X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

تا رسیدن به شرایط ایده‌آل سینما فاصله داریم/ یک قیاس اشتباه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محسن خباز مدیر پردیس سینمایی «شمیران» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم‌های در حال اکران گفت: چند روز مانده به آغاز اکران فیلم «قهرمان» فعالیت خود را آغاز کردیم و شکر خدا تا امروز استقبال بسیار خوب بوده است. باید ببینیم آیا این وضعیت به پایداری می‌رسد یا خیر؟

وی ادامه داد: آنچه امروز در زمینه استقبال از فیلم‌ها شاهد هستیم، از پیش‌بینی‌های خودمان بالاتر بوده است و امیدوارم با برنامه‌ریزی درست شورای اکران این روند ادامه داشته باشد تا مجموعه سینماهای کشور بتوانند رخوت ۲۰ ماهه بحران کرونا را پشت‌سر بگذارند و شاهد بهبود شرایط باشیم.

این سینمادار افزود: تا پیش از اکران فیلم «قهرمان» شاهد ناپایداری در شرایط پاندمی کرونا بودیم ضمن اینکه باز و بسته شدن مدام سالن‌های سینمایی هم مخاطبان را سردرگم کرده و هم باعث افزایش نگرانی‌های عمومی شده بود که مردم حتی برای تماشای فیلم‌های خوب هم به سینما نمی‌آمدند. به نظر می‌رسد بعد از اکران فیلم‌های جدید آرام‌آرام این نگرانی هم رفع شده است و پس از فراگیری واکسیناسیون، مخاطبان به لحاظ ذهنی هم آرام‌تر شده‌اند.

خباز درباره تراکم بالای فیلم‌ها در نیمه دوم پاییز با توجه به مصوبات شورای صنفی نمایش هم گفت: این ترکیب هم نقاط ضعفی دارد و هم نقاط قوتی. از نقاط قوت این ترکیب امکان قرار گرفتن انتخاب‌های متنوع پیش روی مخاطبان است. البته بخشی از قوانین اکران در این دوران گذار باید نادیده گرفته شوند چراکه اگر سینماها بخواهند با همه فیلم‌ها قرارداد اکران ببندند، با توجه به قوانین، شدنی نیست و اگر هم بخواهند قرارداد نبندند، برخی فیلم‌ها در برخی شهرها اکران نخواهند شد. در مجموع اما با تعداد بالای فیلم‌ها انتخاب‌های متنوع‌تری پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر باید مراعات شود تا سرمایه صاحبان آثار هم با یک ناهنجاری در اکران مواجه نشوند. این دو وجه درباره ترکیب فعلی فیلم‌های اکران قابل توجه است که باید ببینیم در اجرا چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

این سینمادار ادامه داد: انتخاب فیلم‌هایی که توانایی بالایی در جذب مخاطب دارند، حتماً می‌تواند به بهبود وضعیت سینماها کمک کند، همچنان که فیلم «قهرمان» و یا فیلم «دینامیت» چنین شرایطی داشتند اما از آنجایی که شرایط پساکرونا هم فی‌نفسه شرایطی تجربه نشده از نظر مدیریتی است، به نظر می‌رسد همه متغیرها در اختیار سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان نیست. به گمانم اگر سبد اکران از فیلم‌های متنوع‌تری برخوردار باشد، کمک می‌کند تا اقشار متعدد به سالن‌های سینما بازگردند، در عین اینکه باید از سرمایه صاحبان آثار هم مراقبت شود.

مدیر پردیس سینمایی «شمیران» درباره وضعیت استقبال مخاطبان از این پردیس هم توضیح داد: باور دارم تا رسیدن به نقطه ایده‌آلی که اکوسیستم سینمای ایران باید به آن برسد، هنوز فاصله زیادی داریم. باید نگاهی همه‌جانبه به حوزه تولید و اکران داشته باشیم. به گمانم افزایش تعداد سینماهای کشور به ویژه در پنج سال اخیر، سیر صعودی داشته است، اما اینکه آیا در زمینه تولیدات هم شاهد چنین رشدی بوده‌ایم یا نه محل بحث دارد. آمدن فیلم‌های خارجی به سبد اکران هم می‌تواند طراوتی به فضای اکران بدهد هم می‌تواند رقابتی را با تولیدات داخلی ایجاد کند. این‌ها نکات مهمی است که نیاز به یک نگاه همه جانبه دارد.

این سینمادار در پایان درباره مقایسه میان استقبال مخاطبان از فیلم‌های داخلی و خارجی در هفته‌های اخیر گفت: این قیاس از اساس مع‌الفارق است. ما هرگز نمی‌توانیم فیلم روز سینمای ایران را با یک فیلم دست چندمی و زمان‌گذشته سینمای جهان مقایسه کنیم. ما اگر زمانی توانستیم همزمان با اکران جهانی فیلم‌ها، فیلمی خارجی را در ایران اکران کنیم، آن زمان می‌توانیم چنین مقایسه‌ای داشته باشیم. در عین اینکه طبیعی است مخاطب سینمای ایران، فیلم ایرانی را بیشتر برای تماشا در سالن سینما می‌پذیرد. سبد محصولات سینمای جهان در اکران، مخاطب خاص خودش را دارد. معتقدم اصلاً نباید نگران ورود فیلم خارجی به چرخه اکران باشیم، فارغ از اینکه کیفیت محتوایی این آثار چگونه می‌تواند برای اجازه اکران در ایران آنالیز شود. در مجموع آمدن فیلم‌های خارجی به چرخه اکران را موجب طراوت و نشاط بیشتر در سبد محصولات سینمای ایران می‌دانم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *