X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

بانک اطلاعاتی آثار «موزه هنرهای معاصر تهران» کامل شده و تارنمای آن یک روز قبل از بازگشایی موزه، رونمایی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از پایان بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت این موزه به زودی و در ماه جاری بازگشایی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای ارائه گزارش درباره مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقایی رئیس موزه و زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد در تالار رودکی برگزار شد.

مظفری در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از رسانه‌ها و افکار عمومی بابت پیگیری وضعیت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: دلیل تأخیر در بازسازی موزه را امروز به‌صراحت عرض خواهم کرد.

وی افزود: دلیل نخست، گنجینه ارزشمند موزه بود و محفوظ داشتن آنها یا انتقالشان مورد بحث بود. حجم آثار، تعدد آنها و مباحث امنیتی، امکان جابجایی را از ما می‌گرفت و به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که امن‌ترین نقطه، خود موزه است و نیاز به ساخت گنجینه موقت و امن بود.

مظفری درباره دلیل دوم تأخیر در بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: به دلیل ارزشمند بودن آثار، امکان شروع همزمان چند جبهه کاری را نداشتیم و مجبور به اجرای پلکانی هر یک از پروژه‌ها داشت. دلیل سوم هم این بود که جبهه‌های کاری متعددی پیش آمد که قبلش پیش‌بینی نشده بود. به‌همین دلیل زمان‌بندی پروژه تغییر کرد؛ ضمن اینکه تأمین اعتبار جبهه‌های جدید هم زمان‌بر شد.  

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بعد از شیوه ویروس کرونا هم در برهه‌هایی به تعطیلی پروژه انجامید و موجب شد بازگشایی موزه از بهار ۹۹ به زمستان ۹۹ موکول شود. در نشست خبری بعدی که دو هفته دیگر است، زمان دقیق بازگشایی موزه را اعلام می‌کنیم اما بدانید که بازگشایی در همین ماه جاری خواهد بود.  

وی به لزوم افزایش ظرفیت بصری موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت که به همین منظور، کار به آقای رضا عابدینی یکی از بهترین گرافیست های کشور سپرده شده است.  

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره تعداد دقیق آثار موزه گفت: برخی آثار نمایشگاهی در موزه باقی ماندند و به صاحبانش عودت نشدند که آن‌ها را نباید جزء اموال موزه محسوب کرد. یا اثری برای مخزن مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر خریداری شده، اما چون جلسه توافق در موزه بوده – به علت یکی بودن مدیر وقت مؤسسه و موزه – هنرمند تصور کرده اثر برای موزه خریداری شده است. طی یک سال آینده هم فهرستی از آثار حاضر در مخزن موزه تهیه و منتشر می‌شود.  

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی آثار موزه کامل شده و تارنمای آن یک روز قبل از بازگشایی موزه، رونمایی می‌شود. اطلاعات این سایت یک سال راستی‌آزمایی شده است.

* افزایش ۲۰ درصدی فضای گنجینه

نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد هم طی سخنانی گفت: پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر آن، ضروری بود. در فاز نخست، گنجینه موقت را برپا کردیم و پس از انتقال آثار، به مرمت ساختمان موزه و عایق‌بندی سقف و کف بپردازیم.

وی افزود: چاه‌های فاضلاب محوطه لایروبی و آب‌های سطحی به مکان مناسب هدایت شد. بهسازی و رنگ‌آمیزی نرده‌ها و تعویض لوله‌های هواساز، عایق سازی پنجره‌ها، لمینیت کردن شیشه‌ها، نورپردازی جدید، اصلاح سیستم‌های امنیتی و… انجام گرفت.

نوروزی درباره فاز دوم مرمت موزه که به گنجینه مرتبط می‌شد، گفت: سیستم تأسیساتی و اعلام حریق گنجینه اصلاح و مجزا شد. البته سیستم اطفای حریق دستی فعال است اما سیستم هوشمند هزینه‌بر بوده و نیازمند تأمین منابع برای خرید تجهیزات است. اتاق مرمت و خدمات نمایشگاهی (عکاسی) اصلاح شد. مکان اتاق مانیتورینگ تغییر کرد. در نهایت حدود ۲۰ درصد به فضای گنجینه اضافه شد.  

* طراحی فونت اختصاصی برای هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران 

آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران هم تأکید کرد: هیچ فضای جدیدی به موزه الحاق نشد و الحاقات غیرصحیح گذشته هم حذف شد، بلکه فضاهای فعلی موزه، بازتعریف شده است.  

وی افزود: نشان کنونی موزه هنرهای معاصر در اوایل دهه ۷۰ توسط جواد پویان طراحی شد. بعدتر صداقت جباری هم بر اساس آن فونت طراحی کرد.  

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: پس از آنکه متوجه شدیم جناب عابدینی به ایران بازگشته‌اند، از ایشان برای بازطراحی هویت بصری موزه دعوت کردیم. فونت اختصاصی موزه هم طراحی شده است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *