X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

اکثر مستندسازان حیات وحش خلاق‌ترین مستندساز‌های کشور هستند

امیر رضا چهارراهی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «حیات وحش شمال شرق» در استودیوی شبکه خبر درباره مهمترین نوآوری‌هایی که در این مستند شده، گفت: اکثر مستندسازان حیات وحش خلاق‌ترین مستندساز‌های کشور و جهان هستند. با توجه به محدودیت‌های تکنولوژی مجبوریم از شیوه‌های ابتدایی و خلاقانه استفاده کنیم.

چهارراهی ادامه داد: یکی از آن شیوه‌هایی که تجربه‌اش کردم، مستند کفتار‌ها بود. حیواناتی مانند پلنگ‌ها، کفتار‌ها و گوشت خواران باید انگیزه جلو آمدن مقابل دوربین را داشته باشند. ما با مجوز‌های لازم از لاشه‌هایی استفاده می‌کنیم، که بوی آن‌ها مورد علاقه حیوانات است. یکی دیگر از شیوه مستندسازان صبر و حوصله‌ای است که باید در قلمرو گله حیوانات داشته باشند.

کارگردان مستند «حیات وحش شمال شرق» در پاسخ به این سوال که شما کومه‌هایی می‌سازید و آرام در آنجا مستقر می‌شوید؟ گفت: بله. ما باید بوی خودمان را مخفی کنیم و احساس امنیت را برای جانوران فراهم کنیم. گاهی اوقات کومه را نصب می‌کنیم و می‌رویم و بعد از یک هفته یا ده روز برمی‌گردیم، تا حیوانات به شکل ظاهری کومه عادت کنند. مجدد در کومه مستقر می‌شویم. حتی باید از غذا‌هایی استفاده کنیم، که بو تولید نکند. این‌ها سختی‌هایی است که هر کدام از مستندسازان حیات وحش تجربه کردند.

وی با بیان اینکه مستند «حیات وحش شمال شرق» حدود ۲۶۰ دقیقه در هشت قسمت است، که جمعه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه مستند پخش می‌شود، گفت: ما در هر قسمت گونه‌های متنوعی را خواهیم دید. پلنگ که در راس هرم غذایی قرار دارد، یکی دو قسمت مستند را به خود اختصاص می‌دهد. گرگ‌ها، کفتارها، پرندگان لاشه‌خوار مانند کرکس‌های معمولی، کرکس‌های سیا و همای سعادت و از سگ‌سانان گرگ، شغال و روباه و در میانه کوهپایه و پارک ملی تندوره گونه‌های پرندگان را در مستند خواهیم دید.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *