری منتشر شده ولی در تئاتر تلاش‌های ما به نتیجه نرسیده است.

او در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری برنامه کنسرت تئاتر در خانه تئاتر گفت: در دوره‌ای که نق زدن معمول و مرسوم شده، خوشحالیم که دست‌کم کاری عملی در جهت تولید اثر هنری انجام می‌دهیم و خوشبختانه در برنامه اول مخاطب هم با خریداری بلیت، حمایت خود را از ما نشان داد.

سعید ذهنی: مدیران هنری فقط لبخندهای قشنگ می‌زنند/ برگزاری دومین کنسرت موسیقی تئاتر

به گزارش ایسنا، برنامه این کنسرت به شرح زیر است:

بخش اول (پروژه‌ی دِم)

فرشاد فزونی: سازهای الکترونیک

آوا، شروین عباسی: فلوت، فلوت آلتو، سه‌تار

تریفه کریمیان: آوا (راوی)، فرشاد رضایی: گیتار باس
هادی ثابت: ساکسیفون تنور

بخش دوم: (دوردست)

کیارش اعتمادسیفی: گیتار الکتریک

علیرضا شمس اسکندری: درامز

مهدی محمودخانی: گیتار باس

فرشاد نجاتی: پیانو، کیبورد

احسان بسی‌خواسته: کمانچه

این کنسرت روزهای از چهارشنبه تا جمعه همین هفته ( ۱۰ تا ۱۲ آبان ماه) راس ساعت ۱۹ در سالن جوانمرد عمارت خانه تئاتر به نشانی خیابان سمیه، بین خیابان حافظ و ویلا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *