X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

هیچ فیلمسازی از مقاله صرف استفاده نمی‌کند/ به زبان ساده صحبت کنید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدجعفر یوسفیان عضو هیات داوران سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تاثیرگذاری این رویداد بر روند فیلمسازی اصولی در گونه فیلم کوتاه بیان کرد: بی شک برگزاری چنین رویدادی، اقدام مثبتی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در انجمن سینمای جوانان ایران است. اما اینکه آیا نتایج تحقیقات آن بر کیفیت تولید فیلم‌ها اثر گذاشته بوده یا نه مساله‌ای است که باید در بازه زمانی میان‌مدت یا بلندمدتی دست کم ۵ تا ۷ ساله ارزیابی کرد تا بدانیم چقدر تولیدات متاثر از برگزاری همایش بوده‌اند.

وی افزود: همچنین باید در نظر داشت که هویت و ماموریت هنری انجمن سینمای جوانان ایران متفاوت از دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی است. من در جریان ۲ سال گذشته همایش و همکاری با این رویداد متوجه شدم عمده آثاری که به آن می‌رسد خروجی پایان نامه‌های دانشجویی است. در واقع همان طیفی که با نشریه‌ها همکاری دارند، در این نوع همایش‌ها نیز شرکت می‌کنند. اما کارکردها، اهداف و رسالت انجمن سینمای جوانان ایران متفاوت از تولید مقالات علمی‌پژوهشی است و باید برای کیفیت پژوهش‌ها و موارد مورد انتظار خود بازتعریفی داشته باشد و شاخص‌هایی را تعریف کند یا گزاره‌هایی مدنظرش باشد تا بر روند تولید فیلم‌ها و فعالیت فیلمسازان نتایج مثبتی را شاهد باشیم.

یوسفیان عنوان کرد: برخی از مقالات بیشتر ارزش تئوریک و جای بحث و تبادل نظر در حوزه نخبگانی دارند. با توجه به اینکه قاطبه هنرمندان انجمن سینمای جوانان ایران بیشتر به طور تجربی فعالیت می‌کنند، این نوع تحقیقات و الگوها ممکن است کارکرد لازم را برایشان نداشته باشد بنابراین لازم است با تلفیقی از حضور استادان دانشگاه و هنرمندان باتجربه شاخص‌های دیگری را بازتعریف کرد و رسالت و هدف‌گذاری‌های پژوهش متفاوت از سطحی باشد که در دانشگاه‌ها دنبال می‌شود. در واقع انجمن سینمای جوانان ایران باید با رویکردی عمل‌گرایانه، ساده فهم و سهل‌الوصول برای طیف هنرمندان در تهران و شهرستان‌ها دستاوردهای علمی‌اش را ارائه کند.

یوسفیان با بیان اینکه همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران باید به امر تولید کمک کند، توضیح داد: انجمن سینمای جوانان ایران برای بخش انتشارات خود می‌تواند سفارش تالیف و ترجمه به پژوهشگران و محققان داشته باشد اما مقالات و نتایج همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران باید معطوف به مجموعه تولید این مجموعه باشد و نگرش عمل‌گرایانه در تدوین این مقالات در نظر گرفته شود. بنابراین مقالات سطح باید ساده فهم باشند و با زبانی ساده نوشته شوند و توصیه یا پیشنهادی برای اقدام فیلمسازان ارائه دهند.

وی در پایان مطرح کرد: برای مثال اگر امسال در سومین دوره موضوع «سینمای تجربی» محوریت دارد، باید با زبانی ساده و عملیاتی برای هنرمندان حرفه‌ای مصداق عینی پیدا کند. بدین ترتیب که نمونه‌های برتر با هم به مقایسه گذاشته شده تا زاویه دید انتقادی برای فیلمسازان به دنبال داشته باشد. این مقالات همچنین باید به طریقی تجربی و کاربری قابلیت تبدیل رویکردهای نظری را به فنون و شگردهای فیلمسازی هنرمندان داشته باشند. در واقع هیچ فیلمسازی از مقاله نظری صرف و آکادمیک استفاده نمی‌کند. ضمن اینکه در صورت وجود این نیاز به مقالات بین‌المللی زیادی دسترسی خواهد داشت.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، ۲۴ آذر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *