X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

پرویز جاهد: مهمترین مبحث در سینما لوکیشن است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز جاهد در کارگاه «زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم» گفت: فیلمبرداری در لوکیشن استودیو مزایای بسیار زیادی دارد و کار را بسیار راحت می کند اما واقعیت در این فضا دچار خدشه می شود.

به گزارش سینماپرس، پرویز جاهد در کارگاه زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد رامسر برگزار شد، گفت: لوکیشن یکی از مهم ترین مباحث در سینما است. سابقه ادبی هر موضوعی در پژوهش ها نیاز به لوکیشن و فضا دارد که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و کتاب های کمی در حوزه آکادمیک برای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: در نقدهای سینمایی لوکیشن و جغرافیا بسیار اهمیت دارد اما کتابی درباره لوکیشن فیلم های ایرانی وجود ندارد و فقط چند مقاله موجود است که باید به این مهم بیش از پیش در سینمای ایران پرداخته شود.

این نویسنده با اشاره به این که پیوستگی زمانی و مکانی در لوکیشین بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: برای صرفه جویی در زمان و هزینه تولید فیلم تهیه کننده و مدیرتولید بر اساس لوکیشن رج می زنند. شناخت درام، انتخاب سوژه و تاثیر لوکیشن در فیلمسازی، از جمله مهارت های این حرفه هنری است. در بستر جغرافیاست که هنر به وجود می آید و مفهوم سینمای ملی و بومی در این مقطع مشخص می شود زیرا فیلم به جغرافیا وابسته است و مشخص می کند فیلم هویت بومی دارد یا خیر.

جاهد افزود: جغرافیا برای بومی شدن کافی نیست و نیاز به فرهنگ و زبان وداریم و اگر همه این ها کنار هم قرار بگیرند جغرافیای بومی و ملی معنا پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: لوکیشن واقع گرایانه فیلم های بهرام بیضایی مختص خودش است و ممکن است نقدهایی به این لوکیشن ها باشد اما هر فیلمسازی نگاه و فضاسازی خودش را دارد.

این مدرس کارگاه جشنواره بین المللی فیلم وارش جنگل های شمال را یکی از بهترین نقاط برای انتخاب لوکیشن در فیلم ها دانست و بیان کرد: مهرجویی فیلم «پستچی» را در جنگل های شمال ساخته است و بهره ای که مهرجویی از لوکیشن های جنگل شمال برده کسی تاکنون نتوانسته به این نحو استفاده کند.

وی ادامه داد: فیلمبرداری در لوکیشن استودیو مزایای بسیار زیادی دارد و کار را بسیار راحت می کند اما واقعیت در این فضا دچار خدشه می شود.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور امشب با معرفی برگزیدگان در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش به کار خود پایان می دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *