X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

روایت سبک زندگی پنهان «حاج قاسم» در «پرواز یک و بیست دقیقه» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند «پرواز یک و بیست دقیقه» به کارگردانی مهدی نقویان عصر امروز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه با حضور این کارگردان و حسین جودوی پژوهشگر این اثر در محل موسسه مکتب حاج قاسم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی نقویان کارگردان این مستند گفت: تولید مستند «پرواز یک و بیست دقیقه» در چند ماه گذشته انجام شد، اما استارت اولیه آن از اولین سالگرد شهادت حاج قاسم زده شد. در این مستند برای اولین بار خانواده شهید جلوی دوربین آمده و همچنین دیگر دوستان وی برای اولین بار روایت‌های ناگفته از شهید و زندگی وی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مستند در ۷۵ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد: بحث عظمت شهید و وجوه شخصیتی وی در این مستند روایت می‌شود و برای اولین بار عکس‌ها و تصاویر دیده نشده حاج قاسم به نمایش گذاشته می‌شود.

نقویان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای بین‌المللی شدن این مستند در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دارند، توضیح داد: بحث بین الملل را می‌توان از ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد، این فیلم به بعد شخصیتی شهید می‌پردازد که یک مساله مهم است، چرا که خصوصیات اخلاقی حاج قاسم می‌تواند جنبه‌ای کاملاً بین‌المللی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود بیان کرد: اسم فیلم از لحظه شهادت حاج قاسم گرفته شده است. هرچند پرواز کلمه کلیشه‌ای است اما نشان دهنده پرواز ابدی این شهید است. همچنین باید بگویم که برخی از نامه‌های حاج قاسم برای اولین در این مستند نمایش داده می‌شود این نامه‌ها شامل نامه‌هایی است که شهید به همسر و یکی از دخترانش نوشته است.

این کارگردان همچنین توضیح داد: کار اصلی حاج قاسم، نظامی و امنیتی بوده و یک سری از دوستان وی برای امنیت خود باید ناشناس باقی بمانند و ما نیز در این زمینه دقت کردیم تا چهره و یا نام برخی از افراد که در مصاحبه حضور دارند مشخص نشود.

نقویان گفت: اولین نمایش این مستند روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه ساعت ۱۵ از شبکه یک و پخش بعدی آن جمعه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۳ از شبکه سه خواهد بود.

در ادامه نشست، حسین جودوی پژوهشگر این پروژه توضیح داد: پیش از هر چیز باید خبر از راه اندازی مرکز اسناد و تاریخ شفاهی مکتب حاج قاسم بدهم. البته این مرکز ۳ ماه است که کار خود را آغاز کرده و اسناد و مدارک و مصاحبه‌های مختلفی را در راستای ابعاد مختلف شخصیتی حاج قاسم سلیمانی آماده کرده است. در بخش تاریخ شفاهی حاج قاسم نیز باید بگویم که زندگی وی از قبل از انقلاب تا زمان شهادت بسیار قابل توجه است و تمام این ابعاد و مراحل شناسایی شده و افرادی که می‌توانند درباره دوره‌های مختلف زندگی حاج قاسم حرف بزنند شناسایی شده‌اند، مستند «یک و بیست دقیقه» نیز در راستای ثبت و ضبط خاطرات از شهید سلیمانی، تولید شده است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد: دشمن در خارج از کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا از حاج قاسم شخصیت ترسناکی بسازد اما این مستند سبک زندگی پنهان شهید در خانواده را نشان می‌دهد و از این جهت بسیار تاثیر گذار است و مصاحبه‌هایی که در این مستند آمده است باعث شناخت بهتر وی در داخل و خارج از کشور می‌شود، به همین دلیل این احتمال هم وجود دارد که به زودی مستند مورد نظر به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

جودوی در پایان توضیح داد: افراد بسیاری هستند که می‌توانند درباره شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کنند ما تمام این مصاحبه‌ها را به صورت مستند، کتاب و ویژه نامه آماده کرده و تا سال آینده بخش عمده‌ای از آنها آماده استفاده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *