X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

فیلم کودک باید «برای کودک» باشد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه نشست خبری فیلم تیام در جریان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سینمای ساحل برگزار شد. امیرحسین عنایتی، نویسنده و کارگردان فیلم تیام در این نشست اظهار داشت: علاقه زیادی به فیلم‌سازی در حوزه کودک و نوجوان دارم و تصمیم گرفتم امسال فیلمی در این ژانر بسازیم. اعتقاد دارم فیلم کودک باید برای کودک باشد، نه اینکه درباره کودک ساخته شود. به دلیل شرایط کرونا، این بیماری و همه‌گیری نیز در قصه راه پیدا کرد.

وی درباره پیدا کردن سرمایه‌گذار توضیح داد: این فیلم به صورت مستقل و در بخش خصوصی ساخته شد. تهیه کننده این اثر دغدغه ساخته شدن فیلمی در حال و هوای چهارمحال و بختیاری داشت و توانستیم این اثر را بسازیم. این فیلم را از ابتدا با مدیوم و استاندار تلویزیونی ساختیم و امیدوار باشیم که این فیلم در صدا و سیما به نمایش درآید.

عنایتی درباره وضعیت اکران آثار کودکان، تاکید کرد: سینماهایی که فیلم‌های بزرگسال اکران می‌کنند، عموماً دو سانس زنده دارند و غیر از سانس‌ها، زمان‌هایی هستند که آثار سینمای کودک می‌تواند نمایش داشته باشد. مشکل اینجاست که سرمایه گذاری در ساخت آثار کودک نمی‌شود و بودجه بر روی آثار کمدی و اجتماعی تمرکز دارد.

بهنوش بختیاری همراهی زیادی با پروژه داشت

ا ین کارگردان با اشاره به لباس‌های محلی که برای شخصیت‌ها انتخاب شده بود، توضیح داد: یک هفته در روستاهای مختلف اطراف شهرکرد اقامت کردیم و در نهایت به این طراحی لباس رسیدیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب بازیگران حرفه‌ای در کنار نابازیگران، اظهار داشت: بسیاری از بازیگران تیام از جمله بازیگر نقش اصلی تاکنون دوربین را ندیده بودند، هدف ما این بود که بازی‌ها مستند و واقعی باشد تا حسی نو به مخاطب القا شود. از طرفی نیاز به بازیگر احساسی داشتیم که در روبه‌رو بازیگر اصلی بتواند به احساسات و بازی کنترل داشته باشد و بهنوش بختیاری برای این نقش انتخاب شد.

عنایتی افزود: یکی از افرادی که فیلم را از هر نظر حمایت کرد، بهنوش بختیاری بود. قرارداد او بسیار پایین بود و همراهی خوبی با تیم سازنده داشت.

این کارگردان با اشاره به انتخاب فضای بومی برای فیلم‌ها، توضیح داد: تعداد زیاد آثار بومی در این جشنواره مرا غافل گیر کرد، زیرا اگر خودم بخواهم آثاری را برای جشنواره بسازم، کمتر سراغ فضای بومی می‌روم. فکر می‌کنم بحث کرونا و فاصله گرفتن از فضای پر خطر شهری در ساخت تعداد زیادی اثر در فضای بومی، تأثیرگذار بود.

وی درباره استفاده از ابزاری مانند تفنگ و مفهوم شکار در فیلم، اظهار داشت: در ایل‌های ایران مرد و زن تفاوتی ندارند و بسیاری از کارها را زنان هم انجام می‌دهند. در شخصیت تیام، اگرچه پدرت فوت شده، اما تفنگ برنو او هنوز است و تیام هم خود را سرپرست خانه می‌داند. تفنگ برنو تیام، عرق و علاقه او به ایل است.

دغدغه کار کودک باید از ذهن برآید

اشکان حاج‌حسنی، تهیه کننده فیلم تیام درباره اوضاع اکران آثار سینمای کودک، خاطرنشان کرد: دغدغه کار کودک باید کاملاً برگرفته از ذهن افراد باشد. در این ژانر باید به دنبال کارگردانی بود که بتواند سرمایه برگرداند، از طرفی سال‌ها با امیرحسین عنایتی همکاری داشتم و تصمیم گرفتیم که تیام را بسازیم.

مارال خدادادی، بازیگر فیلم تیام اظهار داشت: تجربه بسیار جالبی برای من در حین فیلم‌برداری رقم خورد و توانستم با تیام زندگی کنم. توانستم یک دختر قدرتمند روستایی که عاشق تیراندازی و اسلحه است باشم و در نقش پدر فوت شده‌ام عمل کنم. من از تیام یاد گرفتم که به هدفم پایبند باشم و از خانواده حمایت کنم.

وی افزود: برای نقش تیام، فراخوانی را در فضای مجازی دیدم و بعد از تست به عنوان بازیگر نقش اول فیلم تیام انتخاب شدم. علاقه دارم کار بازیگری را ادامه دهم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *