X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

از تأکید قاطبه سینماگران نسبت به انحراف و ابتذال گسترده تولیدات نمایش خانگی تا درخواست برای نظارت بیشتر بر تولیدات این حوزه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و فعالان فرهنگی کشور در خصوص ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی تأکید کردند: شبکه نمایش خانگی مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است؛ اغلب آثار این حوزه هیچ قرابتی با فرهنگ و هویت ملی ما ندارند و جز اثرات مخرب و منفی هیچ دستاوردی از خود به جا نگذاشته و نمی گذارند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: هیچ عقل سلیمی هنری که جامعه را به سمت ابتذال و دوری از ارزش ها هدایت کند نمی پذیرد و باید هرچه سریع تر بساط این قبیل مبتذل سازان و مروجان فساد برچیده شود.

به گزارش سینماپرس اغلب تولیدات شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر صدای انتقاد و اعتراض گسترده سینماگران، منتقدان، اهالی رسانه و حتی اقشار مختلف مردم را درآورده اند. قبح شکنی های مکرر در این آثار که بسیار فاجعه بارتر از سریال های ترکی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است از یک سو و پولشویی و ورود پول های شبهه دار از سوی دیگر باعث شده تا موج انتقادات به حوزه نمایش خانگی بیشتر از گذشته گردد.

برخی کارشناسان فرهنگی بر این باورند که سریال های شبکه نمایش خانگی ازدواج سفید و آزادی بی‌حد و حصر روابط جنسی را ترویج کرده و درست در راستای اهداف دشمنان نظام و انقلاب اسلامی گام بر می دارند. به همین علت بسیاری از فعالان فرهنگی و سینمایی رسماً خواهان رسیدگی به وضعیت بی در و پیکر و رهاشده نمایش خانگی هستند؛ رسانه ای که در دوران «ولنگاری فرهنگی» بی پرواتر و قبح شکن تر از سایر حوزه های دیگر درصدد تخریب فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی است.

در همین راستا با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: محمد نشاط، مصطفی محمودی، حسین سلطان محمدی، غلامرضا منتظری، مهران مهام، محمد محمدی و دکتر مهدی اسماعیلی تبار گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمد نشاط تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی در دولت تدبیر و امید گفت: اغلب آثار شبکه نمایش خانگی هیچ قرابتی با فرهنگ و هویت ملی ما ندارند و هیچ نظارت درستی بر تولیدات این حوزه نیست؛ در اغلب تولیدات این حوزه شاهد ترویج زندگی های لاکچری و اشرافی هستیم که هیچ سنخیتی با زندگی بیش از ۹۵ درصد ملت شریف ایران ندارد و من نمی دانم با کدامین عقلانیت و تدبیر اجازه تولید و عرضه این آثار داده می شود! مسأله توقیف شدن برخی آثار شبکه نمایش خانگی حربه تبلیغاتی است؛ برخی افراد برای سوء استفاده از مردم و جذب آن ها برای دیدن آثارشان این حربه های کهنه و دروغین را به کار می گیرند در صورتی که توقیف این آثار اصلاً صحت نداشته و ندارد!

مصطفی محمودی دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه و منتقد سینما گفت: مهمترین دستاورد ۸ سال مدیریت فرهنگی دولت تدبیر و امید نابودی کامل شبکه نمایش خانگی بود؛ آن ها با تصمیم گیری و سیاست گذاری های نادرست و اشتباه شان باعث شدند اتفاقاتی تلخ در این حوزه رخ بدهد و این بخش آسیب های جدی ببیند. دلیل اصلی اتفاقات تلخ در سینمای ایران به ویژه شبکه نمایش خانگی مدیرانی بودند که روی کار آمدند و اغلب کمترین تخصص، تجربه، دانش و آگاهی از این حوزه بسیار تخصصی نداشتند. مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید احیای موسسه رسانه های تصویری را در اولویت قرار دهند تا تصمیم اشتباه مدیران دولت تدبیر و امید را که باعث اضمحلال این حوزه شد کمی بهبود بخشند.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: سبک زندگی که در آثار نمایش خانگی ترویج می شود کمترین قرابتی با آنچه در جامعه شاهدش هستیم ندارد گویی سازندگان آثار نمایش خانگی تصویری از انسان ها در کشور و یا حتی کره ای دیگر را به نمایش در می آورند! این اتفاقات تلخ و مضر است و باید جلوی استمرار آن گرفته شود. متأسفانه برخلاف این تفکر غلط آثار شبکه نمایش خانگی تماشاگر زیادی داشته و اقبال عمومی بالایی دارند؛ آثار نمایش خانگی جامعیت تماشاگر دارند و هرگز نباید با این طرز تفکر که تنها تعداد معدودی از افراد جامعه بیننده آثار شبکه نمایش خانگی هستند دست و پای سازندگان برای ترویج ابتذال و فرهنگ منحط غربی و… باز گذاشته شود.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این راستا به سینماپرس گفت: هیچ عقل سلیمی هنری که جامعه را به سمت ابتذال و دوری از ارزش ها هدایت کند نمی پذیرد؛ فرقی نمی کند که ما از چه هنری سخن می گوییم، می خواهد سینما باشد، تئاتر یا موسیقی و… نکته اینجا است که هر اثر فرهنگی باید یک گام اساسی برای تحول و رشد و بالندگی جامعه بردارد، در واقع فرهنگ و هنر باید نردبانی برای صعود باشد نه وسیله ای برای سقوط! آنچه برای ما حائز اهمیت است اینکه چه مسئولیت این حوزه بر عهده وزارت ارشاد باشد چه سازمان صدا و سیما باید نظارتی جدی بر تولیدات وجود داشته باشد تا بیش از این شاهد تکرار این قبیل مسائل و معضلات نباشیم.

مهران مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی در دولت تدبیر و امید گفت: بنده همیشه از خودم سوأل می کنم آدم های ثروتمند با زندگی های فوق لاکچری و پوشش های عجیبی که در آثار نمایش خانگی می بینیم متعلق به کدام کشور هستند!؟ آیا این زندگی های لاکچری برای ایران با این وضعیت وخیم اقتصادی است؟ جایگاه بدنه و کف جامعه در این آثار کجاست؟ چرا هیچ نشانی از فرهنگ و هویت ملی در این آثار دیده نمی شود؟ ما باید مراقب تولیدات فرهنگی مان باشیم تا ضدفرهنگ عمل نکنند!؛ ما نباید فراموش کنیم که برخی از تولیدات این سال های شبکه نمایش خانگی رسماً ضدفرهنگ بوده اند.

محمد محمدی مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز در این باره اظهار داشت: انحراف و ابتذال گسترده تولیدات نمایش خانگی به سیاست گذاری های نامناسب مدیران سینمایی دولت یازدهم بازمی گردد چرا که نطفه شبکه نمایش خانگی در دولت یازدهم بسیار بد و ناپسند و نامیمون پایه گذاری شد و اگر امروز در این حوزه دچار معضل و چالش جدی هستیم به نطفه گذاری غلط مدیران فرهنگی و سینمایی دولت یازدهم بازمی گردد. بی تردید شبکه نمایش خانگی ظرفیت و پتانسیل بسیار مهمی برای فرهنگ سازی دارد و بنده امیدوارم مدیران دولت سیزدهم با انتخاب مدیران آگاه و آشنا به امور بتوانند ریشه فساد و ابتذال در تولیدات شبکه نمایش خانگی را برای همیشه بخشکانند. ما باید بدانیم نیاز امروز خانواده ها چیست؟ خانواده ها چه مناسباتی دارند؟ ما باید از خودمان سوأل کنیم چرا باید در آثار نمایش خانگی روابط جنسی و سبک زندگی غربی از نوع مبتذل را نشان دهیم که هیچ سنخیتی با خانواده های ایرانی ندارد؟

دکتر مهدی اسماعیلی تبار روانشناس بالینی و کارشناس فرهنگی در خصوص ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی در دولت تدبیر و امید گفت: برای بنده جای بهت و تعجب است که چطور یک بخشی از حاکمیت به اثری ولو به هر دلیلی مجوز ساخت می دهد و بخش دیگری مجوز آن را لغو می کند؟ دعوای میان ساترا و وزارت ارشاد جز روان خراشی برای مردم هیچ دستاوردی ندارد و باید این بازی میان دستگاه های مختلف حاکمیتی یک بار برای همیشه تمام شود تا آنچه شایسته ملت شریف ایران است در قالب آثار تصویری تقدیم شان گردد. جمله حضرت امام (ره) که «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» باید سرمنشأ کارهای ما باشد؛ بی تردید اگر سازندگان آثار فرهنگی و هنری، سیاست گذاران، ناظران و مدیران سینمایی و فرهنگی همین جمله را ملاک کارهای شان قرار دهند دیگر با این حجم انبوه از آثار نازل و مبتذل روبرو نخواهیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *