X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

در سایه غفلت مدیران «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» روی صحنه تئاتر می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهنام احمدی نمایش «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» را از ۲۶ تیر در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌برد؛ اجرایی که به ادعای این کارگردان بعد از ۱۲ بار بازنویسی نمایشنامه «لولیتا» شکل گرفته است.

به گزارش سینماپرس، لولیتا نام یک رمان روسی با مضمونی اروتیک است که نشر آن در کشور با ممنوعیت روبه‌روست اما بهنام احمدی کارگردان تئاتر که پیش از این نیز نمایش «لولیتا» نوشته فرشاد جعفری را در خرداد و تیر سال ۹۷ در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه پالیز به صحنه برده بود، قصد دارد این اثر نمایشی را با تغییراتی در متن و طراحی، بار دیگر روی صحنه ببرد. چه چیز باعث شده است که کارگردانی به سراغ نمایشی بااین عنوان برود؟ یعنی در دنیای نمایش و در این آشفته بازار تئاتر دچار قحطی موضوع و اسم شده‌ایم که این عنوان دستمایه‌ی یک اثر نمایشی قرار می‌گیرد؟

به گفته احمدی اجرای جدید این اثر نمایشی با عنوان «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» بر اساس دراماتورژی صورت گرفته توسط خودش روی ۱۱ نسخه بازنویسی شده نمایشنامه نوشته فرشاد جعفری، شکل گرفته است.

بهنام احمدی که پیش از این تجربه کارگردانی چندین اثر نمایشی از جمله نمایش‌های «جنی» و «حقایقی درباره یک ماهی مرده» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، مدعی است که نمایش «لولیتا نسخه‌ی ۱۲» ارتباطی با رمان «لولیتا» اثر ولادیمیر ناباکوف نویسنده روسی ندارد و موضوعی مستقل دارد. اما باید دید که این نمایش تا چه اندازه مستقل بوده و چقدر به موضوع رمان اصلی نزدیک است. حتی با فرض اینکه این نمایش موضوعی کاملا مستقل داشته باشد اما به کار بردن چنین عنوانی جای بحث و تامل دارد.

«لولیتا نسخه‌ی ۱۲» از ۲۶ تیر در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *