X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

چرا از نسل طلایی تولیدات کودک و نوجوان فاصله گرفتیم؟

نهمین قسمت برنامه تلویزیونی «جام‌جم» شبکه یک سیما با موضوع سیاستگذاری برای تولیدات حوزه کودک پای صحبت‌های محمد رحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا و وحید نیکخواه آزاد، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نشست. 

نیکخواه آزاد در پاسخ به این سوال که بیشتر کارشناسان معتقدند ما از نسل طلایی تولیدات کودک و نوجوان فاصله گرفتیم، مهمترین عامل عدم استمرار تولیدات موفق این حوزه چیست؟ گفت: عوامل متعددی تاثیرگذار است. باید هر چیزی را در زمان خودش دید. 

این تهیه‌کننده تلویزیون به صحبت‌های سید محمد بهشتی اشاره کرد و افزود: ایشان درباره نسل طلایی سینما تعبیر جالبی بکار برد و گفت ما یک مغازه چند دهنه داشتیم و رقیب هم نداشتیم. ویدئو که آمد، یک دهنه مغازه را از ما گرفت. ماهواره دهنه دیگر مغازه را از آنِ خود کرد. دی‌وی‌دی و … دهنه مغازه را از ما گرفت. فضای مجازی باب شد و همه دهنه‌های مغازه از دست ما گرفته شد. ما الان در زیر پله هستیم.

وی ادامه داد: این دلیل نمی‌شود تلاش نکنیم و از زیر پله خودمان را بالا بکشیم؛ نه اینکه دهنه‌های مغازه را از آن‌ها بگیریم، بلکه در فضای مجازی و عرضه تصویری فیلم و سریال‌ها شریک شویم. بخش زیادی از آن دوران طلایی بخاطر بی‌رقیب بودن بود. ما باید آن دوران را فراموش کنیم و به دوران طلایی دیگر نزدیک شویم.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سوال که آیا ما براساس استراتژی طراحی شده حرکت می‌کنیم؟ گفت: شاید آن زمان رقیب‌های قدرتمند وجود نداشت و فضا برای دیده شدن اندک آثاری که در نوع خود شایسته بود، فراهم بود. بیننده هم انتخاب‌های بیشتری نداشت. البته در همه دوران کار‌های خوبی تولید شده و شاید در این شلوغی‌ها دیده نشده است. البته این تولیدات همگام با زمانه پیش نرفته و روش‌های تولید و انتشار بروز نشد. 

لیوانی با بیان اینکه در تمام دوران از منظر رسانه ملی برنامه‌های شاخص به روی آنتن رفته، خاطرنشان کرد: البته برنامه‌های خردسال، کودک و نوجوان فراز و فرود داشته و در مقاطعی بنا به ماموریت‌ها یکسری برنامه‌ها ادامه نیافت. چون سازمان صداوسیما در مقطعی این حوزه را رها کرد و ماموریت شبکه‌ها جابه‌جا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *