X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

سیاست‌گذاری اصلی سینما به دست کسانی است که اعتقادی به استمرار انقلاب اسلامی ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارشناس فرهنگی همزمان با فرا رسیدن ۲۱ شهریور روز سینما تأکید کرد: دولت اعتدال کم‌کاری‌های خود را در رونق و تولید فیلم‌های تراز انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته، در مدت باقیمانده از عمر خود جبران کند.

به گزارش سینماپرس، با فرارسیدن روز ملی سینمای ایران بررسی جایگاه سینمای تراز انقلاب اسلامی در سینمای ملی ایران ضرورت روشنی دارد.

اینکه دولت در زمینه اعتلا و ارتقای سینمای ملی و تحقق آرمان‌های امام خمینی (ره)  به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سینمای ایران چه کرده است سؤالی است که از الهی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پرسیدیم.

سعید الهی در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: بر اساس مفاهیم  برگرفته از انقلاب و فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری، مؤلفه‌های سینمای تراز انقلاب اسلامی در بسیاری از اسناد بالادستی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین و تبیین شده است؛ اما در طول استقرار دولت یازدهم و دوازدهم غیر از چند اثر بسیار اندک، اقدام دیگری برای رونق آن در عرصه سینمای کشور صورت نگرفته است.

وی افزود: این در حالی است که متأسفانه فیلم‌هایی در فهرست تولیدات سینمایی قرار گرفته‌اند که با فرض فروش بالا، اما کمترین ویژگی از سینمای شاخص انقلاب اسلامی را با محوریت مفاهیم دین و اخلاق و عدالت دربر ندارند.

این کارشناس فرهنگ و رسانه یادآور شد: همانطور که حضرت امام(ره) و رهبری بارها اشاره داشته‌اند سینما از مظاهر تمدن بوده است و به عنوان یک هنر پیچیده و متعالی می‌تواند هم در اختیار تبیین دین باشد و هم کلید پیشرفت کشور؛ اما با مروری بر آثار فعلی سینما آیا واقعا می‌توان چنین ادعایی داشت؟

وی در آسیب‌شناسی این موضوع خاطرنشان ساخت: نفوذ جریانات التقاطی در حوزه فرهنگ اسلامی و تأثیر آنها بر سیاست‌گذاران و مدیران در مسیر تولید و نظارت بر محتوای آثار سینمایی، بیشتر موجب اصالت بخشی به انتظارات منابع انسانی فعال در این مسیر شده است تا آرمان‌ها و اهداف انقلابی!

الهی تشریح کرد: هدایت سینما در حال حاضر اگرچه به ظاهر در اختیار مدیران مورد تأیید نظام است اما در واقع سیاست‌گذاری اصلی به دست کسانی در پشت پرده و خارج از نهادهای رسمی صورت می‌گیرد که اعتقادی به استمرار انقلاب اسلامی نداشته و مفاهیم انقلابی،  ولایی و عاشورایی نزدشان شعارهایی است که عمرشان بسر آمده و تنها برای تأمین منافع آنها گه گاه بکار گرفته می‌شود.

وی گفت: این افراد که صاحب رسانه، محافل هم‌اندیشی و حلقه‌های فکری و از همه مهم‌تر نفوذ در دستگاه‌های دولتی و سرمایه  و انباشته‌های کافیند اساساً هنر دینی و انقلابی را مطابق سلیقه‌های منفعت طلبانه خویش تعریف کرده‌اند و با همین ترفند به شدت در تغییر افکار مدیران و جذب نسل جوان در عرضه فیلمسازی،  فعال و تا حد زیادی متأسفانه موفق بوده‌اند.

این مدرس دانشگاه گفت: طبیعی است که با این حجم از قدرت و نفوذ و البته همخوانی با سیاست‌های فرهنگی غرب و جریانات لیبرالیستی و اومانیستی دنیا، اصالت سینمای ایران تأمین خواسته‌های این افراد خواهد بود تا تحقق مفاهیم معرفتی که حاکمیت برای اعتلای سینما در نظر گرفته است. لذا به همین دلیل  فیلم‌های تراز انقلاب اسلامی در طول این ۴۱ سال به ویژه دو دوره ریاست جهموری اخیر از مظلومیت و مهجوریت زیادی برخوردار بوده‌اند.

وی در پایان گفت: توجه به راهبردهای نظام و رهبری در گام دوم انقلاب و جسارت پاکسازی فضای سینما از اقدامات مشکوک و هدفمند در جهت تضعیف و نزول ذائقه‌های مردم و حمایت صریح از تولیدات استراتژیک و پاک و سالم می‌تواند در چند ماه آینده خاطره بهتری از مدیران سینمایی دولت اعتدال در ذهن مردم انقلابی و سینماگران متعهد برجای بگذارد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *