X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مخاطبانی که پشت در سینماها می‌مانند/ چرا محدودیت‌ها لغو نمی‌شود؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» و عضو شورای صنفی اکران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استمرار محدودیت ۵۰ درصدی فروش بلیت برای سالن‌های سینمایی همزمان با برداشتن این محدودیت از ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و هواپیما، گفت: از ابتدای پاندمی کرونا تا امروز، تنها جایی که در کشور تحت فشار بوده و به‌صورت صددرصدی تمامی پروتکل‌ها را رعایت کرده است، سینماها بوده‌اند. اگر سرجمع بخواهیم حساب کنیم، باید ببینیم چند درصد مردم حتی در نبود ویروس کرونا، با سینما و یا تالارهای پذیرایی سروکار داشته‌اند و چند درصد از مردم سوار مترو و بی‌آرتی و هواپیما می‌شوند؟

وی در ادامه تأکید کرد: توقع ما این بود که لااقل در دولت جدید این رویکرد یک بام و دو هوا رها شود. مخاطبان سینما همه واکسن زده‌اند و با یک فراغ بالی می‌خواهند به سینما بیایند، بعد از مدت‌ها هم چند فیلم جدید راهی پرده شده‌اند، چرا در این شرایط باید ظرفیت سالن‌های سینمایی همچنان ۵۰ درصد باقی بماند؟ آن هم در شرایطی که هواپیما و قطار می‌توانند با ظرفیت ۱۰۰ درصدی فروش بلیت داشته باشند؟

چرا خودمان را در افکار عمومی مضحکه می‌کنیم؟

نوروزی افزود: چرا ما تصمیماتی می‌گیریم که خودمان را در افکار عمومی مضحکه کنیم؟ آیا مخاطبی که واکسن زده و به ایمنی رسیده است، وقتی به سینما می‌آید، خنده‌اش نمی‌گیرد که می‌بیند در سالنی با سقف ۹ متری و دارای تهویه، فاصله‌گذاری الزامی است! بالای ۹۹ درصد مخاطبان ما طی این ایام هر دو دوز واکسن خود را زده بودند و عده خیلی کمی هم بودند که تک دوز را زده بودند. همه به نوعی واکسینه شده‌اند. ما هواپیما، بی‌آرتی و متروی بدون تهویه مناسب را رها کرده‌ایم و این محدودیت را به نهادهای فرهنگی تحمیل می‌کنیم! واقعاً چرا؟

این سینمادار در ادامه گفت: من مطلع هستم که مسئولان سازمان سینمایی در این زمینه پیگیری کرده‌اند و از مسئولان مرتبط سوال کرده‌اند که چرا این شرایط همچنان برقرار است اما هیچ جوابی نگرفته‌اند. این ظلم به فرهنگ و هنر این کشور است. طی یکسال و نیم گذشته، سینما به‌واقع تحت فشار بوده و بسیاری از زیرساخت‌های آن نابود شده است.

وی با اشاره به بهبود استقبال از فیلم‌های در حال اکران گفت: ما شاهد مخاطبانی هستیم که به دلیل ظرفیت ۵۰ درصدی پشت در سالن‌ها می‌مانند.

نوروزی درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره الزامی شدن ارائه کارت واکسیناسیون برای تهیه بلیت سینما هم توضیح داد: بنده هم شنیده‌ام که قرار است این قانون از اول آذرماه اجرایی شود. ما از این قانون استقبال می‌کنیم و به‌نظرم باید این اتفاق رخ بدهد. به نظرم این الزام تأثیری هم بر کاهش مخاطبان سینما نخواهد داشت چراکه مخاطبان سینما، نوعاً جزو افرادی نیستند که گریز از واکسن داشته باشند.

دست از رگولاتوری‌های بی‌مبنا برداریم

این عضو شورای صنفی اکران درباره مصوبات اخیر این شورا و طرح برخی اعتراضات نسبت به تراکم بالای فیلم‌ها در اکران نیمه دوم پاییز هم گفت: شورای صنفی اکران اگر بخواهد ترکیب فیلم‌های اکران را مهندسی کند، مورد اعتراض قرار می‌گیرد. از سوی دیگر اگر ملاک را هم تقاضای صاحبان فیلم بگذارد، بازهم مورد اعتراض قرار می‌گیرد. راهکار سوم در این شرایط چیست؟ واقعیت این است که ما باید دست از رگولاتوری‌های بی‌مبنا برداریم. در همه جای دنیا سازوکار اکران مبتنی‌بر توافق بین صاحبان آثار و سینماداران است. این اتفاق باید در ایران هم رخ بدهد. مخاطب باید تعیین کند که چه فیلمی در اکران با اقبال مواجه می‌شود و چه فیلمی نمی‌شود.

نوروزی در پایان تأکید کرد: فیلم‌هایی که پروانه نمایش سال ۹۸ و ۹۹ را دارند، در حالی که دوسوم از سال ۱۴۰۰ هم گذشته است، برای اکران در سال ۱۴۰۱ با توجه به فیلم‌های تازه‌ای که در جشنواره فجر امسال رونمایی می‌شوند، دچار مشکل خواهند شد. به همین دلیل بخشی از این آثار مجبورند که در همین شرایط اکران شوند. این مسئله را هم از چشم شورای صنفی اکران نباید دید. شورای صنفی برای هیچ فیلمی دعوت‌نامه نمی‌فرستد، این صاحبان آثار هستند که اعلام آمادگی می‌کنند. البته برخی از دوستان در همان مرحله تولید سود خود را برده‌اند و دغدغه اکران ندارند که این هم یک واقعیت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *