X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

پای تبلیغات کتاب در برنامه «کتاب دوست» وسط نیست

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سمانه شهبندی، تهیه‌کننده برنامه «کتاب دوست» رادیو جوان در پاسخ به این سوال که بعضی از برنامه‌های معرفی کتاب به دلیل بُعد بازرگانی و تبلیغاتی کتاب‌ها نمی‌تواند ذائقه تمام طیف مخاطب را به سمت خواندن کتاب بکشاند، گفت: «کتاب دوست» چندمین برنامه‌ام در حیطه معرفی کتاب است. اصلاً پای تبلیغات کتاب وسط نیست. ما کتاب‌های مختلف را از حیث انتشارات، نویسنده و داستان جذابش انتخاب می‌کنیم. 

شهبندی ادامه داد: ما شبکه رادیویی جوان هستیم و وظیفه داریم خواندن کتاب را بخصوص بین نسل جوان تبلیغ کنیم؛ چراکه آن‌ها عادت کردند مطالب کوتاه شده را بخوانند و زمان طولانی برای خوانش رمان نمی‌گذارند. از طرفی، بچه‌های دهه هشتادی برنامه «کتاب دوست» را دستشان گرفتند. یعنی سردبیر و گوینده برنامه هم نوجوان است.

این تهیه‌کننده افزود: نوجوانان برنامه «کتاب دوست» به سراغ کتاب‌هایی می‌روند، که خودشان و هم‌نسل‌شان به آن علاقه‌مندند. به همین دلیل کتاب‌هایی معرفی می‌شود که نوجوانان پذیرای آن هستند. علاوه‌بر این، از نوجوانان شبکه می‌خواهیم رمان‌های تاریخ ادبیات را پیشنهاد کنند و بعد از تایید آن‌ها را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه ما علاوه‌بر معرفی کتاب به نویسنده هم می‌پردازیم، گفت: مثلاً اگر شما فلان کتاب انگیزشی را می‌خوانید، اطلاع می‌دهیم نویسنده کتاب این پیشینه را دارد. بیشتر کتاب‌های معرفی شده از نوع رمان و انگیزشی بوده است. البته رمان‌ها تنوع داشتند؛ یعنی معرفی رمان‌ها از ادبیات دفاع مقدس تا ادبیات جنایی را دربر گرفته است. چراکه اگر شما بخواهید فقط درباره یک ژانر صحبت کنید، تعدادی از مخاطبان را از دست می‌دهید.

شهبندی در پاسخ به این سوال که بخش معرفی کتاب می‌تواند ذیل زنجیره کتاب، کتابخوانی و کتابدار تعریف شود؟ و نوجوانانی که نمی‌دانند از کجا کتاب خواندن را شروع کنند، معرفی کتاب می‌تواند نیازشان را هدایت کند، بیان کرد: بله. ما حتی در بخش «کتاب‌دون» از تاثیرات کتابخوانی بر روی افراد صحبت می‌کنیم؛ از جمله اتفاقات جالب و دانستنی‌های حوزه کتاب. اینکه کتاب خواندن بر روی مغز انسان تاثیر می‌گذارد یا باعث افزایش تمرکز می‌شود. یعنی جنبه‌های علمی مطالعه را به گوش شنوندگان می‌رسانیم.

«کتاب دوست» با موضوعاتی مانند اطلاعات درباره نشر، دانستنی ها، اخبار حوزه کتاب و معرفی کتاب به نوجوانان روانه آنتن رادیو جوان شده و پنج‌شنبه و جمعه‌ها ساعت ۱۴:۱۵ تا ۱۴:۳۰ دقیقه از شبکه رادیویی جوان پخش می‌شود. البته به مناسبت هفته کتاب هر روز این برنامه روی موج شبکه رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *