X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

از مصاحبه حاشیه ساز افخمی در خصوص نحوه انتخاب آثار حاضر در جشنواره تا اظهارات قابل تأمل ایل بیگی در خصوص بازبینی مجدد فیلم ها برای اکران عمومی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هشتمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ بی شک مهمترین حاشیه امروز جشنواره مصاحبه حاشیه ساز بهروز افخمی به عنوان عضوی از هیأت انتخاب فیلم های حاضر در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با یکی از رسانه ها بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس افخمی در جدیدترین مصاحبه خود مسائلی را مطرح کرده است که بیش از پاسخگویی به انتقادات و شفاف سازی، صلاحیت خود و همکارانش در این جمع را زیر سوال برده و شائبه ها در خصوص زدوبند حضور فیلم ها در این دوره جشنواره را بسیار پررنگ ساخته است. وی در مصاحبه اخیرش در پاسخ به چرایی حضور دو فیلم «ماهان» و «لایه های دروغ» در جشنواره گفته است که این دو فیلم و چند اثر دیگر را ندیده و به نظر همکارانش در این هیأت اعتماد کرده است.

افخمی ادامه داد: «لایه‌های دروغ»، «ماهان»، «بیرو» و یک فیلم را دیگر را من ندیدم و به آن نمره ندادم. در حقیقت نمره دیگر اعضای هیات انتخاب را پذیرفتم و متوجه شدم فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ نمره آورده است. در این میان شنیده‌ام فیلم «بیرو» خوب و چیزی میان فیلم مستند و داستانی است، اما من هم درباره فیلم‌های «لایه‌های دروغ» و «ماهان» زیاد شنیده‌ام که در سطح مسابقه نبوده‌اند.

عضو هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد: در حقیقت غیر از پنج اثری که ما به‌عنوان فیلم‌های رزرو نگه داشته بودیم و مشکل پروانه نمایش و اصلاحات داشتند، از جمله فیلم‌های «عروسک»، «علت مرگ: نامعلوم»، «میرجاوه»، «کوچه ژاپنی» و «ستون چهارده» احتمالاً از ۲ فیلم «لایه‌های دروغ» و «ماهان» بهتر بوده‌اند، اما علت‌هایی خارج از هیات انتخاب داشتند که وارد بخش سودای سیمرغ نشدند.

اظهارات جدید افخمی باعث انتقادات جدی به نحوه مدیریت جشنواره شده؛ بسیاری از اهالی رسانه با طرح این پرسش که مگر ایشان موظف نبوده اند در مدت زمانی مشخص، ۶۰ فیلم داوطلب برای حضور در جشنواره را تماشا کنند؟ خواهان پاسخگویی جدی مسئولان جشنواره در خصوص این شبهات شده اند. همچنین عده دیگری از اهالی رسانه با طرح این پرسش که اگر بنا بود که فردی مثل افخمی با نظر دیگران فیلم انتخاب کنند، دیگر چه نیازی به هیأت انتخاب بود؟ خواهان شفاف سازی در خصوص روند انتخاب آثار فجر چهلم شده اند.

از سوی دیگر مصاحبه جدید حبیب ایل بیگی مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با یکی از خبرگزاری ها و بیان اینکه فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند در میان اهالی رسانه پرسش های بی شماری را به وجود آورده است.

وی در این مصاحبه عنوان کرده در جشنواره امسال تنها چهار یا پنج فیلم داریم که پروانه نمایش دائمی دریافت کرده‌اند. فیلم‌های «برف آخر»، «بی‌رویا»، «درب»، «شهرک»، «ماهان» و اگر درست در خاطرم باشد «نمور» تنها آثاری از میان فیلم‌های جشنواره امسال هستند که پروانه نمایش دائم و قطعی دریافت کرده‌اند و باقی فیلم‌ها به دلیل کامل نبودن مراحل فنی پروانه موقت گرفته‌اند.

لازم به ذکر است اظهارات ایل بیگی در حالی است که پیش از جشنواره به صورت رسمی عنوان شده بود تنها فیلم هایی که پروانه نمایش رسمی از سازمان سینمایی دریافت می کنند امکان حضور در این رویداد را خواهند داشت و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نیز در بازدید از کاخ جشنواره تأکید کرده بود فیلم هایی که در این دوره جشنواره حضور داشته اند هیچ مشکلی برای اکران عمومی نخواهند داشت اما حالا اظهارات ایل بیگی نشان از بازبینی مجدد برخی فیلم ها دارد!

علاوه بر این اتفاقات درست در روزهای قرمز کرونایی تهران و در حالی که تجمع انبوه در مکان های سربسته ممنوع است و جشنواره فجر نیز محلی جدی برای شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا است نظارت دست اندرکاران جشنواره نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این رویداد به زیر صفر رسیده به نحوی که در سالن نمایش فیلم ها فاصله گذاری یک در میان صندلی ها رعایت نمی شود و افراد بعضا در کنار هم مجبور به تماشای فیلم ها هستند.

نکته قابل تأمل اینکه ستاد خبری جشنواره روز شنبه ۱۶ بهمن با هیاهوی زیاد اعلام کرده بود که از امروز تست پی سی آر رایگان برای حاضران در جشنواره انجام می شود اما بعد از کذب بودن این خبر و پس از پیگیری های مجدانه اهالی رسانه از دوشنبه ۱۸ بهمن ماه تنها تعداد اندکی (رپید تست) که در داروخانه ها با قیمت ارزان در دسترس است و ضریب خطای بالایی دارد در برج میلاد آورده شد تا از متقاضیان تست گرفته شود! تست هایی که احتمالا خطای زیادی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *