X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

هرآنچه از هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز باید بدانید/ از غیبت سینمای ایران تا حضور فیلمساز افغانستانی برای سخنرانی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز در حالی آغاز به کار خواهد کرد که غیبت سینمای ایران در این رویداد پرسش های زیادی را به وجود آورده؛ برخی معتقدند آنقدر کیفیت فیلم های ایرانی فاجعه بارند که باعث شده سینمای ایران در معادلات جهانی نادیده گرفته شود و برخی دیگر بر این باورند که در پی اقدامات خصمانه جهانی علیه کشورمان، جشنواره ونیز به سینمای ایران دهن کجی کرده است اما هرچه باشد جشنواره فیلم ونیز یکی از رویدادهای سینمایی جهان است و از همین حالا توجه بسیاری از رسانه ها، هنرمندان و علاقمندان سینما به این رویداد است و همه در حال گمانه زنی هستند که امسال شیر طلای ونیز نصیب کدام فیلمساز خوش شانس خواهد شد.

سیدرضا منتظری: هفتاد و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۲۱ با فهرستی از آثار متنوع از فیلمسازان مشهور جهان از ۱۰ شهریور تا ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد؛ «مادران موازی» ‌ (Parallel Mothers) جدیدترین اثر پدرو آلمودوار فیلم افتتاحیه ونیز ۲۰۲۱ خواهد بود. فیلمی که از همین حالا بسیاری از چهره های برجسته سینما آن را شانس اصلی این رویداد سینمایی می دانند.

فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره ونیز ۲۰۲۱ عبارتند از:

  • Madres Paralelas به کارگردانی Pedro Almodovar
  • Mona Lisa And The Blood Moon به کارگردانی Ana Lily Amirpour
  • Un Autre Monde به کارگردانی Stéphane Brizé
  • The Power Of The Dog به کارگردانی Jane Campion
  • America Latina به کارگردانی Damiano D’Innocenzo, Fabio D’Innocenzo
  • L’Evénement به کارگردانی Audrey Diwan
  • Competencia Oficial به کارگردانی Gaston Duprat, Mariano Cohn
  • Il Buco به کارگردانی Michelangelo Frammartino
  • Sundown به کارگردانی Michel Franco
  • Illusions Perdues به کارگردانی Xavier Giannoli
  • The Lost Daughter به کارگردانی Maggie Gyllenhaal
  • Spencer به کارگردانی Pablo Larrain
  • Freaks Out به کارگردانی Gabriele Mainetti
  • Qui Rido Io به کارگردانی Mario Martone
  • On The Job: The Missing ۸ به کارگردانی Erik Matti
  • Leave No Traces به کارگردانی Jan P Matuszynski
  • Captain Volkonogov Escaped به کارگردانی Natasha Merkulova, Aleksey Chupov
  • The Card Counter به کارگردانی Paul Schrader
  • The Hand Of God به کارگردانی Paolo Sorrentino
  • La Caja به کارگردانی Lorenzo Vigas
  • Reflection به کارگردانی Valentyn Vasyanovych

اما یکی از خبرهای جذاب ونیز ۲۰۲۱ خبر نمایش مستند زندگی اینو موریکونه آهنگساز برجسته و برنده اسکار سینما به بخش غیررقابتی است. جوزپه تورناتوره کارگردان مطرح ایتالیایی کارگردان این مستند است که روایتی از زندگی این آهنگساز بزرگ سینما است. این مستند شامل مصاحبه تورناتوره و موریکونه است که در چندین فیلم با هم همکاری داشتند و مصاحبه‌هایی با سینماگران سرشناسی چون برناردو برتولوچی، کوئنتین تارانتینو، بری لوینستون، الیور استون، مارکو بلوکیو، بروس اسپرینگستین، دارید آرجنتو، برادران تاویانی و همچنین هانس زیمر دیگر آهنگساز بزرگ سینما را نیز شامل می‌شود.

یکی دیگر از اخبار جذاب ونیز ۲۰۲۱ این است که این رویداد سینمایی از ریدلی اسکات با اعطای جایزه دستاورد «افتخار یک فیلمساز» تقدیر خواهد کرد. جایزه «افتخار یک فیلمساز» که پیش از این تحت عنوان جایزه «Jaeger-LeCoultre» اعطا می شود از سال ۲۰۰۶ به سینماگرانی تعلق می گیرد که نقش ویژه و چشمگیری در اعتلای صنعت سینمای معاصر ایفا کرده اند.

عباس کیارستمی، امیر نادری، آنیس واردا، آل پاچینو، اسپایک لی، سیلوستر استالونه، ژانگ ییمو، برایان دی پالما و تاکشی کیتانو از جمله چهره هایی مطرح سینمایی هستند که موفق به کسب این جایزه ستاورد سینمایی از جشنواره فیلم ونیز شده اند.

خبر دیگر در خصوص این رویداد سینمایی اینکه شهرام مکری یکی از ۵ داور بخش مسابقه افق‌های هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز به ریاست یاسمیلا ژبانیچ، فیلمساز نامدار و نامزد اسکار بوسنیایی برای فیلم تحسین شده «کجا می‌روی آیدا؟» است. مکری سال ۲۰۱۳ با «ماهی و گربه» جایزه ویژه بخش افق‌های ونیز را از آن خود کرده بود و سال پیش نیز «دشت خاموش» احمد بهرامی از ایران جایزه بهترین فیلم این بخش را دریافت کرد.

همچنین صحرا کریمی فیلمساز افغانستانی اعلام کرده قرار است در این دوره جشنواره ونیز حضور پیدا کند و در فستیوال درباره وضعیت کشورش صحبت کند. صحرا کریمی در گفتگوی واتس آپی که از شهر کیف کشور اوکراین انجام داد، گفت: جشنواره ونیز در دوره امسال خود بخشی را در نظر گرفته که در آن درباره سرنوشت فیلمسازان افغان و همینطور صنعت سینمای افغانستان با ظهور طالبان بحث و گفتگو می شود.

خبر دیگر در مورد این رویداد اینکه سرینا روسی بازیگر و خواننده ایتالیایی به عنوان مجری مراسم افتتاحیه و اختتامیه هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز معرفی شد. ریاست جشنواره را آلبرتو باربرا برعهده دارد. مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم ونیز به ترتیب در روزهای یک و ۱۱ سپتامبر امسال برگزار می شود. روسی متولد آگوست ۱۹۸۵ است، او اولین بار در ۱۶ سالگی با حضور در تئاتر بازیگری را آغاز کرد. این بازیگر ایتالیایی سال ۲۰۱۸ جایزه بهترین ترانه را از جوایز دیوید دی دوناتلو معروف به اسکار ایتالیا دریافت کرده است.

ریاست هیات داوران جشنواره ونیز امسال را بونگ جون هو کارگردان کره ای برنده جوایز اسکار و نخل طلای کن برعهده دارد. در این دوره از جشنواره ونیز قرار است از روبرتو بنینی کارگردان و بازیگر مطرح سینمای ایتالیا تجلیل شود.

لازم به ذکر است به علت شرایط وخیم کرونایی در سراسر جهان دست اندرکاران این رویداد تمهیدات ویژه ای را برای شرکت کنندگان اعم از سینماگران، اهالی رسانه و… در نظر گرفته اند از جمله آنکه ضمن ارائه گواهی سبز تمامی شرکت کنندگان در این رویداد برای حضور در سالن های سینما، نشست های خبری و… باید گواهی تست PCR منفی ارائه کنند. دست اندرکاران این رویداد سینمایی در محل برگزاری جشنواره چندین پایگاه برای انجام تست های فوری و رایگان در نظر گرفته اند تا این رویداد فرهنگی و هنری محلی برای گسترش بیشتر ویروس منحوس کرونا نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *