X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

اسماعیلی: صحبت‌هایی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم که بتوانیم برای آن دسته هنرمندانی که گواهی رسمی شرایطی را فراهم کنیم که به آنها کسری خدمت تعلق بگیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیه و مراسم اعطای نشان «سرو ایرانی» در چارچوب جایزه ملی آموزش هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه و مراسم اعطای نشان «سرو ایرانی» ویژه هنرآموزان و مدیران هنرستان‌های هنرهای زیبا و تجلیل از مفاخر آموزش هنر در چارچوب جایزه ملی آموزش هنر عصر روز چهارشنبه یکم آذر ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده سید عباس سجادی بود، گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارایه کرد.

جایگاه مهم آموزش هنر و نقش معلمان هنر در این عرصه، تاکید بر ارتقای سطح کیفی آموزش در هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور از طریق معرفی معلمان و مدرسان برتر این حوزه در رویداد جایزه ملی هنر، زمینه سازی و ایجاد انگیزه بیشتر برای هنرآموزان و مدیران، تلاش برای یافتن معیارهای صحیح آموزشی در آموزش هنرجویان، توسعه و ترویج جایزه «سرو ایرانی» در میان آموزشگاه‌های آزاد هنری طی دوره‌های آینده، ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین جایزه ملی آموزش هنر، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش‌های هنر با همکاری تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران، توجه به اهمیت و جایگاه بالای آموزش هنر در دوره فعالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد اعطای یارانه برای مردم با کلید واژه هنر برای حضور در آموزشگاه‌های آزاد هنری با هدف ارتقای فعالیت کسب و کارهای فرهنگی در آموزشگاه‌های آزاد هنری از جمله نکاتی بود که اسماعیلی در این گزارش به آن اشاره کرد.

تجلیل از ۶ هنرمند پیشکسوت و اهدای نشان «سرو ایرانی» عرصه‌های مختلف هنر

قدردانی و تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه آموزش هنر در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر و محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش بعدی مراسم بود که در این بخش به ۶ نفر از هنرمندان پیشکسوت عرصه‌های مختلف هنر نشان «سرو ایرانی» اهدا شد.

رحمت افشار (نوازنده پیشکسوت کلارینت)، منوچهر معتبر (هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی)، اسماعیل خلج (هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر)، سوسن اصلانی (نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی)، داود فتحعلی بیگی (هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی)، محمدعلی بنی اسدی (هنرمند پیشکسوت عرصه تصویرگری و نقاشی) از جمله هنرمندانی بودند که در این بخش از آنها تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

خبرهای مهم وزیر فرهنگ در حوزه‌های حمایتی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی هنر هم در این بخش از مراسم ضمن قدردانی از برگزاری دست اندرکاران این رویداد توضیح داد: برای نخستین بار به همت همکارانم در معاونت هنر نشان «سرو ایرانی» برای حوزه آموزش هنر تدوین و امروز اجرا می‌شود. این اتفاق مهمی است چرا که بنای ما تقویت آموزش‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور حتی مناطق محروم است. این افتخار بزرگی است که اکنون بیش از ۱۰۰ هزار هنرجو را در مناطق محروم آموزش دادیم و شرایطی را فراهم ساختیم که بتوانند در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر مؤثر باشند. نکته دیگر ما در عرصه هنر بر این نکته است که جریان‌های خصوصی و مردمی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی هنر در دولت سیزدهم تاکید کرد: خوشبختانه با حمایت‌های که از سوی رئیس جمهور محترم صورت گرفته ما در ماه‌های گذشته شاهد تشکیل شورای عالی هنر بودیم. شورایی که علاوه بر بنده متشکل از حضور معاونت امور هنری و هنرمندان ارزنده کشورمان از جمله جناب نوربخش، جناب دوانی و جناب نواب اعضای دیگر آن را تشکیل می‌دهند و قرار است در آنها تصمیمات بسیار مؤثری برای ارتقای فعالیت‌های هنری اتخاذ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از تصمیمات مهمی که در همین شورا توسط معاونت امور هنری برنامه ریزی شده موضوع اصلاح آموزش‌های هنری در کشور است که با همت جناب سالاری و دیگر عزیزان در آستانه ابلاغ به رئیس جمهوری است و به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود. ما در بحث خدمت سربازی فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز صحبت‌هایی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم که بتوانیم برای آن دسته هنرمندانی که گواهی رسمی شرایطی را فراهم کنیم که به آنها کسری خدمت تعلق بگیرد.

قول وزیر برای بازگشت تالار وزارت کشور به کنسرت‌های پاپ

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برگزاری کنسرت‌ها هم گفت: در ماه‌های گذشته بسیاری از تهیه کنندگان موسیقی این انتقاد را مطرح کردند که سالن‌های بزرگ در پایتخت برای برگزاری کنسرت کافی نیست و ماجرای بازگشایی مجدد سالن بزرگ وزارت کشور می‌تواند تأثیر خوبی برای برگزاری کنسرت‌ها داشته باشد. خوشبختانه در این زمینه هم با جناب وزیر کشور صحبت‌هایی صورت گرفته و به زودی این سالن نیز در اختیار تهیه کنندگان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌ها گذاشته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تلاش است مشکلات عرصه فرهنگ و هنر به زودی مرتفع شود، توضیح داد: ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان‌ها، افزایش سرانه استفاده از محصولات هنری برای همه مردم ایران، رفع موانع حمایتی دولت از بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی عرصه هنر، رسیدگی به انتقاد ناشران هنری در جلسه با معاونت فرهنگی که به زودی برگزار می‌شود از جمله مواردی است که به شدت روی آن توجه داریم. این در حالی است که رسیدگی به موضوع و مشکلات آموزشگاه‌های موسیقی از دیگر اولویت‌های ما بوده که به زودی تلاش می‌کنیم مشکلات این عزیزان هم حل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: برنامه ها و جشنواره های جدیدی در حال طراحی است که به زودی جزییات این رویدادها نیز به علاقه‌مندان ارایه خواهد شد. البته برگزاری همین رویداد «سرو ایرانی» هم نشان از ابتکار عمل و تلاش دوستان و همکاران در معاونت امور هنری برای توسعه امر آموزش است که از همه آنها قدردانی می کنم.

محمدحسین ناصربخت مدرس دانشگاه و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جایزه ملی آموزش هنر هم در این مراسم گفت: بدیهی است که اگر آموزش خوبی داشته باشیم رابطه خوبی میان هنرجو و هنرمند ایجاد می‌شود. این درحالی است که در ایجاد این رابطه خوب ساماندهی مناسبی هم باید وجود داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که شاهد شکوفایی هنر در همه عرصه‌ها باشیم به همین جهت وقتی در تاریخ هنر جستجو می‌کنیم، می‌بینیم که استاد جایگاه بسیار متعالی داشته است.

وی افزود: نشان «سرو ایرانی» اقدام بسیار مفیدی است که می‌تواند در جامعه هنری ما جایگاه استاد را برای ما یادآور کند و امیدوارم در سال‌های بعد هم استمرار داشته باشد. امیدوارم این فرآیند انگیزه‌ها را هم افزایش دهد و البته داورانی که قرار است سروهای ایرانی را انتخاب کنند با شرایط سخت رقابتی روبه‌رو باشند که ما با آنها روبه‌رو بودیم. امیدوارم این مراسم گام کوچک و وظیفه اندک خود را در برابر استادان و معلمان هنر انجام دهد.

بخش پایانی برنامه به اعطای جوایز نخستین دوره اعطای جایزه ملی آموزش هنر اختصاص داشت که در این قسمت محود یساولی در حوزه نشر آثار هنری، فاطمه رئوفی منش مدیر هنرستان هنرهای زیبای دختران اصفهان، محمد قربانعلی مدیر هنرستان هنرهای زیبای بروجرد، مریم افتاده هنرآموز هنرستان هنرهای زیبای دختران بیرجند، حمید بهجت هنرآموز هنرستان هنرهای زیبان پسران ارومیه به عنوان تقدیر شوندگان رشته‌های مختلف معرفی شدند.

در بخش برگزیدگان نیز جایزه ملی آموزش هنر و نشان «سرو ایرانی» به سجاد فروغی مدیر هنرستان هنرهای زیبای کرج، سعید محسنی هنرآموز هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، الهه فلاحیان مهرجردی هنرآموز هنرستان هنرهای زیبای دختران میبد، امیرحسین جوزرمضانی هنر آموزهنرستان موسیقی پسران تهران تعلق گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *