X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

در سینما چون تکنولوژی و شرایط مساعدی نداریم، نمی‌توانیم به قهرمان‌ها و قصه‌های شاهنامه بپردازیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا آزادی درباره آخرین وضعیت تولید فیلمش و چرایی ساخته نشدن فیلم سینمایی بر اساس قصه‌های شاهنامه توضیح داد.

غلامرضا آزادی کارگردان سینما، درباره آخرین وضعیت تولید «حماسه آرش کمانگیر» در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: چرخه تولید رئال انیمیشن «حماسه آرش کمانگیر» که به علت کرونا یک سال متوقف شده بود، به صورت محدود و با نفرات کم (به علت خطرات کرونا) از سر گرفته شد. هم اکنون روی بخش انیمیشن آن کار می‌کنیم و همزمان تدوین را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به قصه فیلمش بیان کرد: داستان آرش کمانگیر به روایت خانم معلمی است که وقتی سر کلاس در حال حضور غیاب است، با یک شاهنامه روبرو می‌شود؛ همه بچه‌ها اسامی شخصیت های شاهنامه‌ را دارند و در همین حین، یکی از شاگردان وارد کلاس می‌شود و می‌گوید دیشب خدا یک برادر به من داد و نامش را آرش گذاشتیم. این موضوع باعث می‌شود معلم برای بچه‌هایی که در محدوده الوند زندگی می‌کنند و آرش را نمی‌شناسند، تمام حماسه‌های آرش کمانگیر را تعریف کند.

او ادامه داد: کار زیبایی که در «حماسه آرش کمانگیر» اتفاق می‌افتد، این است که با شعر سیاوش کسرایی قصه را آغاز می‌کنیم و به نوعی ادبیات نو را به خدمت گرفتیم. داستان شاهنامه‌ای است، ولی کسرایی آن را مدرن کرده و جدیداً در موردش صحبت می‌کند که ما هم آن را دستمایه قرار دادیم.

آزادی درباره چرایی ساخته نشدن فیلم‌ بر اساس شاهنامه عنوان کرد: متاسفانه ملت ما اهل ادبیات و کتاب نیستند و تاریخ، حماسه، افسانه، شعر و داستان لا به لای همین کتاب‌هاست. درست است که این حماسه ها هیچ وقت از بین نمی‌روند، ولی طالب می‌خواهد که آن‌ها را بخواند. زمانی فضای کلی جامعه و بخصوص مدارس به گونه‌ای بود که این ادبیات و تاریخ تعلیم داده می‌شد، ولی الان اینگونه نیست. در سینما هم چون تکنولوژی و شرایط مساعدی نداریم، نمی‌توانیم به قهرمان‌ها و قصه‌های شاهنامه بپردازیم و درد آور اینجاست که دیگر کشورها بر اساس قصه‌های شاهنامه فیلم ساخته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *