X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

بهرام افشاری از «پایتخت» تا «صحنه‌زنی»/ خاطرات «بدوک» زنده شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

چهره روز؛ بهرام افشاری

بهرام افشاری را احتمالاً با نقش‌آفرینی‌اش با سریال «پایتخت» می‌شناسید، بازیگری که حضورش در دو فصل از این سریال از او یک کمدین ساخت، بعد از همین سریال هم بود که حضورش در برنامه «دورهمی» رقم خورد تا پرده از بخش‌هایی از زندگی‌اش بردارد که اساساً ملامت‌های حاصل از همان زندگی باعث شده شخصیت او ساخته شود و مسیر زندگی‌اش تغییر کند. همین تک قسمت از برنامه «دورهمی» در فضای مجازی بارها دیده و دست به دست شد و همین رهگذر بر میزان هواداران افزوده شد.

بهرام افشاری اما همانطور که خودش هم می‌گوید کارش را با آثاری جدی و اجتماعی آغاز کرد، فیلم‌هایی همچون «به یک کارگر ساده نیازمندیم»، «لانتوری»، «عصبانی نیستم» جزو نخستین فیلم‌هایی بودند که حضور او در قامت شخصیتی جدی را در دل خود داشتند. با این حال اما این آثار هرگز به اندازه «پایتخت» دیده نشدند.

بهرام افشاری از «پایتخت» تا «صحنه‌زنی»/ خاطرات «بدوک» زنده شد

بهرام افشاری حالا دوباره به سراغ فیلم‌های جدی رفته و در تازه‌ترین حضورش نقش اسد در فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی را آزموده است، فیلمی که از دل مسایل اجتماعی سر برآورده و داستانی متفاوت را روایت می‌کند، داستان باند خلافکاری که کارشان ایجاد صحنه‌های فیک تصادف و گرفتن پول از شرکت بیمه است.

روز گذشته اما پردیس چارسو شاهد حضور سرزده هواداران این بازیگر هم بود، طرفداران بهرام افشاری که عمدتاً نوجوانان دهه هشتادی بودند در قرار مشترکی که با هم گذاشته بودند، برای دیدار با او به پردیس چارسو آمدند و با گرفتن عکس‌های سلفی با تو فضای متفاوتی را ایجاد کردند.

فیلم روز؛ بدوک

اکران فیلم سینمایی بدوک در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده از اتفاقات ویژه جشنواره جهانی فجر در روزهای اخیر بود. فیلمی از مجید مجیدی که پیش از این و در همین باکس خبری به آن پرداختیم و نوشتیم در کارنامه مجیدی، یکی از جنجالی‌ترین آثار محسوب می‌شود که تا مرحله توقیف نیز پیش رفته است.

رونمایی از نسخه مرمت‌شده «بدوک» فرصتی فراهم آورد تا علاقمندان سینمای این کارگردان ملی و همزمان بین‌المللی سینمای ایران، به تماشای نسخه باکیفیت اولین فیلم او در مقام کارگردان بنشینند.

بهرام افشاری از «پایتخت» تا «صحنه‌زنی»/ خاطرات «بدوک» زنده شد

مجیدی پیش از اکران این فیلم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: از جشنواره، آقای عسگرپور و آقای اسفندیاری تشکر می‌کنم که این فرصت را برای نمایش دوباره «بدوک» که ۳۱ سال پیش ساخته شده بود، به وجود آوردند. از سوی دیگر به جشنواره هم تبریک می‌گویم که توانست در میان ۱۶ جشنواره برتر قرار بگیرد. این امر محصول تلاش همه دست‌اندرکاران جشنواره، به ویژه رضا میرکریمی بود که تلاش زیادی کرد، من از نزدیک شاهد تلاش‌های او بودم. خدا را شکر که در نهایت تلاش دست‌اندرکاران نتیجه داد، چون پیوستن به فیاپف دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است. جا دارد که از همه کسانی که در طول این سال‌ها برای جشنواره زحمت کشیدند، تشکر کنم.

مجیدی ادامه داد: من دوست دارم این‌جا درباره وضعیت سینمای ایران کمی صحبت کنم؛ این سینما با همه نامهربانی‌ها، نقدهای ناصواب و البته گاهی صواب دریچه‌ای را به روی دنیا باز کرد. بارها شاهد بودم که افراد در فستیوال‌ها تنها نامی از ایران شنیده بودند. آن هم از طریق برخی جراید که تبلیغات سویی داشتند. حتی در فستیوالی در ژاپن دیدم که مردم بیشتر نام ایران را با جملاتی مانند این‌که حامی تروریست است، می‌شناختند. آنها می‌گفتند با دیدن فیلم‌ها، دریافتیم کشوری که چنین آثاری دارد، نمی‌تواند تروریست باشد. این فیلم‌ها نشان می‌دهد کشور شما پشتوانه بزرگ فرهنگی دارد. سینمای ایران سفیر نجیبی از ایران است که پرچم کشور ما را در همه‌جا به اهتزاز درآورده و توانسته کشور ما را نمایندگی کند. من هم خوشحالم که سهم کوچکی در این معرفی بزرگ داشتم و از همه عزیزانی که در طول این سال‌ها کنار ما بودند تا آثار ما دیده شود، تشکر می‌کنم.

پیشنهاد روز؛ بوتاکس

جشنواره جشنواره‌ها عنوان بخشی از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است که غیر رقابتی است و به نمایش آثاری می‌پردازد که در جشنواره‌های معتبر جهان موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

در همین بخش چند فیلم ایرانی خودنمایی می‌کنند که کنجکاوی‌برانگیزند. پیش از این از حضور «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی در همین بخش نوشتیم. دیگر فیلم ایرانی بخش جشنواره جشنواره‌ها، «بوتاکس» است که به دلیل استقبالی که از آن صورت گرفته فردا سانس ویژه‌ای را نیز تجربه می‌کند.

بهرام افشاری از «پایتخت» تا «صحنه‌زنی»/ خاطرات «بدوک» زنده شد

«بوتاکس» اولین تجربه کاوه مظاهری در سینمای بلند است، کارگردانی که پیش از این با دو فیلم کوتاهش با نام «روتوش» و «شهربازی» جوایزی را به دست آورد تا جایی که «روتوش» عنوان «پرافتخارترین فیلم کوتاه ایران» را به خود اختصاص داد.

ایده محوری «بوتاکس» درباره قتل در موقعیتی با کاراکتری کاملاً خونسرد است؛ همان ایده‌ای که پیش از این در «روتوش» هم داستان را پیش می‌برد.

این فیلم داستان دو خواهر به نام‌های اکرم و آذر است که به همه می‌گویند برادرشان قاچاقی به آلمان رفته و از او خبری ندارند. به مرور این دروغ در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود تا حدی که روزها را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان سپری می‌کند.

«بوتاکس» فردا ۱۱ خرداد ماه ساعت ۱۱ صبح در سالن شماره پردیس چارسو به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *