X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حرف «خانه ما» زندگی بهتر و آموزش مصرف درست است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری یازدهمین فصل یازدهم مستند مسابقه «خانه ما» ظهر امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در سازمان هنری رسانه‌ای اوج با حضور عوامل مجموعه و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری یازدهمین فصل مستند مسابقه «خانه ما» به کارگردانی مشترک امین کفاش‌زاده و مهدی جبین‌شناس و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی ظهر امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در سازمان هنری رسانه‌ای اوج با حضور عوامل مجموعه و خبرنگاران برگزار شد.

در این نشست که در کافه نخلستان سازمان اوج برگزار شد، امین کفاش زاده کارگردان، احمد شفیعی و عادل پیغامی مشاور برنامه، زهره احمدزاده تدوینگر ازجمله عوامل حاضر در این نشست خبری بودند که در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ دادند.

احمد شفیعی در ابتدای این نشست عنوان کرد: مستند مسابقه «خانه ما» ۸ سال است که در ۱۱ فصل تولید می‌شود. «خانه ما» اولین مجموعه تلویزیونی بود که باتوجه به شرایط کرونا تولید شد. مجموعه استدیو نوین قصد دارد تا با عزم جدی عوامل خود در شرایط کرونایی با وجود تمام سختی‌های تولید، «خانه ما» را به آنتن شبکه برساند.

وی در پایان عنوان کرد: سیر این ۱۱ فصل برنامه یک تاریخچه مدوم از سبک زندگی و فضای اقتصادی جامعه ایرانی در یک دهه گذشته است. در فصل دوازدهم برنامه که به‌زودی پیش تولید آن آغاز می‌شود، براساس نیازهای مخاطب یکسری تغییرها در فرم و محتوای برنامه ایجاد خواهیم کرد و برنامه در فصل جدید با تنوع و تحول جدیدی روی آنتن می‌رود.

کفاش زاده کارگردان «خانه ما» توضیح داد: چند فصل آخر در شرایط سختی تولید شد و من از همین جا از تمامی عوامل برنامه تشکر می‌کنم که در تمامی لحظه‌ها با من همکاری کردند. خیلی خوشحالم که از برنامه با استقبال مواجه شده است و برای برخی از گروه‌های اجتماعی این برنامه مشوق یک سبک زندگی بود.

وی در پایان اظهار کرد: شخصیت من به گونه‌ای است که نمی‌توانم پابند به یک پروژه بمانم و مدام باید تجربه‌های جدی را کسب کنم، اما «خانه ما» فارغ از کارگردانی برای من آموزنده بود. به اعتقاد من «خانه ما» یک ویکی‌پدیا است که سبک زندگی‌ها و زندگی‌های مختلفی را باتوجه به شهرهای مختلف کشور به مخاطب روایت می‌کند. در این مجموعه من به عنوان تهیه کننده همیشه سعی کرده‌ام که خودم را کنار بکشم تا شرکت کننده‌ها بدون سانسور شخصیت و علاقه‌های خود را مقابل دوربین به نمایش بگذارند. هر شهر بر اساس توانایی‌ها و آموزه‌های خود در این ۱۱ فصل چکیده رفتار و خرد جمعی آن منطقه را به مخاطب در قالب روابط یک خانواده ارائه کرد.

عادل پیغامی مشاور «خانه ما» در ادامه اظهار کرد: این اثر را از جهت‌های مختلفی یک پدیده می‌دانم زیرا تلفیقی از رئالیتی شو، گیمی فیکیشن و سواد مالی و اقتصادی است. «خانه ما» نشان دهنده سبک زندگی واقع بینانه و آموزش دهنده سواد مالی و اقتصادی است و بازنمایی و بازیابی نیازهای مخاطب با نگاهی اورگانیک که تمام نیارهای اولیه و به نحوی سبک زندگی واقع بینانه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

شفیعی با اشاره به اینکه برنامه ما از نظر محتوایی برنامه‌ای غنی است و ظرفیت ارتقا در هر فصل را دارد، اظهار کرد: «خانه ما» این قابلیت را دارد که به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون مطرح شود. مشکل جدی ما در فصل‌های مختلف این برنامه محتوای زیاد و زمان کم در کنداکتور شبکه‌ها بود. برای اینکه «خانه ما» در قالب زمانی مشخص شده روی آنتن برود، مجبور شدیم در پخش هر قسمت گزیده‌ انتخاب کنیم و این بسیار سخت بود.

وی افزود: در فصل‌های اخیر به این نتیجه رسیدیم که برنامه می‌تواند قالب‌های جدیدی داشته باشد، به عنوان مثال چالش‌های بین خانواده‌های متفاوت، می‌تواند سوژه مناسبی برای آیتم‌های جدید برنامه باشد. اتفاق‌های پشت صحنه یا بررسی تصمیم‌های خانواده‌ها می‌تواند آورده خوبی برای مخاطب داشته باشد و مخاطب می‌تواند بهتر با شرکت کننده هم‌ذات‌پنداری کند.

شفیعی درباره تغییر و تحولات این مستند مسابقه گفت: «خانه ما» تبدیل به یک برند معتبر در تلویزیون شده است، «خانه ما پلاس» با ساختار گفتگو محور بین کارشناس‌ها و منتقدین برای بررسی فصل‌های گذشته و تولید محتوا در فضای مجازی از جمله تغییر و تحولات برنامه خواهد بود. فصل جدید برنامه با تصحیح در فرم و با پایبندی به فضای محتوایی فصل‌های اخیر تهیه و تولید خواهد شد.

کفاش زاده در ادامه نشست درباره زمان پخش و استقبال از مجموعه توضیح داد: ما ده شب بیشتر در سال روی آنتن نیستیم، در مقایسه با این تعداد از زمان پخش، باز هم به خوبی بین مخاطب‌ها دیده شده است. مخاطب‌های «خانه ما» قشر بدون تریبون جامعه است در مقایسه با این شرایط من به عنوان سازنده این مجموعه مستند مسابقه از استقبال آن راضی هستم.

پیغامی در ادامه نشست بیان کرد: خلق خرده فرهنگ و زیست بوم اگر به درستی انجام شود مخاطب از یک برنامه به خوبی استقبال می‌کند. باید دید که ما چقدر ظرفیت و چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. باید دید که جامعه خبرنگاری ما تا چه مقدار توانسته است این ظرفیت‌ها را به جامعه نشان دهد.

تهیه کننده «بریم بسازیم» درباره استقبال رییس سازمان صدا و سیما و رییس شبکه سه از مستند مسابقه «خانه ما» گفت: هر تهیه کننده‌ای دوست دارد که برنامه‌اش در بهترین شبکه و در بهترین کنداکتور پخش قرار بگیرد، متاسفانه در نوروز ۱۴۰۱ اولین برنامه‌ای که تحت تاثیر تغییرات کنداکتور شبکه سه قرار می‌گرفت، «خانه ما» بود و حتی از یک اطلاع رسانی کوچک هم درباره زمان پخش و دلیل پخش نشدن برنامه داده نمی‌شد. می‌دانم که آقای جبلی از برنامه راضی هستند و خواستار پخش برنامه در بهترین کنداکتور ممکن بودند.

شفیعی درباره پخش فصل جدید برنامه از شبکه سه سیما گفت: پخش «خانه ما» در شبکه سه به تصمیم مدیران شبکه سازمان اوج بستگی دارد و من به شخصه علاقه دارم در شبکه‌ای روی آنتن برویم که شرایط منظم‌تر و باکس بهتری برای پخش در اختیار «خانه ما» قرار دهد.

تهیه‌کننده «خانه ما» در پایان این نشست خبری درباره هدف تولید مستند مسابقه «خانه ما» توضیح داد: قصد ما نشان دادن زندگی در شرایط سخت نبوده بلکه حرف ما همیشه زندگی بهتر و آموزش مصرف درست است. مبلغی که برای این مسابقه درنظر گرفته‌ایم به این معنا است که چالشی در برنامه ایجاد شود و مسابقه‌ای شکل بگیرد در غیر این صورت همه ما می‌دانیم که با این اعداد و ارقام نمی‌شود یک زندگی را اداره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *