X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

وقتی که هنرمندانی از چند کشور در یک نمایشگاه در موزه حضور پیدا می‌کنند کار معنا پیدا می‌کند و و به یک زبان بین المللی تبدیل می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» گفت: این نمایشگاه به خوبی از نگاه هنرمندان اهمیت مقابله با ظلم و تلاش برای برقراری صلح جهانی را نشان می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی مولایی مدیرکل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» اظهارداشت: حدود ۳۸۰ اثر این نمایشگاه یک نگاه بین المللی به موضوع‌های مرتبط با نقش استکبار در هدایت جوامع و جهان و بیداری ملت‌ها ارائه می‌کند و این نمایشگاه از این نظر در این ایام که بحث فلسطین و غزه در جهان مطرح و افکار عمومی را درگیر کرده است، اهمیت بیشتری دارد.

شیروی افزود: بعد از سالیان سال اشغال این منطقه، آثار نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» به خوبی از نگاه هنرمندان آمریکای لاتین اهمیت مقابله با ظلم و تلاش برای برقراری صلح جهانی را نشان می‌دهد.

وی گفت: این نگاه مردم جهان به ویژه مردم آمریکای لاتین به مقوله جهان‌خواری آمریکا و کشورهای غربی را که تلاش دارند بر جهان سلطه داشته باشند، نشان می‌دهد و در کنار آن بیداری مردم، نسل جوان و خانواده‌ها را هم بیان می‌کند که چگونه باید با این روند مقابله کنند. همچنین نقش رسانه‌ها نیز در نمایشگاه قابل مشاهده است که رسانه‌ها چگونه تحت نظام سلطه هستند و تلاش می‌کنند که واقعیت‌ها پنهان یا تحریف کنند.

مدیرکل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز پس از بازدید از نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور هنرمندان منطقه آمریکای لاتین بیان کرد: این نمایشگاه از دو وجه قابل تامل است. یک وجه، پایداری و روایت اتفاقات در دنیا، مثل ظلمی که در حق مردم فلسطین می‌شود یا در واقع ظلمی که خیلی‌ها به نام حقوق بشر انجام می‌دهند اما این در یک مقطع زمانی خیلی کوتاهی می‌آید و رد می‌شود اما آنچه به ماندگاری این روایت در اذهان کمک می‌کند، هنر است و تا به زبان هنر در نیاید ماندگار نخواهد شد. این کار از این جهت که در موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری سایر بخش‌ها مثل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده، بسیار کار ارزشمندی است.

مولایی افزود: وجه دوم، مکان برگزاری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران است که موزه بین المللی است. وقتی که هنرمندانی از چند کشور در یک نمایشگاه در موزه حضور پیدا می‌کنند، کار معنا پیدا می‌کند و از انحصار یک کشور یا یک گروه و یک جریان در یک جایی خارج و به یک زبان بین المللی تبدیل می‌شود. از این دو جهت این کار بسیار قابل تحسین است و از برگزارکنندگان این رویداد قدردانی می‌کنم.

نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور هنرمندان مطرح آمریکای لاتین به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی از ۱۱ آبان تا سوم دی ماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.

در این نمایشگاه حدود ۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه، برزیل و گواتمالا با موضوع‌های استکبارستیزی، ضدصهیونیست، طوفان الاقصی و فلسطین به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده و شامل آثار هنرمندان مطرحی همچون آرس، آدان ایگلساستولدو، برادی رودریگوئز، رامیرو زاردویاس، لوییس کارلوس فرناندز، مارکوس دسوزا، رائول فرناندو زولتا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *