X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

آکادمی اسکار از همه قواعد جشنواره فیلم کوتاه تهران آگاه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز شنبه ۲۴ مهرماه در سالن اجتماعات سازمان سینمایی برگزار شد.

در طول دو سال کرونایی این اولین باری است که نشست رسانه‌ای سیدصادق موسوی دبیر این رویداد سینمایی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

موسوی در ابتدا با تشکر از خبرنگاران حاضر در نشست گفت: از فرصتی که در جلسه امروز فراهم است می‌خواهم درباره جشنواره توضیح بدهم که جشنواره از کجا به کجا رسید. این دوره از جشنواره با دبیری بنده و توسط انجمن سینمای جوان ایران برگزار می‌شود. پنج سال است بنده مسئولیت دبیری این رویداد را دارم و مهمترین اتفاقی که افتاده است ارتقای سطح جشنواره از هر حیث بوده است. تلاش برای انضباط، بیشتر شده اما می‌دانیم که نواقصی هم داشته‌ایم اما این جشنواره این ظرفیت را دارد که بهترین و موثرترین جشنواره سینمایی کشور باشد. چون با خیل انبوه فیلمسازان مواجه هستیم. فیلم کوتاه نوآور و خلاق است و با قیود و محدودیت‌های سینمای تجاری و مناسبت‌های اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه‌ای مواجه نیست. با توجه به قدمت و عمر طولانی‌اش این امکان را داشت که از هر حیث ارتقا پیدا کند.

وی افزود: در وجه بین‌المللی بعد از ۳۷ سال توانستیم مدارک را به آکادمی اسکار بدهیم و در حال حاضر این رویداد تنها جشنواره اسکارکوآلیفای ایران است.

بخش ملی جشنواره ارتباطی با اسکارکوالیفای شدن ندارد

موسوی توضیح داد: بخش ملی ما ربطی به اسکارکوآلیفای ندارد و بخش بین‌الملل و برنده بزرگ جشنواره در این بخش به اسکار معرفی می‌شود. هرچند هر سال پنج فیلم از بخش ملی را به بخش بین‌الملل معرفی می‌کنیم.

در کدام رویداد ما ۱۲۸ کشور خارجی شرکت می‌کنند و بالغ بر ۶ هزار فیلم به آن می‌رسد؟ هرچند جوایز ما به شدت و به وضوح کاهش پیدا کرده و مجموع جوایز ما ۶ هزار دلار شده است. در حالی که در دوره‌ای فقط جایزه بزرگ ما پنج هزار دلار بود دبیر جشنواره فیلم کوتاه در ادامه گفت: دریافت این امتیاز اتفاقی بود که به نظرم خیلی مبارک بود که به آن توجه نشد اما در مقایسه با دیگر رویدادها این اتفاق منحصر به فرد است ما درباره یک فیلم و یک نهاد صحبت نمی‌کنیم درباره یک رویداد دائمی حرف می‌زنیم. جشنواره‌ای که با پشتوانه هنرمندان و حمایت وزارت ارشاد به این قوام رسیده که این امکان را اخذ کند تا جشنواره مورد تایید اسکار باشد.

وی گفت: اسکار می‌داند که ما در ایران فعالیت می‌کنیم. ۶۵۰۰ فیلم به اینجا می‌آید و ما نزدیک به یک درصد را با پارامترهای جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌کنیم. همه گفتگوهای این موضوع با اسکار شده است. گفته‌ایم کشور اسلامی هستیم و البته آن نسخه‌ای که به داوران ارایه می‌شود نسخه اصلی است. تنها یک داور در بخش بین‌الملل ایرانی است اما آنچه در ایران پخش می‌شود مطابق با ضوابط ماست. اساساً به بخش ملی ارتباط مستقیمی ندارد. اسکار همه قواعد ما را می‌داند.

موسوی تأکید کرد: ۲۴ سال است انجام وظیفه می‌کنم فکر می‌کنم این بزرگترین توفیقی بود که توانستم برای سرزمینم با پشتوانه هنرمندان و همکارانم به دست بیاوردم. این حق استیفا شد. تعداد زیادی فیلم خارجی ثبت‌نام می‌شد. جوایز ارزی خوبی را می‌پرداختم این افزایش هزینه ارزی بود که باعث شد جوایز را کاهش بدهیم. ضمن اینکه این رویداد از جشنواره‌های قدیمی است و نزدیک چهار دهه قدمت دارد.

ممکن است تا یک دهه فیلمی از ایران به اسکار معرفی نشود

وی افزود: همه این مولفه‌ها نشان می‌داد جشنواره ما معتبر است. با اسکارکوآلیفای شدن بر اعتبار ما افزوده شد. هرچند ممکن است به اندازه یک دهه هیچ فیلمی از کشور ما از طریق این جشنواره به اسکار معرفی نشود. ما امسال برای اولین بار ایمیل‌هایی از سوی کارگردان خارجی داشتیم که چرا فیلم ما انتخاب نشد. کلاً ۱۲۷ رویداد سینمایی اسکارکوآلیفای هستند.

دبیر جشنواره در ادامه توضیح داد: چند ماه قبل به ما ایمیل زدند که جشنواره شما ریجکت شده چون جشنواره شما رایگان است که ما توضیح دادیم به دلیل تحریم این موضوع امکانپذیر نیست و نمی‌توانیم پول جا به جا کنیم. دوباره مستندات ارایه دادیم و پرونده ما بررسی شد. ما تنها رویداد رایگانی هستیم که به این مقام رسیده است.

سیدصادق موسوی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: امسال داوران جشنواره تراز بالاتری دارند. داوران افتخاری هستند و به همین دلیل برایشان مهم است که در کدام رویداد داوری می‌کنند. کمتر از ده درصد آثار بخش بین‌الملل متعلق به ایران است. از سوی دیگر در بخش ملی مهمترین نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که به لحاظ رشد کمی بیشترین فیلم‌ها را داشته‌ایم. در کدام رویداد ما ۱۲۸ کشور خارجی شرکت می‌کنند و بالغ بر ۶ هزار فیلم به آن می‌رسد؟ هرچند جوایز ما به شدت و به وضوح کاهش پیدا کرده و مجموع جوایز ما ۶ هزار دلار شده است. در حالی که در دوره‌ای فقط جایزه بزرگ ما پنج هزار دلار بود.

برخی می‌گویند به دلیل ممیزی رد شدیم اما منطق اصلی محدودیت فرصت‌هاست

وی ادامه داد: در مجموع ۱۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به بخش ملی جشنواره رسید که از میان آن‌ها ۱۲۵ فیلم انتخاب شد و بقیه به جشنواره راه پیدا نکرد. در بخش داستانی ۴ درصد متقاضیان انتخاب شد. برخی می‌گویند به خاطر ممیزی، پارتی بازی و… رد شده‌ایم اما مهمترین منطق، محدودیت فرصت‌هاست. رقابت تنگاتنگی در جشنواره وجود دارد و امسال به خاطر اسکارکوآلیفاید شدن این رقابت بیشتر هم شده است و برخی فکر می‌کنند حتماً به اسکار معرفی می‌شدند.

موسوی افزود: برخی می‌گویند من لابی‌من حرفه‌ای هستم و چنین تصوراتی دارند البته من می‌فهمم وقتی فرصت محدود و امکانات هم کم است، اعتراضات شکل می‌گیرد ولی مهمترین نکته این است که تعداد زیادی فیلم به جشنواره ما رسید. برخی از دوستان می‌گفتند ما در اسنپ کار کردیم و پول ساخت فیلم را درآوردیم. یک خانمی با پخت و فروش غذا پول ساخت فیلمش را درآورده بود. من همه اینها را می‌دانم.

این گزارش در حال به‌روزرسانی است…

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *