X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مراسم اختتامیه جشنواره آغاز شد/ «ارفاق» بهترین فیلم‌کوتاه و «احتضار» بهترین مستند جشنواره شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز با تأخیر و بی نظمی در برج میلاد آغاز شد؛ نکته قابل تأمل حضور انبوهی از جمعیت در برج میلاد و عدم رعایت جدی فاصله گذاری اجتماعی است در حالی که پیش از این عنوان می شد تنها ۲۰ درصد ظرفیت سالن در اختیار مهمانان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره و… از جمله مسئولان حاضر در آیین اختتامیه هستند.

محمد سلوکی که اجرای مراسم اختتامیه را بر عهده داشت روی صحنه آمد و از نقاش زاده دعوت کرد روی صحنه بیاید.  

نقاش زاده پس از حضور روی صحنه اظهار داشت: حضور همه هنرمندان، مهمانان و… را گرامی می‌دارم، از اینکه با حضور خود این مجلس را گرم کردید ممنونم. ایام فجر و یاد و خاطره زنان و مردان افتخارآفرین را گرامی می‌دارم. خجسته باد یاد سردار قاسم سلیمانی.

وی با بیان اینکه سینمای ایران در دو سال گذشته از ویروس کرونا آسیب دید و عزیزانی را از دست داد که یاد و خاطره همه از دست‌رفتگان را هم گرامی می‌دارم گفت: با همه محدودیت‌هایی که به این واسطه ایجاد شد، سینماگران شریف ایران تلاش کردند و چرخ صنعت سینما را در حرکت نگه داشتند، که از آنها ممنونم. سینمای ایران الان در چهلمین جشنواره به درخت تناوری بدل شده است. درختی که شاخه‌های جوان و پرباری هم دارد.

نقاش‌زاده در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشه‌ورز و شریف ایران است. در این دوره من و همکارانم به قدر وسع کوشیدم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم و گام‌هایی را برداریم تا برنامه‌ریزی روشنی داشته باشیم، برای همه کسانی که با جشنواره سر و کار دارند؛ از آیین نامه گرفته تا دیگر رویه‌ها. این رویه‌هایی است که فرصت‌هایی را برای آینده‌نگری به ما می‌دهند. برای ارتقای جشنواره، نیازمند آینده‌نگری هستیم. بر قانون هم تاکید داشتیم و از اول تلاش کردیم بر آیین‌نامه تمرکز داشته باشیم. فشارهای خارج از چارچوب را در کمال احترام نپذیرفتم.

دبیر جشنواره چهلم تأکید کرد: در راستای عدالت فرهنگی نمایش فیلم‌ها را در سراسر کشور داشتیم. سختی‌های زیادی هم در مسیر ما بود، دشواری‌های توام با وضعیت کرونا. در مقابل سختی‌ها تهدیدها و ناامیدی‌ها، همکارانم تلاش کردند کار را درست انجام بدهند، ما باید مسایل و مشکلات را بازشناسی کنیم چه در سینما و چه در جشنواره و راه حلی اصولی برای آن‌ها پیدا کنیم. مماشات و مصلحت اندیشی مشکلات را حل نمی‌کند. گاه باید برای اصلاح رویه‌ها رنج‌هایی را تحمل کنیم. باید با نواقص رو به رو و برای رفع آنها تلاش کنیم. من سعی کردم به قدر وسع این کار را انجام دهم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد، باید با هم مهربان‌تر باشیم و قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم. حیف است مهر را در دل نپروریم.

در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران در طول یک سال گذشته پخش شد. 

سپس سیمرغ های بخش مسابقه تبلیغات اهدا شد.

در بخش بهترین عکس سیمرغ بلورین به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «منصور» اهدا شد.

در بخش بهترین پوستر هیات انتخاب هیچ پوستری را شایسته سیمرغ ندانست اما دیپلم افتخار این بخش به احسان برابادی برای فیلم سینمایی «پیرمردها نمی‌میرند» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به امید میرزایی برای ساخت آنونس دو فیلم «صحنه زنی» و «تک تیرانداز» رسید.

سپس نوبت به بخش فیلم‌کوتاه رسید؛ سیمرغ بلورین این بخش به فیلم‌کوتاه «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی رسید.

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جایزه مسابقه فیلم های مستند رسید. سیمرغ بلورین این بخش به تهیه کننده و کارگردان فیلم «احتضار» رسید.

سپس نوبت به مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی رسید.

این گزارش در حال تکمیل است…

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *