X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

ملاحظات آغاز نمایش‌های خیابانی در کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه روند تدریجی بازگشایی سالن‌های نمایش،‌اجراهای سراسر کشور با نمایش‌های خیابانی همراه خواهد بود که این نمایش‌ها البته پروتکل‌های خاصی برای پذیرایی از مخاطبان را در نظر گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته جدول اجرای نمایش‌های خیابانی پس از چند روز از ابلاغ بازگشایی سالن‌های فرهنگی، هنری در کشور از سوی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد. طبق این جدول ۱۲ گروه نمایشی با مشارکت کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱،   ۲۱ خرداد تا شنبه ۳۱ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در پهنه فرهنگ و هنر رودکی (محوطه مجموعه تئاترشهر) میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی می‌شوند.  

قرار است در تهران ۱۲ اثر طی ۴۸ اجرا به نمایش در بیایند. همچنین در بازه زمانی ذکر شده ۳ گروه در شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجانِ استان کرمان، ۶ گروه در شهرهای قزوین، شهر الوند و تاکستانِ استان قزوین، ۷ گروه در شهرهای رشت، لاهیجان و آستانه اشرفیه استان گیلان و ۴ گروه در سطح شهر کرمانشاه استان کرمانشاه با مشارکت ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها به اجرای تئاتر خیابانی می‌پردازند.

آغاز اجراهای تئاتر خیابانی با شعار «من، تو، ما/ تئاتر، زندگی، کرونا» از امروز، چهارشنبه ۲۱ خردادماه در تهران و چند استان دیگر، پایانی بر تعطیلی قریب به چهار ماهه اجراهای زنده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا است.

از سوم اسفند ماه تا کنون هیچ نمایشی در سطح کشور از صحنه‌ای تا خیابانی و … اجرا نشده و هنرمندان هیچ کاری تدارک ندیده‌اند اما در این مدت کوتاه از ابلاغ ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی نمایش‌ها از ابتدای تیر ماه، تصمیم بر این شد که اجراها با رعایت موازین و پروتکل‌ها ابتدا با تئاترهای خیابانی کلید بخورند.

اینکه در این مدت کوتاه آثار آماده سازی شده و همینطور موازین بهداشتی بتواند رعایت شود، اتفاق خیلی خوبی است و از این هم مهمتر اینکه بتوانیم از تئاتر برای فرهنگسازی کرونایی استفاده کنیم و مردم را بیش از گذشته به این امر سوق دهیم که هنوز ویروس از بین نرفته و در میان ما است.

*ملاحظات بهداشتی برای برگزاری نمایش‌های خیابانی

از گذشته تاکنون اینطور بوده که نمایش‌های خیابانی تعداد بیشتری از مردم را سمت خود جلب می‌کنند همینکه تراکم مردم زیاد تر است و مخاطبان برای دیدن تئاتر بلیتی پرداخت نمی‌کنند بنابراین در مکان‌ها و سکوها یا استیج‌ها جمع می‌شوند و بازیگران بر آن اجرا کرده و مردم هم دور تا دور کارها را تماشا می‌کنند. اما حال این نگرانی وجود دارد که چطور می‌توانیم هنوز به دلیل از بین نرفتن ویروس مردم را به سمت این استیج‌ها سوق بدهیم و با چه پروتکلی مراقب انتقال ویروس نشویم.

سامان خلیلیان، مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان می‌کند: شرایط هماهنگ کردن اجراها در این مدت کم، فشرده بود حتی اینطور بگویم که در شب‌های گذشته خیلی کم خوابیدیم چرا که تلاش کردیم گروه‌های نمایشی استان‌های مختلف را هماهنگ کنیم با مسئولان بخش‌های مختلف صحبت کنیم و این اجراها را مجوز بگیریم، اما خدا را شاکریم که این هماهنگی در استان‌ها و گروه‌ها صورت گرفت و از امروز نیز اجراها شروع می‌شوند.

وی که خود در راه رفتن به سمت تئاتر شهر و هماهنگی اجراها بود، ‌با اشاره به اجرای نمایش‌ها در تهران روبه روی مجموعه تئاتر شهر (پهنه فرهنگ رودکی) می‌گوید: یک استیج ترتیب دادیم که با نوار چسب‌های  رنگی فاصله گذاری یک و نیم متر روی زمین صورت گرفته و همچنین ۱۵۰ تا ۲۰۰ صندلی نیز چیده شده که مردم روی آنها بنشیند و ارتباط نزدیک تری وجود نداشته باشد. در استان‌ها نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

خلیلیان با اشاره به قرمز بودن وضعیت در استان کرمانشاه و توجه زیاد به رعایت موازین بهداشتی گفت: از بین استان‌هایی که شرایط بدتری به لحاظ کرونا دارند تنها در کرمانشاه اجرا خواهیم داشتیم که زمان حدود ۹۰ ثانیه فقط پشت چراغ های قرمز در نظر گرفته شده که پلاکارت‌ها و عروسک‌هایی برای اطلاع رسانی کرونا نمایش داده می‌شوند. در اینجا فقط بحث تئاتر نیست بلکه اطلاع رسانی برای مراقبت از کرونا است یک نوع فرهنگ‌سازی که پشت ۳۵۰ تا ۴۰۰ چراغ قرمز استان کرمانشاه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر انجام همه نوع هماهنگی در سطح استان‌ها برای اجرای نمایش‌ها گفت: امیدواریم اتفاق خوبی در این مدت بیافتد و چراغ تئاتر در سراسر کشور با این اجراهای خیابانی پر فروغ بشود.

هنرمندانی چون امیرحسین انصافی، ‌احمد صمیمی، ابراهیم رحیمی، علی محمد و فاطمه رادمنش، جمشید عسگری، ابوالفضل چهل امیرانی، مسعود محرابی، محمدهادی عطایی، شهاب راحله، سیدپویا امامی، جمشید عسگری و … برای اجرا در این روزها در نظر گرفته شده‌اند. نکته دیگر بحث اسکان و حضور این هنرمندان است که از تهران یا دیگر شهرها قرار است در دیگر شهرها حضور پیدا کنند.

اسامی نمایش‌ها شامل : کوئید ۱۸، بازگشت، آگهی برای…، قند توی دل، ۳ تابلو ـ کار، بیست کوئید، فراری، دست ها به دنبال چه می کردند، ‌ویروس و سیروس، کارگران مشغول بی کاری اند، زندگی با طعم محبت، آنچه در آیینه می بینید از یک خبرنگار به شما نزدیک تر است هستند.

سیدپویان امامی، ‌هنرمند تئاتر خیابانی در این باره به فارس گفت: چند روز پیش در ارتباط با حضورمان در تهران صحبت‌هایی شد که من نظر مثبت دادم و حال جدول اجراها بسته شده و من چهار روز در تهران اجرا دارم که امیدوارم اتفاقات خوبی در این مدت بیافتد و ما بتوانیم نظر مثبت مردم را جلب کنیم.

اجراهای تئاتر خیابانی از امشب در مکان‌های مطرح شده و در تهران نیز در پهنه رودکی هر شب ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهند شد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *