X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

آیین بزرگداشت حبیب والی‌نژاد برگزار شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده سینما در خلال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شامگاه ۲۱ آذرماه در پردیس چارسو برگزار شد.

محمد شکیبانیا که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدای برنامه گفت: یادم است در نوجوانی مجلاتی به نام «سوره بچه‌های مسجد» می‌خواندم و همیشه سوالم این بود که کدام بچه‌های مسجد؟ فکر می‌کردیم برخی از بچه‌های مسجد این مجله را درمی‌آورند سال‌ها بعد فهمیدم آنها چه کسانی هستند حالا امروز برای پاسداشت یکی از آن بچه‌ها گرد هم آمده‌ایم، بچه‌های مسجد سی متری جی.

در ادامه محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: برگزاری این مراسم برای خودم افتخاری است. شاید من خیلی این افتخار را نداشتم که با آقای والی نژاد همکاری کنم و با او همنشین شوم اما برخی وقت‌ها احساسی در یک رد و بدل نگاه پیش می‌آید و باعث ارتباط با یک فرد می‌شود. در همان نگاه‌ها حس می‌کردم خلوص و عصاره هنر، معرفت و انسانیت در ایشان موج می‌زند. در هر حوزه‌ای می‌شود کار کرد و یکدیگر را رصد کرد از همین رو ما شاهد کارهای خوب ایشان بودیم. همانطور که آقای شکیبانیا گفتند نام آن مسجد و آن مجله آشناست. می‌خواهم از روایت فتح هم بگویم. روایت فتح واقعاً امر بی بدیلی در تاریخ مستندنگاری و حوزه دفاع مقدس است، در ثبت سندی دنیای امروز هم تاثیرگذار است.

وی افزود: به طور کلی به نظرم حوزه فکری شهید آوینی و روایت فتح در سال‌های بعد واکاوی می‌شود. اما خوشحالم از مردی تجلیل می‌کنیم که متعلق به آن دهه است. مردی که آن معرفت و ایثارگری در حوزه تفکری و بحث ارتباطی با سینما را می‌شود در او دید. در سینما گاهی القاب خیلی مهم می‌شود اما این موضوع در ایشان وجود ندارد و این بزرگترین معرفتی است که در آقای والی نژاد وجود دارد. خوشحالم که ستایشگر مردی هستیم که در ارتقای سینمای کشور هم موثر بوده، همیشه حامی بوده و به جوانان کمک می‌کرده است. اگر این ویژگی‌ها در او نبود مستندی مثل «آخرین روزهای زمستان» ساخته نمی‌شد.

حمیدی‌مقدم گفت: در دوران مدیریت ایشان شاهد ارتقای سینما بوده‌ایم. همیشه عده‌ای دوست دارند تیتر یک و صفحه یک شوند اما ایشان چنین نبودند باید قدردان چنین فردی باشیم که بی ادعا دوست دارد روایتگر داستان شهدا باشد. خوشحالیم جشنواره «سینماحقیقت» چنین شبی را تجربه می‌کند.

چرخ سینما در شرایط کنونی با امثال والی‌نژاد می‌گردد

در ادامه اردلان عاشوری کارگردان جوان و از همکاران والی نژاد در روایت فتح روی صحنه آمد و بیان کرد: سخن را با نام خداوند آغاز می‌کنم. حالا دیگر ۲۱ سال از دوستی ما می‌گذرد با این حال سخن گفتن از او برایم دشوار است او برای من و نسلی از فیلمسازان مستند و داستانی پدری کرده، دست ما را گرفته، پشت کارهایمان ایستاده تا کارمان نتیجه بدهد. اما ما چه کردیم؟ خیلی زود محبت‌های او را فراموش کردیم. ویژگی‌ها و موفقیت‌ها را به استعداد خودمان ربط دادیم به آنکه فکر کنیم او ما را کمک کرده با این حال او هیچوقت دست از کمک برنداشت.

وی افزود: در دنیایی که پول حرف اول را می‌زند اما آقا حبیب بی اعتنا به پول بوده است گاهی از جیب خود برای پایان فیلم مایه می‌گذاشت همواره طوری رفتار می‌کند که انگار نه انگار مردی با سال‌ها تجربه در کنارت نشسته، در این شرایط حساس کنونی که انگار تمامی ندارد چرخ سینمای کشور با ایشان امثال ایشان می‌چرخد خداوند او را برای ما نگه دارد.

آقاحبیب به ما میدان داد

سپس مهدی شامحمدی مستندساز جوان دیگری بود که روی صحنه حاضر شد و مطرح کرد: سال‌های شروع دهه ۸۰ خیلی از جوانانی که سینما خوانده بودند سر از روایت فتح درآوردند روایت مثل پاتوق ما شده بود. ما شیفته مستندهای آوینی بودیم اما این همه دلیل ما برای حضور در روایت نبود، آنجا مردی بود که پای صحبت‌های ما می‌نشست، به ما اعتماد داشت، این در حالی است که اغلب به ما اعتماد نداشتند، ایشان به ما میدان داد ما را در کنار بزرگترها قرار داد و برای کسب تجربه ما را به دل اتفاقات می‌فرستاد، ترغیب به نوآوری می‌کرد در این مسیر مشکلات زیادی را هم متحمل می‌شد، اما همه را پدرانه تحمل می‌کرد.

وی افزود: او پای ما ایستاد، همیشه در سایه می‌ایستاد و اهل تیتراژ و این چیزها نبود. اگر ایشان نبود نام برخی از جوانان موفق این روزها را هرگز نمی‌شنیدیم مثل محمدحسین مهدویان، امیر بنان، حبیب خزاعی‌فر، مرتضی پایه شناس و… آقا حبیب زنده باشید.

این خبر تکمیل می‌شود…

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *