X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

منطق ایستادگی و مقاومت در برابر تحمیل فرهنگ بیگانه امروز به معتبرترین خوانش و قرائت سیاسی فرهنگی در جهان تبدیل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور در اجلاس فرهنگی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ گفت: منطق ایستادگی و مقاومت در برابر تحمیل فرهنگ بیگانه امروز به معتبرترین خوانش و قرائت سیاسی فرهنگی در جهان تبدیل شده که انبوهی از «وفاداران و دوستداران مشتاق» را در برمی‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجلاس فرهنگی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ در سخنرانی خود، ضمن ادای احترام به روح بیش از هفتاد خبرنگاری که اخیرا در غزه جان خود را از دست داده‌اند، جنایات جنگی، نسل‌کشی و کشتار جمعی کودکان و زنان و غیر نظامیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

وی اظهار داشت: وظیفه می‌دانم که از هر تریبونی برای مهار و توقف این جنایات استفاده کنم و از همکارانم در سراسر دنیا برای نجات مردم مظلوم غزه استمداد بطلبم.

افول هژمونی آمریکا به ویژه در حوزه اقتدار سنتی

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور افزود: فهم این مهم که جهان در کجای سیر تاریخی خود قرار دارد، ما را در شناخت آینده و فرهنگ جهانی در آینده، کمک خواهد کرد. بی تردید جهان در حال پوست‌اندازی و گذر از یک پیچ تاریخی است. افول هژمونی آمریکا به ویژه در حوزه اقتدار سنتی خود یعنی بعد نظامی و به بن بست رسیدن بنیان‌های فکری آمریکا که با واژگانی، چون «قرن آمریکایی به سر آمده است» و «دوران پسا آمریکایی» روایت می‌شود، حکایت از غروب این تفکر در حوزه نظر و به بحران رسیدن در حوزه اجتماع دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیرامون تغییر مسیر جریان اجتماعی مورد حمایت و تبلیغ و ترویج آمریکا از رویکردهای تبلیغی و ترویجی نظیر «صدور دموکراسی» و «قرن جدید آمریکایی» به نوسازی رویکرد تخریبی و فرومایه‌ای، چون «دین هراسی»، «اسلام هراسی»، «ایران هراسی»، «روسیه هراسی»، «چین هراسی» و در یک کلمه «دیگر هراسی» سخن گفت.

وی بر این نکته تأکید کرد که بازآرایی جریان‌های ضد فطری و غیر اصولی نظیر «آزادی انتخاب جنسیت»، «آزادی انتخاب هویت»، «ترویج همجنس گرایی» و تلاش همه جانبه برای فروپاشی اصیل‌ترین و دیرپاترین نهاد فطری ـ بشری یعنی نهاد «خانواده» خود تصدیق کننده از نفس افتادن جریان مدعی اداره دنیا در حوزه اجتماع و فرهنگ است.

نماینده ایران در اجلاس سنت‌پترزبورگ عنوان کرد: امروزه بخش عمده‌ای از اقدامات فرهنگی آمریکا از سوی طیف مؤثری از نخبگان، منتقدین و فعالان «استقلال طلب» و «تعالی خواه» در سراسر دنیا به چالش کشیده می‌شود، همچنین آمریکا و سیاست‌های فرهنگی آن علیرغم پول پاشی‌های بی حد و حصر، با مخالفان «بنیادی» و انبوهی مواجه است که نیروی فرهنگی تغییر دهنده نظم موجود و تشکیل دهنده نظم آینده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور وضعیت فرهنگی جریان نظام سلطه در سطح جهانی را در این عبارت خلاصه کرد؛ «بن بست نظری، بحران عملی و هیاهو و روایت‌سازی دروغین و غیر واقعی در فضای مجازی و رسانه».

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور سخنان خود را با جریان مقابل ادامه داد و آن را حرف «مستقل» و «منطبق بر فطرت انسانی» در حوزه فرهنگی نامید که هر روز زاینده‌تر و قوی‌تر از قبل در حوزه «نظر» و پویاتر از هر زمان دیگر در «میدان عمل» حضور دارد.

شکست نظام سلطه در پروژه «هراس افکنی» و «تخریب جریان مستقل»

وی دعوت کشورهای مستقل از مردم دنیا به «عدالت خواهی» و «مبارزه با استعمار» و «استکبار» و توجه دادن به اراده ملت‌ها در مقابل ائتلاف سلطه‌طلبان بین‌المللی و افشای ماهیت فرهنگی نظام سلطه را موجب به میدان آمدن انبوه نخبگان و مردمان بصیر در سراسر دنیا برای ایستادن در مقابل این «ناتوی فرهنگی ضد بشری» دانست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: شکست نظام سلطه در پروژه «هراس افکنی» و «تخریب جریان مستقل» در موج اول، سبب شکل‌گیری موج دوم مقابله با این جریان گردید و جریان استکبار در این موج جدید با تمرکز بر جریان سازی رسانه‌ای و با استفاده از صنعت فیلم و موسیقی، جوانان و زنان را هدف برنامه‌های خود قرار داده است.

وی در ادامه مطرح کرد که آمریکایی‌ها با تکیه بر قدرتشان در «حوزه فضای مجازی» و «شبکه سازی‌های پر هزینه» درصددند تا روایت‌های دروغین و «گلخانه‌ای» از حقایق و واقعیت‌های موجود در آمریکا نظیر «انحطاط اخلاقی»، «فروپاشی بنیان خانواده» را به اسم نظام حقوق زن در غرب به خورد «نخبگان»، «جوانان» و «زنان» در سایر کشورها دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در بخش دیگر از سخنان خود گفت: آمریکایی‌ها که محوریت جریان فرهنگی ضدفطری و ضداخلاقی را بر عهده دارند، در این مرحله با تمرکز بر فعالیت در حوزه زنان و جوانان در قالب «ایدئولوژی آزادی» و بزرگنمایی رسانه‌ای آن، درصدد مقابله با حرکت «پیش رونده» و «پیش برنده» فرهنگی موسوم به «سبک زندگی اصیل» در دنیا هستند. از این رو، موج دوم به دنبال «الگوسازی هویتی» برای زنان و جوانان و به دنبال آن مهار جریان فرهنگی غیر وابسته به آمریکاست.

وی ادامه داد: منطق ایستادگی و مقاومت در برابر تحمیل فرهنگ بیگانه امروز به معتبرترین خوانش و قرائت سیاسی فرهنگی در جهان تبدیل شده که انبوهی از «وفاداران و دوستداران مشتاق» را در برمی‌گیرد که متاسفانه در وضعیت غیرمنسجم به سر می‌برند.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور اذعان کرد: این «کانون‌های جوشان، موثر و توانمند»، اما «جدا از هم» اگر به یکدیگر متصل شوند، می‌توانند معجزه «همبستگی فرهنگ‌های متحد» در تولید «قدرت»، «عزت» و «کرامت» برای ملت‌ها را به منصه ظهور برسانند. البته علاوه بر ضعف بزرگ عدم انسجام در بین کانون‌های غیر وابسته به آمریکا، اقدامات منسجم و پرتلاش صاحبان «زر و زور» با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و سایر عرصه‌های تاثیرگذار، تلاش می‌کند تا در مقابل «جریان فرهنگی استقلال طلب» قد علم نموده و آن‌ها را در «نبرد اراده‌ها» از طریق «روایت‌های برساخته و دروغین» متوقف کنند.

نماینده ایران در اجلاس سنت‌پترزبورگ اظهار داشت: با تحلیل پیش گفته از اوضاع و روندهای فرهنگی دنیا و اطلاع از «ظرفیت، قدرت و قوت جریان فرهنگی مستقل در جهان» و همچنین «اقتضائات دوران جدید حاکم بر نظام بین‌الملل» پیشنهادهایی را، چون “ایجاد ائتلاف جهانی برای صیانت از نهاد خانواده” و “ایجاد نهادی مستقل و جهانی برای مهار آسیب‌های ناشی از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی” برای ساخت آینده فرهنگی مطلوب ارائه می‌کنم.

بنابر اعلام این خبر، اجلاس فرهنگی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ با حضور وزرای فرهنگ و نمایندگانی از ۴۱ کشور جهان طی روزهای ۲۵-۲۶ آبان‌ماه در حال برگزاری‌ست. این رویداد با محوریت چهار موضوع اصلی از جمله «مجمع فرهنگ‌های متحد» به عنوان موضوع نشست کانونی به بررسی راه‌هایی برای غلبه بر اختلاف نظرها و اصلاح آن در حوزه فرهنگ و کشف ظرفیت‌های سازنده، تحکیم روابط و غنای فرهنگی متقابل می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *