X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

جریانی خزنده و نفوذی موجب کم‌کاری در عرصه تولید آثار تصویری با موضوع واقعه عاشورا شده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

یک کارشناس فرهنگی جمعه شب در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» درباره زمینه‌های ساخت فیلم عاشورایی و علل عقب‌ماندگی تولید سینمایی در این زمینه گفت‌وگو کرد.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی که در برابر امیررضا مافی مجری و کارشناس این برنامه تلویزیونی از شبکه ۵ سیما در خصوص بازنمایی تصویر عاشورا در سینمای ایران سخن می‌گفت، خاطرنشان ساخت: متأسفانه در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جریانی خزنده و نفوذی که بی تردید عاری از روحیات انقلابی و جهادیند علاوه بر جامعه هنری بر مدیران فرهنگی کشور نیز تأثیر گذاشته و موجب کم‌کاری در عرصه تولید آثار تصویری با موضوع واقعه عاشورا شده‌اند.

وی افزود: گواه این ادعا همین بس که از مجموع بیش از ۴ هزار اثر سینمایی در طول این ۴۱ سال، تعداد کل فیلم‌های سینمایی که مستقیم به واقعه خونین کربلا پرداخته‌اند بین ۲۰ تا ۳۰ اثر بیشتر نیستند و این یعنی تولید یک فیلم عاشورایی در هر دو سال!

الهی تصریح کرد: این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران ملهم از فرهنگ و تأثیرات قیام امام حسین(ع) در واقعه کربلا بوده و در سال ۱۳۵۷ با مفاهیم برگرفته از آن رویداد، همچون عدالتخواهی و سلطه‌ناپذیری در برابر فساد و ظلم حکومت طاغوت شکل گرفت.

این کارشناس سینما و رسانه گفت: برخی جریانات التقاطی اخیراً با راه اندازی موجی بخصوص در فضای مجازی در بین مردم با تبلیغ شعار حسینی بجای شور حسینی، در صدد حذف انواع مناسک و شعائر دینی مربوط به واقعه عظیم عاشورا اند؛ حال اینکه شور و شعور حسینی در کنار هم معنا پیدا کرده و نگاه مطلق و حذف  هر یک از آنها نوعی انحراف است.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: مگر می‌شود در سینمای کشور تنها به مفاهیم عاشورایی آنهم خیلی کمرنگ و بی‌اثر در فیلمنامه‌ها پرداخت و از تصویرسازی از حادثه بزرگ و خونین و انسان ساز کربلا غافل شد و آن را اشباع شده دانست؟

الهی با اشاره به موقعیت‌های دراماتیک در آثار نمایشی و تصویری خاطرنشان ساخت: نبرد ناعادلانه حق و باطل در روز عاشورا در ذات خود به راحتی دربرگیرنده انواع موقعیت‌ها برای نگارش فیلمنامه‌های مختلف با روایات متعدد است لیکن تا حمایت‌های مدیران فرهنگی بطور صریح در این حوزه وجود نداشته باشد سینماگران کشور نیز انگیزه کافی برای تولید پیدا نخواهند کرد.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود مدیران سینمایی و فرهنگی کشور در تعامل با دفاتر مراجع و حوزه‌های علمیه بستر کافی را برای ورود فیلمسازان دلسوز در این عرصه فراهم نموده و با تأمین منابع شرایط تولید آثار عاشورایی در کشور را برای روشنگری بصری نسل جوان مهیا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *