X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

پیرمرد «دارتاش» و انگیزه‌ای که سوژه یک مستند شد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

 مستند «دارتاش» به کارگردانی خلیل صحراگرد در قالب هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه از شبکه مستند پخش شد. این مستند در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت و برای اولین بار از تلویزیون پخش شد. 

صحراگرد درباره ساخت مستند «دارتاش» گفت: این فیلم روایتی از یک نجار کُرد است که به دلیل شغل متفاوتش سراغش رفتم. او در کنار همه فعالیت‌هایی که با چوب انجام می‌دهد، پای مصنوعی نیز می‌سازد و آن را به کسانی می‌دهد که پایشان قطع شده است. 

وی درباره نامگذاری این مستند گفت: “دارتاش” لغتی کُردی و به معنای نجار است و با توجه به شغل این نجار، آن را انتخاب کردم. 

این مستندساز با تاکید بر اینکه دارتاش یک مستند پرتره است، گفت: در بخشی از فیلم به زندگی شخصی او می‌پردازیم؛ هم کار‌های شخصی‌اش را به تصویر کشیدیم و هم مشکلاتی که برای ساخت مصنوعات چوبی پیش‌رو دارد را نمایش می‌دهیم. البته او سن بالایی نیز دارد و همین موضوع باعث شده مشکلات جسمانی متعددی داشته باشد. 

صحراگرد درباره انگیزه این نجار برای ساخت پا‌های مصنوعی چوبی گفت: کسانی که پایشان بنابر دلایلی قطع شده باید از پای مصنوعی استفاده کنند و عمده محصولاتی که ساخته می‌شود از جنس‌های پلاستیکی است و همین موضوع مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد در حالی که پا‌های مصنوعی چوبی بسیار راحت‌تر و بهتر است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *