X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

برای «چهارشنبه سوری» یک بیانیه راهبردی داریم/ دومین سال است که «آئین جهانی یلدا» را گرامی می‌داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:سید مجید امامی گفت: بزودی سامانه‌ای برای برنامه‌های اجرایی تقویم راه اندازی می‌شود که مردم در آن جا می‌توانند برای تغییرات تقویم پیشنهاد دهند.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در رابطه با وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: از رصد و پایش تغییرات فرهنگی و نسلی گرفته تا برنامه ریزی برای اصلاح بعضی از وضعیت‌ها برخی از وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور محسوب می‌شوند. به عبارت دقیق تر، پرداختن به پایه‌ها و فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی. زیرا ما یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین فرهنگ‌های جهانی را داریم. از اقوام و نواحی فرهنگی مختلف، زبان ها، گویش ها، مفاخر و تاریخ گرفته تا از طرف دیگر، مواجهه‌ی عالمانه و هوشمندانه با تغییرات ناخواسته و مواردی که می‌توانند به میراث و شخصیت و وجهه‌ی ملی ما ضربه بزنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: البته به جز این ارزیابی ها، پایش‌ها و برنامه ریزی‌ها یک سری فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف در شورای فرهنگ عمومی کشور انجام می‌شود که نیازمند تصمیم گیری دارند. از جمله نامگذاری روزها، نظارت بر نامگذاری فضاها و اماکن و خیلی از کارهای دیگر که در شورای فرهنگ عمومی کشور پیگیری می‌شوند. البته دبیرخانه کارها را آماده می‌کند و هر دو هفته، آن‌ها را به صحن شورا می‌برد و یک سری از افراد حاضر شامل بعضی از مسئولان فرهنگی کشور و عده‌ای هم، شخصیت‌های حقیقی هستند و به این موضوع‌ها می‌پردازند و در هر استان متناظر برای مسائل استان و هر شهرستان نیز، شورای فرهنگ عمومی وجود دارد. یعنی در حال حاضر، بیش از ۴۰۰ شهرستان دارای شورای فرهنگ عمومی فعال هستند. اگر حتی قبل از این که شوراهای شهر راه بیفتند که آن هم نهاد مدیریت فرهنگی شهری است از چنین ظرفیتی استفاده می‌شد شورای فرهنگ در هر شهر یا شورای فرهنگ عمومی یک فناوری بسیار آماده و پیشرفته‌ای بود برای این که حال فرهنگی و اصالت‌های آن حفظ شود.

او درمورد نامگذاری‌های روزها در تقویم و مناسبت شب یلدا تصریح کرد: شب یلدا یکی از عمیق ترین، جدی‌ترین و زیباترین مناسبت‌ها و رویدادهای زندگی هر ایرانی است و نه کسی می‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد و نه آن را تغییر دهد. تغییر شب یلدا مثل تغییر هویت ملی است و مصوبه ۸۷۰ شورای انقلاب فرهنگی که آذرماه سال گذشته ارائه شد به طور مجدد، راهبردی دارد و تأکید می‌کند که سیاست کشور، توازن و تعادل بین مناسبت‌های ایرانی و اسلامی در مدیریت تقدیم کشور است. زیرا اساساً این دو بال با یکدیگر پرنده هویت ملی ما را به پرواز در می‌آورند و هیچ کسی نمی‌تواند یک بال را به خاطر بال دیگر قطع کند. بنابراین، اتفاقی که افتاد و شاید به خوبی منتشر نشد و حواشی به همراه داشت و برخی از افراد با آن شوخی کردند این بود که ما در بین مفاهیم، مظاهر و مسائل فرهنگی که باید در کشور ما بیشتر ترویج پیدا کنند فرهنگ صله رحم یا مهمانی و ارتباط با خویشاوندان است که در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و بعد از بررسی‌های مفصل، پیشنهادی به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه شد مبنی بر این که یک روزی با عنوان صله رحم و پاسداشت ارتباط با خویشاوندان درنظر گرفته شود و آن هم، همان روزی است که مناسبت شب یلدا در آن قرار دارد. یعنی به روز آخر آذرماه، در تقویم رسمی کشور علاوه بر شب یلدا تعبیر گرامیداشت «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» اضافه شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ثبت شب یلدا به عنوان میراث ناملموس جهانی مطرح کرد: سال گذشته در دولت فعلی، اتفاق بزرگی که در حوزه میراث ناملموس در کنوانسیون جهانی افتاد و ده‌ها کشور رأی دادند این بود که شب یلدا به عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت شد. یعنی الان، شب یلدا فقط میراث ملی نیست و ایران حدود ۲۰ میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار جهانی دارد.

ان شاءالله، امسال دومین سال است که آئین جهانی یلدا را گرامی می‌داریم و امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده، همکاران ما بتوانند در سفارتخانه‌های سراسر دنیا آئین جهانی یلدا را به مردم معرفی کنند. زیرا در حال حاضر، یلدا یک آئین جهانی است که مردم به این میراث و ابتکار عمل زیبای ایرانی‌ها احترام می‌گذارند که در آخرین شب پاییز به عنوان بلندترین شب سال گرمای وجودی خانواده‌ها را ذخیره‌ای برای عبور از سرمای زمستان سرد می‌کند. بنابراین، در تقویم ملی کشور برای شب یلدا هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است و در این مناسبت، ترویج فرهنگ و روز مهمانی و تکریم خانواده وجود دارد.

او ادامه داد: تقویم رسمی کشور از نظر زمانی برای مناسبت‌ها و رویدادهای مهم بسیار محدود است و برای مفهوم تکریم همسایه به ویژه در شهر تهران و کلانشهرها باید نگاه جدی می‌شد و دنبال پیشنهادی می‌گشتیم و موردی که رأی آورد این بود که در چهارشنبه آخر سال «روز تکریم همسایگان» اضافه شود.

امامی بیان کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی دولت فعلی برای چهارشنبه سوری یک بیانیه راهبردی داریم و در آن تصریح کردیم که این روز بزرگ باید مورد توجه قرار بگیرد و باید با فرصت‌های آن سراغ چیزهایی برویم که به صورت نادرست و اشتباه به آن اضافه شده اند و آن‌ها را کمرنگ کنیم و به زیبایی هایش که تکریم همسایه داری و شادی است توجه کنیم. چون مردم در پایان سال بیشتر به کمک همسایه‌ها نیاز دارند و ممکن است خدایی ناکرده همسایه آزاری رخ دهد. به همین خاطر، این ایده و فرهنگ زیبای همسایه داری به مناسبت چهارشنبه سوری در تقویم قرار گرفت. زیرا تلاشمان این است که در روز چهارشنبه سوری به موضوع همسایه داری اهمیت جدی دهیم. البته تا چیزی در زندگی مردم زیست پذیر نشود به فرهنگ آن‌ها تبدیل نمی‌شود و معتقد هستیم هیچ وقت به صورت ابلاغی و بالا به پایین اتفاق بزرگی رخ نمی‌دهد و زندگی مردم اتفاق واقعی است و زیست پذیر شدن ارزش‌ها و میراث غنی ایران زمین از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلاً در مناسبت مهم روز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها مردم با گرامیداشت روز مادر، با تکریم مادر خود به یاد مادر عالم حضرت زهرا سلام الله علی‌ها می‌افتند و چقدر زیبا این دو مناسبت در کنار هم قرار گرفته اند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: با توجه به این که بر اساس قانون، همه مردم می‌توانند برای تقویم پیشنهاد دهند به همین دلیل، بزودی سامانه‌ای برای برنامه‌های اجرایی تقویم راه اندازی می‌شود که در آن جا مردم می‌توانند برای تغییر پیشنهاد دهند یا اگر پیشنهاد جدیدی هم برای تقویم دارند ارائه کنند و در ابن میان، هر چند سال هم تغییرات پالایشی داریم که اگر احیاناً مناسبتی واقعاً ظرفیتی برای ورود ندارد می‌تواند جای خود را به مناسبتی دیگر دهد. به همین دلیل، هم مناسبت‌های ایرانی، هم اسلامی و هم تاریخ انقلاب اسلامی و هم جهانی مثل روز عصای سفید به منظور تکریم روشندلان عزیزمان و… را داریم که بسیار با اهمیت هستند.

او افزود: اگر بتوان با همکاران در مجلس و اساساً در شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی به منظور برنامه ریزی تعطیلات تعاملی داشته باشیم و پایان هر سال برای سال بعد برنامه ریزی کنیم، می‌توانیم در کنار مدیریت تقویم یک اتفاق خوب فرهنگ ساز متناسب با نیازهای خانواده ایرانی را رقم بزنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *