X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

پرتره چهره‌های سیاسی معاصر مستند می‌شود/ نقد می‌کنیم، فحاشی نه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مهدی مطهر مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سیاست کاری «خانه مستند» گفت: «خانه مستند» در سال‌های اخیر در خصوص تمامی موضوعاتی که نیاز جامعه محسوب شده است به تولید اثر پرداخته و خوشبختانه بسیاری از آثار تولیدی ما حتی آثار سیاسی و اجتماعی و اقبال عمومی روبرو بوده است.

وی بیان کرد: سیاست کلی ما در خانه مستند این است که حتی اگر در خصوص چهره‌های شاخص تاریخ سیاسی معاصر که نسبت به رفتار و پیشینه فکری آنها نقدی داریم نیز فحاشی نکنیم و به واسطه همین نگاه بسیاری از مستند پرتره‌های خانه مستند از قبیل «فردید»، «زرم آرا»، «اشرف پهلوی»، «هویدا» «علم» و آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» با استقبال چهره‌های شاخص از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی روبرو بوده است.

مدیرخانه مستند ادامه داد: خانه مستند براساس ماموریت‌های ذاتی خود همواره با ساخت مستند در ارتباط با مسایل روز سعی کرده واکنش مناسبی را به دغدغه‌های روزانه مردم و جامعه نشان دهد که از جمله این آثار می‌توان به مجموعه مستند داستانی «یکی از ما» اشاره کرد که برند و محصول خانه مستند و فصل اول آن با استقبال بسیار خوب مخاطبان در شبکه تخصصی مستند مواجه شد و این استقبال اینقدر وسیع بوده که شبکه‌های سه و ۵ سیما نیز از ما خواسته‌اند تا این مجموعه را در کنداکتور پخش خود قرار دهند.

مطهر خاطرنشان کرد: مجموعه مستند «یکی از ما» درباره انسان‌هایی است که در مواجه با مشکلات جامعه خود دست روی دست نگذاشته بلکه به فکر چاره و عمل بوده‌اند. در این مستند به اینکه چگونه یک فرد یا گروه می‌تواند با مشارکت فعال و ایده‌های خلاقانه در زندگی خود و دیگران تغییرات مثبت ایجاد کند پرداخته می‌شود. افراد عادی که هر کدامشان می‌توانند در همسایگی ما زندگی کنند و از تماشای همت و اراده آنها حال سایر افراد خوب می‌شود و به دلیل همین ویژگی از سوی مخاطبان با استقبال مواجه شد و قصد ادامه ساخت این مجموعه را برای سال آینده داریم.

مدیر خانه مستند همچنین در خصوص تداوم ساخت آثار مستند درباره شخصیت‌های مختلف گفت: هم اکنون چندین مجموعه مستند و چند مستند سینمایی با موضوعات شخصیت‌های ویژه تاریخ سیاسی-اجتماعی معاصر ایران در دست تولید «خانه مستند» است که در خصوص هرکدام از آنها پس از پایان پروسه تولید اطلاع رسانی خواهد شد و می‌توان برخی از این آثار را جریان‌ساز خواهند بود.

وی توضیح داد: سیاست ما کماکان ساخت آثار اثرگذار با حفظ احترام است چرا که در هیچکدام از مستندهای پرتره ما که برخی از آنها مانند «فردید» و «رزم‌آرا»، «شورش علیه سازندگی» و «مهین» که بسیار پربحث و چالش‌برانگیز نیز بوده‌اند، به بهانه نقد افراد فحاشی نکردیم و این رویه را همچنان ادامه خواهیم داد.

مطهر در ادامه با اشاره به همکاری خانه مستند با برخی شبکه‌های VOD گفت: در طی یکی دو سال اخیر بسیاری از مستندهای تولیدی خانه مستند در یکی از سامانه‌ها بارگذاری شده‌اند که برخی از آن‌ها بسیار پرببینده بوده‌اند و این سیاست را در قبال آثار مهم و پربحث خانه مستند همچنان ادامه خواهیم داد چرا که در حال حضر غیر از شبکه مستند و موارد معدودی در «هنروتجربه» عملا مخاطب پیگیر و حرفه‌ای سینمای مستند بستر دیگری را برای تماشای آثار مورد پسند خود در اختیار ندارد و VOD‌ها کمک بسیار خوبی در این زمینه برای سینمای مستند بوده‌اند.

وی بیان کرد: هر سوژه ناب و بکری که به خانه مستند پیشنهاد شود از ساخت آن‌ها استقبال می‌کنیم و در حال حاضر سبد بسیار زیادی از آثار مختلف مستند شامل مجموعه‌های مستند، مستندهای سینمایی و مستندهای داستانی توسط گروه‌های مختلف در دست ساخت که با توجه به اهمیت و حساسیت سوژه هرکدام در مناسبت‌های مختلف یا از تلویزیون پخش خواهند شد و یا اکران سینمایی خواهد داشت.

مطهر در پایان گفت: همانطور که در یکی دو سال اخیر از ظرفیت گروه «هنر و تجربه» برای اکران برخی مستندهای سینمایی خانه مستند مانند «رزم‌آرا» و «مهین» استفاده کردیم که بسیار مورد استقبال هم قرار گرفتند و جزو آثار مستند یال ۹۸ گروه «هنروتجربه» محسوب می‌شوند. به همین دلیل در سال آینده نیز برای اکران آثارمان در گروه «هنر و تجربه» و حتی اکران‌های دانشگاهی برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *